XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

hmm ja ben 15j, ik ga gwn eten tot ik erbij neerval :d
wat is beter, vettig? of eerder gezond..
en nog iets, kwark is da hetzelfde als oorlogspap ?

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.183
hmm ja ben 15j, ik ga gwn eten tot ik erbij neerval :d
wat is beter, vettig? of eerder gezond..
en nog iets, kwark is da hetzelfde als oorlogspap ?

Gezond eten dient altijd de voorkeur te hebben!!!
Je hebt er niets aan als je veel calorieën binnenkrijgt met weinig voedingswaarde. En sterker en groter worden is leuk, maar het is nog veel leuker als je aderen niet al op je 50e helemaal zijn dichtgeslipt ;)

Wat jij moet doen is goed het etiket lezen van de artikelen wat je eventueel koopt...kijk onder voedingswaarde per 100 gram (onderaan onderstaande etiket)

Belangrijk is dat er relatief veel eiwitten inzitten...kijk uit met vet...vet hoeft niet verkeerd te zijn, zolang het hoofdzakelijk Onverzadigde Vetten zijn en niet Verzadigde Vetten...daar is ook een ezelsbruggetje voor:
O nverzadigde Vetten zijn O.K.
V erzadigde Vetten zijn V erboden

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Magere kwark

Magere kwark is waarschijnlijk het beste zuivelproduct wat er is. Magere kwark bevat zoals de naam al doet vermoeden weinig vet. Verder is het beter dan yoghurt vanwege het hoge eiwitgehalte. Eiwitten functioneren als bouwstof voor je lichaam. Ze herstellen je spieren na intensief gebruik. Verder heeft kwark een relatief lage calorische waarde.
Verder is het beter dan yoghurt vanwege het hoge eiwitgehalte. Eiwitten functioneren als bouwstof voor je lichaam. Verder heeft kwark een relatief lage calorische waarde.

Er zijn niet veel mensen die kwark lusten. Maar je kunt het zelf lekker maken. Hieronder een aantal tips:
  • Mix je kwark met honing of jam.
  • Gooi een handje noten (bijv. amandelen, hazelnoten of walnoten) door je kwark.
  • Mix je kwark met muesli of rozijnen.
  • Doe fruit door je kwark. Erg gezond!
Koop liever geen vruchtenkwark zoals bijvoorbeeld Optimel. Deze zuivelproducten bevatten geur- en smaakstoffen zoals aspartaam en zijn vrij duur!

Voedingswaarde (gemiddelde) magere kwark per 100 gram

Energie: 45 kcal, 225 kJ
Eiwit: 10 gram
Koolhydraten: 3 gram
Vet: 0.1 gram

---------- Toegevoegd om 14:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:07 ----------

Magere kwark kun je overigens in elke supermarkt kopen (meestal staat het bij gekoelde producten zoals pudding, yoghurt enz) en is nog goedkoop ook! :)

Gezond eten dient altijd de voorkeur te hebben!!!
Je hebt er niets aan als je veel calorieën binnenkrijgt met weinig voedingswaarde. En sterker en groter worden is leuk, maar het is nog veel leuker als je aderen niet al op je 50e helemaal zijn dichtgeslipt ;)

Wat jij moet doen is goed het etiket lezen van de artikelen wat je eventueel koopt...kijk onder voedingswaarde per 100 gram (onderaan onderstaande etiket)

Belangrijk is dat er relatief veel eiwitten inzitten...kijk uit met vet...vet hoeft niet verkeerd te zijn, zolang het hoofdzakelijk Onverzadigde Vetten zijn en niet Verzadigde Vetten...daar is ook een ezelsbruggetje voor:
O nverzadigde Vetten zijn O.K.
V erzadigde Vetten zijn V erboden

Magere kwark

Magere kwark is waarschijnlijk het beste zuivelproduct wat er is. Magere kwark bevat zoals de naam al doet vermoeden weinig vet. Verder is het beter dan yoghurt vanwege het hoge eiwitgehalte. Eiwitten functioneren als bouwstof voor je lichaam. Ze herstellen je spieren na intensief gebruik. Verder heeft kwark een relatief lage calorische waarde.
Verder is het beter dan yoghurt vanwege het hoge eiwitgehalte. Eiwitten functioneren als bouwstof voor je lichaam. Verder heeft kwark een relatief lage calorische waarde.

Er zijn niet veel mensen die kwark lusten. Maar je kunt het zelf lekker maken. Hieronder een aantal tips:
  • Mix je kwark met honing of jam.
  • Gooi een handje noten (bijv. amandelen, hazelnoten of walnoten) door je kwark.
  • Mix je kwark met muesli of rozijnen.
  • Doe fruit door je kwark. Erg gezond!
Koop liever geen vruchtenkwark zoals bijvoorbeeld Optimel. Deze zuivelproducten bevatten geur- en smaakstoffen zoals aspartaam en zijn vrij duur!

Voedingswaarde (gemiddelde) magere kwark per 100 gram

Energie: 45 kcal, 225 kJ
Eiwit: 10 gram
Koolhydraten: 3 gram
Vet: 0.1 gram

---------- Toegevoegd om 14:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:07 ----------

Magere kwark kun je overigens in elke supermarkt kopen (meestal staat het bij gekoelde producten zoals pudding, yoghurt enz) en is nog goedkoop ook! :)

thnx voor alle informatie, really apriciate it !;)
nog 1 vraagje, wat zou ik de komende dage best kopen voor mijn voorraad thuis (om bij te komen) en hoeveel zou ik ervan moeten eten per dag?

---------- Toegevoegd om 16:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:22 ----------

je zegt ook zoweinig mogelijk vetten, maar is het niet de bedoeling dat ik bijkom in vet dan ?

• #4.185
thnx voor alle informatie, really apriciate it !;)
nog 1 vraagje, wat zou ik de komende dage best kopen voor mijn voorraad thuis (om bij te komen) en hoeveel zou ik ervan moeten eten per dag?

---------- Toegevoegd om 16:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:22 ----------

je zegt ook zoweinig mogelijk vetten, maar is het niet de bedoeling dat ik bijkom in vet dan ?

LEES goed wat ik schrijf...zo weinig mogelijk Verzadigde vetten!
Pinda's en pindakaas zit boordevol vet, desondanks is het een vrij gezond product omdat het hoofdzakelijk om Onverzadigde vetten gaat.
Dit verschil is heel belangrijk om te onthouden!

Ik neem niet aan dat het je bedoeling is om alleen maar "vetter" te worden, toch?
Het streven zou moeten zijn om zoveel mogelijk vetvrije massa aan te zetten, toch?

Een praktijkvoorbeeld....van roomijs en milkshake's kom je aan...roomijs zit echter boordevol verzadigd vet en veel koolhydraten...milkshake's hoofdzakelijk eiwitten.

Begin je zuivelproductie op te schroeven!
Je bent 15 jaar en volle melk zal wel geen probleem geven...drink zoveel mogelijk melk. Mark Rippetoe heeft het over een gallon per dag (dat is 3,5L :eek:) voor jonge mensen die willen aankomen.
Drink gewoon om de 2-3 uur 0,5 L (volle) melk.
En eet kwark...doe in de kwark bananen of druiven...kwark is zoals je nu inmiddels weet boordevol eiwitten en bananen en druiven zijn boordevol koolhydraten.
Nog een goedkope manier om veel eiwitten binnen te krijgen is het eten van pinda's...
De voedingswaarde van pinda's is heel hoog (zo'n 650 kcal per 100 gram)...per 100 gram heb je bijna 30 gram eiwitten, 60 gram vetten en 10 gram koolhydraten.

Dat is naar mijn mening de top 3 van een goedkope manier om veel eiwitten en onverzadigde vetten binnen te krijgen.

• #4.186
Goed - Beter (ongezouten) - Beste (Pindanoten die jezelf moet pellen).

Noten en pinda's, hoe gezond zijn ze?
Vroeger waren noten en zaden een belangrijk onderdeel van de warme maaltijd. Tegenwoordig eten we ze meestal als tussendoortje. Maar daarnaast zijn noten en zaden ook uitstekende vleesvervangers, lekker in salades, pastagerechten enz.. Natuurlijk zijn noten en zaden ook lekker met vlees,kip en vis, wat betreft de voedingswaarde, is het dubbelop want noten zitten-net als vlees, kip, vis- vol eiwit. Gemengede noten leveren zelfs evenveel eiwit als kip.

Balans en bescherming.

Noten bevatten ook een royale potie vezels. Die vezels zijn een meerwaarde, want deze onverteerbare plantaardige stoffen houden het cholesterolgehalte in balans. En dat biedt bescherming tegen hart-en vaatziekten. Ook andere stoffen uit noten-met de verzamelnaam fytosterolen- werken preventief tegen het ontstaan van hart-en vaatziekten. Uit diverse onderzoeken blijkt keer op keer dat mensen die veel noten en zaden eten minder kans lopen op hartaanvallen. Niet alleen de vezels en fytoterolen dragen hiertoe bij, ook de vetzuren uit noten en zaden zijn buitengewoon goed voor onze vaten. Van alle noten is de walnoot(olie) het rijkst aan omega-3 vetzuren, de vetsoort die ook in vette vis zit. Bovendien schijnt dat het eten van walnoten goed is voor je geheugen.

Supergezonde stoffen.

Naast gezond vet, vezels en fytosterolen, zitten noten en zaden ook bomvol vitamines en mineralen. Elke soort heeft een andere verzameling gezonde stoffen. Zo is de ene noot vooral rijk aan calcium, de andere aan foliumzuur.

Positieve effecten.

Kastanjes zijn-integenstelling tot de rest van de notenfamilie- vetarm en rijk aan koolhydraten. Vandaar dat kastanjes een prima aardappel vervanger zijn. Pinda's (dit zijn geen noten maar peulvruchten) hebben net als noten een torenhoog vetgehalte. Dit is ook meteen de sterke kant van noten en pinda's, want het grootste deel van het vet, is onverzadigd en te vergelijken met het gezonde vet uit olijfolie. Verder zijn pinda's rijk aan mineralen(calcium,magnesium,en zink) en vitamines(B en E) en aan foliumzuur. Deze onmisbare vitamine staat de laatste tijd volop in de belangstelling vanwege het positieve effect op hart-en bloedvaten.

• #4.187
Bijna vergeten...zit je ook al aan de eieren?...
En dan bedoel ik niet die in je broek ;)...

Laat je niet wijsmaken dat eieren ongezond zijn...ze zitten boordevol eiwitten, aminozuren, vitaminen enz.
Er zit ook cholestorol in een ei, maar dat negatieve effect wordt door de lecithine wat eveneens in een ei zit volledig gecompenseerd.

Eet dus altijd een heel ei...met de dooier...let wel op...de goede eigenschappen van een ei gaan verloren als je ze te warm maakt...dus liever geen hard gekookt ei of roerei, maar een zachtgekookt eitje of spiergelei...de dooier (eigeel) moet nog zacht zijn, dan is het perfect!

Geef eens een keer informatie over wat je precies wilt...wat is je doelstelling?

Dan wat trainen betreft...verwacht niet dat als je 3x per week aan spinning doet
( Spinning is staand of zittend fietsen op een soort hometrainer waarbij muziek gebruikt wordt onder leiding van een spinninginstructeur in een fitnesscentrum. Tijdens de workout wordt de weerstand van de fiets aangepast, afhankelijk van het tempo en de soort oefening) of aan het trainen bent voor de marahton van New York (ruim 40km hardlopen) veel massa zult aanzetten.

Ga vooral compoundoefeningen doen...dat zijn samengestelde oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk moeten samenwerken.
Denk hierbij aan Squat, Deadlift, Bench Press, Overhead Press, Barbell Rows maar ook werken met je eigen BDW, denk hierbij aan pull/chin ups, push ups, dippen enz.
Hou het simpel en effectief en wees vooral vasthoudend...geef een trainingsschema en voeddingsschema een kans van slagen.

En laat je niet gek maken...daarmee wil ik zeggen dat je moet oppassen dat je niet een overload aan informatie krijgt waardoor je door de bomen het bos niet meer kunt zien :)

Laatst bewerkt:
  • #4.188
allerlei-psst.jpg

Psst...niet verder vertellen...tis echt een geheimtip...hoe je zwaarder kunt worden...ik heb het net nog gegeten...boordevol eiwitten, koolhydraten en vetten. Ik was bijkans 5kg afgevallen door deze lekkernij 3 maandenlang niet te eten :o

Een dubbele boterham met aan een kant heerlijke pindakaas en aan de andere kant heerlijke chocoladepasta!

En het klopt chocoladepasta heeft helaas ook veel verzagdigde vetzuren, mja...soms heb je gewoon ook lekkere trek, toch?
Beter zo'n volkorenboterham met chocopasta en pindakaas dan een snickers of mars!

Twee potten voor een sneetje moet genoeg zijn ;)

Chocopasta is best gezond

Ja, het is vet, en het bevat veel suiker, maar helemaal ongezond is chocopasta niet.

.slideshowtools { position: absolute; margin-left: 2px; margin-top: -42px; background: black; color: white; width: 361px; border: 1px solid white; filter: alpha(opacity=75); -moz-opacity: 0.75; width: 359px; height: 19px; background: url('/images/layout/slideshow_bg.jpg'); text-align: center; padding-top: 4px; } .slideshowtools A { color: white; text-decoration: none; }

Chocopasta is best gezond

Ja, het is vet, en het bevat veel suiker, maar helemaal ongezond is chocopasta niet.

Chocopasta met hazelnoten bevat lecithine, een soja-extract dat rijk is aan proteïnes, calcium en ijzer. Het beschermt je beenderen, geeft je energie en zorgt voor een langer voldaan gevoel.
De antioxidanten uit de cacao helpen bovendien om je bloeddruk te controleren en bloedklonters te beperken. De hazelnoten zijn een goede bron van poly- en mono-onverzadigde vetten, vitamine E om je immuunsysteem te stimuleren en vitamine B om de energieproductie en je humeur te verbeteren.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je je te buiten moet gaan aan chocopasta. Het bevat veel vet en suiker, wat slecht is voor de lijn en voor de gezondheid.

Chocopasta met hazelnoten bevat lecithine, een soja-extract dat rijk is aan proteïnes, calcium en ijzer. Het beschermt je beenderen, geeft je energie en zorgt voor een langer voldaan gevoel.
De antioxidanten uit de cacao helpen bovendien om je bloeddruk te controleren en bloedklonters te beperken. De hazelnoten zijn een goede bron van poly- en mono-onverzadigde vetten, vitamine E om je immuunsysteem te stimuleren en vitamine B om de energieproductie en je humeur te verbeteren.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je je te buiten moet gaan aan chocopasta. Het bevat veel vet en suiker, wat slecht is voor de lijn en voor de gezondheid.

Pinda's en pindakaas zit boordevol vet, desondanks is het een vrij gezond product omdat het hoofdzakelijk om Onverzadigde vetten gaat.

Ik neem niet aan dat het je bedoeling is om alleen maar "vetter" te worden, toch?
Het streven zou moeten zijn om zoveel mogelijk vetvrije massa aan te zetten, toch?

Een praktijkvoorbeeld....van roomijs en milkshake's kom je aan...roomijs zit echter boordevol verzadigd vet en veel koolhydraten...milkshake's hoofdzakelijk eiwitten.

Je bent 15 jaar en volle melk zal wel geen probleem geven...drink zoveel mogelijk melk. Mark Rippetoe heeft het over een gallon per dag (dat is 3,5L :eek:) voor jonge mensen die willen aankomen.
En eet kwark...doe in de kwark bananen of druiven...kwark is zoals je nu inmiddels weet boordevol eiwitten en bananen en druiven zijn boordevol koolhydraten.
Nog een goedkope manier om veel eiwitten binnen te krijgen is het eten van pinda's...
De voedingswaarde van pinda's is heel hoog (zo'n 650 kcal per 100 gram)...per 100 gram heb je bijna 30 gram eiwitten, 60 gram vetten en 10 gram koolhydraten.

Dat is naar mijn mening de top 3 van een goedkope manier om veel eiwitten en onverzadigde vetten binnen te krijgen.
msn?

zizo, ik ben vandaag kwark gaan kopen.. nu alleen eten !
maar kheb een vraagje, ik train nu ongeveer 6maand, is het dan allemaal voor niets geweest?

zizo, ik ben vandaag kwark gaan kopen.. nu alleen eten !
maar kheb een vraagje, ik train nu ongeveer 6maand, is het dan allemaal voor niets geweest?

Natuurlijk niet, iedere beginner knooit wat aan de eerste maanden er zijn er maar bar weinig die al super begonnen. Het kan vele male erger;)

• #4.194

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar als je me een privé bericht wilt sturen kan dat via DBB, maar ik heb er ook geen probleem mee als je me mailt...en heb er ook geen problemen mee als anderen mijn emailadres zien ;) rene.hamers@live.nl

---------- Toegevoegd om 13:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:46 ----------

oke, en in de periode dat ik probeer bij te komen, zou ik dan moetten trainen ?

Het is zoals Mistery alreeds aangeeft...natuurlijk moet je trainen...je wilt toch het liefst spiermassa aanzetten neem ik aan?

En laat eens weten hoe jouw training er uit ziet :).

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar als je me een privé bericht wilt sturen kan dat via DBB, maar ik heb er ook geen probleem mee als je me mailt...en heb er ook geen problemen mee als anderen mijn emailadres zien ;) rene.hamers@live.nl

---------- Toegevoegd om 13:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:46 ----------

Het is zoals Mistery alreeds aangeeft...natuurlijk moet je trainen...je wilt toch het liefst spiermassa aanzetten neem ik aan?

En laat eens weten hoe jouw training er uit ziet :).
toegevoegd.
trainingsschema:maandag borst, biceps
dinsdag triceps, schouders
woensdag rust
donderdag borst, biceps
vrijdag triceps schouders

• #4.196
toegevoegd.
trainingsschema:maandag borst, biceps
dinsdag triceps, schouders
woensdag rust
donderdag borst, biceps
vrijdag triceps schouders

Tja...ik zal eerlijk zijn...het is natuurlijk incompleet...ik zie geen rug en benentraining? Daarnaast weet ik niet welke oefeningen je doet en hoeveel reps/sets je doet?

Een goed schema voor beginners is naar mijn mening dat van Mark Rippetoe...over hem vind je heel veel op dit forum en ook op de rest van internet.

Hieronder een bekend voorbeeld van een workout.
Het betreft typische compoundoefeningen waarover ik het alreeds eerder had...de basis van krachttraining bestaat uit 5 oefeningen...
Squat, Deadlift, Bench Press, Overhead Press, Barbell Row.

Workout A

• Squats: 3 x 5
  • Bench Press: 3 x 5
  • Deadlift: 1 x 5
  • Dips (weighted): 2 x 5-8
Workout B

• Overhead Press: 3 x 5
  • Barbell Rows: 3 x 5
  • Chin-ups: 3 x 8
3 x per week train je.
  • Monday: Workout A
  • Wednesday: Workout B
  • Friday: Workout A
The following week, your schedule will look like this:
  • Monday: Workout B
  • Wednesday: Workout A
  • Friday: Workout B

---------- Toegevoegd om 14:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:07 ----------

Via deze weblink kun je schema's downloaden :)

http://startingstrength.wikia.com/wiki/Tools_and_Downloads

Tja...ik zal eerlijk zijn...het is natuurlijk incompleet...ik zie geen rug en benentraining? Daarnaast weet ik niet welke oefeningen je doet en hoeveel reps/sets je doet?

Een goed schema voor beginners is naar mijn mening dat van Mark Rippetoe...over hem vind je heel veel op dit forum en ook op de rest van internet.

Hieronder een bekend voorbeeld van een workout.
Het betreft typische compoundoefeningen waarover ik het alreeds eerder had...de basis van krachttraining bestaat uit 5 oefeningen...
Squat, Deadlift, Bench Press, Overhead Press, Barbell Row.

Workout A

• Bench Press: 3 x 5
  • Deadlift: 1 x 5
  • Dips (weighted): 2 x 5-8
Workout B

• Overhead Press: 3 x 5
  • Barbell Rows: 3 x 5
  • Chin-ups: 3 x 8
3 x per week train je.
  • Monday: Workout A
  • Wednesday: Workout B
  • Friday: Workout A
The following week, your schedule will look like this:
  • Monday: Workout B
  • Wednesday: Workout A
  • Friday: Workout B

---------- Toegevoegd om 14:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:07 ----------

Via deze weblink kun je schema's downloaden :)

http://startingstrength.wikia.com/wiki/Tools_and_Downloads

tnx !!

maar rug train ik ook ze, ben ik vergete ertusse te zetten

ik heb juist havermout gekocht..
per 40g :
energie, kcal 142 (7%)
suikers 0,4g (<1%)
vetten 3,2g (5%)
verzadigd vet: 0,6g (3%)
zout: (<1%)

is da goe voor mij ?:)

• #4.198
tnx !!

maar rug train ik ook ze, ben ik vergete ertusse te zetten

ik heb juist havermout gekocht..
per 40g :
energie, kcal 142 (7%)
suikers 0,4g (<1%)
vetten 3,2g (5%)
verzadigd vet: 0,6g (3%)
zout: (<1%)

is da goe voor mij ?:)

De gemiddelde voedingswaarde van 100 gram havermout is:

67 gram koolhydraten, 16 gram eiwit, 6 gram vet en 10 gram vezels.
Havermout verbrandt langzaam en je lichaam wordt langduring van energie voorzien waardoor je minder spierafbraak hebt!
Dus het is prima...vooral als ontbijt in combinatie met rijkelijk melk! :)

zou ik me ook proteine shakes aanschaffen ?

---------- Toegevoegd om 14:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:50 ----------

oefeningen die ik doe als ik borst train :

benchpress (bar van 20kg):
12x 12kg
10x 15kg
8x 17kg

flayers:
5 sets
12x 10kg

bar van 20kg plat op bankje:
naar omhoog trekken (biceps &borst)
10x 7kilo
10x 5kilo
10 x 2kilo
10x bar
10x 2kilo
10x 5kilo
10x 7kilo

KLAAR MET BORST...

• #4.200

Ik zal eerlijk zijn...training, rusten/herstel, voeding en motivatie (waaronder ook vasthoudendheid) zijn de pijlers van je succes.
Supplementen kunnen eraan bijdragen dat je progressie boekt, maar leveren lang niet zo'n effect als wordt beweerd (door de fabricanten ervan) en zijn ook nog eens meestal vrij duur...onderzoek heeft uitgewezen dat voeddingssupplementen een bijdrage van 5 tot maximaal 10 % leveren aan je progressie. Als je tijd genoeg hebt en niet aan wedstrijdsport doet kun je in principe zonder!

Eiwitpoeders (proteïneshakes) kunnen een nuttige aanvulling op je voeding zijn...vooral als het moeilijker is om aan je dagelijkse portie eiwitten te komen via hetgeen de pot schaft.
Neem dan snelle eiwitten ofwel wheyproteïne...dat is de eiwit die het snelst wordt opgenomen...ideaal voor bij het ontbijt (als je lichaam door de slaap geen inname meer heeft gehad) en na het trainen.
Meer voeddingssuplementen zou ik je niet aanraden!

Op de volgende weblink vind je wheyproteïne voor een goede prijs/kwaliteit verhouding!

http://www.powersupplements.nl/whey...n-isolate/pure-whey-protein-isolate-2500g.php

---------- Toegevoegd om 15:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:01 ----------

---------- Toegevoegd om 14:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:50 ----------

oefeningen die ik doe als ik borst train :

benchpress (bar van 20kg):
12x 12kg
10x 15kg
8x 17kg

flayers:
5 sets
12x 10kg

bar van 20kg plat op bankje:
naar omhoog trekken (biceps &borst)
10x 7kilo
10x 5kilo
10 x 2kilo
10x bar
10x 2kilo
10x 5kilo
10x 7kilo

KLAAR MET BORST...

Train je thuis?
Zoja, heb je dan de mogelijkheid om te squatten en deadlifts te doen?
Zo niet zoek een sportcentrum waar dat wel kan!

Probeer de workout van Rippetoe! :)

Terug
Naar boven