Fitness Seller

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Bij welke broker wil je ETF’s kopen? Dat is vooral van belang voor
Heb al rekening bij degiro, als daar kan handelen is makkelijkst. Verder geen verstand van de aanbieders hoe ze zich van elkaar onderscheiden, welke voorwaarden ze hanteren of ik een voorkeur moet hebben voor sommige en andere juist moet vermijden. Ik begin pas net te ontdekken hoe breed, hoeveel categorieën en types ETFs er zijn. Voor nu is gpt mijn enige informatie bron maar afhankelijk van de vragen die ik stel dat afhankelijk is van de kennis dat ik heb daarnaast maar voor bepaalde type info betrouwbaar

Heb al rekening bij degiro, als daar kan handelen is makkelijkst. Verder geen verstand van de aanbieders hoe ze zich van elkaar onderscheiden, welke voorwaarden ze hanteren of ik een voorkeur moet hebben voor sommige en andere juist moet vermijden. Ik begin pas net te ontdekken hoe breed, hoeveel categorieën en types ETFs er zijn. Voor nu is gpt mijn enige informatie bron maar afhankelijk van de vragen die ik stel dat afhankelijk is van de kennis dat ik heb daarnaast maar voor bepaalde type info betrouwbaar
Als je al een rekening bij de Giro hebt en ook kennis hebt an crypto en losse aandelen vraag ik me af wat lastig is aan het vinden van betrouwbare info.

Is er bij de Giro zelf geen info te vinden?

En welke ‘betrouwbare’ informatie zoek je precies?

Wat persoonlijke ervaring info. De toelichting op DeGiro zegt heel veel maar ik kies aandelen en crypto waar ik vertrouwen in heb, voor ETFs moet ik mijn vertrouwen verschuiven naar een derde partij die kant en klare portfolios aanbied, ik vind lastig te kiezen tussen 2 vrijwel gelijke pakketten van verschillende uitgevers omdat ik geen onderscheid zie/ken.

Wat persoonlijke ervaring info. De toelichting op DeGiro zegt heel veel maar ik kies aandelen en crypto waar ik vertrouwen in heb, voor ETFs moet ik mijn vertrouwen verschuiven naar een derde partij die kant en klare portfolios aanbied, ik vind lastig te kiezen tussen 2 vrijwel gelijke pakketten van verschillende uitgevers omdat ik geen onderscheid zie/ken.
Als ze vrijwel identiek zijn zou ik me laten leiden door aanschaf- en lopende kosten en door de spread. Als dat ook gelijkwaardig is kies ik het liefst voor een aanbieder die bij mij niet oververtegenwoordigd is. Ik heb dus liever niet alles van Vanguard, Blackrock os Vaneck. Ik heb als het kan daar liever ook wat spreiding in.

Als ze vrijwel identiek zijn zou ik me laten leiden door aanschaf- en lopende kosten en door de spread. Als dat ook gelijkwaardig is kies ik het liefst voor een aanbieder die bij mij niet oververtegenwoordigd is. Ik heb dus liever niet alles van Vanguard, Blackrock os Vaneck. Ik heb als het kan daar liever ook wat spreiding in.
Oke duidelijk vroeg me al af, hele outfit 1 merk of adidas en nike combineren als toch allemaal praktisch hetzelfde is, aan ene kant lijkt 1 merk wel mooi maar aan andere kant ben ik niet gesponsord.

Gewoon kijken naar de goedkoopste opties. Als je bij DeGiro zit probeer alles uit de kernselectie te kopen.

Excel sheet maken, kosten opzoeken en vergelijken.

Mij heeft een discussie met Perplexity veel nieuwe inzichten opgeleverd, hier een uitgebreide prompt om zelf eens wat te brainstormen met AI:

Ik wil graag een diepgaande brainstormsessie over mijn beleggings- en investeringsstrategie. Voordat we beginnen, wil ik dat je zoveel mogelijk relevante informatie over mijn situatie verzamelt en alle belangrijke context meeneemt. Hieronder geef ik een overzicht van mijn huidige situatie, wensen en overwegingen. Stel daarna alle relevante vragen die je nodig hebt om mijn profiel compleet te maken vóórdat we samen gaan brainstormen over strategieën en keuzes.
Mijn situatie:
• Leeftijd: [vul je leeftijd in]
• Woonsituatie: [huur/koop/inwonend bij ouders/anders]
• Gezinssituatie: [alleenstaand/partner/kinderen - specificeer leeftijden indien van toepassing]
• Inkomen: [bruto jaarsalaris en inkomensstabiliteit]
• Huidige beleggingen: [beschrijf je huidige portefeuille: aandelen, ETF's, crypto, vastgoed, etc.]
• Spaarrekening/noodfonds: [huidige spaargeld]
• Schulden: [hypotheek, studieschuld, overige leningen]
• Land van belastingplicht: [Nederland/België/anders - belangrijk voor fiscale regelgeving]
Wat ik verwacht:
• Verzamel kennis over relevante belastingregels (box 1, 2, 3 voor Nederland; equivalent voor andere landen), hypotheekregels indien van toepassing, pensioenregelingen, en fiscale voordelen/nadelen van verschillende beleggingsvormen in mijn land.
• Wees op de hoogte van brokers, exchanges, custody-opties, kostenstructuren, veiligheid, en regelgeving voor aandelen, ETF's, crypto, goud, zilver, vastgoed, obligaties, etc.
• Neem kennis van trends, risico's, rendementen, liquiditeit, en diversificatieprincipes voor alle genoemde beleggingscategorieën.
• Houd rekening met mijn persoonlijke situatie, toekomstplannen, risicoprofiel, tijdshorizon, en eventuele wensen voor nalatenschap of financiële planning.
Stel alle aanvullende vragen die je nodig hebt om een volledig beeld te krijgen van:
• Mijn financiële doelstellingen (FIRE, pensioen, grote aankopen, etc.)
• Risicotolerantie en beleggingservaring
• Tijdsbesteding aan beleggingsbeheer
• Voorkeur voor actief vs. passief beleggen
• Interesse in specifieke sectoren of geografische markten
• Pensioenopbouw en eventuele gaten
• Estate planning en erfenisoverwegingen (indien van toepassing)
• Brokervoorkeuren en kostenstructuur
• Kennis van fiscale optimalisatie
• Andere specifieke wensen of beperkingen
Vraag door totdat je zeker weet dat je alle benodigde informatie hebt om een goed onderbouwd en persoonlijk advies te kunnen geven. Begin met het verzamelen van informatie en stel daarna de relevante vragen. Brainstorm pas als je alle benodigde input hebt.

Aanvullende tips voor gebruik
Voor verschillende AI-systemen:
• ChatGPT: Gebruik deze prompt in een nieuwe chat voor de beste resultaten
• Perplexity: De AI zal automatisch aanvullende informatie zoeken over actuele regelgeving en marktontwikkelingen
• Gemini: Vraag specifiek om tabellen en gestructureerde overzichten waar nuttig
Personalisatie-tips:
1. Pas de situatiebeschrijving aan naar je eigen omstandigheden
2. Voeg specifieke interesses toe zoals duurzaam beleggen, crypto, vastgoed, etc.
3. Vermeld je land/regio expliciet voor juiste fiscale informatie
4. Geef je risicobereidheid aan als je die al kent
Belangrijke aandachtspunten:
• Controleer altijd fiscale informatie met officiële bronnen
• AI-advies vervangt geen professioneel financieel advies
• Start met kleine bedragen bij nieuwe beleggingsstrategieën
• Houd rekening met veranderende regelgeving
• Diversificatie blijft belangrijk ongeacht de strategie
Deze algemene prompt zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht hun specifieke situatie, een grondige en gepersonaliseerde discussie kan voeren over hun beleggingsstrategie met AI.

• Like
Waarderingen: mrc
Leuk ben benieuwd

Wat waren de nieuwe inzichten?

Dit zijn wel de procenten, ook hier wat winst genomen.

Bijlagen

• IMG_3372.jpeg
    IMG_3372.jpeg
    110,3 KB · Weergaven: 25
Wat waren de nieuwe inzichten?
Of het echt compleet nieuwe inzichten zijn, daar over valt te discussiëren (maar dat hoeft niet hoor :p), maar dit zijn de punten die naar boven zijn gekomen:
  • Ipv maandelijks DCA, elke kwartaal spaargeld en investeringen herbalanceren (jan, april, jul okt) met in achtenmening dat ik jaarlijks wel aan mijn beoogde inleg kom. Vooraf bepalen hoeveel extra spaargeld geïnvesteerd mag worden bij een markt brede dip zoals coronacrash of tariffdip.
  • Noodfonds is te laag volgens adviezen, maar dat risico accepteer ik.
  • Uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en welke ruimte er nog is om gebruik te maken van extra inleg in spaarhypotheek tegen 5,3% rente, dit verrekenen met de defensieve ETF’s en die dus een lagere weging geven.
  • Pensioen van mij en min vrouw is (voorzover je het nu kunt zeggen) prima, maar pensioenbeleggen is nog steeds een optie om te overwegen omdat het ook voor de AOW leeftijd uitgekeerd kan worden voor als je eerder wilt stoppen met werken.
  • Voor 2028 ivm nieuwe regels een plan maken wat betreft vermogensopbouw, hypotheek en pensioen.
  • Aflossingsvrije hypotheek niet aflossen voor 2040 is een goed idee gezien de lage rente.
  • Naast Tech en Defensie ETF opzoek gaan naar een derde ETF/sector met veel potentie.
  • Erg veel werkgevers aandelen, maar dat is bewust, ik heb het risico misschien wel iets onderschat, maar had verdere aankoop al gestopt. Bij koersherstel wat verkopen, maar voor nu profiteren van >9% accumulerend dividend. In toekomst (na herbalanceren) wel weer een optie om gebruik te maken van de gunstige aankoop voorwaarden. Hier een goed plan voor maken kan lucratief zijn.
  • Crypto op reeds bepaalde prijspunten verkopen, en weging in portfolio afbouwen, verhouding exchange : hardware wallet komt dan automatisch op gewenste verhouding.
  • Mislopen van goud aankoop eind 2023 is minder erg dan ik dacht, ik heb daardoor meer tech ETF’s en BTC gekocht en de winst daarop is ongeveer gelijk aan goud.
  • Vastgoed en REIT zijn voor mij nu interessant om dat ik nu geen extra inkomsten ik ik ga wel nog opzoek naar accumulerende ETF’s in de vastgoedsector omdat ik er geen exposure aan heb.
  • Mijn ETF selectie is best goed, misschien een beetje geluk gehad met uitkiezen, maar de criteria die ik nu bedacht heb zouden me dezelfde selectie opgeleverd hebben.
  • ABN-AMRO zelf beleggen basis in voor nu voor mij de beste broker, maar als ik meer wil is upgrade binnen ABN-AMRO niet verstandig, waarschijnlijk is Trade Republic dan de best optie (nog uitzoeken of dat waar is)
  • Losse aandelen gaan mij met mijn huidige visie en kennis de markt niet laten verslaan, ik heb (nu) ook geen zin in het leren en uitvoeren van fundamentele analyse. Traden op basis van screeners en technische analyse zal mij hoogstwaarschijnlijk beter afgaan al is het maar de vraag of het rendabel is.
  • Mijn AOV en levensverzekering nog in kaart brengen, ik weet dat het “goed zit”, maar het is fijn om het exact te weten.
  • Algemeen uitgaven patroon eens kritisch bekijken, want er moet nog wel wat te besparen vallen op losse uitgaven.
Op het moment dat ik elk kwartaal ga herbalanceren ga ik bovenstaande punten ook doornemen om te bepalen of alles nog past binnen mijn plan en of mijn plan nog past bij mijn wensen.

Laatst bewerkt:
Waarom is dit te laag? Wat zijn de adviezen
Adviezen zijn 3-6 (soms zelfs 12) maanden aan maandelijkse uitgaven. Ik kies (nu) er voor om dat niet te doen en accepteer dan het risico dat ik assets met verlies moet verkopen, daarnaast kunnen we best wel wat zuiniger leven als het zou moeten.

Ik vind zelf vastgoedfondsen niet zo interessant. Zelf vastgoed aanhouden, kan veel meer opleveren. Als je daar toch exposure wil hebben, zou ik er misschien eens over nadenken om dat samen met je kinderen te doen. Ik begrijp dat je niet zomaar een beleggingspand kunt kopen en dat het tegenwoordig ook niet altijd makkelijk is om rendabel te krijgen, maar met het oog op de wooncrisis en de toekomst van je eigen kinderen, zou het best eens interessant kunnen zijn om een beleggingswoning aan te kopen, waar zij ook deels eigenaar van worden. Zou dat persoonlijk liever doen dan een vastgoedfonds.

Ik vind zelf vastgoedfondsen niet zo interessant. Zelf vastgoed aanhouden, kan veel meer opleveren. Als je daar toch exposure wil hebben, zou ik er misschien eens over nadenken om dat samen met je kinderen te doen. Ik begrijp dat je niet zomaar een beleggingspand kunt kopen en dat het tegenwoordig ook niet altijd makkelijk is om rendabel te krijgen, maar met het oog op de wooncrisis en de toekomst van je eigen kinderen, zou het best eens interessant kunnen zijn om een beleggingswoning aan te kopen, waar zij ook deels eigenaar van worden. Zou dat persoonlijk liever doen dan een vastgoedfonds.
Zelf vastgoed aanhouden is (met een bescheiden vermogen) toch alleen te doen met een hypotheek op dat pand icm een klein deel eigen vermogen? Daar zitten voor mijn te veel haken en ogen aan en de uitkomst is te onzeker om het (op dit moment) te overwegen.

Kan je wel uitleggen hoe ik dat moet zien icm mijn kinderen? Tzt een pandje of 2 kopen die eerst verhuren en gewoon inkomsten genereren en zodra ze het huis uit willen kunnen ze er of gaan wonen of verkopen en een ander huis kopen?

Kan je wel uitleggen hoe ik dat moet zien icm mijn kinderen? Tzt een pandje of 2 kopen die eerst verhuren en gewoon inkomsten genereren en zodra ze het huis uit willen kunnen ze er of gaan wonen of verkopen en een ander huis kopen?
Ik heb zelf geen kinderen, dus ik heb geen waterdicht plan, maar ik heb hier en daar wel eens gehoord dat ouders een beleggingspand kopen en hun kinderen ook (voor een deel) eigenaar maken. Vervolgens wordt het verhuurd en delen de kinderen alvast mee in het rendement. Als ze dan volwassen worden, kunnen ze er zelf in gaan wonen of het verkopen en er mooi startkapitaal over is.

Zoiets is uiteraard niet makkelijk met alle regulering en de vastgoedprijzen, maar wel mogelijk. En vastgoed kan nog steeds bizar rendabel zijn, als je de juiste panden te pakken hebt. Aanvullend voordeel is dat de hypotheek een mooie hefboom kan opleveren.

Maar goed, het is wel wat gedoe, kost wat startkapitaal en is ook niet zonder risico dus het is niet voor iedereen weggelegd. Het was meer bedoeld om je te prikkelen, aangezien je sowieso al over vastgoed nadacht.

Terug
Naar boven