MuscleMeat

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Misschien ook nuttig om wat goedkope brokers te plaatsen in dit topic? Voor de beginners dan. Heb nu een account bij Interactive brokers, heel goedkoop, nauwelijks kosten per transactie.

Goed idee, bro. Leef je uit zou ik zeggen. :)

Kan ook gewoon een tijdelijk herstel zijn, eerst 6% dalen dan 2,5% stijgen is in mijn ogen nog geen reden om positief te zijn. Vooral als je kijkt naar de dalingen van de afgelopen maanden.

Je moet het zo zien, die AEX gaat vroeg of laat weer naar de 500+, daar stond hij tenslotte een paar weken geleden nog. Of hij nou eerst nog onder de 400 zakt maakt daarbij niet uit. Het is natuurlijk mooi als je nog even wacht en je kan nog goedkoper inkopen, maar gevoelsmatig zeg ik nu instappen, dan heb je een hele goede kans dat je binnen een jaar zo 20% winst in de pocket hebt. En verlies zal je er nooit op leiden, of de AEX moet nu jaren onder de 450 blijven hangen.

Je moet het zo zien, die AEX gaat vroeg of laat weer naar de 500+, daar stond hij tenslotte een paar weken geleden nog. Of hij nou eerst nog onder de 400 zakt maakt daarbij niet uit. Het is natuurlijk mooi als je nog even wacht en je kan nog goedkoper inkopen, maar gevoelsmatig zeg ik nu instappen, dan heb je een hele goede kans dat je binnen een jaar zo 20% winst in de pocket hebt. En verlies zal je er nooit op leiden, of de AEX moet nu jaren onder de 450 blijven hangen.

Zo denk ik eigenlijk ook. Maar dan is het natuurlijk alleen interessant als je bereid bent om een jaar of langer te wachten.

Zo denk ik eigenlijk ook. Maar dan is het natuurlijk alleen interessant als je bereid bent om een jaar of langer te wachten.

Snelle winsten maken gaat misschien een tijdje goed, tot je een keer keihard op je bek gaat. Even je geld verdubbelen in een paar weken of maanden is gewoon puur geluk hebben of voorkennis. Anders zaten alle beursguru's nu wel op Aruba te rentenieren natuurlijk.

De beurs kan zo weer rebounden maar zo toch eerst maar de resultaten en verwachtingen uit de USA afwachten. USA blijft als grootste economie ter wereld gewoon leidend, het zal nog wel even duren dat Europa of later nog China die leidende rol kan overnemen. Als de kredietcrisis in de USA aanhoudt en de financials daar hun winsten zien verdampen zal het ook doordreunen in Europa. Te meer daar veel financials hier belangen hebben in de USA.

Wat er mis is met de AEX en vele andere indices is dat er een trendbreuk te zien is. Die herstellen meestal vrij langzaam. Je krijgt dan of nog een neerwaartse beweging te zien of een vrij lange tijd een zijwaartse beweging. Aangezien de laatste tijd de volatiliteit (beweging) enorm is toegenomen zal dat eerder neerwaarts zijn. Met kans op korte rebounds maar die kunnen alleen aanhouden als de resultaten van bedrijven boven verwachting zijn en er geen echte recessie komt.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Die tik naar beneden is de sell-off en tegelijkertijd de trendbreuk. Volume neemt eveneens toe, wat weer zorgt voor die verhoogde volatiliteit. Volume is de balk onderin. Je kan ook goed de zijwaartse beweging zien die duurde tot eind 2004. Dat was na de laatste grootste sell-off van 2003.

Klopt van de trendbreuk. Is dit trouwens niet al eens eerder voorgekomen in de geschiedenis van de AEX? Ik zie nu alleen vanaf 2003. :)

Snelle winsten maken gaat misschien een tijdje goed, tot je een keer keihard op je bek gaat. Even je geld verdubbelen in een paar weken of maanden is gewoon puur geluk hebben of voorkennis. Anders zaten alle beursguru's nu wel op Aruba te rentenieren natuurlijk.

Nee precies, maar ik had het daar met Eric al over. Over agressief beleggen. :)

Klopt van de trendbreuk. Is dit trouwens niet al eens eerder voorgekomen in de geschiedenis van de AEX? Ik zie nu alleen vanaf 2003. :)

Dat komt redelijk vaak voor. Voor 2003 hadden we natuurlijk al de internet bubble die klapte. Dat was een daling van 704 punten naar 500 punten tot 11 september 2001 en daarna ging het nog verder bergafwaarts door meerdere factoren (aanslag, recessie, vertrouwen, fraudegevallen zoals bij Ahold etc). Maar goed die sell-offs waren geen trendbreuk meer, de dalende lijn was toen al vrij lang zichtbaar. Alleen had iedereen iedere keer het idee dat het ergste wel was geweest. Bij 380, bij 320, bij 280 en pas bij 225 hield het op. Daarna wel een snelle rebound maar tegelijkertijd ook langdurig een zijwaartse en saaie markt die amper boven de 350 uit kwam.

@Zelda of Eric.

Jullie nog tips voor goedkope brookers voor de noobs, zoals ChristG aangaf.

@Zelda of Eric.

Postbank, maar die lag vroeger wel vaak plat. Weet niet of dat nu nog het geval is. Altijd lullig als je wil verkopen of kopen en je kan niet bij je rekening.

Beleg zelf ! Ga geen ander bedrijf voor een vaste periode voor je laten beleggen. Dommer kan haast niet (ook al haal je misschien een keer winst).

En verkoop niet als je aandelen kelderen.

Heb er zelf nog te weinig verstand van, maar deze 2 dingen lijken me heel logisch :)

Beleg zelf ! Ga geen ander bedrijf voor een vaste periode voor je laten beleggen. Dommer kan haast niet (ook al haal je misschien een keer winst).

Heb er zelf nog te weinig verstand van, maar deze 2 dingen lijken me heel logisch :)

1ste hangt er vanaf wat je doelen zijn. Beleggingsfondsen kunnen best rendabel zijn en je bent verzekerd van een spreiding die je zelf meestal niet kan bereiken.

2de is ook afhankelijk van je doelen. Als je korte termijn belegger bent is verkopen bij een initiele daling geen slecht idee. Kwestie van een stoploss instellen en niet meer naar omkijken. Kan overigens ook een stop profit zijn omdat je verkoopt terwijl je nog op winst staat.

Imo kun je zulke dingen niet zeggen, elke situatie is totaal anders.En kelderen kan ook op verschillende manieren en daarbij zijn er verschillende acties/antwoorden mogelijk.

Je kan in mijn ogen beter doen wat EricR zegt, korte termijn is meestal een gokkast.Natuurlijk kun je niet alles/alle risico's incalculeren, maar je moet beginnen met een ingecalculeerde basis daarna kun je risico nemen voor een hoger rendement.

Mijn manier van beleggen heeft eigenlijk niet veel met macroeconomie te maken. De methode die ik handhaaf is de value investing methode die begonnen is door Benjamin Graham en David Dodd (Graham was de mentor van Warren Buffet). Ik kijk naar de jaarverslagen van individuele bedrijven en probeer daaruit te oordelen of de aandelen voor een goede prijs gekocht kunnen worden. Als een bedrijf in mijn ogen meer waard is dan het aantal aandelen x de prijs per aandeel dan investeer ik erin en wacht tot de prijs weer rechtgetrokken wordt. Of als het echt een goed bedrijf is dan hou ik de aandelen levenslang vast.

Ik had als bedrijf dus onder andere Bank of America in gedachten, maar met de huidige gebeurtenissen lijkt het me gewoon verstandig om daar nog even mee te wachten. Andere bedrijven waar ik graag in wil beleggen zijn Coca Cola en Procter & Gamble, maar de prijzen daarvan zijn nog niet laag genoeg. Op de Nederlandse markt heb ik nog niets interessants kunnen vinden (als iemand tips heeft voor de lange termijn hoor ik het graag). ING misschien, maar ik heb hun verslag nog niet helemaal geanalyseerd.

Wat ik hiermee bedoel is dus dat de stand van de AEX (of een andere index) mij niet zoveel uitmaakt, ik kijk meer naar de prijzen van individuele bedrijven. Ten slotte wil ik nog even melden dat ik een beginneling ben op het gebied van value investing, dus het analyseren kost nog veel tijd en energie en ik investeer nog niet met al te grote bedragen (paar duizend).

1ste hangt er vanaf wat je doelen zijn. Beleggingsfondsen kunnen best rendabel zijn en je bent verzekerd van een spreiding die je zelf meestal niet kan bereiken.

2de is ook afhankelijk van je doelen. Als je korte termijn belegger bent is verkopen bij een initiele daling geen slecht idee. Kwestie van een stoploss instellen en niet meer naar omkijken. Kan overigens ook een stop profit zijn omdat je verkoopt terwijl je nog op winst staat.

Mwa de beste spreiding die je kunt krijgen is toch wel beleggen in meerdere indexfondsen, bijkomend voordeel is dan dat je niet veel beheerkosten hoeft te betalen. Daarbovenop komt ook nog het feit dat de meeste beleggingsfondsen het slechter doen dan de indices.

Wat korte termijn beleggen betreft, daar doe ik niet meer aan. Als ik echt een goed bedrijf gevonden heb (die bijna niet kapot gemaakt kan worden, zoals Coca Cola bijvoorbeeld), dan zou ik bij sterke dalingen alleen maar bijkopen.

Met value investing kan je wel het risico lopen dat je een hele zooi non movers in je portefeuille krijgt. Bedrijven met waarde en dan vooral boekwaarde zijn over het algemeen niet erg volatiel qua koersverloop. Wel stabiel maar vaak genoeg kan je lang wachten op een goed rendement. Voordeel is dan wel dat het dividend meestal een hoop goed maakt.

@Zelda of Eric.

Ik gebruik Binck, ik heb verder geen andere brokers gebruikt, maar ik ben er wel tevreden over. Lekker overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het is misschien niet zo goedkoop als die van ChristG, maar je moet gewoon kijken hoeveel transacties je van plan bent te maken.

Mwa de beste spreiding die je kunt krijgen is toch wel beleggen in meerdere indexfondsen, bijkomend voordeel is dan dat je niet veel beheerkosten hoeft te betalen. Daarbovenop komt ook nog het feit dat de meeste beleggingsfondsen het slechter doen dan de indices.

Koop eens voor de lol iets van 15 AEX fondsen en zie hoeveel losse aandelen je dan maar hebt.

Beste is over het algemeen het kopen van een tracker op een index maar als je meer spreiding wil over de markt is een beleggingsfonds een uitkomst. Zeker met een mixfonds dat ook in obligaties, liquiditeiten etc belegt. Het risico neemt dan af maar ook het potentiele rendement.

Wat korte termijn beleggen betreft, daar doe ik niet meer aan. Als ik echt een goed bedrijf gevonden heb (die bijna niet kapot gemaakt kan worden, zoals Coca Cola bijvoorbeeld), dan zou ik bij sterke dalingen alleen maar bijkopen.

Het zogenaamde middelen, iets wat meestal de slechtste keuze is. Sterke dalingen kan je amper inschatten en voor je het weet blijf je middelen.

Apple laat nabeurs goede cijfers zien maar heeft slechter dan verwachte vooruitzichten. Dat laatste zal meer aantikken. Nabeurs dan ook fors omlaag wat zijn weerslag zal hebben op de Nasdaq morgen. Als luxe artikelen als Ipods minder verkopen is meestal het begin van een recessie in zicht.

Terug
Naar boven