Fitness Seller

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
600 procenten is een enorme stijging. Een ieder die daar niet (flink) winst op neemt is mijn inziens onverstandig bezig. Persoonlijk zou ik de helft of misschien nog wat meer van de hand doen en wachten op een volgend moment.
Heb de helft al van de hand gedaan. Alleen met de huidige ontwikkelingen...
Ik probeer het vaak zo te bekijken om er een “eerlijk gevoel” bij te hebben.

Alle mogelijke stijging nu waarschijnlijk alleen maar voort uit speculatie, of is de productiecapaciteit van Rheinmetall ook met een paar honderd procent toegenomen?

Persoonlijk zou ik het overgrote deel (of zelfs alles) van de positie verkopen.

Edit: Met een P/E ratio van 90’ is een 200% stijging echt zeer onwaarschijnlijk, dan wordt het waarschijnlijk het large cap aandeel met de hoogste P/E ratio. Alles kan natuurlijk, maar ik zou ik er nu echt uitstappen.
Nee die is niet met een paar honderd procent gestegen, alleen als je kijkt naar wat de NATO wil en RHM daarvan één van de grootste is?

Ik doe wat van de hand maar of ik alles doe weet ik niet. :p Extra aankopen doe ik sowieso niet.

Ok, misschien dacht ik er wat te simpel over, maar als ik even snel zoek naar concurrenten zou ik wel terughoudend zijn met RHM.

IMG_5825.jpeg

Mijn interesse in defensie is nu wel gewekt, ik heb er al eerder naar gekeken, maar nog nooit wat aangekocht. Alles jullie moeten kiezen tussen deze twee ETF’s, waar gaat de voorkeur dan naar uit?

IMG_0336.jpeg
IMG_0335.jpeg

Ok, misschien dacht ik er wat te simpel over, maar als ik even snel zoek naar concurrenten zou ik wel terughoudend zijn met RHM.

IMG_5825.jpeg
Hoe bedoel je?
Mijn interesse in defensie is nu wel gewekt, ik heb er al eerder naar gekeken, maar nog nooit wat aangekocht. Alles jullie moeten kiezen tussen deze twee ETF’s, waar gaat de voorkeur dan naar uit?

IMG_0336.jpeg
IMG_0335.jpeg
De bovenste is meer op Europa en de onderste heeft ook US defense stocks.

Persoonlijk heb ik naast RHM ook Saab en Kongsberg.

IMG_5825.jpeg
Aandelen zijn geen coins. Eén nieuwtje en je technische analyse kan de prullenbak in. Gezien de internationale ontwikkelingen zou ik mijn aankopen - zeker in deze sector - niet daarop baseren.

Aandelen zijn geen coins. Eén nieuwtje en je technische analyse kan de prullenbak in. Gezien de internationale ontwikkelingen zou ik mijn aankopen - zeker in deze sector - niet daarop baseren.
Ik vergelijk aandelen zelf ook helemaal niet met crypto, al snap ik je reactie wel. Ik bedoel hier alleen maar mee aan te geven dat de koers van RHM meer groei heeft laten zien dan zijn concurrenten. Als je op het moment van instappen dit hebt "voorspeld" a.d.h.v. grondige fundamentele analyse, dan zou ik dat ook zeker blijven doen. Ik heb er alleen niet de tijd en het inzicht voor om grondige fundamentele analyses te doen, daarnaast vind ik mijn posities te klein om dat te rechtvaardigen.

Omdat @Gast 166060 het heeft over 600% winst heb ik bovenstaande chart daarop aangepast.
Scherm­afbeelding 2025-05-12 om 09.55.12.png
Hij heeft dan dus ergens eind 2023 dit aandeel gekocht. Dan vraag ik me af of de aankoop gewoon gedaan is door de onrust in wereld en dat er dan maar een of meerderde defensie aandelen zijn aangeschaft, of dat er fundamentele analyse aan te pas is gekomen en met een goede onderbouwing dit aandeel in gekozen. Dan nog kan het dan nu wel het moment zijn om er grotendeels afstand van te doen. Alle financiële kanalen op Social Media bespreken vooral RHM als het over defensie aandelen gaat, ik heb het zelfs ook een paar keer binnen MSM vernomen. Dus ik verwacht dan dat in elk geval een deel van de sterkere koersstijging komt door media aandacht. Maar als dit allemaal niet waar is, dan nog vraag ik me af of RHM de komende tijd meer rendement gaat behalen dan concurrenten.

Ik wil absoluut niet beweren dat mijn visie en aanpak de juiste is, maar tot nu toe heeft het bij mij redelijk gewerkt.

• Like
Waarderingen: Pren
Ik vergelijk aandelen zelf ook helemaal niet met crypto, al snap ik je reactie wel. Ik bedoel hier alleen maar mee aan te geven dat de koers van RHM meer groei heeft laten zien dan zijn concurrenten. Als je op het moment van instappen dit hebt "voorspeld" a.d.h.v. grondige fundamentele analyse, dan zou ik dat ook zeker blijven doen. Ik heb er alleen niet de tijd en het inzicht voor om grondige fundamentele analyses te doen, daarnaast vind ik mijn posities te klein om dat te rechtvaardigen.

Omdat @Gast 166060 het heeft over 600% winst heb ik bovenstaande chart daarop aangepast.
Schermafbeelding 2025-05-12 om 09.55.12.png
Hij heeft dan dus ergens eind 2023 dit aandeel gekocht. Dan vraag ik me af of de aankoop gewoon gedaan is door de onrust in wereld en dat er dan maar een of meerderde defensie aandelen zijn aangeschaft, of dat er fundamentele analyse aan te pas is gekomen en met een goede onderbouwing dit aandeel in gekozen. Dan nog kan het dan nu wel het moment zijn om er grotendeels afstand van te doen. Alle financiële kanalen op Social Media bespreken vooral RHM als het over defensie aandelen gaat, ik heb het zelfs ook een paar keer binnen MSM vernomen. Dus ik verwacht dan dat in elk geval een deel van de sterkere koersstijging komt door media aandacht. Maar als dit allemaal niet waar is, dan nog vraag ik me af of RHM de komende tijd meer rendement gaat behalen dan concurrenten.

Ik wil absoluut niet beweren dat mijn visie en aanpak de juiste is, maar tot nu toe heeft het bij mij redelijk gewerkt.
TA en doe ik niet aan. Deze keuzes waren puur gebaseerd op de onrust in de wereld en het feit dat dit de drie de grootste in hun land zijn.

Ik ga een deel verkopen en dat druk ik in een defensie ETF. Die optie had ik niet eens overwogen nog.

TA en doe ik niet aan. Deze keuzes waren puur gebaseerd op de onrust in de wereld en het feit dat dit de drie de grootste in hun land zijn.

Ik ga een deel verkopen en dat druk ik in een defensie ETF. Die optie had ik niet eens overwogen nog.
Ik heb trouwens ook net een eerste aankoop gedaan van VANECK DEFENSE ACC ETF. Dat is de ETF van de tweede tabel

Ik ben vanochtend ook even wat richting defensie gedaan, dat wordt aankomende jaren vast winstgevend.

En ook even wat take-two interactive software gekocht, als GTA 6 uitkomst gaat die vast ook wel flink omhoog.

Laatst bewerkt:
Waarom die en niet een andere? Zit er overigens veel verschil in beheerkosten?
Ik probeer het met ETF’s vrij simpel te houden en ze bij voorkeur bij mijn bank te kopen die biedt er 2 aan.

Ik kan dus kiezen tussen de 2 die ik hier uitgesplitst liet zien. De ene is alleen maar Europa met een flinke weging RHM, gezien mijn opmerking over het losse aandeel en dat ik liever ook buiten Europa spreiding wil hebben gaat mij voorkeur uit naar de andere ETF.

De lopende kosten zijn met 0,55% niet laag, maar dat neem ik voor lief bij een ETF die de algemene markt moet kunnen verslaan, zeker als het ook een ETF is die ik niet perse voor vele jaren wil aanhouden. In zo’n geval kan de spread (die ik overigens niet weet) vaak van groter belang zijn dan de lopende kosten.

Mijn positiegrote van de defensie ETF maar gelijk verdubbeld.

Bondskanselier Merz wil dat Duitsland sterkste leger van Europa krijgt https://www.nu.nl/buitenland/635571...itsland-sterkste-leger-van-europa-krijgt.html
Zat toevallig te denken om beetje bij beetje weer in de beurs te stappen (al mn winst posities verkocht op 24-01 & 17-02 omdat overzicht begon kwijt te raken en verstandig leek BTC ervan te kopen dus portfolio bijna leeg gewoon). Wil overstappen naar vooral ETFs ipv losse aandelen vanwege de spreiding, maar hoewel best goed aandelen kan kiezen weet ik verder nog niks van ETFs.

Heb je tips waar ik mij eens goed in kan lezen? Dingen waar ik extra goed om moet denken?
Heb eerder vanalles uitgezocht in engels maar gaf gedoe omdat bijvoorbeeld de ETF hier anders heet dan bij Amerikaanse broker, of ze hebben het niet etc☹️

Zou zelf gaan voor mid-cap diversen, grondstoffen, defensie, tech & als het bestaat een ETF van een verzameling prive bedrijven of meerdere venture organisaties die zich daarop focussen. Voorkeur gaat uit naar mid-safe tot mid-risk

Zat toevallig te denken om beetje bij beetje weer in de beurs te stappen (al mn winst posities verkocht op 24-01 & 17-02 omdat overzicht begon kwijt te raken en verstandig leek BTC ervan te kopen dus portfolio bijna leeg gewoon). Wil overstappen naar vooral ETFs ipv losse aandelen vanwege de spreiding, maar hoewel best goed aandelen kan kiezen weet ik verder nog niks van ETFs.

Heb je tips waar ik mij eens goed in kan lezen? Dingen waar ik extra goed om moet denken?
Heb eerder vanalles uitgezocht in engels maar gaf gedoe omdat bijvoorbeeld de ETF hier anders heet dan bij Amerikaanse broker, of ze hebben het niet etc☹️

Zou zelf gaan voor mid-cap diversen, grondstoffen, defensie, tech & als het bestaat een ETF van een verzameling prive bedrijven of meerdere venture organisaties die zich daarop focussen. Voorkeur gaat uit naar mid-safe tot mid-risk
Bij welke broker wil je ETF’s kopen? Dat is vooral van belang voor
als het bestaat een ETF van een verzameling prive bedrijven of meerdere venture organisaties die zich daarop focussen.

Terug
Naar boven