Als je het over "speedreps" hebt inderdaad.
Kijk, ik begrijp dat speedsreps natuurlijk een bepaald "hoger" doel hebben, net zoals pause bench press. Maar om nu te zeggen dat het bij speedreps niet om snelheid gaat of bij pause bench press niet om de halter dood op de borst te leggen, en daarmee dus het wezenlijke element van zo'n specifieke oefening te ontkennen gaat mij te ver...of ik snap het niet.
Maar goed, ik heb dan ook maar Havo gehad en geef ruiterlijk toe dat ik niet de snuggerste ben.
Ik hou me dan ook maar aan het 5x5 en 3x3 gebeuren...is een stuk simpeler en het werkt ook (althans voor mij)
De redenen dat ze bij WSB speed bench doen.. of beter gezegd Dynamic Effort Bench:
- Twee keer Max Effort per week is niet haalbaar, zeker niet op advanced niveau.
- Behoud van techniek.
- Je compenseert het lagere gewicht met een verhoogde snelheid. Je genereert dus met bijv. 70kg evenveel kracht als met je normaal 100kg zou drukken. Hiermee leer je dus heel explosief te drukken.
De gedachte achter explosief drukken, dan laten we het explosief squatten maar ff achterwege, al gaan daar dezelfde principes voor op, is dat je door elk sticking point heen leert drukken. Als je explosief van je borst af bent, dan faal je ook niet halverwege.
Daarom zijn bands en chains niet alleen voor de lockout, maar ook voor wat ik net beschrijf.
Verder moet je bepaalde dingen in je achterhoofd houden als je WSB gasten ziet trainen.
1- Ze zitten zwaar aan de juice. WSB kan ook voor de niet juicer, dezelfde principes gelden, en hard trainen kan nog steeds, maar je moet de methode los zien van de Westside sportschool.
2- Hun trainen in multiply gear, en hun passen hun trainingsmethodes daar op aan.
3- Andere bonden, andere technieken, zoals voeten tucked onder je, hoofd van de bank etc.
Waarom hun niet paused banken.. omdat ze altijd shirted banken. Het shirt geeft mee vanaf de borst, waarom zou je dan paused banken, dat eerste stukje is onbelangrijk.
Een heel belangrijk citaat gaat hier op: "doe wat ik zeg, niet wat ik doe". Ik denk dat je dat in je achterhoofd moet houden als je stuff van Louie Simmons leest of kijkt. Hij zegt bijv dat je heel strict moet trainen, en vervolgens zie je m aardig gooien met die DB's bij de side raises..
Het is hier al eerder gezegd Huggy, maar ik denk dat je zeker eens een blik kan werpen op andere methodes..
Als je doet wat je altijd gedaan hebt, zul je ook krijgen wat je altijd gekregen hebt.