XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.981
Vandaag trainen geweest :eek:
Ja ik had "zin" om wat te doen...gelukkig is dat slechts van korte duur en was ik na 2 oefeningen weer weg bij de sportschool :o

Shoulderpress: 20x50, 10x75, 6x100, 6x110, 6x120 & 6x125kg
Op een machine die erg lijkt op die van onderstaande foto.
Helaas kan het apparaat maar tot 100kg belast worden, dus dat is dan "stiekem" halterschijven eraan hangen ;)
Ik voel deze oefening goed in mijn schouders & triceps en spaar mijn rug.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Daarna nog Front Latt Pull Down gedaan: 20x50, 10x60, 10x70 en 10x80kg.

Ik vind het altijd prettig om na een "push" beweging ook een "pull" beweging te doen.
Ik denk dat ik het hierbij ook zal laten...flat benchpress, close grip benchpress, shouderpress en pulldowns.

In de schema's van Rippetoe en Bill Starr zie je dat zij wat press oefeningen betreft hoofdzakelijk ook alleen maar de benchpress en de militarypress doen.

In een vraag op hoeveel oefeningen je moet doen geeft Mark Rippetoe het volgende antwoord:

Vraag: "Kan ik meer oefeningen doen? Mensen adviseren alleen deadlift, squats, bench te doen. Maar ik wil graag zoveel mogelijk verschillende oefeningen doen".

Antwoord: "Sowieso is het een groot misverstand in menig sportzaal dat diversiteit zorgt voor een betere training. Absoluut niet waar. Blijf bij een paar basisoefeningen en doe deze goed".

Ach ja, en Westside's Louis Simmons heeft geleerd uit allerlei studies dat je lichaam een soort van gewenning krijgt na een week of drie dezelfde oefening (ME) te doen, en je dus steeds moet wisselen.

Ik ben zelf geneigd om de Hollandse nuchterheid te omarmen, en mee te gaan met de stelling: "om meer te kunnen bankdrukken, moet je (meer) bankdrukken"
En nee, niet 2x/dag iedere dag van de week, jeweetwel wat ik bedoel. ;)

Maare...?
Een extra training Huggy..?
Heb je de lente in je hoofd?! :roflol:
Goed bezig man!

• #3.983
Ach ja, en Westside's Louis Simmons heeft geleerd uit allerlei studies dat je lichaam een soort van gewenning krijgt na een week of drie dezelfde oefening (ME) te doen, en je dus steeds moet wisselen.

Ik ben zelf geneigd om de Hollandse nuchterheid te omarmen, en mee te gaan met de stelling: "om meer te kunnen bankdrukken, moet je (meer) bankdrukken"
En nee, niet 2x/dag iedere dag van de week, jeweetwel wat ik bedoel. ;)

Maare...?
Een extra training Huggy..?
Heb je de lente in je hoofd?! :roflol:
Goed bezig man!

Ik ken wereldkampioenen, zelfs wereldrecordhouders die helemaal niets hebben met Louis Simmons...ik ben dan - maar dat was wel duidelijk - ook een voorstander, beter gezegd een fanatiek aanhanger van Hollandse nuchterheid ;).

Zou het door de lente komen, die extra training?
Kijken hoe het vrijdag gaat...wellicht iets wat voor herhaling vatbaar is zo nu en dan een trainingkje extra ;)

• #3.984
The Slow Lifts

The Slow Lifts

By Mark Rippetoe

In Exercises
March 01, 2006

icon.pdf.png

The slow lifts—the squat, the (overhead)press, the deadlift and the bench press—form the basis of any effective program to improve strength, writes Mark Rippetoe, owner of The Wichita Falls Athletic Club and Crossfit Wichita Falls and co-author of Starting Strength.

Strength means way more than the ability to generate force against a resistance. It has always meant capability. It has always been the means by which people accomplished things.

The squat, press, deadlift, and bench press all incorporate the isometric and dynamic components of the quick lifts—the snatch and the clean and jerk—because they are multijoint movements that involve lots of muscles doing lots of things during the movement. The slow lifts can all be done fast. In contrast, the quick (i.e. Olympic) lifts cannot be done slow, and are always used to train power. They cannot be used as strength exercises, since their execution requires a high bar velocity: a slow snatch will not rack; a slow clean is a deadlift.

The slow lifts work all the muscles and joints in the body, they simulate normal human movement patterns, and they produce strength appropriate to all uses of the muscles and joints. They can be trained fast or slow, done with a minimum of equipment, and form important components of the quick lifts. They affect the body in a systemic way, producing sufficient stress that a hormonal response is produced to facilitate recovery and adaptation.

The slow lifts are very hard. They produce psychological toughness when trained correctly. And absolutely no one has ever gotten brutally, ungodly strong without doing them.

---------- Toegevoegd om 21:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:36 ----------

The Slow Lifts: Bench Press

By Mark Rippetoe

In Exercises
June 01, 2006

icon.pdf.png

The bench press is the best exercise for absolute strength in the upper body. So says Mark Rippetoe of The Wichita Falls Athletic Club/CrossFIt Wichita in part 4 of his series on the Slow Lifts.

The bench press allows the lifter to move heavier weights with the arms than any other exercise. It should be included in every barbell-training program. But it is not the only lift we should do, as is too often the case in typical gyms.

Benching provides hard active work for the chest, shoulders, and arms and isometric work for the forearms. It trains novice lifters the fundamental skill of pushing on a very heavy load, perhaps its most useful function. When people first start training, they have no experience with maximal effort. The bench press is a very good place to learn how to bear down and push hard, and this invaluable lesson translates to all the other slow lifts quite well.

There is a little trick I use to make the bar go to the right place, through the right path, every time. Find a place on the ceiling to stare at and nail your eyes to that place. This point will be your positional reference for the bar path and its lockout position over the chest. If you return the bar to the same position at the top of every rep, having touched the same place on your chest every time, you will find that your bar path is uniform as well.

• #3.985
Ik was de uitslagen van het EK gewichtheffen aan het bekijken en kwam daar de 25-jarige Oekraïnse schoonheid Olha Korobka tegen, die zo'n 170kg schoon aan de haak weegt :eek: bij een lichaamslengte van zo'n 1.80m
Daarmee is Olha de zwaarste deelneemster van alle vrouwelijke èn mannelijke sporters die aan een olympische discipline meedoen.
Haar prestatie was overigens niet verkeerd...ze werd 2e met 123kg Snatch en 150kg Clean and Yerk, goed voor een totaal van 273kg.
Overigens is Olha de Europese recordhoudster met 133kg snatch en 164kg clean & yerk en is zij 3 voudig Europees Kampioen en haalde zij 3x brons op een WK en 1x zilver op de Olympische Spelen.

Ik voel me wat "zwakjes & dunnetjes" momenteel ;)

http://images.google.nl/imgres?imgu...ges?q=olha+korobka&um=1&hl=nl&sa=N&tbs=isch:1

Dat moet een zware bevalling geweest zijn voor d'r moeder, 25 jaar geleden ... ;)

Ach, Huggy: er is altijd baas boven baas, zo zie je maar weer.

P.S. Echte schoonheid zit van binnen, toch?

Lekker mokkel! :heart:

• #3.988
Ach, Huggy: er is altijd baas boven baas, zo zie je maar weer.

P.S. Echte schoonheid zit van binnen, toch?

Uiteraard heb je volkomen gelijk, beste Sigi! :)
En het was ook niet spottend bedoeld het stukje over Olha...integendeel ik heb groot respect voor haar.

• #3.989
Vandaag training bij Haeflandsport.

Flat Bench Press: 20x20, 2x10x70,5x100, 5x130 en 4x160 (hadden er 5 moeten zijn :mad:) daarna maar 5x5x150kg gedaan.
Natuurlijk ook niet verkeerd...en ik denk dat ik moet beseffen dat ik ook niet iedere training een evenaring of een verbetering van mijn pr's erin zitten ;)
Ik kreeg nog een tip van Maxiation van dit forum (die recent nog 5e werd bij de Sterkste Limburger)...hij had heel goed opgemerkt dat mijn ademhaling niet klopte :o
En daar zit het probleem...ik zie meteen als anderen iets "fout" doen, en kan ook nog wel zeggen hoe je het dan eventueel "beter" kunt doen, maar ik zie niet wat ik zelf verkeerd doe :(.
Maar er zijn zoveel dingen waaraan je moet denken...hoofd op de bank houden, billen op de bank houden, billen stevig samen knijpen, hard in de halter knijpen, voeten op slot zetten en niet verplaatsten tijdens het drukken, ademhaling enz....je zou verwachten dat alles een automatisme wordt...helaas is dat bij mij niet het geval...kracht is er, maar ik moet altijd blijven letten en werken aan techniek.
Toen ik goed op mijn ademhaling lette, ging het drukken dan ook een stuk beter...voor het laten zakken van de halter diep ademhalen (steeds boven in dus). Thnx Max voor je alertheid! :)
Max is sowieso een getalendeerde jongeman die niet alleen sterk is maar ook nog eens een mooie techniek erop na houdt...een lust voor het oog (die techniek hé);)

Vervolgens: Seated Shoulder Press: 10x50, 5x100 en 5x5x120kg

Tenslotte: Front Latt Pull Down: 15x50 & 6x10x75kg

Laatst bewerkt:
het ging meteen een stuk explosiever rené! fijn dat je het goed opvatte, ik weet soms niet zeker of ik tegen mensen moet zeggen wat ze beter kunnen doen (naar mijn idee )
Soms is positief comentaar niet gewenst... ik zelf vind het in ieder geval fijn als iemand me aangeeft wat beter kan ! we zijn er uiteindelijk voor om elkaar verder te helpen :thumbs:

• #3.991
het ging meteen een stuk explosiever rené! fijn dat je het goed opvatte, ik weet soms niet zeker of ik tegen mensen moet zeggen wat ze beter kunnen doen (naar mijn idee )
Soms is positief comentaar niet gewenst... ik zelf vind het in ieder geval fijn als iemand me aangeeft wat beter kan ! we zijn er uiteindelijk voor om elkaar verder te helpen :thumbs:

Max, je hebt volkomen gelijk!
We hebben er niets aan als anderen ons alleen maar vertellen hoe "geweldig" en "goed bezig" we zijn.

En natuurlijk vat ik zoiets goed op!
Je zegt het immers met de beste bedoelingen, en je had nog gelijk ook!
Ik ben dan ook blij als ik commentaar krijg waar ik echt iets aan heb :).

Zo kunnen we allemaal iets van elkaar leren.
Niemand is alwetend en veel kilo's kunnen tillen, drukken of buigen wil niet zeggen dat het niet nog beter kan.
Maar ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is om tegen iemand te zeggen wat eventueel beter kan...sommige mensen kunnen nu eenmaal slecht tegen "kritiek" ook al is die gerechtvaardigd.
Maar laat je daarvan niet weerhouden...blijf zoals je bent!:cool:

oh ja we gingen floorpressen bij gym en hij noemde het omhoog en ik verbeterde hem en toen reageerde hij niet. en ook de techniek legde hij niet goed uit dus heb ik dat (goed) gedaan :) was wel jammer toen er was maar een stang van 10 kilo en geen gewichten... we hebben nogal een duts als leraar xD

Laatst bewerkt:
  • #3.995
oh ja we gingen floorpressen bij gym en hij noemde het omhoog en ik verbeterde hem en toen reageerde hij niet. en ook de techniek legde hij niet goed uit dus heb ik dat (goed) gedaan :) was wel jammer toen er was maar een stang van 10 kilo en geen gewichten... we hebben nogal een duts als leraar xD

Ook Gymleraren die aan het CIOS (Centraal Instituut Opleiding Sportleiders) hebben gestudeerd zijn niet alwetend (ook al denken ze dat wellicht ;))...ze hebben vaak een bepaalde allround kennis, maar specifieke kennis van krachtsport valt vaak tegen, of het moet een gymleraar zijn die toevallig ook aan krachtsport doet.

Ik kreeg vrijstelling van gym...ik was een nagel aan de doodskist van onze gymleraar...laat ik het daarop houden dat ik destijds ook al niet de actiefste was en ik van de gymleraar te horen kreeg dat ik niet meer mee hoefde te doen omdat ik een hopeloos geval en onverbeterlijk was ;)

Ook Gymleraren die aan het CIOS (Centraal Instituut Opleiding Sportleiders) hebben gestudeerd zijn niet alwetend (ook al denken ze dat wellicht ;))...ze hebben vaak een bepaalde allround kennis, maar specifieke kennis van krachtsport valt vaak tegen, of het moet een gymleraar zijn die toevallig ook aan krachtsport doet.

Ik kreeg vrijstelling van gym...ik was een nagel aan de doodskist van onze gymleraar...laat ik het daarop houden dat ik destijds ook al niet de actiefste was en ik van de gymleraar te horen kreeg dat ik niet meer mee hoefde te doen omdat ik een hopeloos geval en onverbeterlijk was ;)

:roflol: hahaha en nu doe je mee aan Nk's dus je was niet hopeloos ze deden nooit de sport die je leuk vond (bij mij dus ook ;))

Het grappige is dat Korobka geowned werd door een Koreaanse die wat lichter woog. (zo'n 50-55kg)

Terug
Naar boven