XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.323
Ik had een documentaire van Vasily Alexeev bekeken http://www.youtube.com/watch?v=VS7DsrynWWo&feature=related en hoorde daar dat hij als onbijt een ommelet van 36 eieren at :eek:

Reden genoeg om nog eens wat naslagwerk te verrichten over eieren...
dat de cholestorol in eieren slecht zou zijn is inmiddels achterhaald...het is verzadigd vet wat een boosdoener is en daarmee moet je dus uitkijken.
We hebben het ook al eens gehad over rauwe versus gekookte/gebakken eieren.

Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren!

In rauwe eieren komen ook avidine (een glycoproteïne) en antitrypsine voor. Avidine bindt zich aan biotine en maakt dit vitamine niet meer beschikbaar voor het lichaam, waardoor bij langdurig gebruik van rauwe eieren een biotinedeficiëntie kan ontstaan. Antitrypsine werkt het verteringsenzym trypsine tegen. Het koken of bakken van eieren maakt beide eiwitten onwerkzaam.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)

De voedingswaarde tabel
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=E
blijkt dit te onderstrepen...een rauwei heeft per 100 gram 12.5 gram eiwit en gekookt 12.9 en gebakken 13.5 (gebakken heeft wel meer vet, maar dat zal te maken hebben met de boter die gebruikt wordt).

Als je kiest voor koken of bakken, dan wel geen hard gekookt ei en met voorkeur een spiegelei i.p.v. een roerei (als de dooier zacht blijft, dan doet de lecethine in een ei zijn werk, wat de slechte eigenschappen van cholesterol opheft).

Eet smakelijk! :)

Ik ga straks eens een omeletje van 36 eieren bakken denk ik. :D
Ik denk dat mijn vrouw me laat opnemen als ik dat zou doen... ;)

• #5.325
Ik ga straks eens een omeletje van 36 eieren bakken denk ik. :D
Ik denk dat mijn vrouw me laat opnemen als ik dat zou doen... ;)
:roflol:
Ik denk dat mijn vriendin me ook voor gek zou verklaren...zucht, nu weten we tenmiste wat de oorzaak is waarom we geen wereldkampioenen zijn...vrouwen zijn de beperkende factor! Vrouwen kosten energie, aandacht en geld en remmen je in je groei en zeuren als je genoeg wilt eten om groot en sterk te worden en veel wilt trainen. Als je echt groot en sterk wilt worden moet je dus vrijgezel blijven! ;) Ik durf dit nu te schrijven omdat mijn vriendin effies niet in mijn buurt is ;)

P.S. ik heb net effies de eieren geteld...ik heb er nog maar 32 in huis (ik koop altijd slechts 40 eieren per week)...shit kom er dus 4 tekort ;)

Laatst bewerkt:
Mijn coach zegt altijd dat een vriendin/vrouwen je meer testosteron geeft en daardoor kan je weer harder trainen dus lopen achter de vrouwtjes:D

• #5.327
Mijn coach zegt altijd dat een vriendin/vrouwen je meer testosteron geeft en daardoor kan je weer harder trainen dus lopen achter de vrouwtjes:D

Als je het dan ook maar bij alleen lopen laat en niet al je kruid bij de dames doet verschieten :p ;)

---------- Toegevoegd om 17:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:40 ----------

Maar wisten jullie dat Vasily maar liefst 80 WR(!) op zijn naam heeft staan :eek: komt dus waarschijnlijk door die combinantie van een ommelet van 36 eieren per dag en een onderdanig Russisch vrouwtje wat dat voor hem klaar maakte...damn wat had die kerel het goed voor elkaar in alle opzichten ;)

• #5.328
Aangezien niet iedereen een Russische slavin ter beschikking heeft ;) hier het recept voor een omelet:

http://www.kookse.tv/recept/omelet-.php

Hoe maak ik een omelet?

Tijdshoeveelheid: 5 minuten

Moeilijkheidsgraad: goed te doen (dus ook voor dummies geschikt ;))

Benodigdheden

Fornuis
Koekenpan met een doorsnede van 15-20 cm en een goede antiaanbaklaag
Schaal
Garde
Vork
Bord
3 Kippeneieren (hoeveelheid voor 1 persoon)
Scheut (volle) melk of room
15 – 30 gram boter of olijfolie
Peper
Zout

Stappen

Stap 1
Neem 3 eieren (van 3 eieren kun je een mooie omelet maken, het wordt namelijk moeilijk als de pan te val wordt...je kunt meer eieren gebruiken, maar laat dan het eigeel weg).

Stap 2
Klop de eieren los
Breek de eieren en klop ze met behulp van een garde of vork in een schaal goed los. Meng er een scheut (volle) melk of room door (een eetlepel melk per ei). Het kruiden van een omelet doe je naar smaak met peper en zout.

Stap 3
Verwarm de boter in de pan

Een omelet is in minder dan 2 minuten gaar, je moet dus snel werken. Zorg er daarom voor dat je alle benodigdheden klaar hebt staan voordat je begint met bakken.
Smelt de boter in een koekenpan op halfhoog vuur. De boter en de pan moeten goed warm worden. Zo warm dat de eieren, als ze in de pan worden gegoten, meteen beginnen met opstijven. Als de boter schuimt, is alles warm genoeg en kun je de eieren toevoegen.

Stap 4
Schud de pan

Een mooi omelet is stevig aan de buitenkant, maar zacht - bijna vloeibaar – van binnen. Een omelet moet een zacht, ovaal ‘kussen’ worden. Om dit te bereiken, moet je de pan en de eieren gedurende het bakken bewegen.
Roer met een tafelvork in de eieren. Houd daarbij de ronde kant van de tanden van de vork zo evenwijdig mogelijk aan de bodem van de pan. Schud ondertussen de pan. Het schudden moet ervoor zorgen dat de randen van de omelet los komen van de pan. Het geeft niet als je knoeit. Liever wat spetters op het fornuis en aanrecht, dan een aangekoekt ei. Als de eieren – meestal na 20 tot 30 seconden - beginnen op te stijven, kun je stoppen met roeren.

Stap 5
Vouw de omelet

De klassieke bereidingswijze van een omelet is door ‘m op te vouwen, ook wel oprollen genoemd. Het vouwen doe je met behulp van een vork. Vouw de dichtstbijzijnde helft met een vork als een brief op. Pak vervolgens de steel van de pan van onderen vast (dus met je handpalm naar boven ) en houd de pan schuin (in een hoek van 45 graden). Met je andere hand geef je een fikse tik op de steel. Probeer dit dicht bij de pan te doen. Hierdoor krult de andere kant van de omelet over het opgevouwen deel. Sluit ten slotte de ‘brief’ helemaal met een vork.

Stap 6
Rol de omelet op het bord

Om een omelet mooi op een bord te kunnen presenteren, moet je het bord dicht bij de pan houden. Houd de pan vervolgens zo schuin dat de omelet met de ‘naad’ omlaag op het bord glijdt. Serveer de omelet direct.

Genieten maar!

In het kort ;):
Breek een of meerdere eieren in een schaal. Voeg per ei ongeveer een eetlepel melk toe. Kluts het geheel met een vork of een eenvoudige klopper totdat het schuimt en er geen "draden" meer verschijnen als de vork of de klopper uit het mengsel getild wordt. Voeg naar smaak zout en peper toe. Doe wat boter of margarine in een koekenpan en laat deze heet worden. Schenk het eimengsel in de pan en laat het stollen op een zacht vuur. Bij een traditionele bereiding wordt de omelet dubbelgevouwen en is binnenin beslist nog sappig en smeuïg

:meal:

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat iedereen wel een omelet kan maken:p

3 eieren ? als ik een ommelet bak gebruik ik minimaal 12 eieren.

• #5.338
3 eieren ? als ik een ommelet bak gebruik ik minimaal 12 eieren.

Kijk, dat verklaard al meteen waarom je die SM wedstrijd hebt gewonnen en nu komen we een beetje in de buurt van Vasily...doe er 24 bij en je wordt zeker weten zonder twijfel sterkste man van NL en NL kampioen PL ;)

---------- Toegevoegd om 19:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:22 ----------

Heb je ook nog een recept? :cool:

12 eieren, 100gr kipfilet (plakjes), 3 boterhammen (bruin in stukjes) en een beetje kaas.

Terug
Naar boven