Fitness Seller

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Ik heb zelf geen kinderen, dus ik heb geen waterdicht plan, maar ik heb hier en daar wel eens gehoord dat ouders een beleggingspand kopen en hun kinderen ook (voor een deel) eigenaar maken. Vervolgens wordt het verhuurd en delen de kinderen alvast mee in het rendement. Als ze dan volwassen worden, kunnen ze er zelf in gaan wonen of het verkopen en er mooi startkapitaal over is.

Zoiets is uiteraard niet makkelijk met alle regulering en de vastgoedprijzen, maar wel mogelijk. En vastgoed kan nog steeds bizar rendabel zijn, als je de juiste panden te pakken hebt. Aanvullend voordeel is dat de hypotheek een mooie hefboom kan opleveren.

Maar goed, het is wel wat gedoe, kost wat startkapitaal en is ook niet zonder risico dus het is niet voor iedereen weggelegd. Het was meer bedoeld om je te prikkelen, aangezien je sowieso al over vastgoed nadacht.
Dan moet je toch zelf al best wel vermogend zijn om je kinderen eigenaar te maken? Dat kan toch niet zomaar

Ik heb zelf geen kinderen, dus ik heb geen waterdicht plan, maar ik heb hier en daar wel eens gehoord dat ouders een beleggingspand kopen en hun kinderen ook (voor een deel) eigenaar maken. Vervolgens wordt het verhuurd en delen de kinderen alvast mee in het rendement. Als ze dan volwassen worden, kunnen ze er zelf in gaan wonen of het verkopen en er mooi startkapitaal over is.

Zoiets is uiteraard niet makkelijk met alle regulering en de vastgoedprijzen, maar wel mogelijk. En vastgoed kan nog steeds bizar rendabel zijn, als je de juiste panden te pakken hebt. Aanvullend voordeel is dat de hypotheek een mooie hefboom kan opleveren.

Maar goed, het is wel wat gedoe, kost wat startkapitaal en is ook niet zonder risico dus het is niet voor iedereen weggelegd. Het was meer bedoeld om je te prikkelen, aangezien je sowieso al over vastgoed nadacht.
Het is tegen de tijd dat mijn kinderen volwassen worden misschien wel een goed idee. Dan is mijn hypotheeklast zo goed als nietbestaand en moet ik prima in staat zijn om met de overwaarde 1 of 2 pandjes te kopen en op stuccen en het plaatsen van een badkamer na kan ik bijna alles zelf wel, ik moet er tegen die tijd alleen nog wel zin in hebben. In ieder geval is het iets om in mijn achterhoofd te houden.

• Like
Waarderingen: Pren
Heb je er op dit moment wel zin in?
Goeie vraag. Eigenijk wel, maar in het huis waar je met 2 kleine kinderen in woont is het niet goed te doen.

Daar ben ik achter gekomen toen ik de muur tussen 2 kleine slaapkamers heb weggebroken om er een ouderlijke slaapkamer met walk-in closet van te maken. De puntjes moeten nog steeds op de i gezet worden.

Dan moet je toch zelf al best wel vermogend zijn om je kinderen eigenaar te maken? Dat kan toch niet zomaar
Los van het vermogen om het pand te kopen en/of het inkomen om de extra hypotheeklasten te dragen, moet dat volgens mij gewoon kunnen. Uiteraard moet je - iig tegenwoordig - wel behoorlijk vermogend zijn, wil je een tweede woning kopen.

Volgens mij doen (vermogende) vrienden van mijn ouders het op een manier dat ze met een eigen opgerichte stichting vastgoed kopen en de kinderen onderdeel maken van de stichting.

Ik zit zelf nog niet in die luxe positie dus heb me er zelf niet in verdiept.

Volgens mij doen (vermogende) vrienden van mijn ouders het op een manier dat ze met een eigen opgerichte stichting vastgoed kopen en de kinderen onderdeel maken van de stichting.

Ik zit zelf nog niet in die luxe positie dus heb me er zelf niet in verdiept.
Wellicht via een Stak? Dan zijn ze wel juridisch eigenaar, maar ligt het zeggenschap bij het bestuur van de stichting. Dat zijn dan meestal de ouders. Dergelijke constructies zie je vaak bij familiebedrijven.

Wellicht via een Stak? Dan zijn ze wel juridisch eigenaar, maar ligt het zeggenschap bij het bestuur van de stichting. Dat zijn dan meestal de ouders. Dergelijke constructies zie je vaak bij familiebedrijven.
Ja stak ken ik, daar zit ik zelf ook in met ons familiebedrijf. Echter is stak bij een BV en niet bij een stichting dacht ik, misschien dat iemand hier meer in thuis is dan ik.

• Like
Stak staat voor Stichting Administratiekantoor. Het is een stichting, die - net als een soort holding - de aandelen houdt in andere maatschappijen. Doorgaans BV's idd.

Belasting betalen is voor mensen met een beetje geld, niet voor mensen met veel geld.

Al zijn sommige constucties niet alleen vanwege belastingvoordelen of -ontwijking interessant.

Belasting betalen is voor mensen met een beetje geld, niet voor mensen met veel geld.

Al zijn sommige constucties niet alleen vanwege belastingvoordelen of -ontwijking interessant.
Met een STAK an sich is niets mis hoor. Voor zover ik weet heb je daarmee dezelfde belastingtarieven als voor reguliere bedrijven. Het voordeel van de STAK zit hem in de scheiding van eigendom en zeggenschap. Dan kun je als pater of mater familias je kinderen eigendom in het bedrijf geven, zonder dat ze er zeggenschap over hebben.

Jij bent mogelijk in de war met rijken, die allerlei zaken in stichtingen gooien. Daar stoppen ze dan bijv. exclusieve kunst in en dat is dan weer niet belast. Maar dat zijn weer hele andere constructies. Daar ben ik dan weer nauwelijks bekend mee.

Met een STAK an sich is niets mis hoor. Voor zover ik weet heb je daarmee dezelfde belastingtarieven als voor reguliere bedrijven. Het voordeel van de STAK zit hem in de scheiding van eigendom en zeggenschap. Dan kun je als pater of mater familias je kinderen eigendom in het bedrijf geven, zonder dat ze er zeggenschap over hebben.

Jij bent mogelijk in de war met rijken, die allerlei zaken in stichtingen gooien. Daar stoppen ze dan bijv. exclusieve kunst in en dat is dan weer niet belast. Maar dat zijn weer hele andere constructies. Daar ben ik dan weer nauwelijks bekend mee.
Dat eigendom in het bedrijf geven is toch wel een manier om bij leven vast te beginnen met het overhevelen van vermogen naar de volgende generatie?

Dat eigendom in het bedrijf geven is toch wel een manier om bij leven vast te beginnen met het overhevelen van vermogen naar de volgende generatie?
Niet zozeer het vermogen, maar wel de winst van het bedrijf. Maar zeker bij familiebedrijven is dat vaak ook terecht, aangezien zij vaak ook werken in het bedrijf en het op termijn willen voortzetten. De uiteindelijke overdracht vindt dan weer plaats via de BOR en daar is wel weer e.e.a. op aan te merken. Daar heeft ons Pietertje zich ook meermaals druk om gemaakt.

Niet zozeer het vermogen, maar wel de winst van het bedrijf.
Dank voor de verbetering.
Maar zeker bij familiebedrijven is dat vaak ook terecht, aangezien zij vaak ook werken in het bedrijf en het op termijn willen voortzetten.
Ik weet er te weinig van om hier een harde mening over te hebben.
De uiteindelijke overdracht vindt dan weer plaats via de BOR en daar is wel weer e.e.a. op aan te merken. Daar heeft ons Pietertje zich ook meermaals druk om gemaakt.
:thumb:

• Like
Naast Tech en Defensie ETF opzoek gaan naar een derde ETF/sector met veel potentie.
Dit heb ik dus ook maar weer aan AI voorgelegd. En die kwam met Artificial Intelligence & Quantum Computing, Semiconductors & Chips, Cybersecurity, Biotechnologie & Gezondheidszorg, Small Caps en Emerging Markets. De eerste 3 zijn misschien wel interessant, maar ik vind dat ik die hoek al af gedekt heb met mijn Tech (en een klein beetje) Defensie ETF, Biotechnologie & Gezondheidszorg vind ik wel de moeite waard om verder te onderzoeken evenals Small Cap, maar daarvoor geeft AI dat het eerste wachten is op renteverlagingen, ook dat vind ik wel de moeite waarde op verder te onderzoeken.

Wat Emerging Markets betreft geeft AI als voorbeeld een Argentijnse ETF (Global X MSCI Argentina ETF), die presteert het laaste jaar echt heel goed, ik weet niet of ik ht nu nog wel aandurf om daar in te stappen, maar ik heb me ruim een jaar geleden wel het volgende voorgenomen:
Verder wil ik nog wel wat opkomende markten / India / China / Latijns-Amerika in de gaten houden en als die stelselmatig beter gaan presteren zal ik daar een beetje naar verschuiven.
Dus heb ik dit keer aan Perplexity Labs (voor het eerst dat ik die optie gebruik) het volgende voorgelegd:
Identificeer opkomende markten of sectoren met explosief groeipotentieel, vergelijkbaar met Argentinië onder Milei’s hervormingen (2023-2025). Onderzoekscriteria: Macro-economische trends: Landen met recente politieke/economische liberalisering (bv. belastinghervormingen, valutaderegulering). Regio’s met infrastructuurinvesteringen of digitaliseringsgolf (bijv. Zuidoost-Azië, Afrika). Ondergewaardeerde sectoren: Grondstoffen (uranium, koper, lithium) i.v.m. energietransitie. Fintech in opkomende markten (bv. India’s UPI-systeem). Kapitaalstromen: ETF’s/fondsen met >50% instroom in 2024-2025. Nieuw gelanceerde thema-ETF’s (bv. AI in opkomende markten). Risicoanalyse: Valutastabiliteit (FX-volatiliteit <15% in 2024). Politieke risicoscore (bijv. via The Economist Intelligence Unit). Tools: ETF-screeners: Filter op: Regio: Latijns-Amerika, Afrika, Zuidoost-Azië. Sector: Energie, fintech, digitale infrastructuur. TER <0,75%. Nieuwsmonitors: Bloomberg, Reuters, FD voor hervormingsaankondigingen. Voorbeeldvraag voor Perplexity: “Analyseer de groeipotentie van de Vietnamese markt na de nieuwe buitenlandse investeringswet (2025). Welke ETF’s bieden exposure naar Vietnamese fintech en duurzame energie, en hoe verhouden hun risico’s zich tot de Argentijnse markt in 2023?” Verwachte output: Ranglijst van landen/sectoren op basis van groeicriteria. Vergelijking van 3-5 ETF’s (inclusief TER, regio/sectorfocus, risicoprofiel). Risicowaarschuwingen (politiek, FX, liquiditeit)

Het antwoord direct linken heeft alleen maar zin als andere ook perplexity pro hebben, maar dit is wat hij zonder doorvragen heeft gegenereerd:

Dit heb ik dus ook maar weer aan AI voorgelegd. En die kwam met Artificial Intelligence & Quantum Computing, Semiconductors & Chips, Cybersecurity, Biotechnologie & Gezondheidszorg, Small Caps en Emerging Markets. De eerste 3 zijn misschien wel interessant, maar ik vind dat ik die hoek al af gedekt heb met mijn Tech (en een klein beetje) Defensie ETF, Biotechnologie & Gezondheidszorg vind ik wel de moeite waard om verder te onderzoeken evenals Small Cap, maar daarvoor geeft AI dat het eerste wachten is op renteverlagingen, ook dat vind ik wel de moeite waarde op verder te onderzoeken.

Wat Emerging Markets betreft geeft AI als voorbeeld een Argentijnse ETF (Global X MSCI Argentina ETF), die presteert het laaste jaar echt heel goed, ik weet niet of ik ht nu nog wel aandurf om daar in te stappen, maar ik heb me ruim een jaar geleden wel het volgende voorgenomen:

Dus heb ik dit keer aan Perplexity Labs (voor het eerst dat ik die optie gebruik) het volgende voorgelegd:

Het antwoord direct linken heeft alleen maar zin als andere ook perplexity pro hebben, maar dit is wat hij zonder doorvragen heeft gegenereerd:
Waarom geen uranium ETF oid? Ik krijg steeds meer de indruk dat kernenergie de uiteindelijke toekomst is

Waarom geen uranium ETF oid? Ik krijg steeds meer de indruk dat kernenergie de uiteindelijke toekomst is
Ik neem aan dat je niet een ETF van alleen het metaal bedoeld (die zijn er waarschijnlijk ook), maar van de kernenergie sector. Kan interessant zijn, maar het is al jaren de energievorm van de toekomst en dan vraag ik me af of die visie niet al ingeprijsd is. Verder is de kans op een flinke dip imo best groot omdat het politiek gezien best een gevoelig onderwerp is en er hoeft wereldwijd maar 1 incident plaats te vinden en het zit weer tijdelijk in he verdom hoekje. Wel denk ik dat de wereldwijde energievraag alleen maar zal toenemen, dus misschien dan een brede energie ETF overwegen, maar zit daar niet te veel fossiel in wat de groei kan drukken, iets met "schone energie" dan misschien, maar gaat dat ooit rendabel zijn? Misschien gewoon een black swan event als Fukushima afwachten en dan toeslaan en anders maar gewoon laten lopen. De ETF (URA) die ik gevonden heb di ik gevinden heb met data voor 2011 is tot aan de bodem met >90% gedaald en staat nu nog steeds met 75% lager

Ik neem aan dat je niet een ETF van alleen het metaal bedoeld (die zijn er waarschijnlijk ook), maar van de kernenergie sector. Kan interessant zijn, maar het is al jaren de energievorm van de toekomst en dan vraag ik me af of die visie niet al ingeprijsd is. Verder is de kans op een flinke dip imo best groot omdat het politiek gezien best een gevoelig onderwerp is en er hoeft wereldwijd maar 1 incident plaats te vinden en het zit weer tijdelijk in he verdom hoekje. Wel denk ik dat de wereldwijde energievraag alleen maar zal toenemen, dus misschien dan een brede energie ETF overwegen, maar zit daar niet te veel fossiel in wat de groei kan drukken, iets met "schone energie" dan misschien, maar gaat dat ooit rendabel zijn? Misschien gewoon een black swan event als Fukushima afwachten en dan toeslaan en anders maar gewoon laten lopen. De ETF (URA) die ik gevonden heb di ik gevinden heb met data voor 2011 is tot aan de bodem met >90% gedaald en staat nu nog steeds met 75% lager
Ja daar doelde ik inderdaad op. Zo had ik er nog niet eens over nagedacht. Ik laat dat voorlopig links liggen.

Ja daar doelde ik inderdaad op. Zo had ik er nog niet eens over nagedacht. Ik laat dat voorlopig links liggen.
Mijn idee is nu om met 3 ETF's (SUSW, SPY1 en 600X) een "stabiele basis" te hebben en dan opzoek te gaan naar een paar ETF's die de markt kunnen verslaan, ik heb al een tijdje een Tech ETF (IUIT) en sindskort (ik dacht mede door jou) een Defensie ETF (DFNS), ik zoek er nu nog 1 of 2 bij ((kern-)energie is niet direct afgeschreven) om dan toe te werken naar een portfolio met >50% aan ETF's waarmee ik denk de markt te kunnen verslaan. Vanaf dat moment is het plan dat er pas iets nieuws komt als er iets anders weggaat.

Mooi paniek bij Tesla, Trump en Elon die online ruzie maken. Mooi moment om van de paniek te profiteren met -16% in paar uur tijd

Bijlagen

• IMG_3442.jpeg
    IMG_3442.jpeg
    102,7 KB · Weergaven: 20
Terug
Naar boven