Mijn manier van beleggen heeft eigenlijk niet veel met macroeconomie te maken. De methode die ik handhaaf is de value investing methode die begonnen is door Benjamin Graham en David Dodd (Graham was de mentor van Warren Buffet). Ik kijk naar de jaarverslagen van individuele bedrijven en probeer daaruit te oordelen of de aandelen voor een goede prijs gekocht kunnen worden. Als een bedrijf in mijn ogen meer waard is dan het aantal aandelen x de prijs per aandeel dan investeer ik erin en wacht tot de prijs weer rechtgetrokken wordt. Of als het echt een goed bedrijf is dan hou ik de aandelen levenslang vast.
Ik had als bedrijf dus onder andere Bank of America in gedachten, maar met de huidige gebeurtenissen lijkt het me gewoon verstandig om daar nog even mee te wachten. Andere bedrijven waar ik graag in wil beleggen zijn Coca Cola en Procter & Gamble, maar de prijzen daarvan zijn nog niet laag genoeg. Op de Nederlandse markt heb ik nog niets interessants kunnen vinden (als iemand tips heeft voor de lange termijn hoor ik het graag). ING misschien, maar ik heb hun verslag nog niet helemaal geanalyseerd.
Wat ik hiermee bedoel is dus dat de stand van de AEX (of een andere index) mij niet zoveel uitmaakt, ik kijk meer naar de prijzen van individuele bedrijven. Ten slotte wil ik nog even melden dat ik een beginneling ben op het gebied van value investing, dus het analyseren kost nog veel tijd en energie en ik investeer nog niet met al te grote bedragen (paar duizend).