MuscleMeat

Sticky Beleggingen & De Beurs

Peiling Peiling Welke broker gebruik je?

• Bolero

Stemmen: 0 0,0%
  • Lynx

• MeDirect

• eToro

• Saxo Bank

• Easybroker

• Keytrade Bank

• Totaal stemmers
    10
Ik ga meteen even wat fortis oppikken. Ik hoor hier dat ze over twee jaar weer 20 euro per aandeel waard zijn?

Jarenlang hamerde Willem Middelkoop als onheilsprofeet van RTL Z op het naderende einde van het financiële systeem. Na twee succesvolle boeken, lijkt dat doemscenario nu werkelijkheid te worden: ‘Je kunt niet eeuwig blijven lenen’. Zondag organiseert de journalist en crisisondernemer een overlevingscongres in de Amsterdamse RAI. Quote sprak met Middelkoop over zijn onderzoek naar de crisis en zijn wording tot entrepreneur en autoriteit: ‘Ik had liever geen gelijk gehad’.
advertentie

Quote: Hoe erg is deze crisis volgens u?
Willem Middelkoop: ‘Er zijn twee knallen te verwachten. We raken nu in een recessie of depressie en dat zal nog jaren duren. De overheid zal ondertussen proberen de economische schade zoveel mogelijk te beperken. Over een jaar of vijf verwacht ik dat het hele financiële systeem in elkaar zakt. Je moet niet raar opkijken als de financieringen van de VS opeens uit de hand lopen. Je kunt niet eindeloos blijven bijlenen…’

Q: Als dat systeem onderuit gaat, wat moeten we dan verwachten?
WM: ‘Dan krijg je omstandigheden als in Argentinië in de jaren ‘70. Dat was het op zes na rijkste land ter wereld met veel grondstoffen en een hoog opgeleide bevolking, maar het financiële stelsel is daar toen helemaal in elkaar geklapt. Er bleek weinig tegen te doen. De bevolking is daar op een gegeven moment zelfs overgestapt op ruilhandel. Dat is hier ook geen ondenkbaar scenario. Het IMF waarschuwt beleidsmakers nu al om zich voor te bereiden om een harde knal. Met andere woorden, begin maar met het drukken van voedselbonnen.’

Q: Is die voorspelling dan niet meer te keren?
WM: ‘Het is de economische dood nu of over vijf jaar. We zullen in ieder geval helemaal opnieuw moeten beginnen. Wat nu in de VS gebeurt, en door Wouter Bos wordt voorgesteld is geen oplossing van de problemen maar een kunstmatige voortzetting van het oude systeem. Daarmee bouwen we een laatste bubbel op: die van staatsobligaties. Niemand gelooft dat Amerikaanse staatsobligaties ooit kunnen worden terugbetaald. Maar ondertussen besef ik dat die leningen nog het enige alternatief zijn om de complete ondergang uit te stellen.’

http://www.quotenet.nl/q-a/willem_middelkoop_financiele_systeem_zakt_binnen_vijf_jaar_i.php

:angstig:

meneer middelkoop

nuff said.

- geen ec. opleiding genoten (zat in confectie industrie en werd daarna fotograaf)
Dit hoeft per definitie geen voorwaarde te zijn, maar het komt wel ten goede aan je geloofwaardigheid imo.
- zn fonds ( met een dusdanige inleg dat hij niet onder controle valt van AFM) haalt jammerlijke resultaten
- na publicatie van zijn boek in '08: ''de permanente oliecrisis'' is de olieprijs significant afgenomen.

Ik ben nu 2 maanden bezig.
Ben met 3000 begonnen en sta al op 4000.
Vooral ING, Aegon en TomTom.
Heeeeeeeeerlijke tijden dit ;-)

Moet je eens kijken als je op een dag als vandaag het zou wagen om long te zitten met zo'n aandeeltjes omdat we eerst 2% in het groen stonden.

Aegon -13%
TomTom -7,5%
ING Bank -9%

Tegenover deze morgen is dat verschil natuurlijk nog een flink pak groter.

Morgen obama inwijding... Wordt het een euforische dag of krijgen we een soort non-event of nog erger, een sell the news-effect?

gezien de huidige situatie zou een sober karakter wel op zijn plaats zijn.
Echter i.t.t tot Bush komt Obama op mij een stuk realistischer over qua denken en doen.

wel treffende cartoon

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Moet je eens kijken als je op een dag als vandaag het zou wagen om long te zitten met zo'n aandeeltjes omdat we eerst 2% in het groen stonden.

Aegon -13%
TomTom -7,5%
ING Bank -9%

Tegenover deze morgen is dat verschil natuurlijk nog een flink pak groter.

Morgen obama inwijding... Wordt het een euforische dag of krijgen we een soort non-event of nog erger, een sell the news-effect?

Man schei uit.
Ik krijg al maagkrampen als ik naar mn portefullle kijk....

gezien de huidige situatie zou een sober karakter wel op zijn plaats zijn.
Echter i.t.t tot Bush komt Obama op mij een stuk realistischer over qua denken en doen.

wel treffende cartoon

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

dat plaatje wilt laten zien dat bush de veroorzaker is van de hele crisis, wat een onzin :rolleyes:

# Benjamin Harrison (R): +7%
# Grover Cleveland (D): -23%
# *William McKinley (R): +96%
# Theodore Roosevelt (R): +9%
# William H. Taft (R): +4%
# Woodrow Wilson (D): -27%
# *Warren G. Harding (R): +52%
# Calvin Coolidge (R): +133%
# Herbert Hoover (R): -72%
# *Frankin D. Roosevelt (D): +120%
# Harry Truman (D): +75%
# Dwight D. Eisenhower (R): +120%
# *John F. Kennedy (D): +82%
# Lyndon B. Johnson (D): +23%
# **Richard Nixon (R): -4%
# Jimmy Carter (D): +26%
# Ronald Reagan(R): +105%
# George W. Bush Sr. (R): +57%
# Bill Clinton (D): +203%
# George W. Bush Jr. (R): -34%

http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=40764

De rendementen op de beurs onder de verschillende presidenten. Regering Bush presteert na Hoover dus het slechtst.

Nee, maar het gehele beleid van totale vrijemarkteconomie onder zijn verantwoordelijkheid heeft daar zéker ruimschoots aan bijgedragen.

volgens mij was dat onder clinton zijn beleid dat banken makkelijker hypotheken moesten verstrekken.

volgens mij was dat onder clinton zijn beleid dat banken makkelijker hypotheken moesten verstrekken.

Ook, maar dat neemt niet weg dat de Bush administration in 8 jaar geen zak moet veranderen aan het concept, omdat de voorgangers het nu eenmaal zo hebben gedaan. Integendeel, zoals Shutterspeed met het filmpje aantoont heeft hij het nog een extra duwtje gegeven. Dan ben je minstens even schuldig. Maar de Amerikaantjes moesten het weer eens groot zien en kregen het deksel eindelijk eens op de neus. Jammer dat Europa en co zich een beetje mee de val in hebben laten lokken.

Maar dit zal in de toekomst nogmaals voorvallen, binnen 10 jaar zijn alle Amerikanen deze crisis weer vergeten en behoren de woordjes consumeren en hypotheken weer stilaan tot de favoriete vocabulaire.

Bush heeft via Fannie Mae en Freddie Mac de hypotheekverstrekking makkelijker gemaakt, daar heeft de Clintonadministratie weinig mee te maken. Onder Clintons regering nam het huizenbezit wel toe maar dan vooral binnen de middenklasse. Alt-A en subprimeshit kende je toen nog amper. Subprime hypotheken onder Clinton lagen rond de 2 a 3%, onder Bush groeide dat naar bijna 15%.

Alt-A lag ook rond de 2% onder Clinton en rees eveneens richting de 15% onder Bush.

Als bijna 30% van de hypotheekmarkt bestaat uit risicovolle hypotheken loop je een veel groter risico dan bij 4 a 5%.

Culter is goed op dreef. :D Eerst in de Obama-topic en nu hier. :roflol:

Waar blijf het Obama-effect? ''Yes, we can!'' Of komt dat morgen pas?

Crash we can!! (ok ik had die grap al gemaakt in het Obamatopic).

Waar blijf het Obama-effect? ''Yes, we can!'' Of komt dat morgen pas?

Nu is het "sell-the-news-because-we're-starting-to-realise-that-Obama-wont-change-everything-overnight-or-even-within-the-first-few-years-and-the-fact-that-he-becomes-a-president-today-doesn"t-change-anything-fundamental-right-now"-effect in combinatie met treurige kwartaalcijfers. :D

Terug
Naar boven