MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.981

Meestal wordt er dus een urinemonster genomen, in sommige gevallen kunnen er ook bloedmonsters genomen worden.

Veel gestelde vragen

Waarom wordt er gecontroleerd?
De (inter)nationale sportbonden voeren regelmatig dopingcontroles uit om te zorgen voor een gezonde en eerlijke sportbeoefening en voor naleving van het dopingreglement.

Wie kan er gecontroleerd worden?
Iedereen die deelneemt aan sportwedstrijden of zich hierop voorbereidt en elk (actief) lid van een sportbond met een dopingreglement.

Door wie kun je gecontroleerd worden?
In Nederland door de Dopingautoriteit of door een andere uitvoerende organisatie. In het buitenland door de daar aanwezige dopingcontrole organisatie of een andere uitvoerende organisatie.

Wanneer kun je gecontroleerd worden?
  1. Binnen wedstrijdverband (na de wedstrijd of na een wedstrijdonderdeel).
  2. Buiten wedstrijdverband (bijvoorbeeld tijdens trainingen, thuis of een andere verblijfplaats.
Zowel binnen als buiten wedstrijdverband zullen de meeste controles 'onaangekondigd' plaatsvinden.

Op welke locatie kun je gecontroleerd worden?
Op elke door de dopingcontrole-official aan te wijzen locatie. Binnen wedstrijdverband zal in de regel hiervoor een aparte ruimte ingericht zijn.

Kan er bloed bij een controle worden afgenomen?
Reguliere dopingcontroles bestaan uit het verzamelen van urinemonsters. Een aantal (inter)nationale sportbonden neemt daarnaast bloedmonsters af in het kader van gezondheidscontroles.

---------- Toegevoegd om 12:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:49 ----------

lekker boeiend of iemand 300kg suited drukt of 270 raw. het zou mij alleen wel leuk lijken als er gescheiden records worden bijgehouden

Ik heb nog contact gehad met de bondscoach (Leon Smeets) over dit thema. Hij volgt deze discussies ook regelmatig.

Het idee om een aparte recordlijst te maken voor RAW lifters vindt hij verder een goed idee :).

Maaaaar...hij heeft tevens het idee dat de discussie vooral aangewakkerd wordt vanuit de hoek die zelf niet actief aan wedstrijden deelneemt.
Met andere woorden: er wordt veel gepraat, maar in de praktijk is er weinig animo om ook daadwerkelijk mee te doen aan een rawwedstrijd.
Dit seizoen zijn alle wedstrijden wegens te weinig deelnemers helaas geannuleerd...dan heeft het weinig zin om zo'n aparte lijst te gaan maken.
Ik denk dat e.e.a. dus afhankelijk zal zijn van het aantal mensen wat daadwerkelijk bereid is om mee te doen :rolleyes:.

Ik ben het hier overigens zonder meer volledig mee eens!:)

;)Heel erg duidelijk rené ;)

---------- Toegevoegd om 13:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:06 ----------

kijk op je hyves

Ik heb nog contact gehad met de bondscoach (Leon Smeets) over dit thema. Hij volgt deze discussies ook regelmatig.

Het idee om een aparte recordlijst te maken voor RAW lifters vindt hij verder een goed idee :).

Maaaaar...hij heeft tevens het idee dat de discussie vooral aangewakkerd wordt vanuit de hoek die zelf niet actief aan wedstrijden deelneemt.
Met andere woorden: er wordt veel gepraat, maar in de praktijk is er weinig animo om ook daadwerkelijk mee te doen aan een rawwedstrijd.
Dit seizoen zijn alle wedstrijden wegens te weinig deelnemers helaas geannuleerd...dan heeft het weinig zin om zo'n aparte lijst te gaan maken.
Ik denk dat e.e.a. dus afhankelijk zal zijn van het aantal mensen wat daadwerkelijk bereid is om mee te doen :rolleyes:.

Jammer, maar draai je nu niet oorzaak en gevolg om? Ik denk dat het gebrek aan een raw-records lijst de oorzaak is dat er niemand meedoet aan RAW wedstrijden (er is nu toch niets te behalen).

Wat een onzinnig iets. Ja het ziet er stoer uit om iemand veel gewicht te zien verplaatsen. Maar heb meer erkenning en respect voor iemand die RAW zoveel mogelijk drukt dan iemand die hulp krijgt van tig layered suits. Op een gegeven moment heeft dat spul niks meer met de sport te maken. Belachelijk gewoon.

En kuren dan?

Misschien zou er inderdaad wel meer animo zijn om RAW mee te doen als de prestatie met die tovoeging word vermeld?
Het lijkt me een kleine moeite voor de bond.
Maar het zal me benieuwen of het veel meer deelnemers gaat opbrengen.
De lat ligt wel hoog vind ik, als je zo eens naar de prestaties kijkt...

Wat een onzinnig iets. Ja het ziet er stoer uit om iemand veel gewicht te zien verplaatsen. Maar heb meer erkenning en respect voor iemand die RAW zoveel mogelijk drukt dan iemand die hulp krijgt van tig layered suits. Op een gegeven moment heeft dat spul niks meer met de sport te maken. Belachelijk gewoon.
Jij drukte vroeger toch ook in shirt..?
Waarom ben je nu zo fel eigenlijk? ;)

Gelukkig kan "d'n Tjok" er nog om lachen. :D

Sorry voor de logvervuiling maar wat is het doel van zo'n shirt?
Ik snap dat je er meer gewicht mee kan drukken maar is dat het enige of haal je er ook krachtwinst/massa mee na een training?

Uit het reglement van de NPB.
Ik concludeer hieruit dat als je een nieuw record drukt (ook al is het maar nationaal) er een dopingcontrole volgt...100% zeker is het dus bij een Wereld/Europees Record. Ik verwacht niet dat men bij een Nationaal Record anders handeld, maar hierbij hou ik een slag om de arm.
Ik kom erop terug!

d.​
Wereldrecords kunnen slechts erkend worden, indien de betrokken lifter aan een
dopingtest onderworpen is geweest onmiddellijk na beëindiging van zijn
lichaamsgewicht categorie en overeenkomstig de IPF/WADA dopingcontrole voorschriften.
Het resultaat moet “negatief” zijn. En moet binnen drie (3) maanden vanaf de dag van de wedstrijd naar

de Secretaris van de IPF worden gestuurd. Dit geldt eveneens voor Europese records.

4.​
Wereld en Internationale / Nationale ( single lift bankdruk records ) kunnen worden gevestigd
bij Nationale / Internationale single lift bankdruk wedstrijden.
Voor een record gelden de zelfde criteria als voor de Wereld,Internationale en Nationale powerlifting

wedstrijden, het huidige record moet met tenminste 1 kg worden overschreden.

Ik had het al gevonde in de regelemeten. Bedankt dat je het voor me hebt opgezocht.
Ik vond het vreemd dat je zij dat er een doping controle plaats moet vinden als je een record wil vestigen.
Terwijl NPB dat niet altijd handhaafd. Terwijl als je de regelementen leest wel moet.

Jij drukte vroeger toch ook in shirt..?
Waarom ben je nu zo fel eigenlijk? ;)

Ach dat is wel vaker met mensen op dit forum. Verliezen zichzelf in de theorie en gaan dan allerlei vage dingen doen en komen dan met net zo'n vage motivaties om het voor zichzelf goed te lullen om iets te gebruiken terwijl hun techniek e.d. niet eens goed is.

Ik heb al vaker uitgelegd waarom ik vind dat sommige mensen gewoon nog niet in shirts, sleeves e.d. zouden moeten drukken. Ik ben er niet op tegen mits het proper gebruikt wordt. Maar ja mensen lezen wel vaker over iets heen en gaan dan tegen mij lopen zeiken om hun eigen idioterie te verbergen. Lig er niet wakker van :P

Dus ik ben niet fel tegen het gebruik van gear e.d. op den duur. Maar niet bij mensen die nog niet eens een beetje respectabel gewicht RAW kunnen weg werken en nog aan hun basis moeten werken.

En ja het ziet er stoer uit om veel gewicht weg te trekken zoals een Andy Bolton met zijn tig ply suit. Erg imposant en respectabel. Maar een Kostantinov die zo goed als RAW maar een 30kg minder weg trekt is dan een stuk imposanter. Een totaal gewicht verplaatsen is altijd stoer, maar het met zo min mogelijk assist doen is nog veel stoerder.

En het enige shirt waar ik in druk is me t-shirt :P ik gebruik geen belt, geen wrist/knee sleeves helemaal niks. behalve magnesium op zijn tijd. Als ik er ooit klaar voor ben en respectabel gewicht ga verplaatsen dan heel misschien dat ik ga leren eens uit te gebruiken. Maar heb voor mezelf als doel gezet minimaal 300kg squat/deadlift te doen RAW en het liefst zelfs zonder knee sleeves e.d.

Kuren heeft weinig te maken met RAW en gebruik van correcte techniek of niet. Iedereen heeft zijn reden om te kuren of puur overtuigd naturel te zijn. Kostantinov kuur, Bolton ook, Huggy kuurt niet...allen met hun redenen. De ene lift RAW de ander niet.

kuur jij?

Je hebt je ook voor de beginnerswedstrijd opgegeven...daar zullen we elkaar waarschijnlijk wel zien...met je minimale doelen die je je gesteld hebt zul je mij echter niet verslaan.
Om alle misverstanden te voorkomen, ik doe aan die wedstrijd niet mee.
Maar er zullen genoeg gelegenheden komen waar we onze "degens" kunnen kruisen, beste Phreak...ik ga deze uitdaging niet uit de weg...je hebt de handschoen naar me geworpen, ik raap hem op en neem de uitdaging aan!

Ik druk (ook RAW) paar kilo meer :p...er is dus werk aan de winkel ;)!
Ik train pas sinds december weer, dus geef me een momentje. :) De NK raw BD van 6 juni komt me echt te vroeg. Komende week ga ik een rack bouwen waarin ik weer met bands kan trainen. Dan zou het wat voortvarender omhoog moeten gaan.:o

Ook doe ik mee op 22 mei omdat ik dus eerst wil weten of de sfeer me nu wel aanstaat. En ja, ik geef dus de NPB zeker het voordeel van de twijfel, anders zou ik me niet ingeschreven hebben. Je gelooft het misschien niet, maar ik wens de NPB juist alle succes toe. De kritiek die ik lever is er juist voor bedoeld om het daar voor meer lifters interessant te maken.

---------- Toegevoegd om 17:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:08 ----------

Sorry voor de logvervuiling maar wat is het doel van zo'n shirt?
Ik snap dat je er meer gewicht mee kan drukken maar is dat het enige of haal je er ook krachtwinst/massa mee na een training?

Nee, je haalt er geen of vrijwel geen krachtswinst mee. Vergelijk het maar met een 400 meter sprint. Zonder shirt = 400 meter rennen. Met shirt = 400 meter fietsen. Een renner kan praktisch onmogelijk een gelijk getrainde fietser verslaan. Op zich geen probleem, als het als twee separate sporten zou worden gezien. Nu hebben de renners praktisch geen kans omdat ze tegen fietsers strijden in dezelfde wedstrijd en voor dezelfde records.

Dus zoals Corpaul al zegt: aparte records voor aparte disciplines zou het grootste deel van de problemen oplossen.

• #2.995
Jammer, maar draai je nu niet oorzaak en gevolg om? Ik denk dat het gebrek aan een raw-records lijst de oorzaak is dat er niemand meedoet aan RAW wedstrijden (er is nu toch niets te behalen).

Er wordt niets omgedraaid!
Wat Leon zegt is volkomen juist...de kritiek komt uit de hoek die niet actief aan wedstrijden deelneemt en niet lid is van de NPB.
Als ik al zie, dat mensen allerlei smoesjes bedenken om niet aan een beginnerswedstrijd van de NPB mee te hoeven doen.

Ik denk dat er diverse oorzaken zijn waardoor er weinig animo is voor RAW PL....allereerst heb je de (inter)nationale kalender van onze atleten en zullen ze hun krachten willen sparen voor de "belangrijke" wedstrijden.

Dit jaar vielen de data's nogal ongelukkig...zo werd er b.v. een rawbankdrukwedstrijd één week voor een EK BD georganiseerd.

Last but not least...ik denk ook dat er bepaalde lifters heel veel uit powerliftgear weten te halen, en geen "gezichtsverlies" willen leiden op een rawwedstrijd.

We kunnen er verder nog lang en breed over discussiëren, maar als nu al die mensen wat een probleem hebben met gear, zich zouden aanmelden voor de rawwedstrijden die de NPB organiseerd zou e.e.a. waarschijnlijk ook veranderd worden :).

---------- Toegevoegd om 19:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:08 ----------

Kuren heeft weinig te maken met RAW en gebruik van correcte techniek of niet. Iedereen heeft zijn reden om te kuren of puur overtuigd naturel te zijn. Kostantinov kuur, Bolton ook, Huggy kuurt niet...allen met hun redenen. De ene lift RAW de ander niet.

Sommigen accepteren tegenwoordig eerder dat iemand kuurt dan dat iemand in gear lift :eek:

Ik heb in het log van Dr Strong alreeds daarop gereageerd, en plaats mijn commentaar hier nogmaals daarover.

Het vergelijken van doping en powerliftgear is hetzelfde als appels met peren willen vergelijken. Gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat sommigen gear als een soort van technische doping beschouwen. Maar om hierop een adequaat antwoord te geven, moeten we eerst weten wat überhaupt onder doping wordt verstaan!

Definitie van doping
Een korte, simpele omschrijving van doping is: “Stoffen en methoden die verboden zijn door het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA).” Het gaat dus niet alleen maar om stoffen, maar ook zijn bepaalde methoden verboden. Maar eigenlijk is de definitie van doping nog breder.
Officieel luidt de definitie van doping: “Een overtreding van een of meer bepalingen uit het dopingreglement.” Deze bepalingen zijn:
· Aanwezigheid van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n);
· (Poging tot) het gebruik van verboden stof(fen) en/of verboden methode(n);
· (Poging tot) gebrekkige medewerking;
· Gebrekkige informatieverstrekking;
· (Poging tot) manipuleren;
· (Poging tot) bezit;
· (Poging tot) handel;
· (Poging tot) toediening;
· Voor minder valide sporters geldt het verbod op ‘boosting’.

Deze definitie is opgesteld door WADA, het Wereld Anti-Doping Agentschap. Deze internationale anti-doping organisatie stelt jaarlijks de dopinglijst (= lijst met verboden stoffen en methoden) op die op 1 januari van kracht wordt. Was er vroeger nog sprake van meerdere dopinglijsten, sinds 2003 bestaat er wereldwijd maar één dopinglijst: dé WADA-dopinglijst.

De Dopingautoriteit maakt een letterlijke vertaling van de dopinglijst, stelt bovendien een uitgebreide lijst op van verboden stoffen én een lijst van veel gebruikte toegestane geneesmiddelen. Alle drie de lijsten zijn op de website van de Dopingautoriteit te vinden. De lijsten worden ieder jaar aan topsporters, sportartsen, sportbonden en anderen bekendgemaakt.

Wanneer komt een stof of methode op de dopinglijst?
Een stof of methode kan op de dopinglijst worden geplaatst indien deze aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoet:
1. (mogelijk) prestatiebevorderend;
2. (mogelijk) schadelijk voor de gezondheid;
3. in strijd met de ‘Spirit of Sport’.
Met ‘Spirit of Sport’ worden de normen en waarden van de sport bedoeld, zoals Fair Play.

Powerliftequipment valt absoluut buiten deze categorie!
1) Powerliftequipment helpt weliswaar om de prestatie te bevorderen, maar op een indirecte manier! Er vinden géén directe veranderingen in je lichaam plaats zoals bij doping.
2) Powerliftequipment is ook niet schadelijk voor de gezondheid.
3) Powerliftequipment is niet in strijd met spirit of sport.

Dat laatste punt wil ik nader toelichten. Als je aan een wedstrijd meedoet waar gear is toegestaan en iedereen dus in de gelegenheid gesteld wordt om een benchshirt of SQ/DLsuit aan te trekken kan er geen sprake zijn van unfairness. Dat de één 50kg en de ander 25kg uit een benchshirt weet te halen is ook een kwestie van techniek en ervaring. Unfair zou het zijn als je in gear meedoet aan een rawwedstrijd en dan de prestaties gaat vergelijken.

Maar wat is überhaupt “raw”? Doen ellbowsleeves, knie/polsbandages en een riem niet ook op een (indirecte) manier de prestatie bevorderen? En wat is fairness…is het fair als de een behoorlijk kan archen en de ander niet? Is het fair als de één lange armen en benen heeft, en de ander korte ledematen?Ik vrees dat dit soort discussie een “gebed zonder einde” is.

Ik citeer nu een bekende powerlifter: “Iedereen die aan krachtsport doet wil graag zo zwaar mogelijk tillen, daarbij bepaal je zelf je grenzen en hulpmiddelen binnen het kader van regels van de bond waarbij je bent aangesloten”.
Als je wilt powerliften dan zijn er diverse mogelijkheden…je kunt ervoor kiezen om dat raw te doen of in gear te doen. Je kunt er voor kiezen om bij een bond te tillen waar dopingcontroles worden gehouden of voor een bond waar geen dopingcontroles worden gehouden. We hoeven het niet altijd met de keuzes van iemand eens te zijn, maar laten we het wel respecteren!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
uiteraard komt het ook uit de hoek van de niet actieve wedstrijd PLers, er zijn zat mensen die worden afgeschrokken door het feit dat er overheersend geared gelift word. Ik denk dat een RAW record lijst de NPB geen kwaad zou doen, worth a try isn't it?

Hahaha gear met AAS vergelijken, moet niet gekker worden.

- Iemand die ze gezondheid op het spel wil zetten om sterker te worden
- Iemand die ze gezondheid niet op het spel wil zetten om sterker te worden.
oordeel zelf.

- Gear heeft totaal geen nadelen/risico's en dus geen excuus om ze niet te gebruiken, wat resulteert in een eerlijke wedstrijd.

• #2.998
uiteraard komt het ook uit de hoek van de niet actieve wedstrijd PLers, er zijn zat mensen die worden afgeschrokken door het feit dat er overheersend geared gelift word. Ik denk dat een RAW record lijst de NPB geen kwaad zou doen, worth a try isn't it?

Veel mensen worden alleen al van het idee dat ze aan een wedstrijd mee moeten doen afgeschrikt ;).
Een raw recordlijst zal de NPB zeker geen kwaad doen.

Wellicht moeten we maar een "handtekeningactie" houden en een soort petitie bij de NPB aanbieden ;).

Ik "vrees" namelijk dat de meeste bestuursleden mijn log op DBB niet zullen lezen.

Tsja obesitas is ook slecht voor je gezondheid

Het gaat er ook niet om dat gear oneerlijk is. Tuurlijk is het niet oneerlijk als iedereen het gebruikt. Maar het is ook eerlijk als NIEMAND het gebruikt. Ik vind het persoonlijk weinig toevoegen aan de sport. Er worden weliswaar zwaardere gewichten gebruikt, misschien dat dat voor sommigen de funfactor verhoogd?

Vraag aan huggybear: Met welk PR ben je blijer? Je raw PR, of met een shirt?

• #3.000
Hahaha gear met AAS vergelijken, moet niet gekker worden.

- Iemand die ze gezondheid op het spel wil zetten om sterker te worden
- Iemand die ze gezondheid niet op het spel wil zetten om sterker te worden.
oordeel zelf.

- Gear heeft totaal geen nadelen/risico's en dus geen excuus om ze niet te gebruiken, wat resulteert in een eerlijke wedstrijd.

Toch zijn er mensen - ook op dit forum - die moeite hebben met het accepteren van gear, maar er totaal geen probleem mee hebben om AAS te nemen! :eek:

Terug
Naar boven