MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Paused reps zijn zwaar... Maar wat vindt je qua vooruitgang het beste? Alles paused doen en desnoods wat minder gewicht hanteren? Of gewoon touch 'n go? Zelf probeer ik meer het tempo er in te houden en heb dan in de latere sets gewoon bounces er in zitten. Maar begin nu te twijfelen of dat wel zo handig is :P

je geeft het antwoord zelf al. Dat is het mooie van een vraag, het antwoord zit er vaak in opgesloten.;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.322
Kennelly legt hem niet eens op zijn borst, maar aan de bovenkant van zijn buikspieren (pens whatever). Maar hij heeft meestal niet zo'n last van ongelijke strekking, als je kijkt hoe hij die 1050lbs drukt dan zie je dat duidelijk :P
http://www.youtube.com/watch?v=c7NRwF9KWIY

Ik ben ook van mening dat er wat soepeler omgegaan moet worden met ongelijke strekking. Het doel is toch dat het gewicht omhoog gaat en uitgelockt word? Wat maakt het dan uit of je linker arm eerder is dan je rechter, in training zou je hem goedkeuren. Ik denk dat ik dat soort regels nooit helemaal zal begrijpen aangezien ik het nut er niet van in zie.

In training heb ik al 240 (in shirt) gedrukt...en dat was een beurt waarbij de halter op de borst kwam en ik de armen weer volledig gestrekt kreeg.
Gevoelsmatig is dat voor ons een goede beurt en keuren we hem dus in training goed...op een wedstrijd zou zo'n touch & go beurt met ongelijke strekking of nadrukken niet goed gekeurd worden.
Regels op een wedstrijd zijn wellicht streng, maar zo is het nu eenmaal...dat weet je voordat je je met dat "spelletje" inlaat.
Volgens de regels liften verdient in training dan ook zonder meer veel aandacht :).

---------- Toegevoegd om 12:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:59 ----------

Die wat minder strenge regels spreken mij eigenlijk ook wel meer aan hoor.
Ik vind het gezever dat je aan al die dingetjes moet voldoen om een goede beurt te krijgen.
Voeten wel of niet plat op de grond..?
So what?!
Ongelijke strekking..?
So what?!
Nee, als je de halter stil op de borst hebt gehad, en je krijgt 'm omhoog, dan heb je een goede beurt in mijn ogen.
Dan heb je ook laten zien wat je maximale kracht is, of je voeten nu wel of niet plat stonden! ;)
Maar goed, je hebt je maar aan de regels te houden natuurlijk...
We hebben in NL zeker ook wat minder keus qua "bonden" dan overseas éh..? :D

Zou er "iets" op tegen zijn om al je (zware) werksets pauzed te doen, trainingtechnisch..?
Het lijkt mij dat het dan een tweede natuur wordt als het ware, en je er alleen maar voordeel aan hebt om het altijd zo te doen.
Je ontwikkeld er wel meer kracht door "onderin" lijkt me.
Een beetje net als met de Deadlift, die is ook zwaarder vanuit stilstand dan wanneer je hem "uit beweging" kan/mag doen lijkt me.

We hebben in NL inderdaad niet zoveel keus...bij mijn weten zijn er 2 bonden en de technische regels verschillen niet zo heel erg veel. Dus omwille van de regeltjes wisselen van bond zet vrees ik geen zoden aan de dijk. Daarbij vind ik het de sport niet ten goede komen als er zo'n verdeelheid is. Samen sta je sterk. Powerlifting zal doordat er zoveel verschillende bonden en interpraties van regels zijn, nooit die status krijgen die gewichtheffen heeft.

We doen nu wel moeilijk over die regels, in de gewichthefwereld is dat heel normaal. Daar is wereldwijd één Olympische bond waarbij alle landen zijn aangesloten géén onderling gekrakeel over interpratie van regeltjes van hoe hoog bijvoorbeeld de schoenzool wel of niet mag zijn.
Bij gewichtheffen mag je overigens ook niet nadrukken...in één vloeiende lijn moet de halter boven het hoofd gebracht worden, niet zo vreemd dus dat dit ook in de powerliftwereld gehanteerd wordt.
Krachtsport blijft nu eenmaal ook een kwestie van techniek...helaas niet mijn sterkste punt :o

---------- Toegevoegd om 12:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:05 ----------

Paused reps zijn zwaar... Maar wat vindt je qua vooruitgang het beste? Alles paused doen en desnoods wat minder gewicht hanteren? Of gewoon touch 'n go? Zelf probeer ik meer het tempo er in te houden en heb dan in de latere sets gewoon bounces er in zitten. Maar begin nu te twijfelen of dat wel zo handig is :P

Ik ben het met Wimwam helemaal eens!
De vraag blijft natuurlijk wel, met welk doel je traind.
Wil je bankdrukwedstrijden doen, train dan (regelmatig) zoals je op een wedstrijd ook je "kunstje" moet laten zien.

Paused bench kost uiteraard gewicht...en daar wringt vaak ook de schoen...op de sportschool trainen, kieteld ook ons ego, en we zien liever wat meer gewicht aan het halter, toch ;)

Wat snelheid betreft, paused bench is natuurlijk geen speed bench, maar probeer wel nadat je het gewicht "dood" op je borst hebt gelegd het vervolgens explosief (snel,fel) uit te drukken. Lukt dat niet, dan ben je eigenlijk te zwaar bezig. Het is ook een kwestie van wennen.

Laatst bewerkt:
Pauze reps dus. ;)

Paused is inderdaad geen Speed bench, maar merk wel dat mijn explosiviteit e.d. toe neemt als ik Paused benches doe en dan inderdaad zo explosief mogelijk van de borst af. Zolang sets bij 1-3reps blijven dan vind ik Paused Benches inderdaad geweldig. Maar 5x5... moet er eens over gaan nadenken.

• #3.325
Paused is inderdaad geen Speed bench, maar merk wel dat mijn explosiviteit e.d. toe neemt als ik Paused benches doe en dan inderdaad zo explosief mogelijk van de borst af. Zolang sets bij 1-3reps blijven dan vind ik Paused Benches inderdaad geweldig. Maar 5x5... moet er eens over gaan nadenken.

5x5 paused is ook wel erg extreem, geef ik ruiterlijk toe...doe gewoon 3x5 als je paused doet.
Het is een beetje een streling van mijn eigen ego om naar die 3 "noodzakelijke" sets er nog 2 extra te doen ;)
En het klopt dat vanaf de 4e rep paused zwaarder wordt...wel effies op je tanden bijten hé :D

Laatst bewerkt:
Oké, dat waren de "pauze reps" :D
What about speed reps.
Ik vind dat wel lekker om te doen als tweede bankdruktraining in de week, omdat ik dat minder belastend vind, maar wel flink intensief.
Ik doe die het liefst heel licht, en vind 60kg eigenlijk al ruim zwaar genoeg (ouwe lul herstel enzo, jeweetwel... :o)
Ik doe ze het liefst rustig laten zakken, en dan zo explosief mogelijk uitdrukken.
Is dat ook de manier?
Of maakt het niet zo veel uit?

Laatst bewerkt:
Speed Reps...dan heb ik altijd het gevoel van "waar ben ik in godsnaam mee bezig. beetje als een debiel het gewicht zo snel mogelijk laten gaan...woopie doo" :P

Die hebben nog nooit iets voor mij persoonlijk toegevoegd qua explosiviteit. Iets wat ik wel heb sinds de Paused Reps.

Speed Reps...dan heb ik altijd het gevoel van "waar ben ik in godsnaam mee bezig. beetje als een debiel het gewicht zo snel mogelijk laten gaan...woopie doo" :P

Die hebben nog nooit iets voor mij persoonlijk toegevoegd qua explosiviteit. Iets wat ik wel heb sinds de Paused Reps.
Tsja, misschien zijn die Westside gasten wel debiel..?
Dat is het gevaar van internet, iedere sukkel kan er maar opzetten wat hij wilt.
Iedere duts kan zich voordoen als expert, als hij de juiste toon maar weet te raken. ;)

Geen idee of ze daar debiel zijn. Op de bench ben ik alles behalve expert en zal dit ook niet pretenderen om te zijn. Maar voor mij doet het in ieder geval niks. Ik vond WSB zo wie zo niks voor mij. Viel zwaar tegen qua resultaten.

Geen idee of ze daar debiel zijn. Op de bench ben ik alles behalve expert en zal dit ook niet pretenderen om te zijn. Maar voor mij doet het in ieder geval niks. Ik vond WSB zo wie zo niks voor mij. Viel zwaar tegen qua resultaten.
Ik heb zelf nog nooit een systeem langer dan drie kwartier volgehouden, dus kan helemaal niks zeggen over wat nu wel en niet goede resultaten opleverd, dus... :o
Westside is wel "popiejopie" natuurlijk. ;)

Uhu en zoals de meesten hier proberen we gewoon elk systeem uit. Maar je moet het voor een aantal cycli doen, want na 1 run van 4 weken kun je echt geen beeld hebben of iets werkt of niet ook al beweren sommigen van wel. 531 en WSB vind ik allebei niks. Coan deadlift vond ik lekker, 5x5 voor de bench vind ik lekker...voor de squat heb ik nog niks gevonden waar ik echt blij mee ben.

Met 5x5 heb ik tot nu toe nog de meeste progressie geboekt, zo af en toe doe ik dat ook paused maar niet de gehele 5x5 sets.
Een maatje van me heeft een keer (doordat hij paused ging proberen) zijn hele broek volgescheten dus dat is dan nog een extra risico:D

jammer dat er zoveel kanshebbers eruit zij gebonkt
jij
ralph bouhuizen tot 100
patrick van de putten tot 100
pjort tot 90
allemaal kanshebbers maar werden ook zeker streng beoordeeld door de jury;-(
volgend jaar beter

We moeten nog steeds de officiële Huggy emote op DBB hebben!
huggy.gif

• #3.337
Speedbench...:shake:

Zo snel als bepaalde gasten kunnen bench pressen, kan ik nog niet eens met mijn ogen knipperen :eek: ;)

Voor MIJ is dit absoluut helemaal NIKS!

Ik heb al heel wat "speedbench" filmpjes gezien op youtube...voor mij ziet het allemaal uit als een soort van snelle slordige bouncebeurten.

Achter het verhaal van speedbenchen klinkt echter een bepaalde logica...hoe sneller je een gewicht kunt pressen, hoe groter de kans om ook een gewicht helemaal uitgedrukt te krijgen.
Ik vraag me echter af of dat echt nut heeft voor benchpressers die in een bond liften waar je de halter stil moet leggen op de borst.
Let wel...de gasten van Westside enz....tillen immers zelden of nooit voor de IPF en niet alleen omdat ze speedbenchen ;)

Dankanikmenietvoorstellendatspeedbenchenmet8x3x60kgzodenaandedijkzalzetten :grumble:

Zou speedbenchen juist niet voordelig zijn als je vanuit een dood punt drukt, om extra snelheid en kracht te ontwikkelen? (Die je normaal al deels van het stretchreflex hebt)

Kracht = Massa * Acceleratie (versnelling), dus de snelheid is wel degelijk van belang voor het eindresultaat :) En je kunt natuurlijk ook speedbenchen vanuit een doodpunt, door hem simpelweg zo snel mogelijk uit te stoten.

Dan kun je beter gewoon full stop/paused benches doen lijkt me. Heb je precies hetzelfde, alleen met wat meer gewicht dan 45-60% van je max :P

• #3.340
Zou speedbenchen juist niet voordelig zijn als je vanuit een dood punt drukt, om extra snelheid en kracht te ontwikkelen? (Die je normaal al deels van het stretchreflex hebt)

Kracht = Massa * Acceleratie (versnelling), dus de snelheid is wel degelijk van belang voor het eindresultaat :) En je kunt natuurlijk ook speedbenchen vanuit een doodpunt, door hem simpelweg zo snel mogelijk uit te stoten.

Je zegt het goed...als je vanuit een dood punt drukt!
Maar dan wordt het dus een soort van paused/speedbench? ;)
Snelheid is zeker van belang, daarom schreef ik paar reacties terug dat je fel en snel moet proberen uit te drukken.
Maar het speedbenchen zoals het wordt uitgevoerd heb ik het persoonlijk niet zo mee...voor anderen is het wellicht een geweldige oefening...gewoon uit proberen.

Terug
Naar boven