Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.741
Training 12/2 bij Haeflandsport.

Pfff...wat een gejakker...ik was pas tegen de klok van 20.00 op de sportschool, ik was vrij laat thuis...(op mijn werk waren diverse trucks vrij laat pas aangekomen i.v.m. de weersomstandigheden...en dan moet alles nog gelost en verwerkt worden in de pc :mad:)...eenmaal thuis halsoverkop een pizza tonno (met nog de inhoud van een extra blikje tonijn) in de oven gegooid, omgekleed, 2 tomaten, 2 kiwi's en een appeltje naar binnen gewerkt, pizza in 2 minuten verorberd, wegspoelen met een halve liter Spa...shit effies nog een grote boodschap doen...in de auto springen en dan vervolgens met 30 km :eek: "gescheurd" naar de sportschool...man, te voet was volgens mij sneller gegaan ;)

Bench Press: 20x20, 2x8x70, 5x100, 5x130, 1x5x150 pffffff...had ik me soms vergist in het gewicht of waarom voelde die halter zo zwaar?
Gewicht klopte...shit...nog eens 1x5x150...ging ook niet echt lekker...wat was er aan de hand? Ik was me nog altijd aan het jagen en hield veel kortere rustpauzes dan normaal! Toen heel consequent exact 5 minuten rust genomen en weer 1x5x150kg...makkie! En toen gewoon de in totaal 5x5x150 vol gemaakt.

Eerlijk gezegd was ik hierna toch al vrij "gesloopt"...nog 3x5x120 close grip benchpress gedaan.

Toen maar eens front raises gedaan met een plate van 15 kg :o
Eerst de 3 uur of 9 uur grip positie gedaan...vond deze niet zo prettig...weer over gestapt naar de kwart voor 3 of kwart over 9 grip positie...4x10...altijd boven 1 seconde vasthouden en door het gat van de halterschijf kijken en vervolgens rustig laten zakken en niet tegen de bovenbenen laten aankomen...pff...zorgde voor een behoorlijke pomp.
Ik zou liever een Militarypress willen doen...maar na een behoorlijk benchworkout zit dat er voor mij helaas niet meer in en dan is frontraises maar het alternatief.

Face Pulls...mja...begonnen met 10x20, 10x35 en 10x50...tja...kan er noch warm noch koud van worden ;)

Front Wide Cable Lat Pull Down: tot 4x8x70kg

Naja...geen geweldige training...was wat moe, geïrriteerd en kweenie...alles voelde vandaag niet zo lekker aan...je hebt soms van die dagen ;)

De momenten waarop het allemaal niet meezit en je toch gaat trainen en je toch een min of meer fatsoenlijke training neerzet zijn de trainingen die het er hem omdoen voor wedstrijden. Op superdagen kan iedereen goed trainen nietwaar;)

• #2.743
De momenten waarop het allemaal niet meezit en je toch gaat trainen en je toch een min of meer fatsoenlijke training neerzet zijn de trainingen die het er hem omdoen voor wedstrijden. Op superdagen kan iedereen goed trainen nietwaar;)

Volkomen gelijk Wauter!
Ik had eigenlijk helemaal geen zin om te trainen...was zoals gezegd moe en het was nogal een stressdag op het werk geweest.
Het viel me niet echt mee vandaag, maar achteraf een heerlijk voldaan gevoel dat ik toch geweest was! :)

Het bankdrukken en smaldrukken is toch het belangrijkste éh Hugz. ;)
Enne, die plate raises kunnen wel wat zwaarder éh?! :D
Goed karakter getoond René. :thumb:

• #2.745
Het bankdrukken en smaldrukken is toch het belangrijkste éh Hugz. ;)
Enne, die plate raises kunnen wel wat zwaarder éh?! :D
Goed karakter getoond René. :thumb:

BD is inderdaad het belangrijkste!
Plate Raises kunnen wel wat zwaarder, maar als je de uitvoering strict doet (geen zwiepende bewegingen maken met je romp, steeds boven effies 1 tel vasthoudt en rustig laat zakken zonder de plate op je benen te laten rusten) en voortdurend spanning op je spieren houdt is het een pittige oefening. Toen ik de oefening regelmatig deed, deed ik het ook niet zwaarder dan met een plate van 25kg.
Ik zie vaker jongens deze oefening doen, maar dan wordt de plate die rust op de bovenbenen d.m.v. een zwiepende beweging van de romp omhoog "geduwd" en gaat meteen weer naar beneden (en dat is dan 1 rep)...zo kan ik de oefening met 2 plates van 25kg ;).
Ik doe alle oefeningen - ook het BD - strict!

Zo zie ik ook zelden iemand de LPD doen zoals ik hem doe...vrijwel allemaal gaan ze naar achteren hangen, en trekken dus met hun BDW de stang omlaag...mja...zo kan ik het ook met de hele gewichtenkolom, maar zo voel ik de oefening niet in de spieren waarvoor het bedoeld is.
Ik heb dat met veel oefeningen...en ik denk dat dat ook het probleem is waardoor sommigen vaak problemen hebben met het boeken van progressie...men gebruikt te zware gewichten en doet vanaf de eerste set eigenlijk al cheaten...bij BD b.v. worden ze constant geholpen door hun gymbuddie die harder aan de halter trekt dan dat ze zelf drukken.
Dat is niet mijn manier van trainen.
Liever wat lichter maar wel effectief! :)

Aan de andere kant is het wel zo dat een beetje cheaten meer gewicht betekend, en dat er op die manier meer spiervezels aan het werk worden gezet volgens mij.
Maar je hebt gelijk hoor, het moet niet te gek worden natuurlijk.
Sommige mensen cheaten nu eenmaal graag.
Ikzelf bijvoorbeeld mag graag een beetje zwiepen en zwaaien bij sommige oefeningen.
Dressed Black was ook niet zo super strikt in zijn bewegingen zei hij altijd.
Bankdrukken daarentegen doe ik altijd heel strikt, en alleen als ik het niet meer dreig te redden, gaat mijn kont wat de lucht in. ;)

• #2.747
"To cheat or not to cheat" ;)

Je hebt jongens die vanaf de eerste set meteen al cheaten (omdat het aanvangsgewicht al beduidend te zwaar is). Dat is geen manier om spiervezels aan het werk te zetten.
Daarnaast vind ik dat cheaten ook bij een isolatieoefening geen enkele zin heeft.

Als we dan persé willen cheaten dan alleen maar in het laatste set bij de laatste rep(s) en bij compounds, toch? :)

Ik kan me voostellen dat als je b.v. barbell curls voor je biceps doet dat je dan bij het laatste set effies moet cheaten om die 70kg nog eens omhoog te krijgen...maar cheaten bij een concentrationcurl door met een dumbbell van 20kg te "gooien" en je hele romp wat laten zwiepen...kweenie ;)

Hey Huggybear ik ben weer terug, zullen we het NK gaan promoten aangezien jij ook op het platform staat. je gaat netjes raw 190, blijf zo doorgaan.

• #2.749
Hey Huggybear ik ben weer terug, zullen we het NK gaan promoten aangezien jij ook op het platform staat. je gaat netjes raw 190, blijf zo doorgaan.

Welcome back Pjotr! :)
Promoten hier op het forum?
Waarom niet...je leest in het algemeen forumg genoeg aankondigingen over SMwedstrijden dus waarom niet het NK powerliften?
Ik neem aan dat jezelf ook meedoet aan het NK, toch?

Wat betreft mezelf...ik doe mijn best...en ben blij met de progressie die ik heb geboekt...het laat zien dat mijn manier van trainen voor mij werkt.
Ik merk alleen dat het herstel meer tijd nodig heeft en ik blessuregevoeliger wordt (de oude dag hé ;)).

Als je cheat door middel van momentum wordt het gewicht feitelijk minder zwaar.

Bijvoorbeeld een lichte stang kun je zo hard wegdrukken dat hij na het initiëren van de beweging minder kracht op je handen uitoefent, zodat minder spiervezels actief zouden zijn dan wanneer je hem heel gecontroleerd omhoog zou drukken.

Ik ben overigens ook wel fan van een beetje cheaten, maar ik doe dan vaak 2 of 3 sets een beetje cheaten zodat het eerste deel van de ROM en de negatieve beweging vooral getraind worden, en een paar sets heel netjes zodat ook het eind van de bewegingsbaan zwaar wordt.

• #2.751
Als je cheat door middel van momentum wordt het gewicht feitelijk minder zwaar.

Bijvoorbeeld een lichte stang kun je zo hard wegdrukken dat hij na het initiëren van de beweging minder kracht op je handen uitoefent, zodat minder spiervezels actief zouden zijn dan wanneer je hem heel gecontroleerd omhoog zou drukken.

Ik ben overigens ook wel fan van een beetje cheaten, maar ik doe dan vaak 2 of 3 sets een beetje cheaten zodat het eerste deel van de ROM en de negatieve beweging vooral getraind worden, en een paar sets heel netjes zodat ook het eind van de bewegingsbaan zwaar wordt.

Dat ik een tegenstander van cheaten ben komt door mijn "bagage".
Ik ben ooit op een blauwe maandag met gewichtheffen begonnen bij Piet Strolenberg in KSV Helios in Simpelveld.
Cheaten was daar erger dan vloeken in de kerk...we doen het technisch goed of we doen het niet!
Piet hield je met argusogen in de gaten als je bezig was...effies met een bolle rug een gewicht tillen en er klonk een schreeuw door de sportschool.

En dat is wat we tegenwoordig veelal missen...iedereen doet maar wat...ga je naar de sportschool is het goed, blijf je thuis is er ook niemand die er wat van zegt. En als je op de sportschool bent interesseerd het ook verder niemand echt waarmee je bezig bent...krijg je je introductieles nog een instructor die meegaat...als je de 2e keer komt is die man al nergens meer te bekennen of je moet al dubbel D hebben ;).
Bij Piet bepaalde hij wat je deed en met hoeveel kilo je dat deed...geen gemaar...je kon buigen of barsten!
Piet had 2 simpele regels:
1) De trainer heeft altijd gelijk
2) in alle andere gevallen treedt regel 2 in werking!

Waar zijn die sportscholen gebleven waar je de geur van zweet en magnesium in je neusgaten dringt, waar er alleen met halters en dumbbells getraind wordt en geen machines zijn te bespeuren en er een trainer rondbrullend aanwijzigen geeft?

Concentration curls zijn sowieso de moeite niet om te doen natuurlijk :D maar als je ze dan toch wilt doen, dan wel netjes en strikt inderdaad. ;)
Maar doe maar eens zware barbell curls zonder wat te zwaaien met het bovenlichaam.
Dat is vanwege het momentum van de stang al niet te doen vind ik.
Wat Daster zegt ben ik het wel mee eens, maar toch...
Als je cheat en zware gewichten gebruikt, is de oefening toch beduidend zwaarder dan wanneer je lichte gewichten gebruikt vind ik.
Het is soms een fijne lijn om het goed te doen, maar dan heb je er ook wat aan.
De cheat methode gebruiken om minder goed te trainen is onzin natuurlijk.
Dat is alleen maar interesant als je bijv een wedstrijd houd wie het meest kan curlen, ongeacht de uitvoering.

---------- Toegevoegd om 16:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:16 ----------

Zo'n sportschool waar jij het over hebt Hugz, die zou ik hier ook wel in de buurt willen hebbben.
Jammer genoeg zijn die er niet, anders ging ik er met Nick direct heen, omdat ik eigenlijk ook niet voldoende kennis van zaken heb om alles goed te doen.
Maar de instructeurs in de meeste sportscholen zijn nauwelijks geïntereseerd in serieuze krachttraining, en hebben er derhalve ook niet veel verstand van is mijnn ervaring...

Welcome back Pjotr! :)
Promoten hier op het forum?
Waarom niet...je leest in het algemeen forumg genoeg aankondigingen over SMwedstrijden dus waarom niet het NK powerliften?
Ik neem aan dat jezelf ook meedoet aan het NK, toch?

Wat betreft mezelf...ik doe mijn best...en ben blij met de progressie die ik heb geboekt...het laat zien dat mijn manier van trainen voor mij werkt.
Ik merk alleen dat het herstel meer tijd nodig heeft en ik blessuregevoeliger wordt (de oude dag hé ;)).

Yep ik doe mee, heb net mij 3 laatste zware traingen gepost en vanaf maandag weer alle

• #2.754
Concentration curls zijn sowieso de moeite niet om te doen natuurlijk :D maar als je ze dan toch wilt doen, dan wel netjes en strikt inderdaad. ;)
Maar doe maar eens zware barbell curls zonder wat te zwaaien met het bovenlichaam.
Dat is vanwege het momentum van de stang al niet te doen vind ik.
Wat Daster zegt ben ik het wel mee eens, maar toch...
Als je cheat en zware gewichten gebruikt, is de oefening toch beduidend zwaarder dan wanneer je lichte gewichten gebruikt vind ik.
Het is soms een fijne lijn om het goed te doen, maar dan heb je er ook wat aan.
De cheat methode gebruiken om minder goed te trainen is onzin natuurlijk.
Dat is alleen maar interesant als je bijv een wedstrijd houd wie het meest kan curlen, ongeacht de uitvoering.

---------- Toegevoegd om 16:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:16 ----------

Zo'n sportschool waar jij het over hebt Hugz, die zou ik hier ook wel in de buurt willen hebbben.
Jammer genoeg zijn die er niet, anders ging ik er met Nick direct heen, omdat ik eigenlijk ook niet voldoende kennis van zaken heb om alles goed te doen.
Maar de instructeurs in de meeste sportscholen zijn nauwelijks geïntereseerd in serieuze krachttraining, en hebben er derhalve ook niet veel verstand van is mijnn ervaring...

Gelukkig bestaat er zoiets wel nog...maar helaas erg kleinschalig en is het zoeken naar de speld in de hooiberg.
Bij Leon Smeets in Spaubeek kun je nog terecht in zijn garage, ook als je magnesium gebruikt en zweet ;) Leon houdt je ook met argusogen in de gaten alleen schreeuwen dat doet hij weer niet, jammer ;)

---------- Toegevoegd om 16:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:26 ----------

Voor alle geïnteresseerden...Pjotr v/d Hoek gaat weer loggen hier op het forum...zijn log vind je onder de titel: Weak 01 naar het EK Zweden.
Van harte aanbevolen! :)

• #2.755
Deadlift versus Barbell Row

Ik kwam een (gedateerde, maar wel interessante) tegen op het forum van www.stronglifts.com.

"I am under the impression that deadlifts work the same muscles as barbell rows but much harder. If I'm wrong point to me why".

Iemand is dus in de veronderstelling dat je met DL dezelfde spieren traind als met BOR met het verschil dat de DL pittiger is.

"With deadlifts, the lower body and posterior chain is doing the movement while the core and upper body are stabilising the lift, holding the bar, etc.
In the deadlift you move the weight by straightening your legs and hips. Your arms stay straight".

"With bent over rows, your arms, and upper back are doing the movement while the core, posterior chain and lower body are stabilising the lift.
In the barbell row your legs and hips should not straighten. Your arms bend and lats contract to lift the weight".

"There's some carryover between the exercises, but they're different exercises, therefore different results".

Er is dus weliswaar een bepaalde overdracht tussen de oefeningen, maar het zijn verschillende oefeningen, dus verschillende resultaten!

"And, incidentally, speaking of bent-over rows let me say they are the best big and powerful back builders. Wide grip chins are up there in importance for lat width, pulldowns to the front are significant for muscularity and "v" shape, seated lat rows are standard for full back shaping — never to be omitted. But barbell rows are king.
Thing is, they're the toughest, meanest and most demanding upper body movement. Bent-over rows are a comprehensive exercise like squats, deadlifts and standing military presses. They work large and specific muscles (full back) yet engage the whole system in their execution — fingers to toes. Therefore, systemic growth — whole body growth - is accomplished. Along with deep fatigue and an accentuated need for recovery".

"There are a lot of don’ts with barbell rows. Don’t try to modify your form so the exercise to emphasize lat development. It will develop the lats without any fiddling. Don’t emulate the form some of the monsters use in photo shoots for bodybuilding magazines. You’ll typically see these guys with 500 pounds, barely bent over, with very little range of motion. Stick to the form that Dave describes in the article above. Use a fairly wide grip, keep your trunk pretty much parallel to the ground, and pull the bar to the lower chest. With heavy weights, a little thrust might be okay. A little".

(Bron: [Link niet meer beschikbaar])

Zucht...als ik die verhalen lees, vind ik het zonde dat BOR's me niet zo liggen...toch maar een manier vinden om ze wel te gaan doen...ik zal er nog eens met Dr. Strong over praten :).

Huggy almighty, ik heb een vraag voor je. Ik heb vandaag op de meet regelmatig te horen gekregen dat mijn BP niet NPB approved is doordat ik de vloer aanraak met slechts me tenen als ik Bench. Is dit correct en MOET je gewoon met platte voeten op de grond benchen?

dat verschilt toch per bond? De ene wilt dat je met de hele voet de grond aan raakt, de ander neemt genoegen met je tenen. zolang je maar niet met je kont of voeten los komt van de grond.

In dat stuk van stronglifts kan ik me wel in vinden in de zin dat BoR een goede assist is voor deads en benches. Maar verder dan dat kom ik niet. Bij BoR is het bovenlichaam actief, core en benen zijn statisch belast. Bij Deadlift is het bovenlichaam en core statisch en de benen actief. Dus de 1 vervangen voor de ander is gewoon een domme zet.

Laatst bewerkt:
  • #2.758
Huggy almighty, ik heb een vraag voor je. Ik heb vandaag op de meet regelmatig te horen gekregen dat mijn BP niet NPB approved is doordat ik de vloer aanraak met slechts me tenen als ik Bench. Is dit correct en MOET je gewoon met platte voeten op de grond benchen?

Dat is volledig correct en tevens juist!
Voet MOET plat op de grond staan...dit is een regel van de IPF, de NPB valt onder auspiciën van de IPF.

---------- Toegevoegd om 21:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:01 ----------

TECHNISCH REGLEMENT
(POWERLIFTING)
22
BANKDRUKKEN

1. De voorzijde van de drukbank dient in de richting van de Hoofdscheidsrechter geplaatst te worden op het plankier.

2. De lifter ligt met zijn, hoofd schouders en billen in contact met de vlakke bovenzijde van de bank. De handen moeten de halter vasthouden met de duimen om de halter, om zodoende de halter veilig in de handen te houden. De voeten moeten plat op het plankier of de blokken geplaatst
worden ( zo plat als de conditie van de schoen ).

Deze positie moet gedurende de uitvoering van de lift gehandhaafd blijven.

3. Om een goede steun voor zijn voeten te verkrijgen, mag de lifter schijven of blokken benutten welke in totaal niet hoger mogen zijn dan 30 cm om zodoende het oppervlak van het plankier te verhogen. Geadviseerd wordt om blokken beschikbaar te hebben van de volgende afmetingen: 5 cm, 10 cm, 20 cm en 30 cm hoogte. Een kleine voetbeweging op het plankier of op de blokken is toegestaan, zoals het wegglijden bij een gladde ondergrond.

Als er blokken worden gebruikt mogen deze niet groter zijn dan 45 x 45 cm voor wat betreft de lengte en breedte.

4. Niet meer dan 5 en niet minder dan 2 vangers/laders dienen ter alle tijden aanwezig te zijn. De lifter mag de hulp inroepen van de vangers/laders teneinde de halter van de steunen te halen.
Het aangeven, met hulp van de vangers/laders dient op armlengte te gebeuren.

5. De ruimte tussen de handen mag niet meer zijn dan 81 cm, gemeten tussen de wijsvingers. Het pakken in een zgn. ondergrip (handpalmen naar het gezicht toe) is niet toegestaan. Als blijkt dat er bij een oude blessure of een anatomische afwijking het niet mogelijk is voor de lifter om de halter met beide handen op de merkstrepen van 81 cm gelijk vast te houden, moet de
lifter dit elke keer kenbaar maken aan de Scheidsrechters zodat er indien nodig, een nieuw merkteken van die 81 cm door de Scheidsrechters geplaatst kan worden.

6. Na de halter uit de standaards te hebben verwijderd, of het aangereikt hebben gekregen van de vangers/laders, moet de atleet met volledig uitgestrekte armen wachten op het signaal van de Hoofdscheidsrechter.
Het begin signaal zal worden gegeven als de atleet bewegingloos en de halter in de juiste positie is, als de lifter niet de juiste positie heeft
ingenomen krijg hij/zij voor de veiligheid van de lifter na vijf (5) seconde het sein (Replace te Bar) met een achterwaartse armbeweging.
De hoofdscheidsrechter zal dan de reden geven waarom hij het sein niet gaf.

7. Het beginsignaal is een neergaande beweging van de arm, met het
verbale commando "START".

8. Na het ontvangen van het startsignaal, moet de atleet de halter omlaag brengen tot op de borst. Na een stilstand op de borst geeft de hoofdscheidsrechter het sein PRESS en moet de halter omhoog gebracht worden naar het borstbeen, zonder ongelijke strekking tijdens het omhoog drukken en uitgedrukt worden tot de armen volledig gestrekt zijn. Na stilstand in de eindpositie zal het verbale commando "RACK" met een achterwaartse armbeweging worden gegeven. Als er door een anatomische afwijking de lifter zijn armen niet geheel kan strekken moet hij dit door middel van een medische verklaring van een dokter tonen bij de medische commissie.

Redenen voor afkeuring van een Bench-Press

1. Niet wachten op de signalen van de Hoofdscheidsrechter bij het gedurende de poging.

2. Iedere verandering van de gekozen positie gedurende de uitvoering van de lift zelf. Dit betekent het optillen van de voeten van het plankier of blokken het optillen van hoofd, schouders en billen van de bank het verplaatsen van de voeten van het plankier/blokken of zijwaartse beweging van de handen aan de halterstang.
3. Elk meehelpen van de halter met de borst, stuiteren of inzakken van de halter na de stilstand op de borst.
4. Iedere ongelijke strekking van de armen tijdens de lift.
5. Iedere neergaande beweging tijdens het uitdrukken omhoog.
6. Niet in staat zijn de halter met volledig uitgestrekte armen en gelijktijdig uit te drukken aan het einde van de lift.
7. Aanraking van de halter of de lifter door de vangers/laders om de beurt te vergemakkelijken tussen de signalen van de Hoofdscheidsrechter.
8. Elk contact van de lifters voeten met de bank of de opstaande zijden hiervan.
9. Het moedwillig aanraken van de steunen met de halter tijdens de oefening
teneinde het omhoog brengen te vergemakkelijken.
10. Afwijkend handelen overeenkomstig de regels voor uitvoering van de discipline, zoals voorgaand omschreven.

Laatst bewerkt:
  • #2.759
dat verschilt toch per bond? De ene wilt dat je met de hele voet de grond aan raakt, de ander neemt genoegen met je tenen. zolang je maar niet met je kont of voeten los komt van de grond.

In dat stuk van stronglifts kan ik me wel in vinden in de zin dat BoR een goede assist is voor deads en benches. Maar verder dan dat kom ik niet. Bij BoR is het bovenlichaam actief, core en benen zijn statisch belast. Bij Deadlift is het bovenlichaam en core statisch en de benen actief. Dus de 1 vervangen voor de ander is gewoon een domme zet.

Het spijt me om je te moeten weerspreken...maar het maakt wel degelijk iets uit...als je voor een bepaalde bond gaat tillen zul je je aan de regels van die bond moeten houden...als je dat niet doet, loop je het risico dat je beurt wordt afgekeurd om "technische" reden. En dat is doodzonde, toch?
Dus vergewis je altijd van de regels van de bond waarvoor je gaat tillen!

Ik geef je gelijk wat de uitvoering van DL/BOR betreft, maar er wordt ook nergens gesuggereerd dat je de één moet vervangen voor de ander.
Beiden dienen een ander doel!
Voor mij als BD die geen intentie's meer heeft om aan powerlift- of strongmanwedstrijden te gaan doen zal de BOR belangrijker zijn dan een DL lijkt me. Want de BOR is in principe de tegenovergestelde beweging van het BD, toch?

Misschien dat je me verkeerd begreep. Als je een wedstrijd doet is het wel zo handig om aan hun regels te houden. Ik bedoelde meer dat de regels enigsinds kunnen afwijken per bond en dat dit nogal verwarring kan bezorgen.

Mijn persoonlijke stelregel is dat je altijd bijna net zoveel moet kunnen BoR'en als dat je kunt benchen. De 1 helpt de ander zeker :D

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven