Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Zach Even Esh houd wel van ouderwetse toestanden ja!![]()
.
.

Als je een oefening met een dumbbell doet kun je vrijwel altijd minder gewicht aan dan met een barbell.
Als je b.v. 100kg met een barbell kunt bankdrukken wil dit nog lang niet zeggen dat je ook met 2 dumbbells van 50kg kunt dumbbelldrukken!
Dit komt omdat je met een dumbbell vaker een langere ROM hebt en bij een dumbbell een extra stabiliserende factor voor een exacte gewichtsverdeling op links en rechts erbij om de hoek komt kijken. Dit in tegenstelling tot een barbell, waarbij de sterke zijde de zwakke zijde gedeeltelijk kan compenseren.
Met dumbbells kun je meer oefeningen doen dan met een barbell, maar met een barbell kun je nu eenmaal meer gewicht aan (denk hierbij aan b.v. SQ en DL) waarmee je dus ook meer spiermassa zult opbouwen. Zowel barbell als dumbbell hebben hun plek in een krachtsportschema...en ieder voordeel heb zijn nadeel![]()

Tja mij heeft het dumbbell drukken geholpen tegen een fikse schouder blessure en uiteindelijk ben ik ook nog eens vooruit gegaan op de bank![]()
.Tja mij heeft het dumbbell drukken geholpen tegen een fikse schouder blessure en uiteindelijk ben ik ook nog eens vooruit gegaan op de bank![]()

Momenteel heb ik ook een kleine schouderblessure, dus zit ik erover te denken om ook weer met dumbbells te gaan drukken ...
Helpt dit dus echt om je schouder sterker te maken/te laten genezen, of hoe moet ik dit nu zien?
Ik durf nu niet echt zwaar meer te gaan met bankdrukken nl (behalve CGBP dan).![]()
).

).Dumbbelldrukken is ook helemaal niets mis mee!
Het is moeilijker dan bankdrukken.
Je kunt met dumbbells de armen een stuk dieper laten zakken dat met een barbell en hebt dus een grotere ROM en op zich is het ook goed om beide armen "even sterk" te maken.
Daarom dat ik Floorpress ga doen met dumbbells.
Maar je hebt laatst 170kg gebankdrukt met een barbell...waarschijnlijk zal het je niet lukken omdat met 2 dumbbells van 85kg te doen.
idd, daarbij komt ook nog dat als ik bv zwaarder ga als 60 kg het behoorlijk gevaarlijk wordt, de dumbbells kunnen je zo op je smoel vallen dit is me bijna gebeurd met de 70kg. Ik bedoel, je polsen houden het gewicht niet stabiel bovenin ze kunnen zo omklappen.

idd, daarbij komt ook nog dat als ik bv zwaarder ga als 60 kg het behoorlijk gevaarlijk wordt, de dumbbells kunnen je zo op je smoel vallen dit is me bijna gebeurd met de 70kg. Ik bedoel, je polsen houden het gewicht niet stabiel bovenin ze kunnen zo omklappen.
.ja kijk heb ik nou ook al gehad op m'n schouder was niet heel lekker zeg maar![]()
Dat klopt...spotters die effies e.a.a. in de gaten houden is dan ook geen overbodige luxe...of wellicht niet zo heel zwaar gaan en wat meer volume doen.
---------- Toegevoegd om 12:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:25 ----------
Om het omklappen van polsen tegen te gaan is er een remedie: polsbandages!...en dan moet je die om je pols richting je hand wikkelen...dus niet alleen om de pols maar ook ietsiepietsie om je hand wikkelen...geeft veel meer stabiliteit!
Je moet dan wel zorgen voor langere polsbandages
50cm is toch veels te kort...op alle twee de punten heb je gelijk echter voordat de spotter het in de gaten hebben dat je polsen het niet meer houden dan is het al te laat Dus idd minder gewicht hoger volume en helaas met dit soort gewichten werken de langere (50cm) polsbandages bij mij ook niet
) ook wel eens een kleine instabiliteit in mijn pols.50cm is toch veels te kort...
Die van Art (dr.bench) zijn wel behoorlijk elastisch, dus dat scheelt, maar als je polsen al ruim 20cm zijn...
Ik heb ze zelf niet, maar kan ze eigenlijk wel gebruiken.
Ik heb soms (vandaag ook weer één keer...) ook wel eens een kleine instabiliteit in mijn pols.
Ik probeer dan mijn polsen wat sterker te krijgen met oefeningetjes trouwens.

50cm is toch veels te kort...
Die van Art (dr.bench) zijn wel behoorlijk elastisch, dus dat scheelt, maar als je polsen al ruim 20cm zijn...
Ik heb ze zelf niet, maar kan ze eigenlijk wel gebruiken.
Ik heb soms (vandaag ook weer één keer...) ook wel eens een kleine instabiliteit in mijn pols.
Ik probeer dan mijn polsen wat sterker te krijgen met oefeningetjes trouwens.
Ja, da mag dus nie!Ik heb ze effe gemeten en ik heb me vergist ze zijn 86 cm exact de klittenband niet meegerekend.