AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.782
train je weleens benen Rene?

Was dat een retorische vraag (een vraag waarop je geen antwoord verwacht omdat het antwoord namelijk alreeds in de vraag zit opgesloten)? ;)

Voor alle duidelijkheid: NEE, ik train benen niet krachtsportgericht (zoals b.v. Squat of Legpress). Ik acht het voor mijn doelstelling verder ook niet noodzakelijk. Last but not least...ik heb geen behoefte aan een discussie over dit thema (dat hebben we alreeds tot in den treure gehad).

---------- Toegevoegd om 12:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:42 ----------

René fietst iedere dag een paar uur en loopt de trappen bij Snow world geregeld op en neer. ;)

:thumbs:

---------- Toegevoegd om 12:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:42 ----------

Fitnessmachines en de menselijke factor

4 januari 2011
Krachtsporters en fitnessers die veel trainen op machines krijgen een verkeerd idee van hoe sterk ze nu precies zijn. Ze overschatten hun eigen kracht, en dat kan ze lelijk opbreken als ze gaan trainen met vrije gewichten. Maar gelukkig zijn er wetenschappelijke studies, statistiek en formules. Ogenschijnlijk saai, maar toch wel heel erg praktisch. Vandaar.

Als je traint met vrije gewichten, dan ben je niet alleen bezig met het in beweging zetten van ijzer. Je bent ook bezig met het vinden en behouden van evenwicht en balans. Dat evenwichtsaspect valt weg als je traint met machines. Dat heeft zo zijn voordelen – zeker als je een eigenaar van een fitnesscentrum bent.
Uitleggen kost tijd en geld

Een klant uitleggen hoe een chest-press werkt kost minder tijd dan iemand leren hoe je netjes moet bankdrukken. Als je bij de chest-press weet hoe je het stoeltje moet verstellen en waar je het pinnetje in moet steken, dan kun je beginnen met trainen. Bij het bankdrukken duurt het altijd even voordat je de stang in evenwicht kunt houden. Om nog maar te zwijgen van het mijnenveld van het op- en afladen van een halter door de beginner en/of gedachteloze.
Ook als je eenmaal hebt geleerd hoe je moet bankdrukken zijn je spieren voortdurend bezig de halterstang stabiel te houden. Je bent je er niet van bewust, maar vooral je schouderspieren moeten hard werken. Dat kost veel kracht. Daarom trainen sporters bijna altijd met grotere gewichten als ze op de chest-press bandrukken dan wanneer ze die oefening doen met vrije gewichten. En dat geldt ook voor andere oefeningen.
Amerikaanse onderzoekers publiceerden een paar weken geleden een studie waarin ze krachtsporters lieten curlen, shoulderpressen en bankdrukken met zowel machines van Hammer Strength als met vrije gewichten. Het gewicht waarmee de sporters nog net 1 herhaling konden maken lag bij de machinale versies van die oefeningen respectievelijk 45, 55 en 30 procent lager dan wanneer ze vrije gewichten gebruikten.
De menselijke factor

Het verschil tussen ‘machinekracht’ en ‘echte kracht’ wordt uiteraard nog groter als je op de machine een ander soort beweging moet uitvoeren dan je maakt met vrije gewichten. Als je traint op een klassieke leg-pressmachine – zo eentje waarbij je een met gewichten verzwaard karretje op een helling van 45 graden van je af moet duwen – dan kun je volgens een studie uit 2005 squatten met ongeveer 35 procent van het gewicht waarmee je legpresst.
Niet alle machines geven sporters een foutief idee van hun kracht. Als je squat of bankdrukt op de Smithmachine, dan gebruik je volgens studies ongeveer dezelfde gewichten als je zou gebruiken wanneer je zou trainen met vrije gewichten. Maar dat is een uitzondering.
Als je dus al een tijd traint met machines, en wilt overstappen op training met vrije gewichten, houd er dan rekening mee dat je tientallen procenten minder sterk bent dan je misschien denkt en schroef je belasting omlaag. Het scheelt je wellicht een blessure. En wanneer je traint in een omgeving waar een vrij gewicht in geen velden of wegen te bekennen is en het hier gestelde probleem zich dus niet voor lijkt te doen, kraai je te vroeg victorie. Louter trainen met machines werkt [Link niet meer beschikbaar] in de hand.

Huggy even 2 vraagjes. 1. Was die beginnerswedstrijd van de NPB waar o.a G-men aan heeft meegedaan op doping gecontroleerd? 2. What happened with Dr. Strong ( Ruud )? Mag ie soms niet meer trainen van z'n vrouwtje ( ga ervan uit dat Ruud inmiddels is getrouwd ).

Was dat een retorische vraag (een vraag waarop je geen antwoord verwacht omdat het antwoord namelijk alreeds in de vraag zit opgesloten)?

Voor alle duidelijkheid: NEE, ik train benen niet krachtsportgericht (zoals b.v. Squat of Legpress). Ik acht het voor mijn doelstelling verder ook niet noodzakelijk. Last but not least...ik heb geen behoefte aan een discussie over dit thema (dat hebben we alreeds tot in den treure gehad).

oke. deadlift je dan wel?:p;)
maybe als je nu een beetje van deze 2 oefeningen erbij doet knal je hem zo over de 200 bp. maja zelf weten natuurlijk

• #6.785
Huggy even 2 vraagjes. 1. Was die beginnerswedstrijd van de NPB waar o.a G-men aan heeft meegedaan op doping gecontroleerd? 2. What happened with Dr. Strong ( Ruud )? Mag ie soms niet meer trainen van z'n vrouwtje ( ga ervan uit dat Ruud inmiddels is getrouwd ).

1) Nee, op beginnerswedstrijden vinden er géén dopingcontroles plaats.
Het zijn dan ook geen officiële powerliftwedstrijden, maar bedoeld om de krachtsporters kennis te laten maken met hoe e.e.a. eraan toe gaat op een officiële powerliftwedstrijd.

2) Ruud mag voorlopig niet meer meedoen bij wedstrijden van de NPB; hij komt tegenwoordig uit voor Powerlifting Holland; trek je conclusies zou ik zeggen ;)
Ik weet overigens niet of hij inmiddels daadwerkelijk getrouws is, ik heb geen privécontact meer met hem.

Ok Rene. Duidelijk! Had al zo'n vermoeden over Ruud! Maar zie graag een en ander bevestigd.

Interessant.

Vind je..?

Hell Yeah!

Ik had al gehoord dat Ruud voor PLH tilde, en ook vernomen dat er voorafgaand aan zijn "log" suggesties werden gedaan over zijn AAS-gebruik, omdat hij in een aantal AAS-topics had gepost, onder zijn oude login.

Geen suggesties, geen waarde-oordeel, gewoon een opsomming van wat ik waargenomen heb.

• #6.791
oke. deadlift je dan wel?:p;)
maybe als je nu een beetje van deze 2 oefeningen erbij doet knal je hem zo over de 200 bp. maja zelf weten natuurlijk

:thumbs: Inderdaad helemaal zelf weten! ;)

Ik heb in het verleden ook SQ & DL gedaan, maar drukte toen beduidend minder op de bank. Voor mij persoonlijk heeft SQ/DL geen enkele overdracht naar het bankdrukken. Het kost me alleen maar energie en tijd die ik liever besteed aan het bankdrukken. Ik train heel erg specifiek, en doe alleen maar dat waarvan ik heb ervaren dat het voor mij gunstig uit pakt :)

---------- Toegevoegd om 23:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:09 ----------

Heeft dit met zijn dopinggebruik te maken? :x

Daar hangt het wel mee samen; ik heb echter geen contact meer met Ruud omdat ik enorm teleurgesteld en pissig was omdat hij willens en wetens mij en ook anderen heeft belazerd. Ik herhaal het nogmaals: ik heb niets tegen hen die doping gebruiken, maar wel jegens hen die gebruiken ofwel misbruiken en het ontkennen en vervolgens de competitie aangaan met hen die niet gebruiken. Duidelijk? :)

• #6.792
Hell Yeah!

Ik had al gehoord dat Ruud voor PLH tilde, en ook vernomen dat er voorafgaand aan zijn "log" suggesties werden gedaan over zijn AAS-gebruik, omdat hij in een aantal AAS-topics had gepost, onder zijn oude login.

Geen suggesties, geen waarde-oordeel, gewoon een opsomming van wat ik waargenomen heb.

Het siert je dat je geen vooroordelen hebt!
Te snel staan we klaar met onze mening en oordeel over anderen...en heel vaak worden door geruchten of roddels iemands reputatie kapot gemaakt.
Dan is er vaak ook sprake van pure afgunst.
Ik laat me dan ook alleen maar leiden door feiten...en die liegen er in bovenstaand geval niet om ;)

eey huggy, weet jij of er al ergens op internet iets staat over het nieuwe minimum kg voor de records?

npb site, als je bij records kijkt en er staat een record zonder naam dan is dat de npb-minimum...

• #6.795
eey huggy, weet jij of er al ergens op internet iets staat over het nieuwe minimum kg voor de records?

Ik weet wel dat Henk Keizer zijn voorstellen aan het NPB bestuuur heeft laten toekomen. Ik neem aan dat enige zorgvuldigheid in acht genomen wordt en dat men na grondig overleg groen licht zal geven. Op het moment dat het zover is, krijg ik sowieso een seintje als webmaster en maak ik het ook hier bekend, O.K? :)

---------- Toegevoegd om 13:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:40 ----------

npb site, als je bij records kijkt en er staat een record zonder naam dan is dat de npb-minimum...

Jorg heeft het over de nieuwe minima omdat er vanaf 1-1-2011 nieuwe gewichtsklassen bij de IPF van toepassing zijn en de bestaande records bevroren zijn en er dus nieuwe records gezet kunnen worden.
Wellicht nog niets voor jou om bij de junioren paar mooie records neer te zetten? ;)

ja ik hoorde het ook, had het er gister met pardeep over. ma dacht miss heb je al iets gehoord want hij dacht dat het deze week wel bekend zou worden, ma oke da hoor ik het wel als je het weet!

Grappig

Powerlifters/bankdrukkers die wedstrijdgericht trainen, willen onder bijzondere omstandigheden zoveel mogelijk liften binnen het kader van de regels van een bond ( ik citeer hier Ylke Vaassen ).

Wat Ruud betreft...hij is raw ook ongeloofelijk sterk...hij heeft al eens raw 250kg gedrukt! En nu maakt hij vrij easy trippels met gewichten van ruim 200kg raw (paused bench).

Als hij het shirted pressen eenmaal onder de knie heeft, hou ik er rekening mee dat huidige NL records zullen sneuvelen. En hij is pas 26 jaar...en als hij heel blijft en nog progressie kan blijven boeken zou het me niet verbazen als hij zelfs de 300kg grens zou kunnen doorbreken. Ik gun het hem in elk geval van harte en als iemand het kan, dan is hij het! En het is gewoon geweldig om dat van heel kort mee te maken.[/QUOTE]

Dit verhaal vond ik in je log van 22 december 2009 Rene...Wel grappig dat je toen nog heel positief was over Ruudje. Kon je toen niet bij jezelf nagaan dat een bank van 250 raw natural gewoon niet mogelijk is? Zou Ylke Vaassen dan toch gelijk hebben dat je naief bent?

Laatst bewerkt:
Als naïef betekend dat je een vriend op zijn woord geloofd, is René inderdaad naïef.
Ik maak me daar ook schuldig aan trouwens.
Ook al zet ik bij sommige prestaties wel eens mijn vraagtekens, ik zal niet snel beweren dat iemand gebruikt als ik dat niet zeker weet.
Ik vind dat je dat niet kunt doen als je de feiten niet weet, maar liegen is liegen natuurlijk.
René voelt zich dan meer "verraden" dan ik zou hebben trouwens.
Ik zou waarschijnlijk tegen Ruud iets gezegd hebben in de trend van: "Gvd Ruud, dat kun je toch gewoon tegen me zeggen, L_L!";)
Maar ja, ik ben dan ook "opgegroeid" tussen jongens die gebruikten.
Ik vind Ruud trouwens een beest van een kerel, en accepteer graag dat hij speelt volgens de regels zoals ze gelden aan de top.
Ik hoop snel eens een bank van 300+ te zien van 'm! :D

Als naïef betekend dat je een vriend op zijn woord geloofd, is René inderdaad naïef.
Ik maak me daar ook schuldig aan trouwens.
Ook al zet ik bij sommige prestaties wel eens mijn vraagtekens, ik zal niet snel beweren dat iemand gebruikt als ik dat niet zeker weet.
Ik vind dat je dat niet kunt doen als je de feiten niet weet, maar liegen is liegen natuurlijk.
René voelt zich dan meer "verraden" dan ik zou hebben trouwens.
Ik zou waarschijnlijk tegen Ruud iets gezegd hebben in de trend van: "Gvd Ruud, dat kun je toch gewoon tegen me zeggen, L_L!";)
Maar ja, ik ben dan ook "opgegroeid" tussen jongens die gebruikten.
Ik vind Ruud trouwens een beest van een kerel, en accepteer graag dat hij speelt volgens de regels zoals ze gelden aan de top.
Ik hoop snel eens een bank van 300+ te zien van 'm! :D

Hopelijk denk je dan niet aan mij, mijn motto is net zoals huggy als je wil gebruiken mij best maar doe het dan bij een andere bond

Hopelijk denk je dan niet aan mij, mijn motto is net zoals huggy als je wil gebruiken mij best maar doe het dan bij een andere bond

Denk dat daar het slecht bloed vandaan komt. Er werd gezegd niet te kuren. Er werd mee gedaan aan een wedstrijd van NPB voor niet-kuurders. Als je gewoon open bent over gebruik en dan deel neemt aan wedstrijden waar niet zo nauw gekeken wordt is er niks aan de hand.

Terug
Naar boven