Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

Tsja obesitas is ook slecht voor je gezondheid

Het gaat er ook niet om dat gear oneerlijk is. Tuurlijk is het niet oneerlijk als iedereen het gebruikt. Maar het is ook eerlijk als NIEMAND het gebruikt. Ik vind het persoonlijk weinig toevoegen aan de sport. Er worden weliswaar zwaardere gewichten gebruikt, misschien dat dat voor sommigen de funfactor verhoogd?

Vraag aan huggybear: Met welk PR ben je blijer? Je raw PR, of met een shirt?

Vraag aan jou, had jij niet meer tevreden geweest, had je je doelen naturel behaald ?

Ik ben voor!

Toch zijn er mensen - ook op dit forum - die moeite hebben met het accepteren van gear, maar er totaal geen probleem mee hebben om AAS te nemen! :eek:
AAS nemen om meer kans te maken een wedstrijd te winnen keur ik wel degelijk af. Maar de gezondheidsnadelen worden altijd sterk overdreven.
Ik denk dat AAS nemen op een verantwoorde manier mogelijk is. De meeste bijwerkingen (haargroei/acne/haarverlies op je hoofd) etc zijn cosmetisch van aard. En ook onvruchtbaarheid an sich is niet slecht voor je gezondheid. Geen leuk gevolg natuurlijk, maar alleen de mensen die extreem veel gebruiken krijgen daar mee te maken.

Ik wil trouwens geen moeizame discussie over AAS aanwakkeren ofzo. Sommige mensen zijn er nou eenmaal principieel tegen. Maar voor de gezondheidsrisico's heb ik het nooit gelaten. Enige reden voor mij zou het sociale stigma zijn wat er over heerst, maar dat interesseert me eigenlijk ook niks meer.

Vraag aan jou, had jij niet meer tevreden geweest, had je je doelen naturel behaald ?
Absoluut!

Ik moet toegeven dat ik zeker wat betreft kracht minder voldoening uit mn training haal. Maar fysiek haal ik mn doelen zo snel dat het zonder AAS onmogelijk was geweest. Ik kan volgend jaar mn ultieme fysiek hebben, of over 6 jaar. En als ik dan de gezondheidsredenen tegen mn fysieke doelen ga afwegen is mn keus niet zo moeilijk

Laatst bewerkt:
Even tussendoor, grote kans dat luc1981 en ik zondag ff komen kijken in woerden!

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.007
Tsja obesitas is ook slecht voor je gezondheid

Het gaat er ook niet om dat gear oneerlijk is. Tuurlijk is het niet oneerlijk als iedereen het gebruikt. Maar het is ook eerlijk als NIEMAND het gebruikt. Ik vind het persoonlijk weinig toevoegen aan de sport. Er worden weliswaar zwaardere gewichten gebruikt, misschien dat dat voor sommigen de funfactor verhoogd?

Vraag aan huggybear: Met welk PR ben je blijer? Je raw PR, of met een shirt?

Daster, het klopt...obesitas is inderdaad slecht voor je gezondheid, net als roken en het drinken van (te veel) alcohol.
Ik ben dan ook uit principieel opzicht tegen AAS.
Verder is het iedereen zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid.

Wat ik raw druk doet er op dit moment niet aan toe.
Ik doe immers volgende week aan NK mee waarin een shirt gedrukt word.
Meer raw drukken is prima, maar het moet zich ook vertalen in een progressie in het shirt.

Een simpel voorbeeld...Ruud Gransier drukt raw (als hij een goede dag heeft) 230kg. Ik daarentegen slechts 190kg. Dat maakt 40kg verschil...en dat is best wel erg veel! :o
De wedstrijd zondag is echter in shirt...als hij de pech heeft en niets uit zijn shirt te halen en dus niet verder komt dan 230 en ik zou b.v. 232,5kg drukken, heb ik op deze wedstrijd van Ruud gewonnen. Zo simpel is het.
Je kunt dan wel zeuren, en zeggen, maar hij drukt RAW meer, dat doet er op dat moment niet toe.

Mijn streven ligt echter naast het zoveel mogelijk in shirt drukken om ook 200kg RAW te gaan drukken.
RAW zal ik echter niet zo snel heel zwaar gaan drukken, omdat het risico op blessure's raw velen malen hoger ligt dan zwaar drukken in een shirt.
Vergeet niet dat shirts in de jaren '80 in eerste instantie zijn ontwikkeld als blessurepreventie!

Kort maar bondig...op dit moment (één week voor het NK BD) ben ik dus blijer met een PR in shirt! :)

---------- Toegevoegd om 19:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:41 ----------

Even tussendoor, grote kans dat luc1981 en ik zondag ff komen kijken in woerden!

Dat zou fijn zijn! :)

Er wordt niets omgedraaid!
Wat Leon zegt is volkomen juist...de kritiek komt uit de hoek die niet actief aan wedstrijden deelneemt en niet lid is van de NPB.
Als ik al zie, dat mensen allerlei smoesjes bedenken om niet aan een beginnerswedstrijd van de NPB mee te hoeven doen.

Ik denk dat er diverse oorzaken zijn waardoor er weinig animo is voor RAW PL....allereerst heb je de (inter)nationale kalender van onze atleten en zullen ze hun krachten willen sparen voor de "belangrijke" wedstrijden.

Dit jaar vielen de data's nogal ongelukkig...zo werd er b.v. een rawbankdrukwedstrijd één week voor een EK BD georganiseerd.

Last but not least...ik denk ook dat er bepaalde lifters heel veel uit powerliftgear weten te halen, en geen "gezichtsverlies" willen leiden op een rawwedstrijd.

We kunnen er verder nog lang en breed over discussiëren, maar als nu al die mensen wat een probleem hebben met gear, zich zouden aanmelden voor de rawwedstrijden die de NPB organiseerd zou e.e.a. waarschijnlijk ook veranderd worden :).
Heb je ook helemaal gelijk in. Ik heb trouwens helemaal geen problemen met gear maar dacht misschien is het zo op te lossen :)

• #3.009
Uit de Technical Newsletter van de IPF, nr 2, 2009:

"In the latest Technical Committee Newsletter, Chair John Stephenson says that the IPF is currently measuring the interest of member nations in adding raw competitions to the federation. The IPF is one of only a few federations (along with the USPF/WPF, most notably) left which does not offer raw lifting. Stephenson: "A feeler has been circulated by the E.C. in regard to how much interest Nations have in raw competitions and which Nations currently organise them. To adopt raw lifting competitively within the IPF would be something for the member Nations to decide."
Stephenson's committee refrains from taking a stance on the issue but cites a couple of the arguments used by opponents: "Some may say that raw lifting will fractionalise powerlifting and perhaps cause dispute with our manufacturers. I feel that it would be unwise for the Technical Committee to make any comment that may be taken "as read"."
He also discounts one of the arguments cited to adopt raw: "It has often been heard said that the supportive gear was one reason given that our sport has not been "fully" accepted by the IOC, but ex-president Norbert Wallauch after conferring with the IOC confirmed that this was not so."
Technical Committee [Link niet meer beschikbaar] (pdf) of 2009".

Zo, meteen antwoord op de vragen.

• #3.012
Een update...ik heb aan diverse leden van het bestuur het voorstel gestuurd om de mogelijkheid te bekijken of men het kan vermelden of iemand raw of in gear lift. Bij een wedstrijd wordt iemand gewogen en geeft hij of zij de aanvangsbeurt door, dan zou iemand ook kunnen doorgeven of hij (R)raw of in (G)gear lift en of de mogelijkheid bestaat rawwedstrijden een status van een NK geven. Dit opdat raw lifters zich meer gewaardeerd en erkend voelen.

Ik heb de toezegging gekregen dat men e.e.a bij de eerstvolgende bestuursvergadering zal bespreken.

Er kwam echter ook (terecht) de opmerking of het omwille van een handjevol mensen (want tot nog toe zijn de raw PL wedstrijden wegens te weinig deelnemers geannuleerd) wel allemaal de moeite waard is?

Hoe dan ook...dit wordt vervolgd! :)

Straks mijn laatste training bij Leon voor het NK...en daarna rust...ik heb persoonlijk niets met nog eens effies tussendoor een lichte training om de "spieren" te doorbloeden enz...kan ik ook thuis met een bezemsteel op de grond gaat liggen en 100 reps maken...worden mijn spieren ook goed doorbloed ;)

Ik ben niet zo ervaren met bestuur en dat soort dingen, maar zoveel moeite zal het niet zijn toch? Wie weet komen er wel meer RAW-lifters met meer erkenning op de wedstrijden, het lijkt mij een goed initiatief.

• #3.014
Ik ben niet zo ervaren met bestuur en dat soort dingen, maar zoveel moeite zal het niet zijn toch? Wie weet komen er wel meer RAW-lifters met meer erkenning op de wedstrijden, het lijkt mij een goed initiatief.

Men staat er ook niet afwijzend tegenover...maar e.e.a. vereist toch wel aanpassingen. Het is de vraag of het bestuur er de meerwaarde van inziet.
Ik heb het inititatief genomen en het bestuur is nu aan zet, meer kan ik ook niet doen :).

Weet je wat gewoon het probleem is?...de faktor "wie weet"...als ik zie hoeveel mensen krakelen over gear en dat als er dan vervolgens een rawwedstrijd georganiseerd wordt nog geen 10 (!) deelnemers zijn...dan ben je vervolgens snel uitgepraat :(.

Weet je wat gewoon het probleem is?...de faktor "wie weet"...als ik zie hoeveel mensen krakelen over gear en dat als er dan vervolgens een rawwedstrijd georganiseerd wordt nog geen 10 (!) deelnemers zijn...dan ben je vervolgens snel uitgepraat :(.

Daar heb je wel een goed punt. Veel mensen hebben een grote mond en laten het dan afweten.

• #3.016
Daar heb je wel een goed punt. Veel mensen hebben een grote mond en laten het dan afweten.

Precies...de beste stuurlui staan aan ... & geen woorden maar ... (vul het zelf maar aan ;)).

Als ik gewoon recht op de man vraag wie zal er meedoen als de NPB het komende seizoen rawwedstrijden organiseerd?

Ben benieuwd naar de reacties :rolleyes:.

Ikzelf zal dan maar het inititief nemen...als de NPB dit seizoen een raw bankdrukwedstrijd organiseerd, ben ik van de partij!

Laatst bewerkt:
Als die wedstrijden van mijn niveau zijn (zoals de beginnerswedstrijd) zal ik ook van de partij zijn, anders wordt het toch wat meer trainen en later meedoen.

• #3.018
Als die wedstrijden van mijn niveau zijn (zoals de beginnerswedstrijd) zal ik ook van de partij zijn, anders wordt het toch wat meer trainen en later meedoen.

Daar hebben we smoes nummer één...(men vindt het eigen niveau niet goed genoeg) ;) Er is geen limiet waaraan je moet voldoen...iedereen kan meedoen aan een rawwedstrijd! Het is geen WK of EK!

Het is een beetje een vicieuze cirkel. Doordat er te weining RAW wedstrijden zijn gaan vele lifters over naar geared. Ik denk dat het probleem deels verholpen word als er meer RAW wedstrijden georganiseerd worden en dit ook gestimuleerd word naar de atleten toe ;)

wij zijn waarschijnlijk van de partij om te kijken

Terug
Naar boven