MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.841
Waar ze wel aan voorbij gaan: het werkt wel. Waarom zouden anders zoveel mensen gebruiken?

Kijk, ik snap de ethische bezwaren, en het is ieders eigen keuze, maar 'men' kan natuurlijk niet ontkennen dat anabolen wél werken..

Ik denk niet dat het de doelstelling is om te ontkennen dat doping werkt.
Ik denk dat niemand zal ontkennen dat als men de juiste middelen in de juiste hoeveelheid neemt dat zeker effect zal hebben. Maar doping wordt tegenwoordig door velen als vanzelfsprekend beschouwd, het kan allemaal geen kwaad en een beetje deca of stromba, ach dat is toch niet kuren...aldus de mening van sommigen :gek:. In het artikel wordt een voorbeeld vermeld van iemand die natural traind en in 5 jaar tijd zo'n 15-20kg spiermassa kan aanzetten en dat je dan zo'n 140-145kg kunt bankdrukken...maar de meeste jonge mannen hebben niet het geduld om 5 jaar te wachten (of nog langer). Velen denken in maanden en hebben een korte termijnplanning en het doel (zo snel mogelijk sterk worden) heiligt dan maar de middelen (doping) :(

Laatst bewerkt:
  • #6.842
Heavy Bench Press Day 10 januari bij Leon Smeets

Bench Press:
RAW:20x20, 3x5x70kg, 5x110, 5x140 & 2x172,5kg
SHIRT: board 8 cm 5x170, 3x195 & met board 4 cm 3x2x215kg

Close Grip Bench Press:
5x120, 5x125 & 5x130kg

Latt Pull Down:
20x50, 10x70 & 5x5x80kg

Comment:
Mja...geen geweldige training vandaag...alles voelde zwaar aan en het ging gewoon niet lekker. De beurten in shirt waren geen mooie, felle beurten...was wat aan het stuntelen. Ik was wat vermoeid :yawn: :o.
Wellicht dat e.e.a. te maken heeft met de cardio waar ik gisteren weer mee gestart ben. Na een maand (door de sneeuw) niet te hebben gefietst en geen trappen te hebben gelopen gisteren de trappen bij Snowworld opgelopen en vandaag weer met de fiets naar het werk (1 uur totaal retour)? Op het sterkst was ik na de kerstdagen...paar dagen niet bewegen en me met eten volstoppen :o

Laatst bewerkt:
En Snowworld en fietsen is ook wel wat "veel" in één keer misschien. ;)
Ik wil ook wel eens zo'n "mindere" training doen... ;)

Ik denk niet dat het de doelstelling is om te ontkennen dat doping werkt.
Ik denk dat niemand zal ontkennen dat als men de juiste middelen in de juiste hoeveelheid neemt dat zeker effect zal hebben. Maar doping wordt tegenwoordig door velen als vanzelfsprekend beschouwd, het kan allemaal geen kwaad en een beetje deca of stromba, ach dat is toch niet kuren...aldus de mening van sommigen :gek:. In het artikel wordt een voorbeeld vermeld van iemand die natural traind en in 5 jaar tijd zo'n 15-20kg spiermassa kan aanzetten en dat je dan zo'n 140-145kg kunt bankdrukken...maar de meeste jonge mannen hebben niet het geduld om 5 jaar te wachten (of nog langer). Velen denken in maanden en hebben een korte termijnplanning en het doel (zo snel mogelijk sterk worden) heiligt dan maar de middelen (doping) :(

Ik had er geen 5 jaar voor nodig :D
egostrelen egostrelen egostrelen

• #6.845
Ik had er geen 5 jaar voor nodig :D
egostrelen egostrelen egostrelen

Ik ook niet :p...maar ze gaan denk ik van gemiddelden uit.
Nu was ik wel altijd al "wat" zwaarder dan de gemiddelde sporter ;)
Je mag overigens best wel trots zijn als je zo sterk als jou bent èn dat op eigen kracht in vrij korte tijd hebt weten te bereiken :).

---------- Toegevoegd om 16:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:34 ----------

En Snowworld en fietsen is ook wel wat "veel" in één keer misschien. ;)
Ik wil ook wel eens zo'n "mindere" training doen... ;)

Ik merk dat cardio & krachttraining toch wel twee uitersten zijn die moeilijk succesvol te combineren zijn (althans in mijn geval) :o

ik ga er ook niet vanuit dat ik 5 jaar met krachtsport bezig moet zijn om 140 kg benchpress te halen.. ik bankdruk pas sinds een dik jaar :p en serieus met schema nog stuk minder. duss alsk nu nog 4 jaar moet om dat te halen:p

• #6.847
ik ga er ook niet vanuit dat ik 5 jaar met krachtsport bezig moet zijn om 140 kg benchpress te halen.. ik bankdruk pas sinds een dik jaar :p en serieus met schema nog stuk minder. duss alsk nu nog 4 jaar moet om dat te halen:p

Het is wel een feit dat naarmate je meer gevorderd raakt je met "de wet der verminderde meeropbrengst" te maken krijgt. Dat wil zeggen dat er een afnemend rendement is bij gelijke trainingsprikkels. Je zult dus harder/anders moeten gaan trainen om uiteindelijk progressie te kunnen blijven boeken.

Ik heb er overigens het volste vertrouwen in dat jij sowieso binnen niet al te lange tijd voor een nieuw log moet gaan kijken (voor "the road to 500kg" zul jij beslist geen 5 jaar nodig hebben!) :) (maar je hebt inmiddels al een nieuw log als ik het goed heb, toch?)

Laatst bewerkt:
  • #6.848
Goed artikel over trainingsleer! :thumbs:

Om wat meer inzicht te krijgen in het belasting-belastbaarheidsmodel, wordt hier nu naar gekeken vanuit de theorie van de trainingsleer. Trainingsleer is de wetenschap die zich bezig houdt met trainen van allerlei motorische grondeigenschappen, zoals: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, lenigheid, maar ook tactiek en het mentale aspect van de sport. Het trainen van eigenschappen met als doel de belastbaarheid van diverse systemen te verhogen gebeurd vanuit een aantal wetmatigheden.

Deze 5 wetmatigheden zijn:
1. wet van de specificiteit
2. wet van verminderde meeropbrengst
3. wet van de supercompensatie
4. wet van de reversibiliteit
5. wet van de overload

Ad 1. De wet van de specificiteit gaat over de relatie tussen trainingsvorm en datgene waarvoor je traint. Een 100 meter loper zal trainen op korte sprintonderdelen, een lange duurloop of een stuk fietsen zijn voor zijn belasting niet specifiek. Voor een teamsport als hockey kan een partijtje voetbal vanuit een tactisch oogpunt dus wel nuttig zijn, technisch gezien is het niet zinvol. De trainingsvorm moet passen bij de uiteindelijke sportvorm. Het lichaam moet hierdoor hoger belastbaar worden in de sportvorm.

Ad 2. De wet van de verminderde meeropbrengst geeft aan dat er een afnemend rendement is bij gelijke trainingsprikkels. Wil je toch effectief blijven trainen ( zodat het lichaam zich blijft aanpassen), dan is het belangrijk om binnen de trainingsopbouw veel te variëren in zowel intensiteit, omvang als oefenvormen.

Ad 3. De wet van de supercompensatie geeft aan dat er na elke belastingprikkel een fase van herstel dient te zijn, waarin het lichaam zich aanpast om een volgende belasting beter aan te kunnen. Binnen de sport wordt de verhouding arbeid-rust vaak uit het oog verloren. Een mooi voorbeeld hiervan is de malaise binnen de schaatswereld ( begin maart 2001) waar diverse atleten door te veel selectiewedstrijden zodanig overbelast zijn, dat de pijp leeg is.
Supercompensatie bestaat uit 3 fasen:
1. belastingfase met beschadigingen op microniveau en legen van de brandstofdepots
2. herstelfase door voeding. Afhankelijk van het belaste lichaamssysteem duurt deze fase enkele minuten tot enkele dagen.
3. de supercompensatiefase waarin lichaam zich voorbereidt op het beter kunnen ondergaan van een soortgelijke prikkel.
Belangrijk in het kader van blessurepreventie is dus het rekening houden met deze wet. Twee wedstrijden in het weekend is voor de meeste sporters teveel van het goede, de eigen belastbaarheid wordt overschat, met als gevolg meer kans op blessures.

Ad 4. De wet van de reversibiliteit zegt dat een verkregen trainingseffect niet blijvend is, als de belastbaarheid niet wordt onderhouden dan zakt het lichaam weer af naar het basisniveau. Vooral na een paar weken vakantie of ziekte is dit gegeven belangrijk. Maar denk hierbij ook aan de "rustperiode" na afloop van het seizoen en het er weer volop tegenaan gaan als het seizoen begint. Door de afgenomen belastbaarheid en de vaak veel te snelle opbouw in belastingen wordt de basis gelegd voor blessureleed later in het seizoen.

Ad 5. Het overloadprincipe: een trainingsprikkel heeft pas effect als het grensoverschrijdend is, m.a.w. er moet voor het te trainen systeem een uitdaging zijn. Zo komt het lichaam via de supercompensatie in een toestand van hogere belastbaarheid.
Sturing van de training kan gebeuren door tijdens de trainingen in de gaten te houden wat er met het lichaam gebeurt. Bijv. gebruik van hartslagmeters, meten van melkzuurwaarden. Dit zijn methoden die niet voor iedereen zijn weggelegd. Zelf de hartslag meten tijdens de activiteit kan een heel goede indicatie geven. De ochtend na een training moet de hartslag weer op normaal rustniveau zijn. Is de hartslag 10 slagen hoger 's ochtends dan normaal dan is het lichaam nog niet hersteld. Intensief sporten in die fase brengt een hoger risico voor blessures met zich mee; uiteindelijk kan het lichaam overtraind raken.
Training brengt met zich mee dat het hartslagvolume groter wordt, hierdoor pompt het hart meer bloed rond tijdens inspanning, de longinhoud wordt groter waardoor er meer zuurstof opgenomen kan worden, de bloedvoorziening in de spieren gaat omhoog ( de zgn. cappilarisatie) waardoor de zuurstof beter verdeeld wordt en de verbranding effectiever wordt ( meer vetverbranding tov. koolhydraatverbranding).
Als je gaat sporten moet je dus voor jezelf checken of er geen verhoogt risico is om geblesseerd te raken, hier dien je de sportinspanning op aan te passen.
Ben je vaak geblesseerd dan kan bovenstaand verhaal wellicht wat duidelijkheid verschaffen in het waarom van het geblesseerd raken, en hoe het te voorkomen in de toekomst, door relaties te leggen met de trainingsopbouw of het gebrek aan training.

Bron: [Link niet meer beschikbaar]

Een beginner kan met een 40% 1RM goede vooruitgang qua kracht boeken, terwijl een (ver) gevorderde wel tot 95% 1RM nodig heeft soms.
Dan krijg je met langduriger herstel te maken enzo, en dus zal het allemaal wat minder snel gaan hoe verder je komt.
Sommige mensen zullen "nooit" 140kg kunnen bankdrukken, terwijl sommigen dat zonder training al kunnen.
Alles is relatief. ;)

Het is wel een feit dat naarmate je meer gevorderd raakt je met "de wet der verminderde meeropbrengst" te maken krijgt. Dat wil zeggen dat er een afnemend rendement is bij gelijke trainingsprikkels. Je zult dus harder/anders moeten gaan trainen om uiteindelijk progressie te kunnen blijven boeken.

Ik heb er overigens het volste vertrouwen in dat jij sowieso binnen niet al te lange tijd voor een nieuw log moet gaan kijken (voor "the road to 500kg" zul jij beslist geen 5 jaar nodig hebben!) :) (maar je hebt inmiddels al een nieuw log als ik het goed heb, toch?)

ja dat het afneemt is zeker, maar toch hoop ik dit jaar Raw toch al wel richting de 120 te gaan, maar die 500 wil ik op een wedstrijd halen dus dat is geared. en ja dat is nog maar 70 kg,

maar nee ik houd dit log nog een jaar, (hoop dat ik eind 2011 die 500 wel heb gehaald. 180 140 200 doel eindejaar ofzow.

mja aangezien in liesbreuk operatie na het NK bankdrukken zal ondergaan moet ik alles ma op me af laten komen.

• #6.851
Het is zover!!! :banana:

De minimum standaards voorwat betreft de nieuwe records Powerliften / Bankdrukken bij de NPB (n.a.v. de nieuwe gewichtklassen) zijn bekend en staan online op de website van de NPB (item Records)!

Voor de senioren in mijn BDWklasse (120+) heb je een bankdrukrecord op naam staan als je minimaal 250kg drukt...ik vrees dat dit voor mij nog wel effies duurt....MAAR...bij de masters (40-49 jaar) staat het minimum op 225kg...kijk, dat hebben we al eens gedrukt! :)

• #6.852
Het zetten van een record:

Je moet minimaal het gewicht buigen, drukken of tillen wat vermeldt staat in de lijsten van de NPBminimums. Vergewis je ervan of je ook de juiste gewichts- en leeftijdsklasse hebt!

Nederlandse records kunnen alleen worden gezet op NK's en internationale wedstrijden (!) daar wordt namelijk geacht dat er dopingcontrole is.
Verder op wedstrijden waar dopingcontrole aanwezig is, dus als bv dopingautoriteiten op een competitie wedstrijd verschijnt is het een dopinggecontroleerde wedstrijd en dan zijn records ook mogelijk. Is er echter geen dopingautoriteit aanwezig op zo'n competitiewedstrijd is het zetten van een record niet mogelijk.
Het is overigens niet zo dat de gene die een record neerzet altijd gecontroleerd moet worden.

Internationale records kunnen alleen nog maar op internationale wedstrijden gezet worden en daar volgt overigens dan altijd een dopingcontrole.

Met dank aan Henk Keizer :)

Goed en vooral duidelijk (te begrijpen) verhaal over blessures René. Ik heb het erg geïnteresseerd gelezen!

Alex

• #6.854
Goed en vooral duidelijk (te begrijpen) verhaal over blessures René. Ik heb het erg geïnteresseerd gelezen!

Alex

Thnx ik vond het zelf ook de moeite waard.
Ik surf veel op internet en vooral (kracht)sport gerelateerde onderwerpen hebben uiteraard mijn belangstelling. Als ik dan iets tegenkom wat ik interessant vind, plaats ik het in mijn log. Het is dus ordinair "knip, kopieer en plak werk" maar als iemand er zo nu en dan wat aan heeft is dat mooi om te horen! :)

By the way...je bent niet de enige die wel eens bepaalde oefeningen in de "vriezer" stopt! (n.a.v. je reactie in je log vandaag ;))

Laatst bewerkt:
eey huggy, ik hoorde toevallig net van pardeep dat de minima's bekend waren voordat ik het hier las, wie zijn nu eigenlijk jou concurenten in de masters1 125+ categorie ? behalve bumper ?

ik ga ook voor het bankdruk record op het nk PL! in mijn klasse staat die op 125.0. ik denk dat 130 in een strakker shirt niet onbereikbaar is.

• #6.856
eey huggy, ik hoorde toevallig net van pardeep dat de minima's bekend waren voordat ik het hier las, wie zijn nu eigenlijk jou concurenten in de masters1 125+ categorie ? behalve bumper ?

ik ga ook voor het bankdruk record op het nk PL! in mijn klasse staat die op 125.0. ik denk dat 130 in een strakker shirt niet onbereikbaar is.

Mijn directe concurrenten zijn Badal Djindra en Robbert Meinen (hij doet echter niet altijd mee), beide heren hebben ook al 227,5 gedrukt en ik weet dat ze tot meer in staat zijn als ze een goede dag hebben. Verder doet nu Ed Fennema mee, en die heeft al 240 gedrukt en is ruim 10kg lichter. En dan zijn er nog wel paar sterke jongens, maar die drukken niet in een shirt (Hummer, René Maliankai) en de verschillen met hen die wel in een shirt drukken zijn nauwelijks te overbruggen (of ze moeten het geluk hebben dat de heren in benchshirt uitbommen, dat is ook al gebeurd :o). Verder is er nog Wim Wamsteeker in mijn BDW en leeftijdsklasse, maar die doet meestal niet mee aan bankdrukwedstrijden.

Ik verwacht dit jaar een behoorlijke strijd omdat de heren die voor een podiumplek in aanmerking komen nauwelijks voor elkaar onderdoen.

Verder gun ik het je van harte dat je een mooi NL-record zult gaan neerzetten! :) Ga ervoor!
Het feit dat er nieuwe NL records gezet kunnen worden, zal menigeen extra motiveren verwacht ik.

Mijn directe concurrenten zijn Badal Djindra en Robbert Meinen (hij doet echter niet altijd mee), beide heren hebben ook al 227,5 gedrukt en ik weet dat ze tot meer in staat zijn als ze een goede dag hebben. Verder doet nu Ed Fennema mee, en die heeft al 240 gedrukt en is ruim 10kg lichter. En dan zijn er nog wel paar sterke jongens, maar die drukken niet in een shirt (Hummer, René Maliankai) en de verschillen met hen die wel in een shirt drukken zijn nauwelijks te overbruggen (of ze moeten het geluk hebben dat de heren in benchshirt uitbommen, dat is ook al gebeurd :o). Verder is er nog Wim Wamsteeker in mijn BDW en leeftijdsklasse, maar die doet meestal niet mee aan bankdrukwedstrijden.

Ik verwacht dit jaar een behoorlijke strijd omdat de heren die voor een podiumplek in aanmerking komen nauwelijks voor elkaar onderdoen.

Verder gun ik het je van harte dat je een mooi NL-record zult gaan neerzetten! :) Ga ervoor!
Het feit dat er nieuwe NL records gezet kunnen worden, zal menigeen extra motiveren verwacht ik.

okee, ja ik wist dat ed fennema weer mee deed maar ik wist niet hoe oud hij is dus of die bij jou zat.

motivatie is er nu zeker wel! die was er al wel ma toch.
we zullen zien waar we gaan komen.

• #6.858
okee, ja ik wist dat ed fennema weer mee deed maar ik wist niet hoe oud hij is dus of die bij jou zat.

motivatie is er nu zeker wel! die was er al wel ma toch.
we zullen zien waar we gaan komen.

Wacht overigens niet te lang met het trainen in PLgear...het is altijd weer wennen, en om uit gear het maximale te halen, moet je exact weten hoe het werkt en wat het voor je doet! :)

Wacht overigens niet te lang met het trainen in PLgear...het is altijd weer wennen, en om uit gear het maximale te halen, moet je exact weten hoe het werkt en wat het voor je doet! :)

jaa daar was ik al achter! afgelopen zondag voor het eerst weer in gear getraind.. ging echt bagger opt begin. zeker bench. met me strakkere shirt begin ik volgende week gewoon met trainen. dan heb ik zo'n 5 weken voor het NK, denk dat dat wel moet lukken.

• #6.860
Hersenspinsels richting het NK ;)

Wellicht loop ik al wat hard van stapel, maar ik wil graag een effectief schema volgen richting het NK BD (27 maart, week 12).
225kg staat het NPB minimum voor de masters bij het bankdrukken in de 120+ kg.
Nu verwacht ik dat er meerdere bankdrukkers zijn die daarvoor in aanmerking komen.
Ik denk aan Badal Djindra, Robbert Meinen, Ed Fennema (voormalig voorzitter Powerlifting Holland) en mezelf.
Badal en Robbert hebben 227,5 op naam staan (maar lijken me tot meer in staat) en Ed Fennema zelfs 240kg.
De verschillen liggen dus niet zo heel ver uit elkaar, alhoewel ik ruiterlijk moet toegeven dat Ed me momenteel de grootste kanshebber lijkt.
Hij is de lichtste van het gezelschap en op dit moment drukt hij het meeste.
Dat wil echter niet zeggen dat ik me nu alreeds gewonnen geef!
Ik wil dan ook graag het maximale uit mezelf halen op het NK.

Ik heb nog wat research gedaan...en ben bij het "powermatrix" schema terecht gekomen.
Het volume (reps/sets) en de intensiteit (percentages) waarmee er gewerkt wordt spreken me wel aan.

Met het schema wil ik na de BD2 bij Bodyzone (30 januari, week 4) aan de slag gaan.
Week 5 lijkt me raadzaam om nog rust te nemen (na BD2) en vanaf week 6 dan serieus aan de slag.
Ik heb dan concreet zo'n 7 weken om in shirt te drukken.

Rep Schema is 8, 5, 3, 1, 1, 1, 5.

Percentages circa 8x70%, 5x80%, 3x85%, 1x90%, 1x90%, 1x90% & 5x80% (naset)

Voorbeelden:
100 - 105: 70,80 85,90,90,90,80
110 - 115: 90,100,105,110,110,110,100
120 - 125: 95,110,110,115,115,115,100
130 - 135: 100,105,115,120,120,120,105
140 - 145: 105,110,120,130,130,130,110
150 - 155: 110,115,125,140,140,140,115
160 - 165: 110,120,130,150,150,150,120
170 - 175: 130,145,155,160,160,160,140
180 - 185: 130,150,160,170,170,170,145
190 - 195: 135,155,165,175,175,175,150
200 - 205: 140,160,170,180,180,180,155
210 - 215: 145,165,175,195,195,195,165
220 - 225: 150,170,180,210,210,210,175
230 - 235: 160,180,190,215,215,215,185
240 - 245: 165,190,200,225,225,225,195
250 - 255: 170,195,210,235,235,235,200

De rode getallen lijken me gewichten waarmee ik aan de slag kan :)

---------- Toegevoegd om 22:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:55 ----------

Voor de liefhebbers, het complete schema tot 500 (lbs of desnoods kg).

[Link niet meer beschikbaar]

Awesome rep schem for building big numbers and big size using the big 3, bench, squat, dead:

This is an oldschool routine, but may be the most effective routine i have ever used! it is done once a week for each core lift (bench, squat, dead) 2-3 supplementary excercises optimize results, shoulder & tris go with bench day, hams and quads with squat, and back and bis with dead, the rep scheme is as follows, chart doesnt go very heavy but you can calculate the %'s accordingly:

Rep Scheme is 8,5,3,1,1,1,5
100 - 105: 70,80,85,90,90,90,80
110 - 115: 90,100,105,110,110,110,100
120 - 125: 95,110,110,115,115,115,100
130 - 135: 100,105,115,120,120,120,105
140 - 145: 105,110,120,130,130,130,110
150 - 155: 110,115,125,140,140,140,115
160 - 165: 110,120,130,150,150,150,120
170 - 175: 130,145,155,160,160,160,140
180 - 185: 130,150,160,170,170,170,145
190 - 195: 135,155,165,175,175,175,150
200 - 205: 140,160,170,180,180,180,155