Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.342

Week 18 heb ik vakantie...dan zou ik ook wel eens willen gaan...van te voren natuurlijk kijken of het ook Henk schikt...zou zonde zijn als ik vanuit het Zuiden van Limburg kom en Henk zou er niet zijn.
Ik wil dan namelijk meteen een nieuw shirt kopen.
Ik heb besloten om sowieso een 56-er te kopen (één maat groter dan nu).
En dan kijk ik eens hoe e.e.a. daarmee zal gaan.

Speedbench...:shake:

Zo snel als bepaalde gasten kunnen bench pressen, kan ik nog niet eens met mijn ogen knipperen :eek: ;)

Voor MIJ is dit absoluut helemaal NIKS!

Ik heb al heel wat "speedbench" filmpjes gezien op youtube...voor mij ziet het allemaal uit als een soort van snelle slordige bouncebeurten.

Achter het verhaal van speedbenchen klinkt echter een bepaalde logica...hoe sneller je een gewicht kunt pressen, hoe groter de kans om ook een gewicht helemaal uitgedrukt te krijgen.
Ik vraag me echter af of dat echt nut heeft voor benchpressers die in een bond liften waar je de halter stil moet leggen op de borst.
Let wel...de gasten van Westside enz....tillen immers zelden of nooit voor de IPF en niet alleen omdat ze speedbenchen ;)

Dankanikmenietvoorstellendatspeedbenchenmet8x3x60kgzodenaandedijkzalzetten :grumble:

Je hebt het verhaal van dynamic effort echter niet helemaal (eerlijk gezegd helemaal niet) begrepen. Dynamic effort is niet trainen voor meer snelheid, maar trainen voor meer maximale kracht, net als maximum effort. Het zijn twee wegen naar hetzelfde doel. Max effort doet dat door middel van maximale gewichten, dyn effort door middel van maximaal vermogen (zonder maximale gewichten). Het voordeel van dynamic effort is dat het herstel minder lang duurt. Ik raad je aan om dit topic door te lezen:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/westside-barbell-topic-217866/

en dan met name vanaf pagina 4.

Je mag je natuurlijk afvragen wat het nut van dynamic effort is voor IPF-lifters, maar ik kan je misschien wat tijd besparen door je te verklappen dat het nut heeft voor iedere lifters bij iedere bond. En het zou je sieren om niet elke keer te beginnen over AAS gebruik ("en niet alleen omdat ze speedbenchen") omdat het simpelweg flauwekul is. Westside heeft zich allang bewezen voor iedere lifter, onafhankelijk van dopinggebruik. Waarom? Omdat het werkt, zowel uit theoretisch als uit praktisch oogpunt bekeken.

• #3.344

Ik kwam dit artikel nog tegen op Powerliftwatch...ook hier zit wel weer een kern van waarheid in...toch?
Dont pause, dont bounce and try to throw the bar thru the roof, right? :D

A [Link niet meer beschikbaar] poster wants to know what percent of bench press training reps others do with a pause:
I have known guys who only paused the first reps of a set others all of their benches and some who only pause as a speical exercize. Suggestions??
Dr. Squat:

I'm not big on pausing anything! Except in competition where it's mandatory. Why train such a simple thing? Rules say to pause, you PAUSE! Wha????
See, availing yourself of the stretch reflex during training is important! DO it! Just before competition, figure out how to pause! Off-season and pre-competition trainong, BLOW the weights up! Forget pause! Remember, CHECKMARK! CAT!!!!!!
so essentially the pause is a competition-specific skill .. for regular athletes/non competitive lifters, there is nothing to be gained from pausing, correct? (well maybe as shawn suggested as a special exercise)
So basically, (for the average guy like me), dont pause, dont bounce and try to throw the bar thru the roof, right?

En die methode werkte geen meter bij mij. Ik blijf wel bij de paused opwarm sets en af en toe zware triples in paused :D

Het is een leerzaam moment in het log (aan het worden). :thumb:
Mission accomplised. :D
Eens even Westside link van Bellisarius gaan lezen, want ik geloof er eigenlijk wel in namelijk. ;)

• #3.347
Je hebt het verhaal van dynamic effort echter niet helemaal (eerlijk gezegd helemaal niet) begrepen. Dynamic effort is niet trainen voor meer snelheid, :eek: maar trainen voor meer maximale kracht, net als maximum effort. Het zijn twee wegen naar hetzelfde doel. Max effort doet dat door middel van maximale gewichten, dyn effort door middel van maximaal vermogen (zonder maximale gewichten). Het voordeel van dynamic effort is dat het herstel minder lang duurt. Ik raad je aan om dit topic door te lezen:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/westside-barbell-topic-217866/

en dan met name vanaf pagina 4.

Je mag je natuurlijk afvragen wat het nut van dynamic effort is voor IPF-lifters, maar ik kan je misschien wat tijd besparen door je te verklappen dat het nut heeft voor iedere lifters bij iedere bond. En het zou je sieren om niet elke keer te beginnen over AAS gebruik ("en niet alleen omdat ze speedbenchen") omdat het simpelweg flauwekul is. Westside heeft zich allang bewezen voor iedere lifter, onafhankelijk van dopinggebruik. Waarom? Omdat het werkt, zowel uit theoretisch als uit praktisch oogpunt bekeken.

Je hebt gelijk, ik begrijp het totaal niet :eek:!

Ik citeer hier de pagina die jij me hebt aangeraden te lezen..enkele citaten.

"Max effort trainingen zijn trainingen waar je op de hoofdoefening naar een maximum herhaling gaat opbouwen. Dynamic trainingen zijn trainingen waar je op de hoofdoefening op snelheid gaat trainen".
&
"het belangrijkste is de snelheid en correctheid waarmee de reps worden uitgevoerd"

Het staat er toch echt...maar goed...ik ga hierover geen lange discussies voeren...jij je gelijk ik mijn rust :p

"Max effort trainingen zijn trainingen waar je op de hoofdoefening naar een maximum herhaling gaat opbouwen. Dynamic trainingen zijn trainingen waar je op de hoofdoefening op snelheid gaat trainen".
&
"het belangrijkste is de snelheid en correctheid waarmee de reps worden uitgevoerd"

Het staat er toch echt...maar goed...ik ga hierover geen lange discussies voeren...jij je gelijk ik mijn rust :p
Het één spreekt het andere toch niet tegen René.
Dat sommigen de speedreps slordig doen wil niet zeggen dat dit juist is.
Ik denk zelfs van niet...
Daarom was mijn vraag daar ook aan gerelateerd.
Ik doe liever rustig aan zakken, en dan exploderen.
Maar ik heb ook al eens ergens gelezen dat de neergaande beweging snel moet gebeuren omdat dit ook weer voordelen zou hebben.
Maar dan wordt het inderdaad al snel slordig...

Snel laten zakken heb je meer free-fall benches. Moet je weer enorm veel energie verspillen om het tijdig af te gaan remmen en het stretch reflex is dan nauwelijks aanwezig op die manier. Enige manier dat je iets aan DE hebt is met 45-60% van je gewicht en dan full stop op de borst en explosief omhoog. Anders ben je meer bezig met bezigheids therapie dan dat je echt aan het trainen bent en er wat aan hebt.

Stiekem vind ik dit log nuttiger voor de bench dan de databank:p. Blijft volstromen met interessante artikelen!

&

Maar je moet dan ook verder lezen dan de eerste pagina. Bijv post #91 en #94 (http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/westside-barbell-topic-217866/index5.html) en de daarop doorgaande posts.

Je zult dan (als het goed is) te weten komen dat snelheid niet het doel van de training is, maar het uiterlijke effect van het feit dat je met submaximale gewichten traint.

• #3.353
Het één spreekt het andere toch niet tegen René.
Dat sommigen de speedreps slordig doen wil niet zeggen dat dit juist is.
Ik denk zelfs van niet...
Daarom was mijn vraag daar ook aan gerelateerd.
Ik doe liever rustig aan zakken, en dan exploderen.
Maar ik heb ook al eens ergens gelezen dat de neergaande beweging snel moet gebeuren omdat dit ook weer voordelen zou hebben.
Maar dan wordt het inderdaad al snel slordig...

Ik gaf slechts mijn persoonlijke visie weer...ik heb niet gezegd dat speedreps niet of wel nut hebben...ik heb daar alleen vraagtekens bij.
Voor mij is het allemaal veel te ingewikkeld...het gaat namelijk niet om snelheid volgens Belisarius bij speedbenchen, maar alle artikelen die ik tot nog toe heb gelezen staat het wel expliciet vermeld.
Als er zo'n misverstanden over een methode kunnen ontstaan, zal deze dus heel vaak verkeerd worden nageaapt lijkt me :rolleyes:.

Ik ben verder helemaal niet afwijzend tegen de Westside...integendeel het verhaal over chains kan ik helemaal achter staan:
"Chains:
Chains kan je zo opstellen dat ze bvb halverwege een beweging een enorme belasting toevoegen in tegenstelling tot bands. Het lichaam moet op een gegeven moment dus heel veel kracht extra produceren. Je kan dit dus effectief gebruiken om doorheen bepaalde sticking points te geraken.
Bij de chains zal er ook geen neerwaartse versnelling zijn, waardoor er ook minder stress op je gewrichten en pezen is als bij bands".

Ik ben geen expert en dat pretendeer ik ook niet te zijn...ik heb een methode die voor MIJ werkt...dat hoeft niet voor anderen wat te zijn.
Daarbij voel ik me bij de methode die ik volg prima...en ik doe alleen nog maar wat ik leuk vind...je moet al van alles in het leven en het leven is veel te kort om van alles te moeten doen wat je eigenlijk niet wilt doen, maar doet omdat anderen dat van je verwachten.

Ik denk wel dat het goed is om af te wisselen...in het artikel waarover Belisarius aanhaalt staat ook nog het volgende:

"Onderzoek heeft uitgewezen dat als je 3 weken na elkaar dezelfde beweging boven 90% van je max traint, je 1RM achteruit zal gaan in plaats van vooruit. Daarom is het noodzakelijk om elke week je hoofdoefening te veranderen".

Ook daarin kan ik me wel vinden, vandaar dat ik b.v. touch & go wil gaan afwisselen met paused bench en training met chains enz.

Ik volg niet blindelings een schema van anderen, en ren niet achter de kudde aan, want dan heb je de grootste kans om in de poep van anderen te trappen ;)...ik doe wat dat betreft aan "benchshopping"...ik neem niet klakkeloos aan wat de een of andere benchgoeroe verkondigt, maar onderzoek van alles, en behoudt het goede (hetgeen wat volgens mij voor mij persoonlijk werkt en wat ik leuk vind om te doen).

---------- Toegevoegd om 18:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:20 ----------

Maar je moet dan ook verder lezen dan de eerste pagina. Bijv post #91 en #94 (http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/westside-barbell-topic-217866/index5.html) en de daarop doorgaande posts.

Je zult dan (als het goed is) te weten komen dat snelheid niet het doel van de training is, maar het uiterlijke effect van het feit dat je met submaximale gewichten traint.

Sorry, ik had niet begrepen dat ik een compleet log moest doorspitten :D

DE is zorgen dat je zo explosief mogelijk uitstoot met een gewicht van 45-60% van je 1RM. Door die explosieve uitstoot spreek je alles zo optimaal mogelijk aan en probeer je dus te zorgen dat je explosiever wordt door meer massa e.d. aan te kunnen spreken. De snelheid is meer een maatstaaf om te kijken of je explosiviteit e.d. wel goed genoeg is. Als je voor het oog traag bent dan ben je niet explosief genoeg.

Maar DE vind ik persoonlijk gewoon niks. Dat wat ik omschreef heb ik wel bereikt door paused benches te doen met opwarm sets en af en toe dus die zwaardere sets met 1-3reps. En sinds ik dat doe merk ik wel betere aanspraak van de spieren en toename in explosiviteit en dat de benodigde spieren in het algemeen beter opgewarmd en klaar voor actie zijn. Als ik strikt DE doe zoals WSB omschrijft heb ik persoonlijk echt het idee van "waar ben ik in godsnaam mee bezig" :P

Laatst bewerkt:
  • #3.355
DE is zorgen dat je zo explosief mogelijk uitstoot met een gewicht van 45-60% van je 1RM. Door die explosieve uitstoot spreek je alles zo optimaal mogelijk aan en probeer je dus te zorgen dat je explosiever wordt door meer massa e.d. aan te kunnen spreken. De snelheid is meer een maatstaaf om te kijken of je explosiviteit e.d. wel goed genoeg is. Als je voor het oog traag bent dan ben je niet explosief genoeg.

Maar DE vind ik persoonlijk gewoon niks. Dat wat ik omschreef heb ik wel bereikt door paused benches te doen met opwarm sets en af en toe dus die zwaardere sets met 1-3reps. En sinds ik dat doe merk ik wel betere aanspraak van de spieren en toename in explosiviteit en dat de benodigde spieren in het algemeen beter opgewarmd en klaar voor actie zijn. Als ik strikt DE doe zoals WSB omschrijft heb ik persoonlijk echt het idee van "waar ben ik in godsnaam mee bezig" :P

Ik vrees dat er over het begrip DE en ME heel wat misverstanden bestaan...jij spreekt over % van 45-60 (Dave Tate overigens ook)...in het topic "van" Belisarius over 50-70%. In dat topic geeft overigens iedereen maar een INTERPRETATIE weer van hoe volgens hem of haar Westside in elkaar zit.
Ik vrees dat vertaalfouten van het Engels naar het Nederlands e.e.a. ook nog verergeren.

Hieronder hetgeen Dave Tate erover zegt...
The bench press should be trained using the dynamic-effort method. This method is best defined as training with sub-maximal weights (45 to 60%) at maximal velocities. The key to this method is bar speed.

Maar bij speedbenchen gaat het niet om speed...ik kan het niet meer volgen, sorry :gek:

---------- Toegevoegd om 18:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:39 ----------

Als ik strikt DE doe zoals WSB omschrijft heb ik persoonlijk echt het idee van "waar ben ik in godsnaam mee bezig" :P

:exactly:

Ik gebruikte Tate's uitleg van zijn Seminar DVD. Je werkt dan in een cyclus van 4 weken. Week 1 pak je met DE dan 45% en elke week pak je een paar % zwaarder tot je in de laatste week op de 60% zit.

Bar Speed is gewoon het makkelijkste te hanteren voor de meeste gym ratten. Gewoon zeggen zo snel mogelijk die barbell te bewegen. Gaan ze vanzelf zo hard mogelijk duwen. Heb je ook sprake van meer aanspraak van de spieren en mu's etc. Maar dan verwoord zodat de gemiddelde idioot het kan begrijpen :P Althans zo zie ik het.

Laatst bewerkt:
  • #3.357
Vervolg Paused Bench Press

Voor de liefhebbers, nog een artikel over paused bench press.
Deze versie lijkt me overigens wel heel erg pittig...je laat de halter op je borst zakken, en op het moment dat de halter absoluut stil ligt tel je één-en-twintig, twee-en-twintig en dan druk je vervolgens zo explosief mogelijk uit...pff...vrees dat dat heel wat kilo's scheelt...wil het wel eens proberen.

"Bench Press Rut Busters!
By: Anita Ramsey CSCS,CFT,SPARQ

Stuck? Ok, here are some tips on getting out of the Bench press rut. Now listen, when you’re performing Bench Press routines with percentages or pyramid style and your gains are minimal to none-existent then it’s time to try some “Rut Busters” make a change.

First, unlike the “touch and go” way of benching try pausing the bar for a one or two-second count. Yes, you heard me. Pause the bar. That’s what us meathead powerlifters have to do to get a record attempt in a bench, not the gym touch and go.

What am I talking about? Well, I am talking about stopping the bar on your chest, holding it for a two-second count and then pressing the bar to the top and repeat.

Let me explain. If you are doing 2 sets of 6 with lets say 275 then you would now execute 2 sets of 3 reps, pausing each rep for a two second count with the same 275. The best way to perform this is to have a partner or an individual who you can trust count the two-second pause out loud.

When you lower the weight down, stop it as soon as the bar touches your chest. Do not relax or exhale. When there is no movement from the bar and it has come to a complete stop upon your chest your partner (or spotter) should immediately start counting; One thousand one. One-thousand-two. PRESS! As soon as you hear the letter “P” explode with all you have, exhaling out, and then at the top take a deep breath, hold before ascending the bar and then repeat".

Hele artikel lezen?
http://www.criticalbench.com/bench-press-rut.htm

---------- Toegevoegd om 20:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:54 ----------

Ik gebruikte Tate's uitleg van zijn Seminar DVD. Je werkt dan in een cyclus van 4 weken. Week 1 pak je met DE dan 45% en elke week pak je een paar % zwaarder tot je in de laatste week op de 60% zit.

Bar Speed is gewoon het makkelijkste te hanteren voor de meeste gym ratten. Gewoon zeggen zo snel mogelijk die barbell te bewegen. Gaan ze vanzelf zo hard mogelijk duwen. Heb je ook sprake van meer aanspraak van de spieren en mu's etc. Maar dan verwoord zodat de gemiddelde idioot het kan begrijpen :P Althans zo zie ik het.

Ik beken :o...ik behoor tot de groep gemiddelde idioten ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb echt nog nooit paused gebenched. Moet ik denk ik maar is gaan oefenen voor de beginnerswedstrijd ;)
Soms lijkt die Press een eeuwigheid te duren als ik filmpjes kijk

• #3.359
Ik heb echt nog nooit paused gebenched. Moet ik denk ik maar is gaan oefenen voor de beginnerswedstrijd ;)
Soms lijkt die Press een eeuwigheid te duren als ik filmpjes kijk

Geloof me, als je ligt te wachten op het press signaal met een behoorlijk gewicht in je handen is het inderdaad net alsof seconden een eeuwigheid duurt ;).

Ik zou het je zeker aanraden i.v.m. de wedstrijd.
Je krijgt pas een PRESS signaal als de halter duidelijk "dood" op je borst ligt. Als je nu bankdrukken doet, zou ik het als volgt doen:
De halter uit de haltersteunen pakken of laten aangeven (beide is toegestaan)...laat niet meteen de halter zakken...want je krijgt pas een START signaal als je je armen volledig gestrek hebt en de halter onder controle hebt...als dat niet het geval zul je geen start te horen krijgen maar REPLACE THE BAR ...hetgeen wil zeggen dat je de halter moet terugleggen. Dus "boven" effies wachten...dan zakken...wachten...uitdrukken...wachten...want je mag de halter pas terugleggen als je RACK krijgt te horen!
Goed luisteren dus naar de verbale signalen van de hoofdscheidsrechter!

Laatst bewerkt:
Muggy muggy.. Het gaat je verstand weer te boven of niet?:rolleyes:

Terug
Naar boven