Mij heeft een discussie met Perplexity veel nieuwe inzichten opgeleverd, hier een uitgebreide prompt om zelf eens wat te brainstormen met AI:
Ik wil graag een diepgaande brainstormsessie over mijn beleggings- en investeringsstrategie. Voordat we beginnen, wil ik dat je zoveel mogelijk relevante informatie over mijn situatie verzamelt en alle belangrijke context meeneemt. Hieronder geef ik een overzicht van mijn huidige situatie, wensen en overwegingen. Stel daarna alle relevante vragen die je nodig hebt om mijn profiel compleet te maken vóórdat we samen gaan brainstormen over strategieën en keuzes.
Mijn situatie:
• Leeftijd: [vul je leeftijd in]
• Woonsituatie: [huur/koop/inwonend bij ouders/anders]
• Gezinssituatie: [alleenstaand/partner/kinderen - specificeer leeftijden indien van toepassing]
• Inkomen: [bruto jaarsalaris en inkomensstabiliteit]
• Huidige beleggingen: [beschrijf je huidige portefeuille: aandelen, ETF's, crypto, vastgoed, etc.]
• Spaarrekening/noodfonds: [huidige spaargeld]
• Schulden: [hypotheek, studieschuld, overige leningen]
• Land van belastingplicht: [Nederland/België/anders - belangrijk voor fiscale regelgeving]
Wat ik verwacht:
• Verzamel kennis over relevante belastingregels (box 1, 2, 3 voor Nederland; equivalent voor andere landen), hypotheekregels indien van toepassing, pensioenregelingen, en fiscale voordelen/nadelen van verschillende beleggingsvormen in mijn land.
• Wees op de hoogte van brokers, exchanges, custody-opties, kostenstructuren, veiligheid, en regelgeving voor aandelen, ETF's, crypto, goud, zilver, vastgoed, obligaties, etc.
• Neem kennis van trends, risico's, rendementen, liquiditeit, en diversificatieprincipes voor alle genoemde beleggingscategorieën.
• Houd rekening met mijn persoonlijke situatie, toekomstplannen, risicoprofiel, tijdshorizon, en eventuele wensen voor nalatenschap of financiële planning.
Stel alle aanvullende vragen die je nodig hebt om een volledig beeld te krijgen van:
• Mijn financiële doelstellingen (FIRE, pensioen, grote aankopen, etc.)
• Risicotolerantie en beleggingservaring
• Tijdsbesteding aan beleggingsbeheer
• Voorkeur voor actief vs. passief beleggen
• Interesse in specifieke sectoren of geografische markten
• Pensioenopbouw en eventuele gaten
• Estate planning en erfenisoverwegingen (indien van toepassing)
• Brokervoorkeuren en kostenstructuur
• Kennis van fiscale optimalisatie
• Andere specifieke wensen of beperkingen
Vraag door totdat je zeker weet dat je alle benodigde informatie hebt om een goed onderbouwd en persoonlijk advies te kunnen geven. Begin met het verzamelen van informatie en stel daarna de relevante vragen. Brainstorm pas als je alle benodigde input hebt.
Aanvullende tips voor gebruik
Voor verschillende AI-systemen:
• ChatGPT: Gebruik deze prompt in een nieuwe chat voor de beste resultaten
• Perplexity: De AI zal automatisch aanvullende informatie zoeken over actuele regelgeving en marktontwikkelingen
• Gemini: Vraag specifiek om tabellen en gestructureerde overzichten waar nuttig
Personalisatie-tips:
1. Pas de situatiebeschrijving aan naar je eigen omstandigheden
2. Voeg specifieke interesses toe zoals duurzaam beleggen, crypto, vastgoed, etc.
3. Vermeld je land/regio expliciet voor juiste fiscale informatie
4. Geef je risicobereidheid aan als je die al kent
Belangrijke aandachtspunten:
• Controleer altijd fiscale informatie met officiële bronnen
• AI-advies vervangt geen professioneel financieel advies
• Start met kleine bedragen bij nieuwe beleggingsstrategieën
• Houd rekening met veranderende regelgeving
• Diversificatie blijft belangrijk ongeacht de strategie
Deze algemene prompt zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht hun specifieke situatie, een grondige en gepersonaliseerde discussie kan voeren over hun beleggingsstrategie met AI.