XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Mij hebben ze het zo "geleerd":

1ste beurt: beurt waar je 100% zeker van bent

2de beurt: PR op training

3de beurt: nieuw PR

Nuance vanuit mijn optiek is:
1ste beurt, waarvan je weet dat je 'm sowieso een 2x keer doen.
2e beurt, net onder je top (om zo een stap te maken in je totaal).
3e beurt, wat er voor nodig is om te winnen en/of je record te zetten

PR op training hoeft niet PR op de wedstrijd te zijn. Vele hebben last van de wedstrijdspanning en bestaat de kans dat men minder presteert. Visie vanuit mij is dus geen PR's (singles) maken in training.

@ Rene, toch nog een reactie ;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.302
Mij hebben ze het zo "geleerd":

1ste beurt: beurt waar je 100% zeker van bent

2de beurt: PR op training

3de beurt: nieuw PR

Wat Hummer schrijft klopt wel...wat jij schrijft beste sanca, gaat op als je onderdelen raw doet...helaas niet als je iets in equipment doet.
Want hoe hoog/laag zat het shirt ook alweer toen ik dat pr drukte?
En hoe zwaar was ik ook alweer toen ik het shirt kocht en het goed paste?
Enz...:)

---------- Toegevoegd om 17:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:08 ----------

Nuance vanuit mijn optiek is:
1ste beurt, waarvan je weet dat je 'm sowieso een 2x keer doen.
2e beurt, net onder je top (om zo een stap te maken in je totaal).
3e beurt, wat er voor nodig is om te winnen en/of je record te zetten

PR op training hoeft niet PR op de wedstrijd te zijn. Vele hebben last van de wedstrijdspanning en bestaat de kans dat men minder presteert. Visie vanuit mij is dus geen PR's (singles) maken in training.

@ Rene, toch nog een reactie ;)

Ik kan het hier alleen maar volledig mee eens zijn!
Goede (re)actie Wim :thumbs:!

• #3.303
Voor de liefhebbers...een artikel in het NL over trainen met kettingen en banden! :)

[Link niet meer beschikbaar]

E=huggybear1968;4712997]Voor de liefhebbers...een artikel in het NL over trainen met kettingen en banden! :)

[Link niet meer beschikbaar][/QUOTE]

:wl:

ondanks dat ik veranderd ben.. toch!

HAHAHAHAHAHAHahahah

• #3.306
ondanks dat ik veranderd ben.. toch!

HAHAHAHAHAHAHahahah

Ondanks de meningsverschillen die we in het verleden wel eens hebben gehad, zal ik nooit te trots zijn om te erkennen als je gelijk hebt (en in deze was jouw reactie een eye opener voor mij) en vind ik je nu een stuk sympathieker ;)

Vandaag ook weer getraind.

Uiteraard Bench Press:
20x20, 3x5x70, 5x110 (ja, de oplettende lezer herkent de opbouw van Pjotr, een manier van trainen die me erg aanspreekt) en vervolgens 5x5x140kg...overigens alle reps waren PAUSED ofwel met stilleggen van het gewicht op de borst en het viel eerlijk gezegd niet mee :o

Daarna Seated Machine Shoulder Press: 5x5x100kg

Tenslotte Front Wide Grip Cable Latt Pull Down (een woord voor mee te scrabbelen ;)) 6x8x70kg.

Ik heb overigens ook chains besteld...had het eerst bij een sportzaak willen doen, maar Jules Bremers heeft er ook enkele zelf gemaakt, en ik vond ze eerlijk gezegd beter dan die wat je in de sportzaken ziet.
Dus zo'n paar chains bij Jules besteld...eind volgende week krijg ik ze dan en de week daarop ga ik ermee aan de slag.

Wat verwacht ik hiervan?
Chains/Bands veroorzaken extra weerstand bij trainen.
Doordat de weerstand niet constant is, maar in de eindstrekking het grootst, kan redelijkerwijze verwacht worden dat daar ook de meeste winst te boeken valt.
Ideaal dus voor een shirted bench presser.
Trainen met chains/bands lijkt namelijk sterk op trainen in een shirt omdat een shirt hoofdzakelijk "meehelpt" in de beginfase en het dus in de eindfase beduidend zwaarder wordt.
Natuurlijk kun je daarvoor ook lockouts doen, boardpresses of pin/rackpresses, maar het grote nadeel daarvan vind ik persoonlijk dat je slechts gedeeltelijke bewegingen aflegt.
Bij chains en bands leg je daarentegen de Full Range of Motion af...van begin tot het eind.
Mijn voorkeur (maar dat is puur persoonlijk) gaat overigens uit naar chains...elastische banden veroorzaken voortdurend een bepaalde spanning en als je effies geen goede coördinatie hebt loop je het risico dat zo'n halter door de bands in je gezicht terecht komt :eek:

Overigens is er nog altijd één groot verschil tussen het trainen met chains/bands en een benchshirt...een benchshirt stremt bij de neergaande beweging (werkt tegen) waardoor je soms aan het halter als het ware moet trekken, dat heb je weer niet met chains of bands...maar trainen ermee komt wat betreft de concentrische beweging erg overeen met elkaar.

Laatst bewerkt:
Als je de bands reverse spant. Dus dat ze meetrekken naar bóven als ware, stremmen ze ook het eccentrische deel ;) Lijkt in feite nog meer op een shirted press dan als ware.

Maar is dit voor het eerst dat je met banden en chains gaat werken? Je zult er zeker nog wel wat winst uit kunnen halen dan :)

http://www.youtube.com/watch?v=oRq4H4bPqWs

• #3.308
Als je de bands reverse spant. Dus dat ze meetrekken naar bóven als ware, stremmen ze ook het eccentrische deel ;) Lijkt in feite nog meer op een shirted press dan als ware.

Maar is dit voor het eerst dat je met banden en chains gaat werken? Je zult er zeker nog wel wat winst uit kunnen halen dan :)

Het klopt wat je zegt!
Maar dan zul je bands ergens moeten bevestigen en waarschijnlijk zul je dan moeten benchpressen in een smithrek of powerrek, en dat vind ik weer minder.
Je hebt inderdaad professionele benchpressers die zowel in de concentrische als eccentrische fase met bands trainen.

Het is voor het eerst dat ik serieus met deze hulpmiddelen ga werken.
Heb er zin in!
En hoop dat ik er inderdaad de nodige winst uit zal halen...als dat zich al vertaald in het overtuigender uitdrukken in een eindfase, ben ik al tevreden.

Als je nog tips hebt, hoor ik het graag! :)

Laatst bewerkt:
Alle reps met stilstand op de borst is echt een stuk zwaarder éh..?
Ik heb het de laatste keer ook gedaan, en het valt inderdaad niet mee!
Evengoed ben je verdomd sterk René. :thumb:
Ik ben benieuwd wat je er van gaat vnden, trainen met die kettingen.
Ik zag je trouwens voor de warming up op de wedstrijd tekeer gaan met de Perskindol...
Doe je dat ook altijd voor een training..?
Zoja, dan ben je toch wel een vermogen kwijt aan dat spul? ;)

• #3.310
Alle reps met stilstand op de borst is echt een stuk zwaarder éh..?
Ik heb het de laatste keer ook gedaan, en het valt inderdaad niet mee!
Evengoed ben je verdomd sterk René. :thumb:
Ik ben benieuwd wat je er van gaat vnden, trainen met die kettingen.
Ik zag je trouwens voor de warming up op de wedstrijd tekeer gaan met de Perskindol...
Doe je dat ook altijd voor een training..?
Zoja, dan ben je toch wel een vermogen kwijt aan dat spul? ;)

Paused bench is loeizwaar...vooral als je het 5x5 doet...de laatste rep van set 4 & 5 kwam steeds vanuit de tenen :o.
Het is niet te vergelijken met touch & go, en zeker niet met een halter op je borst laten bouncen en meteen weer omhoog te drukken.
Het scheelt echt veel in kilo's.

Daarnaast wacht ik nu voordat ik het gewicht laat zakken wat langer en doe ik het nu anders met ademhalen.
Voorheen deed ik als ik op de bank ging liggen, op spanning liggen en diep ademhalen...ik hield dan de lucht vast totdat ik deed pressen.
Ik ben er nu bij verschillende wedstrijden achter gekomen dat het om diverse reden langer kan duren voordat je een startsignaal krijgt (armen niet volledig gesterkt/ halter niet stil) en ik in ademnood kom.
Nu doe ik het anders...halter uit de haltersteunen pakken of laten aangeven, wachten (op het startsignaal) en dan nog eens diep ademhalen...dat voorkomt in elk geval dat ik lucht te weinig krijg.

Je hebt bonden waar er geen start en press signaal wordt gegeven en je ook niet het hoofd op de bank hoeft te houden en de voeten ook niet plat op de grond (zie maar eens hoe Kennely presst)...en er niet moeilijk gedaan wordt over ongelijke strekking...een goede beurt is daar de halter op je borst leggen en vervolgens je armen strekken (en dat wil nog wel eens paar kilo schelen) ;)

---------- Toegevoegd om 09:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:11 ----------

Perskindol gebruik ik meestal als ik shirted press doe en dus vrij zwaar ga, of raw ga toppen...door de zware gewichten komt er overal druk op te staan...en door me goed in te spuiten zal ik minder snel kramp krijgen.
Ik heb inderdaad niet zo lang van zo'n spray (1x per maand koop ik zo'n spray)...tja...dat is het nadeel als je het op een vrij groot oppervlak moet spuiten :o ;)

Je hebt bonden waar er geen start en press signaal wordt gegeven en je ook niet het hoofd op de bank hoeft te houden en de voeten ook niet plat op de grond (zie maar eens hoe Kennely presst)...en er niet moeilijk gedaan wordt over ongelijke strekking...een goede beurt is daar de halter op je borst leggen en vervolgens je armen strekken (en dat wil nog wel eens paar kilo schelen) ;)

Kennelly legt hem niet eens op zijn borst, maar aan de bovenkant van zijn buikspieren (pens whatever). Maar hij heeft meestal niet zo'n last van ongelijke strekking, als je kijkt hoe hij die 1050lbs drukt dan zie je dat duidelijk :P
http://www.youtube.com/watch?v=c7NRwF9KWIY

Ik ben ook van mening dat er wat soepeler omgegaan moet worden met ongelijke strekking. Het doel is toch dat het gewicht omhoog gaat en uitgelockt word? Wat maakt het dan uit of je linker arm eerder is dan je rechter, in training zou je hem goedkeuren. Ik denk dat ik dat soort regels nooit helemaal zal begrijpen aangezien ik het nut er niet van in zie.

Die wat minder strenge regels spreken mij eigenlijk ook wel meer aan hoor.
Ik vind het gezever dat je aan al die dingetjes moet voldoen om een goede beurt te krijgen.
Voeten wel of niet plat op de grond..?
So what?!
Ongelijke strekking..?
So what?!
Nee, als je de halter stil op de borst hebt gehad, en je krijgt 'm omhoog, dan heb je een goede beurt in mijn ogen.
Dan heb je ook laten zien wat je maximale kracht is, of je voeten nu wel of niet plat stonden! ;)
Maar goed, je hebt je maar aan de regels te houden natuurlijk...
We hebben in NL zeker ook wat minder keus qua "bonden" dan overseas éh..? :D

Zou er "iets" op tegen zijn om al je (zware) werksets pauzed te doen, trainingtechnisch..?
Het lijkt mij dat het dan een tweede natuur wordt als het ware, en je er alleen maar voordeel aan hebt om het altijd zo te doen.
Je ontwikkeld er wel meer kracht door "onderin" lijkt me.
Een beetje net als met de Deadlift, die is ook zwaarder vanuit stilstand dan wanneer je hem "uit beweging" kan/mag doen lijkt me.

En die Perskindol?
Ik zweer er bij op dit moment. :thumb:
Het is het enige middel waarvan ik echt denk iets te voelen als ik het gebruik.
Al wil ik ook nog eens Reflex spray proberen... ;)

---------- Toegevoegd om 10:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:55 ----------

Mooi filmpje van Kennely trouwens TGA. :thumb:
Hij laat het er bijna "makkelijk" uitzien...

perskindol = tanning spray? :D

Ja eigenlijk is het ontwikkeld om je bilnaad na bleking weer wat meer een natuurlijke kleur te geven, maar het werkt ook goed op je schouders enzo. ;)
Als je Huggy naakt ziet is het een regelrechte beach boy (whale size!) :D

Ja eigenlijk is het ontwikkeld om je bilnaad na bleking weer wat meer een natuurlijke kleur te geven, maar het werkt ook goed op je schouders enzo. ;)
Als je Huggy naakt ziet is het een regelrechte beach boy (whale size!) :D

o dat moet ik ook eens aanschaffen zo te horen :D

Paused reps zijn zwaar... Maar wat vindt je qua vooruitgang het beste? Alles paused doen en desnoods wat minder gewicht hanteren? Of gewoon touch 'n go? Zelf probeer ik meer het tempo er in te houden en heb dan in de latere sets gewoon bounces er in zitten. Maar begin nu te twijfelen of dat wel zo handig is :P

Terug
Naar boven