- Waardering
- 3.152
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 150kg
Meestal wordt er dus een urinemonster genomen, in sommige gevallen kunnen er ook bloedmonsters genomen worden.
Veel gestelde vragen
Waarom wordt er gecontroleerd?
De (inter)nationale sportbonden voeren regelmatig dopingcontroles uit om te zorgen voor een gezonde en eerlijke sportbeoefening en voor naleving van het dopingreglement.
Wie kan er gecontroleerd worden?
Iedereen die deelneemt aan sportwedstrijden of zich hierop voorbereidt en elk (actief) lid van een sportbond met een dopingreglement.
Door wie kun je gecontroleerd worden?
In Nederland door de Dopingautoriteit of door een andere uitvoerende organisatie. In het buitenland door de daar aanwezige dopingcontrole organisatie of een andere uitvoerende organisatie.
Wanneer kun je gecontroleerd worden?
- Binnen wedstrijdverband (na de wedstrijd of na een wedstrijdonderdeel).
- Buiten wedstrijdverband (bijvoorbeeld tijdens trainingen, thuis of een andere verblijfplaats.
Op welke locatie kun je gecontroleerd worden?
Op elke door de dopingcontrole-official aan te wijzen locatie. Binnen wedstrijdverband zal in de regel hiervoor een aparte ruimte ingericht zijn.
Kan er bloed bij een controle worden afgenomen?
Reguliere dopingcontroles bestaan uit het verzamelen van urinemonsters. Een aantal (inter)nationale sportbonden neemt daarnaast bloedmonsters af in het kader van gezondheidscontroles.
---------- Toegevoegd om 12:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:49 ----------
lekker boeiend of iemand 300kg suited drukt of 270 raw. het zou mij alleen wel leuk lijken als er gescheiden records worden bijgehouden
Ik heb nog contact gehad met de bondscoach (Leon Smeets) over dit thema. Hij volgt deze discussies ook regelmatig.
Het idee om een aparte recordlijst te maken voor RAW lifters vindt hij verder een goed idee
.Maaaaar...hij heeft tevens het idee dat de discussie vooral aangewakkerd wordt vanuit de hoek die zelf niet actief aan wedstrijden deelneemt.
Met andere woorden: er wordt veel gepraat, maar in de praktijk is er weinig animo om ook daadwerkelijk mee te doen aan een rawwedstrijd.
Dit seizoen zijn alle wedstrijden wegens te weinig deelnemers helaas geannuleerd...dan heeft het weinig zin om zo'n aparte lijst te gaan maken.
Ik denk dat e.e.a. dus afhankelijk zal zijn van het aantal mensen wat daadwerkelijk bereid is om mee te doen
.Ik ben het hier overigens zonder meer volledig mee eens!

Heel erg duidelijk rené 

...er is dus werk aan de winkel