MuscleMeat

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
een hefboom lijkt me wel vet, maar dat kan zeker niet op elk aandeel ?

Short gaan, tja jij durft. Ik heb geen geld achter de hand om misgelopen shorts te betalen.

Mss moeten we eens een beursclubje opstellen :D

Niet dat ik het beter wil weten, maar met turbo's kan je NIET meer verliezen dan je inleg.. Zelfs je hele inleg zal je niet verliezen (je zal wel niet veel meer over hebben als hij onder de stoploss gaat hoor maar toch.. :D) Dit kan wél met geschreven opties, dit raad ik zéker af aan beginners.

En een beursclubje of beurstopic hier openen lijkt me wel leuk :D

Daar heb je een punt natuurlijk, het is miniem, maar €1000 over 3 turbo's verdeeld, kan al diversificatie genoemd worden he ;) Moet je natuurlijk niet de pech hebben dat ze alle 3 falikant aflopen. Steven, ik vind dat je voor 19 jaar al best wat afkent van de beurs, wat ik hier lees tenminste. Welke studies heb je gevolgd als ik vragen mag? Ik gok op economie of aanverwante.

@Alien: Dat beursclubje zou geen slecht idee zijn nee!

Daar heb je een groot punt, ik heb op 1 enkele dag al 400euro verloren, heb ook al gelijkaardige bedragen gewonnen natuurlijk :D maar besef goed dat je op een beurs op gevaarlijk gebied zit, niemand maar dan ook niemand kan voorspellen hoe het loopt, anders was die iemand al lang rijk zo diep als de zee :D Maar ja, ik wil niemand schrik aan jagen want je kan er ook een centje mee bijverdienen als je wat slim belegt ;)

En mijn studies, middelbaar eigenlijk geen economie, wel latijn-wiskunde-wetenschappen, maar economie was altijd wel een interesse, nu studeer ik op de universiteit in antwerpen TEW, toegepaste economische wetenschappen, dit is eigenlijk voor mij dé studie voor de beurs want ik vakken als financiële markten e.d. Voor de rest lees ik veel op fora en berichten die geplaatst worden door analysten, wel moet ik zeggen aan mensen die beginnen met de beurs, vertrouw NOOIT NOOIT NOOIT blindelings wat een analyst zegt! Ik heb zo een gevoel dat die meer fout dan juist zitten..

En down het weekend in, het sentiment is nog steeds vrij slecht. Van 455 naar 438 is een aardige swing. Zat nog te twijfelen over puts vandaag maar toch maar aan de zijlijn gebleven.

Haha ja down het weekend in ik had niet gedacht dat dit deze week al zou gebeuren en eerder midden volgende week verwacht, maar toch ik wacht volgende week maandag en dinsdag nog af denk ik (hangt af hoe alles verder verloopt) dan ga ik denk ik short gaan :D

Thanks Steven.

Heb trouwens mijn overstap pakket binnen van Binck. Even invullen en weer opsturen en dan maar eens aan de slag gaan. :)

Wacht wacht, stuur mij een PM ik kan je 100euro aan gratis transactiekosten bezorgen!!

een hefboom lijkt me wel vet, maar dat kan zeker niet op elk aandeel ?

Op veel aandelen heb je dit wel hoor.
kijk maar even op de site van abn amro

Nog een kleine tip is dat je bvb op deze site kan zien wat de meest verhandelde turbo's zijn, zo kan je zien dat er bvb deze week veel aex turbo long is gekocht geweest, maar ook héél veel aex turbo short én dit vandaag een van de populaire turbo's was. Wat kan je hierachter zoeken, aex turbo is veel gekocht toen de indexen groen kleurden, maar nu worden ze wakker uit hun dromen en beseffen ze dat de beurzen in shit zitten en andere mensen zien deze stijging als een kans op hoger short te gaan ;)
Dit is mijn visie natuurlijk.. Er zijn zoveel visies.. Sommigen bekijken grafieken en analyseren die, sommigen kijken puur naar "hoe de markt zich voelt", anderen kijken naar het "nieuws" dat naar buiten wordt gebracht, naar mijn mening is het beste gwn alles wat te combineren er bestaat geen onfeilbare strategie :D zo zie je maar, mijn goud stond daarnet even in het rood :roflol:

AEX mede onderuit door de banken. Vooral Fortis klapte in elkaar op geruchten dat ze een miljard moeten afboeken en misschien zelfs wel meer. Divided zou ook op de tocht staan. Bankencrisis begint hier dus ook en kan voor aardige averij zorgen op de AEX. Financials zijn voorlopig een no-buy.

AEX mede onderuit door de banken. Vooral Fortis klapte in elkaar op geruchten dat ze een miljard moeten afboeken en misschien zelfs wel meer. Divided zou ook op de tocht staan. Bankencrisis begint hier dus ook en kan voor aardige averij zorgen op de AEX. Financials zijn voorlopig een no-buy.

Ja fortis is iets van een 10,8% verloren, deze heeft de bel20 naar beneden getrokken ;) Voor de rest vnv amerika afwachten! Voor de beleggers, volgende week fed :cool: heb net wat zitten lezen en rondvragen, een cut van 0,25% minimaal is inbegrepen in de markten.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoezo ben je eigenlijk gestopt, Eric? Want als ik dit zo lees weet je er aardig wat vanaf.

De DOW is al de helft van z'n winst van gisteren kwijt. Ik verwacht nog meer dalingen volgende week. De olie is behoorlijk hoger geklommen, terug boven de $90. Wat het goud doet vraag je best aan Steven denk ik ;)

Hoezo ben je eigenlijk gestopt, Eric? Want als ik dit zo lees weet je er aardig wat vanaf.

Had mijn geld nodig voor andere zaken en ik was het ook gewoon zat om iedere dag naar een monitor te staren. Ik volg het nu wel weer maar toch afstandelijker dan een jaar of 5 geleden.

Heb in de tussentijd ook een groot gedeelte van mijn geld verbrast, kan ik het in ieder geval niet meer verliezen :D

Overigens een kleine sell-off in de USA nu. Goldman Sachs zou ontslagen gaan aankondigen en de onzekerheid over nog een rate-cut neemt toe. AEX zal maandag volgen denk ik, financials zullen de index meetrekken.

Eens kijken of ik een put 400 en call 460 ga combineren. In deze volatiele markt kan dat lonen als we rond de 430 staan.

Had mijn geld nodig voor andere zaken en ik was het ook gewoon zat om iedere dag naar een monitor te staren. Ik volg het nu wel weer maar toch afstandelijker dan een jaar of 5 geleden.

Heb in de tussentijd ook een groot gedeelte van mijn geld verbrast, kan ik het in ieder geval niet meer verliezen :D

Oke en je bent er idd wel bijna elke dag mee bezig, dat heb ik nu ook al. En ik kloot alleen nog maar wat aan via een spelletje.

Ook een nadeel van beleggen:D

Naar mijn mening gaat goud nog omhoog gaan mss eerst een kleinere daling maar goud = safe, volgens beleggers logica. Goud is iets raar, normaal gezien werkt het tegengesteld aan de beurzen, maar laatste tijd gaat het mee met de beurzen totdat er bvb iets gebeurd, eum even denken.. ik zal een vb geven, een tijdje geleden is er zo een aanslag gepleegd op een presidentskandidate in een of ander land (sorry ik kan fout zitten maar er was alles iets "groots" gebeurd) goud SCHOOT omhoog! Waarom? goud = safe, goud heeft al vele jaren zijn waarde bewezen en zal niet in 1 klap onderuit crashen (touch wood touch wood! :D) En naar mijn denken zal nu ook als de beurs echt zware klappen gaat krijgen, veel beleggers goud als een toevluchtsoord zien.

Olie gaat volgens mij terug gaan zakken als het gaat lopen zoals ik dat denk.
beurzen rood => recessie => slechte economie => minder olie kopen
Maar voor hele LT is olie natuurlijk koopwaardig maar ik zou nog wat wachten om erin te stappen. Naar mijn visie is 85 de bottom van de olie, staat hij daarop, dan zou ik mss ook wel inkomen. Maar ja het is afwachten geblazen

Voor de rest:

Dit zijn de koersen van afgelopen vrijdag
Indices Koers %
AEX Index 438,6900 -1,25%
Dow Jones 12207,1700 -1,38%
Nasdaq 2326,2000 -1,47%
S&P 500 Index 1330,6100 -1,59%
BEL 20 3633,6400 -1,38%
CAC40 4878,1200 -0,79%
Xetra Dax [D] 6816,7400 -0,06%
Euro Stoxx 50 [D] 3777,0600 -0,84%
Nikkei 225 13629,1600 4,10%
Hang Seng Index 25122,3700 6,73%

Bijna allemaal in de min :D
Ik verwacht niet dat de fed weer zwaar gaat cutten, het is altijd uitstel van executie!
Ik denk dat de beurzen gewoon gedoemd zijn tot een klap rond hun oren te krijgen, even de grote bubble weg werken, en dan een clean start (voor de mensen die enkel aandelen kopen, dan zullen het echt wel mooie koopjes zijn!)

Zoals EricR al zei, de financials komen eraan :D
Hiervoor heb ik 2 woorden die ik al vaker heb gelezen: GO SHORT :D

leg deze turbo even uit aub.
Goud turbo long ref.882,80 fin.niv.830,20 stoploss 847 hefboom 16,78 bied 5,37 laat 5,52

Ik verwacht een stijging van het goud. Betaal ik dan het verschil 882,20-830,2 (50 per turbo). leg ook even uit wat die verschillende zaken zijn ref, fin niv,bied,...
Alvast bedankt.

Overigens denk ik op een stijging van fortis terug.

leg deze turbo even uit aub.
Goud turbo long ref.882,80 fin.niv.830,20 stoploss 847 hefboom 16,78 bied 5,37 laat 5,52

Ik verwacht een stijging van het goud. Betaal ik dan het verschil 882,20-830,2 (50 per turbo). leg ook even uit wat die verschillende zaken zijn ref, fin niv,bied,...
Alvast bedankt.

Overigens denk ik op een stijging van fortis terug.

Eventjes een uitleg van een site geplukt die mss weer wat meer verduidelijking geeft, vooral omtrent het fin niveau:

Is het u onduidelijk wat de rente is die uitgever ABN Amro rekent bij turbo's? Wat is de invloed van dividend en ontvangt u dit ook als turbobelegger? Hoe wordt dit alles verrekend? Vandaag doe ik eens een V&A turbo's.
De hefboom van de turbo ontstaat, doordat u niet de gehele onderliggende waarde koopt, maar slechts een klein deel daarvan. Het andere deel betaalt ABN Amro: het financieringsniveau. Hoe kleiner het deel dat u wilt kopen, hoe groter de hefboom.

Ik illustreer dit aan de hand van een voorbeeld met Royal Dutch Shell (RDS). Stel, het aandeel noteert 25,85 euro en ABN Amro besluit een turbo long met financieringsniveau 21,00 euro uit te geven.

Met andere woorden, de bank past 21,00 euro bij en op de huidige koers van 25,85 euro betekent dit dat u zelf 4,85 euro op tafel moet leggen voor deze turbo long RDS.

Hefboom en stoploss
De hefboom (leverage in beursjargon) van deze turbo is 5,33. Dit is de huidige aandelenkoers van RDS gedeeld door de prijs van de turbo zelf (25,85 / 4,85). Bij een koersverandering van RDS met 1% gaat de prijs van de turbo weer met 5,33% op de schop. De hefboom is daarom de versneller van een koersbeweging. Daarom heten turbo's dus turbo's.

De turbo heeft een ingebouwd stoploss, zodat u nooit meer dan uw inleg verliest:

De stoploss ligt bij de turbo long boven het financieringsniveau en bij de turbo short eronder,
Als de koers van de onderliggende waarde de stoploss aantikt of overschrijdt, wordt de handel in de turbo stilgelegd,
De handelaar van ABN Amro moet dan vervolgens zo goed en zo snel mogelijk de positie afwikkelen.
Het verschil tussen de afwikkelkoers en het financieringsniveau is de restwaarde. Die is minimaal nul en ligt normaal gesproken iets onder het verschil tussen het stoploss en het financieringsniveau. Bij RDS is dit bijvoorbeeld 7,5%. De stoploss wordt afgerond op 1 decimaal en bij uitgifte van deze turbo ligt deze daarom op 22,60 euro.

Kosten
Wat zijn de kosten voor u als belegger?

Over het financieringsniveau van de turbo long betaalt u rente aan ABN Amro. Dit is de dagrente met een opslag van 1,5%. Op dit moment bedraagt deze ongeveer 4,5% op jaarbasis, maar dat is aan verandering onderhevig,
Wanneer u de turbo long een maand in uw bezit hebt en deze wordt niet uitgestopt, dan is het financieringsniveau met 0,08 euro opgelopen. De waarde van de turbo is na een maand daarom met 0,08 euro gedaald, als de koers van RDS hetzelfde is gebleven,
Over een jaar is het financieringsniveau van de turbo long in het RDS-voorbeeld opgelopen naar 21,95 euro op basis van de financieringskosten. Bij een turbo short ontvangt u rente over het financieringsniveau. Die bedraagt nu ongeveer 1,5% Voor turbo's op buitenlandse waarden en voor futures gelden weer andere rentetarieven.

Dus

fin niv: zie uitleg hierboven
SL: wanneer dat je turbo zal vervallen, dus raakt de koers 847 dan werkt je turbo niet meer en stort ABN amro overige geld op je rekening, zie uitleg vroeger (ik herhaal hier eventjes kort mijn uitleg van vroeger want hier schuilt het gevaar van de turbo!!)
hefboom: zie uitleg van mij vroeger
bied: wat ze voor de turbo bieden, dus wat je ervoor krijgt als je hem verkoopt
laat: wat jij voor de turbo zal moeten betalen
verschil tussen bied en laat koers heet de spread, een spread van 15cent is heel gebruikelijk

Ik zeg nu en voor al mijn latere dingen die ik uitleg, dat ik ALTIJD kan fout zitten he, dus neem mijn uitleg nooit voor 100% waarheid aan. Dubbelcheck het altijd ff ofzo en corrigeer mij dan ook op het forum, ik leer graag uit mijn fouten ;)

Voor de rest, een goede keuze (naar mijn mening), ik zit in dezelfde turbo voor 100stuks, aankoopwaarde was bij mij 424euro ;)

Nog even een handige website:
LIVE! streaming real-time gold price quotes
altijd handig om goud live te volgen ;)

thx, man.

dus stel dat ik deze zou kopen, betaal ik 5.52x100stuks = 552euro.
daalt de koers tot 847, ben ik die 552euro kwijt?
stijgt de koers tot 900 heb ik ...winst?
als ik nu zie op beursduivel.be, zie ik de koers van goud noteren aan 874.25. Waarom dan de ref. waarde.

Turbo's zijn nieuwe shit voor mij :D

thx, man.

als ik nu zie op beursduivel.be, zie ik de koers van goud noteren aan 874.25. Waarom dan de ref. waarde.

Eigenlijk niet echt..

Eum ja..

De turbo die je wil kopen staat nu
Naam / isin / fondscode Stopl. Hefb. Finan. Ref. Ratio Uitgif. Bied Laat
Goud Turbo Long
NL0006102303 / 610230 847,00 11,25 831,1 912,20 10 14-1-2008 5,45 5,60

kijk hier ff
ABN AMRO Markets: Turbo's Notes & Certificaten

En ook al de Stoploss wordt geraakt krijg je nog altijd een stukje terug..
En goud staat momenteel rond de 912 denk ik.. dus ja als de koers op 900 staat heb je verlies he bro :D Maar ik ga verder leren, belastingrecht en handelsrecht mijn laatste vakken, maandag examen, dus vanaf dinsdag zal ik nog wat helpen of toch proberen te helpen..
Ik zou zeggen, doe geen stomme dingen, beleg alleen met geld dat je "extra" hebt en ga nooit met alles in 1 ding, want dan zou het wel eens pijn kunnen doen :D

Ahja ff tussendoor, beursduivel loopt vaak achter qua koersen, vooral van goud.

Eens kijken of ik een put 400 en call 460 ga combineren. In deze volatiele markt kan dat lonen als we rond de 430 staan.
Zou ik niet doen...
De gekochte combi c/p is enorm duur omdat je ze aankoopt op een moment dat de extreem hoge beweeglijkheid ( volatility ) in de optiekoersen zijn ingerekend.
Deze strategie kun je eventueel wel overwegen in een periode waarin volatility laag is en je op termijn een hogere volatility verwacht. Hogere volatility is absoluut nodig om de waardevermindering van je optie's ( hier zelfs dubbel wegens combi ) enigszins te compenseren.

De verkochte combi is hier ( in theorie) beter. Maar het risico is hier erg groot. In de praktijk loopt dit meestal mis omdat de schrijver in paniek raakt bij zeer felle uitslagen van de AEX-index.

In de praktijk zijn beide combi's te risicovol en de kans op winst te klein, weinig gebruikt door de particuliere optietrader.

In ieder geval suc6 met (eventuele) trades;)

thx, man.

En hopelijk heb je em maandagochtend gekocht?

binckbank:

Goud en platina vallen terug van record
29-01-2008 12:16:47
Brussel (tijd) - De prijs voor een ounce goud valt in de voormiddag terug van een record nadat een aantal Zuid-Afrikaanse mijnen de activiteiten konden hervatten na vier dagen inactiviteit als gevolg van stroompannes. Dat liet AngloGold Ashanti, de grootste gouddelver van Afrika, weten. Vanochtend werd eerst nog een nieuw record aangetikt. Ook platina valt weer terug na vanochtend een hoogtepunt te hebben bereikt.

De prijs voor zowel goud als platina was de voorbije dagen fors gestegen als gevolg van de productieproblemen in Zuid-Afrika. Het land is 's werelds grootste leverancier van platina en de wereldwijde nummer twee voor goud. Analisten denken dat er hier en daar wordt overgegaan tot winstnemingen nu een aantal mijnen in het land opnieuw opgestart worden.

De prijs voor goud voor onmiddellijke levering in Londen klom vanochtend tot een record van 929,84 dollar per ounce. Intussen is de prijs 0,4 procent gezakt tot 924,90 dollar. Platina bereikte een hoogtepunt op 1.738,75 dollar per ounce, maar staat intussen alweer 1,1 procent lager op 1.738,75 dollar.

Marktpartijen waarschuwen intussen voor de gevolgen van de productieproblemen op lange termijn, specifiek voor de platinamarkt. 'Afnemers van dat metaal, zoals de auto-industrie, zullen op zoek gaan naar alternatieven, zoals palladium,' klinkt het. Dat metaal kost momenteel 385,75 dollar per ounce. 'Zodra die alternatieven ontwikkeld zijn en duurzaam en economisch haalbaar blijken, zou het wel eens snel bergaf kunnen gaan met de platinamarkt.'

Ook de turbulentie op de financiele markten en de forse renteverlagingen van de Amerikaanse centrale bank, de Federal Reserve, speelde de afgelopen wejken in het voordeel van goud. De Fed verlaagde sinds september 2007 zijn basisrente met 175 basispunten, van 5,25 procent tot 3,50 procent. Dat maakt beleggingen in dollar almaar minder aantrekkelijk, waardoor de appetijt voor goud (en andere edelmetalen) in de markt toeneemt.

Ik blijf nog even zitten in goud denk ik hoewel het nu wel even een beetje zal terugvallen vrees ik.. Maar ja je moet het zelf weten ;) goud is gisteren bijna 2% gestegen dus met je hefboom zal je nu al iets van een kleine 30% hebben ofzo? Ik zit op 52,5% dus das al wel lekker he :)

Laatst bewerkt:
heb idd wat gekocht, maar ben er niet helemaal uit. Ze zijn wel +3% gestegen, maar om te zeggen via die hefboom naar 30% ??? Hoe cash ik die hefboom in :D ?

Als er weer een rentedaling komt morgenavond, stijgt goud dan nog meer? Dat lledit ik toch af uit die laatste alinea.

heb idd wat gekocht, maar ben er niet helemaal uit. Ze zijn wel +3% gestegen, maar om te zeggen via die hefboom naar 30% ??? Hoe cash ik die hefboom in :D ?

Als er weer een rentedaling komt morgenavond, stijgt goud dan nog meer? Dat lledit ik toch af uit die laatste alinea.

Jup :D
en die hefboom werkt automatisch.. maar je staat maar op 3%?! vreemd! op hoeveel heb je goud gekocht? maar het zal nog wel stijgen denk ik ;) maar pas op niet winstgeil worden, het kan niet eeuwig blijven stijgen ;)

euh weet de stand van goud niet direct, turbo's gekocht aan 4.38 (gemiddeld 4.69) en staat nu op 4.81

:dunno:

Terug
Naar boven