AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Dus jullie beweren dat een geblesseerd iemand ieen hogere hardslag heeft als een gezond persoon;) vreemd.

Dus jullie beweren dat een geblesseerd iemand ieen hogere hardslag heeft als een gezond persoon;) vreemd.
We hebben het over "nog niet volledig hersteld" maar geblesseerd zal het ook wel zo zijn denk ik.
Je lichaam is iets aan het herstellen en moet dus "werken" en daardoor zal je hartslag hoger zijn als normaal lijkt me.

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.383
Wat Hummer bedoeld (volgens mij) is dat als je nog niet volledig hersteld bent, dat je hartslag dan hoger is?
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten...helaas is mijn kennis te beperkt, en moet ik ook maar aannemen wat ik lees en hoor...en daar krijgen we weer die geweldige spreuk: het is slim als je maar de helft geloofd van wat je hoort of leest...het is briljant als je weet welke ;)

Jongens, gewoon minder lullen en harder trainen. Klaar! ;)

Easy ways to tell YOU are over training

In: [Link niet meer beschikbaar]
24 May 2010
Many people i train are recovering over trainers. I think there are many different reasons these people were overtrained in the past. My goal for these people is to decrease overall volume, improve recovery efforts and get them to calm the **** down and be still for a little while… Sorry i get fired up when people pace while working out.

The list below is not an all inclusive list but its a good place to start when assessing yourself and your own program.
  1. You spontaneously start crying during or after a workout.
  2. Your _____ has started bothering you when you do ____. (insert body part and specific movement) This can be an example of overtraining specific movements.
  3. You don’t sleep well even though you are really worn out.
  4. You are in a constant state of soreness, even after 2 days off where you only ran a little and did some interval work but it was short…
  5. Your heart rate is elevated above your normal resting heart rate right when you wake up. How would you know this? Well… start taking your heart rate. A more simple test can be found here. Its kind of a high tech tap test.
  6. Training is not fun. Motivation is Low.
  7. You are not hitting PR’s after extended training cycles and followed by recovery weeks.
  8. Your attitude starts to go south in general. You may need to consult your clients or significant other on this one.
  9. Add your own here…
I take pride in pulling people out of over reaching or over training slumps and setting them back on the healthy training track. I don’t want anyone to feel like i don’t push my folks to over reach periodically cause my people will gladly tell you how sadistic i am but also understand that i give them adequate recovery as well as responsible workloads to accomplish their specific goals.

Nou ik heb (nog) geen last van hoge bloeddruk, maar de hartslag als richtlijn moet aanhouden? Is dat niet meer voor duurtraining bedoeld?
Als ik op de pot zit en flink doe drukken, stijgt de hartslag...moet ik dan weer wachten met drukken voor een optimale ontlasting totdat de hartslag volledig is gedaald? ;)

het zou je maar gebeuren huggy! je wilt toch niet overlijden op de pot doordat je jezelf dood gescheten hebt :P heel raar krantenbericht krijg je dan..

het zou je maar gebeuren huggy! je wilt toch niet overlijden op de pot doordat je jezelf dood gescheten hebt :P heel raar krantenbericht krijg je dan..

Ha, dit gebeurd vaker als je denkt hoor. Een vriend van mij is 5 jaar geleden gestorven:o toen hij op de pot zat te schijten aorta gescheurd. Dus;)

Damn, da's ook wel wat...

• #5.388

:roflol: hoe we van serieuze "zware" stof weer weten over te gaan op de luchtige alledaagse dingen ;)

Maar zonder flauwekul...een zus van mijn oma is ook op de pot overleden (hersenbloeding)...ik bedenk opeens dat ik best wel veel tijd doorbreng op de pot :angstig: ;)

Easy ways to tell YOU are over training

In: [Link niet meer beschikbaar]
24 May 2010
Many people i train are recovering over trainers. I think there are many different reasons these people were overtrained in the past. My goal for these people is to decrease overall volume, improve recovery efforts and get them to calm the **** down and be still for a little while… Sorry i get fired up when people pace while working out.

The list below is not an all inclusive list but its a good place to start when assessing yourself and your own program.
  1. You spontaneously start crying during or after a workout.
  2. Your _____ has started bothering you when you do ____. (insert body part and specific movement) This can be an example of overtraining specific movements.
  3. You don’t sleep well even though you are really worn out.
  4. You are in a constant state of soreness, even after 2 days off where you only ran a little and did some interval work but it was short…
  5. Your heart rate is elevated above your normal resting heart rate right when you wake up. How would you know this? Well… start taking your heart rate. A more simple test can be found here. Its kind of a high tech tap test.
  6. Training is not fun. Motivation is Low.
  7. You are not hitting PR’s after extended training cycles and followed by recovery weeks.
  8. Your attitude starts to go south in general. You may need to consult your clients or significant other on this one.
  9. Add your own here…
I take pride in pulling people out of over reaching or over training slumps and setting them back on the healthy training track. I don’t want anyone to feel like i don’t push my folks to over reach periodically cause my people will gladly tell you how sadistic i am but also understand that i give them adequate recovery as well as responsible workloads to accomplish their specific goals.
Maar hier gaat het over overtraining. Een verhoogde hartslag zou dus een teken zijn van overtraining, en niet gewoon een "nog niet hersteld zijn".

Ha, dit gebeurd vaker als je denkt hoor. Een vriend van mij is 5 jaar geleden gestorven:o toen hij op de pot zat te schijten aorta gescheurd. Dus;)
Er zijn ook al mensen gestorven door van het toilet te vallen.

:roflol: hoe we van serieuze "zware" stof weer weten over te gaan op de luchtige alledaagse dingen ;)

Maar zonder flauwekul...een zus van mijn oma is ook op de pot overleden (hersenbloeding)...ik bedenk opeens dat ik best wel veel tijd doorbreng op de pot :angstig: ;)

haha ja je moet een beetje afwisseling hebben he :P

ja het gebeurd wel vaker dat daar mensen overlijden. lijkt me toch geen pretje dus probeer er altijd zo snel mogelijk weg te zijn :P

• #5.391
haha ja je moet een beetje afwisseling hebben he :P

ja het gebeurd wel vaker dat daar mensen overlijden. lijkt me toch geen pretje dus probeer er altijd zo snel mogelijk weg te zijn :P

Het lijkt me vooral geen pretje voor degene die je zo aantreffen ;)

Wist je dat, hoe vaker je op de pot zit, des te groter de kans is dat je op de pot sterft?

• #5.393
Maar hier gaat het over overtraining. Een verhoogde hartslag zou dus een teken zijn van overtraining, en niet gewoon een "nog niet hersteld zijn".
Klinkt logisch...tja ik weet het eerlijk gezegd ook niet :dunno:

Wat ik wel weet is dat ik naar de wedstrijd toe, assist effies laat voor wat het is (alleen maar bankdrukken en dan de antagonisten ofwel tegengestelde spiergroep, de rug dus, effies doen).

Wat volume, intensiteit en frequentie betreft hebben we goede voorbeelden in de Westside methode.

Begrippen zoals ME (maximum effort), DE( dynamic effort) en RE(repetition effort) kunnen daarbij helpen.

Ik denk dat ik gewoon een heavy day blijf doen (ME) een light of eigenlijk medium day (RE) en dan een easy day met de nadruk op snelheid (DE).
Eigenlijk is het simpel alles wat niet ME of DE is, is RE ;)

Overtraining is een constante staat van "niet hersteld zijn" ofnie..?

• #5.395
Laatst bewerkt:
Overtraining is een constante staat van "niet hersteld zijn" ofnie..?
Ik denk niet dat het zo eenvoudig is, en dat je daaruit kan afleiden dat hartslag een goede raadgever is voor hersteld zijn in normale omstandigheden.
Ik denk dat de eenvoudigste manier om te weten hoevaak je iets kan trainen gewoon ervaring is. Als je vooruitgang maakt, ben je niet aan het overtrainen. Als je meer doet en je vooruitgang mindert, dan doe je te veel. Het bepalen van de juiste frequentie en hoeveelheid werk per training lijkt me een kwestie van trial & error. Het evenwicht zoeken tussen niet genoeg, en net te veel.

Maar dan moet je natuurlijk wel iets hebben van eenduidige gegevens over je trainingen. Workload, gemiddelde intensiteit, dingen waarmee je het belastend karakter van de trainingen objectief kan inschatten.

Ik denk niet dat het zo eenvoudig is, en dat je daaruit kan afleiden dat hartslag een goede raadgever is voor hersteld zijn in normale omstandigheden.
Ik denk dat de eenvoudigste manier om te weten hoevaak je iets kan trainen gewoon ervaring is. Als je vooruitgang maakt, ben je niet aan het overtrainen. Als je meer doet en je vooruitgang mindert, dan doe je te veel. Het bepalen van de juiste frequentie en hoeveelheid werk per training lijkt me een kwestie van trial & error. Het evenwicht zoeken tussen niet genoeg, en net te veel.

Maar dan moet je natuurlijk wel iets hebben van eenduidige gegevens over je trainingen. Workload, gemiddelde intensiteit, dingen waarmee je het belastend karakter van de trainingen objectief kan inschatten.
Accoord, maar ook de rest van je leven speelt een rol.
Bij mij is de éne (werk)week niet de andere, en dat maakt dat ik geen éénduidige richtlijn kan volgen.
Zoiets als je hartslag in rust zou natuurlijk super zijn, als het accuraat zou zijn.

Dus als ik op het terras zit en een lekker wijf komt langs gehuppeld (schiet mijn hartslag als een raket omhoog natuurlijk) dan zijn mij hersens aan het overtrainen.

• #5.399
Jongens, ik kan nu wel veel artikeltjes plaatsen maar dat heeft weinig zin...wat we nodig hebben zijn proefkonijnen want papier is geduldig, toch? En daarvoor hebben we vrijwillgers nodig! ;)

Nu wil ik zelf wel als vrijwilliger fungeren...maar niet voor een Russisch schema met 4x per week bankdrukken met een hoge intensiteit...ik vrees dat ik dan voor het EK in oktober in de lappenmand lig en Dr. Bench overuren moet maken en dat willen we niet, hé ;)

Zoals gezegd wil ik het volgende proberen:

Eén dag in de week een ME dag waarbij ik werk met (sub)maximale gewichten tot zo'n 90% (opwerken tot een heavy single en dan werksetjes met tripple's)

De tweede dag in de week zou dan een DE dag moeten zijn...werken op snelheid met gewichten tot maximaal 50% (daarbij zowel de intensiteit als het volume laag, want als je er een hoog volume op nahoudt gaat de snelheid immers achteruit)...hierbij overigens wel uitkijken met het volledig strekken van het ellebooggewricht.

De derde dag in de week tenslotte wordt dan een RE dag...werksetjes tot 70% (denk aan 5x5, 6x5 of 5x6).

Aangezien ik 3 x per week doe banken (dat mag ook een floorpress of een close grip bench press zijn)...is er verder niet veel ruimte voor assist.
Ik vrees namelijk dat als ik dan nog extra veel schouder- of tricepsoefeningen zou doen ik overtraind raak en blessure's krijg.

Mja...wellicht dat als ik binnenkort bij Piet Strolenberg (coach van Joanne Schaefer) ben geweest er weer andere ideeën op na houdt ;)

---------- Toegevoegd om 19:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:34 ----------

Wauw...en dat zonder te spieken op wikipedia of google? :clap: ;)

M.a.w. de juiste balans zien te vinden tussen belasting en belastbaarheid, toch? :)

Accoord, maar ook de rest van je leven speelt een rol.
Bij mij is de éne (werk)week niet de andere, en dat maakt dat ik geen éénduidige richtlijn kan volgen.
Nee inderdaad. De ene week herstel je al wat beter dan de andere. Maar één slechte week zal nog bijlange geen overtraining veroorzaken. Uiteindelijk heffen de goeie en de slechte weken elkaar op, en kan je uitgaan van een gemiddelde week. Nadeel is dan natuurlijk dat het leren inschatten van de correcte frequentie een werk van jaren is. Bovendien verandert de tijd om te herstellen als je meer en meer gevorderd bent.

Zoiets als je hartslag in rust zou natuurlijk super zijn, als het accuraat zou zijn.
Dat zou handig zijn ja. Maar hoe zou dat goed kunnen werken voor een gevorderde atleet?
Trainen - herstellen - trainen, is goed voor een beginner. Maar als je als gevorderde wil gaan periodiseren, met volume fasen, intensiteitsfasen en deloads, hoe wil je daar dan een eenvoudige maatstaf zoals harstlag inbrengen?

Terug
Naar boven