XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #8.021
De woningbouw van de jaren dertig is gewoonweg niet te vergelijken met de huidige woningbouw. Grondprijzen maakten een veel kleiner deel uit van de verkoopprijs, er werden veel minder halffabrikaten toegepast en er werd gewoon veel meer vervaardigd door timmerlieden op de bouw.

De huidige woningen zijn natuurlijk veel beter geisoleerd, en ook al is de bouw heel conservatief hebben de ontwikkelingen in de bouwmaterialen ook niet stil gestaan. Maar ik durf wel te zeggen dat de woningen in de jaren dertig degelijker zijn gebouwd dan 90% van de woningen uit dit decenium. En daar beledig je geen enkele bouwvakker mee, die bepaald niet dat alle scheidingswanden uitgevoerd worden in metal stud, de gevelvullende elementen van HSB opgebouwd worden of alles in tunnelbouw wordt uitgevoerd. De gemiddelde nieuwbouwtimmerman is op dit moment helaas voornamelijk monteur van halffabrikaten en alles wat maar een beetje specifiek timmerwerk is wordt uitbesteedt.

De bouwkosten zijn de laaste jaren helemaal niet zo hard gestegen, het zijn de grondkosten die er voor zorgen dat de huidige nieuwbouwwoningen zo duur zijn. Bouwkosten is ook het enige waar op bezuinigd kan worden, en dat gebeurd dan ook. Want zeg zelf wat heb jij liever een polynorm kozijntje met een opdekdeurtje of een mooi houten kozijn met een stompe massieve deur er in?

Kon het niet laten hier op te reageren.

Karmawaardig! :)
Uit de koopakte blijkt dat het perceelsoppvervlake van zo'n 550m2 destijds 750 gulden koste! Natuurlijk was destijds 750 gulden ook veel geld, maar je verhaal klopt als een bus! Hetgeen jij overigens zo mooi verwoord met het verhaal over halffabrikaten bedoelde ik dus toen ik het had over dat destijds bepaalde dingen nog ambachtelijk gemaakt werden.

Come in Frans. :D

• #8.023
Lekker getraind.
Ik vraag me wel eens af wat jouw filosofie is achter je trainingen. Ik snap dat je nu die nasets ingevoerd hebt als "extraatje". Maar ik zie je, zowel in je zware als lichtere bankdruksessies, eigenlijk bijna altijd dezelfde gewichten met hetzelfde aantal reps hanteren. Waarom hierin niet, of bijna niet, in varieren? Als je sterker wil worden, moet je toch een schema hebben waar enige progressie in zit qua gewicht en reps?

Lekker getraind.
Ik vraag me wel eens af wat jouw filosofie is achter je trainingen. Ik snap dat je nu die nasets ingevoerd hebt als "extraatje". Maar ik zie je, zowel in je zware als lichtere bankdruksessies, eigenlijk bijna altijd dezelfde gewichten met hetzelfde aantal reps hanteren. Waarom hierin niet, of bijna niet, in varieren? Als je sterker wil worden, moet je toch een schema hebben waar enige progressie in zit qua gewicht en reps?

Ik begrijp je standpunt!
Zoals ik nu train, train ik sinds 2007...daarvoor trainde ik compleet anders, deed meer volume en minder intensiteit waarbij mijn 1RM op zo'n 160kg lag. Op een bepaald ogenblik ben ik me gaan verdiepen in powerliftschema's en kwam tot de ontdekking dat het werken met (sub)maximale gewichten en een reprange van 3 tot 5 (3x3, 5x5) tot meer kracht leidde. Het resultaat is dat ik zo'n 25kg sterker ben geworden.
Ik doe bewust de intensiteit afwisselen door zware met lichte(re) trainingen af te wisselen. Iedereen weet dat afhankelijk van je doel een bepaald volume, intensiteit en frequentie erg belangrijk zijn.

Ik denk verder dat ik een beetje het plafond bereikt hebt en verwacht niet nog tientallen kilo's progressie te boeken. Ik denk ook niet dat allerlei geavanceerde schema's daarin verandering zullen brengen. Op een bepaald ogenblik bereik je het punt dat de verminderde meeropbrengst zijn intrede doet. In het begin reageer je snel op trainingsprikkelen maar in de loop der tijd neemt dat af. Het wordt steeds moeilijker om effect te behouden en te verkrijgen van je trainingen. Leeftijd zal hierin ook nog eens een rol gaan spelen. Ik wil verder niet klagen, maar dat zijn allemaal feiten.

Waar het mij om gaat is dat ik met plezier kan blijven trainen, heel blijf en vervolgens is het mooi meegenomen is als ik bescheiden stapjes voorwaarts kan blijven zetten. Op het gebied van kracht zal nog weinig progressie te boeken zijn, wel op het gebied van techniek en nog meer halen uit b.v. je gear.
Ik ken bankdrukkers die bijvoorbeeld 60-80kg uit hun shirt weten te halen!

---------- Post toegevoegd Thu 14 Jul 2011 om 19:53 ----------

;)

• #8.024
Goed artikel over trainingsleer en biologische wetmatigheden.
Het artikel besluit met de zin:
"Over een lange reeks van jaren zie je vaak dat er met een zelfde intensiteit en met dezelfde trainingsmiddelen wordt getraind" (waardoor er nauwelijks sprake is van een trainingsprikkel) :o
Vandaar dat ik maar eens wat nasets ga doen en wellicht nog wat kleine veranderingen zal gaan doorvoeren, niets schokkends ;)

[Link niet meer beschikbaar]

Misschien heb je nog wel ergens een schema staan op je pc dat je eens kan overwegen? :D

• #8.026
Overwegen doe ik vaker wat, meestal blijft het daarbij ;)

Ach kweenie, ik vind het prettig zoals ik nu train en er zijn meerdere personen die zeggen dat je om beter in bankdrukken te worden vooral moet bankdrukken (en daarin dan zou variëren, denk hierbij aan smal/wide/incline/decline/floor/board). Het meeste spreekt me nog altijd de "Theo van de Laan" methode aan...hoofdzakelijk bankdrukken en een beetje latt pulldowns...en dan 250kg bankdrukken ;)

Latt Pull Down:
20x50, 15x65, 10x80 & 4x6x100kg.

Light Bench Press Day:
20x20, 2x10x70, 10x100, 4x6x130kg

Close Grip:
4x6x100kg

Comment:
Vandaag met LPD begonnen (banken waren bezet)...voor de verdere rest geen bijzonderheden.
Had vandaag nog deel twee van mijn healthcheck op het werk...suikerspiegel (5.2) en cholestorol (4.1).
Op zich prima waarden maar niet alles was prima.
De LDL (slechte cholestorol) in mijn bloed zijn beduidend hoger dan de HDL (goede cholestorol). Ik moet meer plantensterol eten (groente) aldus de arts. Ik ben niet zo'n groenteneter, wel een fruiteter...mja...toch maar wat meer groente gaan eten.

Prettig weekend allemaal...oja...morgen is de finale van de SM van NL...Jarno Hams doet niet mee...dat maakt het extra spannend, omdat er natuurlijk bepaalde favorieten zijn die alles op alles zullen zetten om de titel mee naar huis te nemen. Mijn favoriet is overigens Alex Moonen, hij is oersterk en in een goede vorm, hoop dat hij de titel zal winnen! :)

Laatst bewerkt:
overwegen doe ik vaker wat, meestal blijft het daarbij ;)

ach kweenie, ik vind het prettig zoals ik nu train en er zijn meerdere personen die zeggen dat je om beter in bankdrukken te worden vooral moet bankdrukken (en daarin dan zou variëren, denk hierbij aan smal/wide/incline/decline/floor/board). Het meeste spreekt me nog altijd de "theo van de laan" methode aan...hoofdzakelijk bankdrukken en een beetje latt pulldowns...en dan 250kg bankdrukken ;)

latt pull down:
20x50, 15x65, 10x80 & 4x6x100kg.

light bench press day:
20x20, 2x10x70, 10x100, 4x6x130kg

close grip:
4x6x100kg

comment:
vandaag met lpd begonnen (banken waren bezet)...voor de verdere rest geen bijzonderheden.
Had vandaag nog deel twee van mijn healthcheck op het werk...suikerspiegel (5.2) en cholestorol (4.1).
Op zich prima waarden maar niet alles was prima.
De ldl (slechte cholestorol) in mijn bloed zijn beduidend hoger dan de hdl (goede cholestorol). Ik moet meer plantensterol eten (groente) aldus de arts. Ik ben niet zo'n groenteneter, wel een fruiteter...mja...toch maar wat meer groente gaan eten.

prettig weekend allemaal...oja...morgen is de finale van de sm van nl...jarno hams doet niet mee...dat maakt het extra spannend, omdat er natuurlijk bepaalde favorieten zijn die alles op alles zullen zetten om de titel mee naar huis te nemen. Mijn favoriet is overigens alex moonen, hij is oersterk en in een goede vorm, hoop dat hij de titel zal winnen! :)

+1:)

• #8.028
Vandaag getraind bij gewichthefvereniging Helios in Simpelveld, met meervoudig wereld-, europees- en Nederlands Kampioene in de zwaarste klasse bij de dames, Joanne Schaefer onder toeziend oog van trainer/coach Piet Strolenberg.

Heavy Bench Press:
20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130, 3x160, 3x165 & 3x170kg
Vervolgens nasets op zo'n 85% met 145kg x-aantal sets met 4-6 reps.

Seated Cable Row:
10x60, 10x70, 10x80, 10x90 & 10x100kg.

Comment:
Leerzame training!
Ten eerste beschouw ik het als een voorrecht om met iemand van wereldniveau zoals Joanne te mogen trainen.
Joanne is een echte powerwoman die ook zonder shirt indrukwekkende gewichten hanteerd! :thumbs:

Piet Strolenberg behoeft verder ook nauwelijks nog intro in mijn log...hij is een krachtsportcoach die tientallen jaren ervaring heeft en het klappen van de zweep wel kent. Ik ken hem al zo'n 30 jaar en heb veel respect voor hem.
Ik kreeg te horen dat ik veel explosiever moest gaan drukken...ik was wat traag :o Dat wisten we nog niet ;)
Maar hij heeft natuurlijk gelijk, hoe sneller je een gewicht van je borst kun drukken hoe meer gewicht je uiteindelijk ook zou kunnen verplaatsen.
Hij stelde me voor om eens een tijdje geen paused reps te doen, maar gewoon een tijdje touch & go, en dan op snelheid en explosiviteit.
Niet te verwarren met speedreps met bands ;)
Dus niet constant paused reps doen, maar afwisselen, want door continu paused reps te doen werk je schijnbaar ook een bepaalde "traagheid" in de hand. Afwisseling is de sleutel...ook al vaker gehoord ;)
Vervolgens als antagonist niet alleen een Latt Pull Down doen, maar ook een horizontale beweging (barbell rows, dumbbell rows, T-bar rows, cable rows). Dan de lighttraining op de do/vrij is eigenlijk te licht...trainingen spelen zich af tussen 80-100%...dus met zo'n 140kg setjes doen en niet met 130kg. Verder hoef ik niet veel te veranderen aan mijn trainingsprogramma...hij haalde als voorbeeld Bulgaarse gewichtheffers aan die 3x per dag, 6 dagen per week niets anders doen dan trekken, stoten en kniebuigen :eek: Als je dus sterker wilt worden in bankdrukken moet je vooral bankdrukken ;).

Vandaag getraind bij gewichthefvereniging Helios in Simpelveld, met meervoudig wereld-, europees- en Nederlands Kampioene in de zwaarste klasse bij de dames, Joanne Schaefer onder toeziend oog van trainer/coach Piet Strolenberg.

Heavy Bench Press:
20x20, 2x10x70, 5x100, 5x130, 3x160, 3x165 & 3x170kg
Vervolgens nasets op zo'n 85% met 145kg x-aantal sets met 4-6 reps.

Seated Cable Row:
10x60, 10x70, 10x80, 10x90 & 10x100kg.

Comment:
Leerzame training!
Ten eerste beschouw ik het als een voorrecht om met iemand van wereldniveau zoals Joanne te mogen trainen.
Joanne is een echte powerwoman die ook zonder shirt indrukwekkende gewichten hanteerd! :thumbs:

Piet Strolenberg behoeft verder ook nauwelijks nog intro in mijn log...hij is een krachtsportcoach die tientallen jaren ervaring heeft en het klappen van de zweep wel kent. Ik ken hem al zo'n 30 jaar en heb veel respect voor hem.
Ik kreeg te horen dat ik veel explosiever moest gaan drukken...ik was wat traag :o Dat wisten we nog niet ;)
Maar hij heeft natuurlijk gelijk, hoe sneller je een gewicht van je borst kun drukken hoe meer gewicht je uiteindelijk ook zou kunnen verplaatsen.
Hij stelde me voor om eens een tijdje geen paused reps te doen, maar gewoon een tijdje touch & go, en dan op snelheid en explosiviteit.
Niet te verwarren met speedreps met bands ;)
Dus niet constant paused reps doen, maar afwisselen, want door continu paused reps te doen werk je schijnbaar ook een bepaalde "traagheid" in de hand. Afwisseling is de sleutel...ook al vaker gehoord ;)
Vervolgens als antagonist niet alleen een Latt Pull Down doen, maar ook een horizontale beweging (barbell rows, dumbbell rows, T-bar rows, cable rows). Dan de lighttraining op de do/vrij is eigenlijk te licht...trainingen spelen zich af tussen 80-100%...dus met zo'n 140kg setjes doen en niet met 130kg. Verder hoef ik niet veel te veranderen aan mijn trainingsprogramma...hij haalde als voorbeeld Bulgaarse gewichtheffers aan die 3x per dag, 6 dagen per week niets anders doen dan trekken, stoten en kniebuigen :eek: Als je dus sterker wilt worden in bankdrukken moet je vooral bankdrukken ;).

Nice training René.

Verder klinkt het logisch. Ben benieuwd:rolleyes:

t*ring, dat is een hoop gewicht man.

lekker weer rene,

wat betreft die paused reps;
je zegt zelf wel eens dat je voorzichtig moet trainen, je al iets ouder wordt enz.
paused reps zijn ook meer blessuregevoelig dan een touch & go beurt.
je brengt meer stress op je aanhechtingen door die max. rek iedere keer even aan te houden.

verder klinkt het gewoon erg logisch allemaal, geen abracadabra, denk dat je er baat bij zal hebben dit eens te gaan doen :)

Een "eye-opener" misschien..?
Wat minder pauzed reps doen, en wat vaker touch 'n go dus.
Ik ga dat eens meenemen.
Dat is één van de valkuilen waar ik/we(?) zo gemakkelijk intrappen.
Pauzed is goed, want zo druk je op een wedstrijd.
Maar dat wil niet zeggen dat je opeens alle nadruk daar op hoeft te leggen.
Dit is nou het mooie van een forum.
Er valt altijd weer wel wat te leren/verbeteren.
Thanks René.

En als het waar is wat Don zegt kan het me misschien helpen sneller van die blessure ellende af te komen. :thumb:

• #8.033
Nice training René.

Verder klinkt het logisch. Ben benieuwd:rolleyes:

Ik ook ;)

---------- Post toegevoegd Wed 20 Jul 2011 om 22:03 ----------

t*ring, dat is een hoop gewicht man.

Thnx, maar het valt relatief gezien wel mee voor iemand van een BDW van ruim 150kg, toch? :o

---------- Post toegevoegd Wed 20 Jul 2011 om 22:04 ----------

lekker weer rene,

wat betreft die paused reps;
je zegt zelf wel eens dat je voorzichtig moet trainen, je al iets ouder wordt enz.
paused reps zijn ook meer blessuregevoelig dan een touch & go beurt.
je brengt meer stress op je aanhechtingen door die max. rek iedere keer even aan te houden.

verder klinkt het gewoon erg logisch allemaal, geen abracadabra, denk dat je er baat bij zal hebben dit eens te gaan doen :)

Ik heb helemaal niets met Abracadbra ;)
Dit soort trainingsmethoden voel ik me helemaal toppie bij!
Gewoon een tijdje proberen, tis weer net iets anders.

Laatst bewerkt:
  • #8.034
Een "eye-opener" misschien..?
Wat minder pauzed reps doen, en wat vaker touch 'n go dus.
Ik ga dat eens meenemen.
Dat is één van de valkuilen waar ik/we(?) zo gemakkelijk intrappen.
Pauzed is goed, want zo druk je op een wedstrijd.
Maar dat wil niet zeggen dat je opeens alle nadruk daar op hoeft te leggen.
Dit is nou het mooie van een forum.
Er valt altijd weer wel wat te leren/verbeteren.
Thanks René.

En als het waar is wat Don zegt kan het me misschien helpen sneller van die blessure ellende af te komen. :thumb:

Inderdaad een eye-opener!
Dacht dat "train like you compete and compete like you train" het beste was.
Als ik dat principe overigens letterlijk zou nemen, zou ik ook vrijwel iedere training in shirt moeten drukken.

Ik heb ook al eens gelezen dat paused press voor shirted benchers niet zo effectief zou zijn als voor raw benchers (Loui Simmons zegt bijvoorbeeld het volgende erover: "Don't pause the bench press in training; this builds mainly static strength. The stretch reflex lasts up to 2 full seconds, much longer than a legal pause. However, do pause when doing floor presses and board presses" http://www.mikemahler.com/articles/benchpress.html

En Piet Stolenberg vond dat ik te statisch was en meer dynamiek me waarschijnlijk zou helpen om alsnog 240+ te drukken.

Denk dat afwisseling de sleutel is...gewoon een tijdje Touch & Go en dan richting de wedstrijd als je in shirt traind gewoon paused reps maken.
Hoe dan ook, ga het zeker toepassen! :)

Mijn supernieuwe schema ;):
Bench Press (Touch & Go) met (sub)maximale gewichten (werksetjes met minimaal 80%...reps tussen 1-6, vervolgens nasets op 85% diverse setjes met 4-6 reps, uiteraard afwisselend een zware en een lichtere training. Dan Close Grip...vervolgens T-Bar rowing en Latt Pull Down en klaar!

Dat touch and go en letten op snelheid zou weleens kunnen werken.

Wat ook werkt is het trainen met speed-dagen, kortom een maximale snelheid creëren met zo'n 55-60% van je 1RM. Voor jou betekent dat setjes met 110-120kg op maximale speed en dan bv. 8 sets x 2-3 reps. Ben niet bang dat dit te licht is, want als je probeert het gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen, moeten je spiervezels net zo hard werken als hele zware sets.

Volgens mij heb je weleens geëxperimenteerd met speedbenches, maar heb je het ook langer dan 8 weken volgehouden?

gr

Wat ook werkt is het trainen met speed-dagen, kortom een maximale snelheid creëren met zo'n 55-60% van je 1RM. Ben niet bang dat dit te licht is, want als je probeert het gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen, moeten je spiervezels net zo hard werken als hele zware sets.
55-60% is in mijn ogen te licht als je geen hulpmiddelen erbij gebruikt zoals bands e.d, moet wel speedstrength blijven bij DE en geen puur speed werk. DE zou vooral een beroep moeten doen op hoe snel jij je MU kan inschakelen/ uitschakelen. Je kan het op zich doen als onderdeel van opwarmen en dat je dan bijv 60%-65%-70%-75% gaat doen maar puur 55%-60% gebruiken KAN ook tegen je gaan werken omdat het TE licht is. Als je te licht doet zie je vaak mensen afremmen naar einde van de beweging toe, en dan is vervolgens de conclusie dat DE niet werkt. Het gaat overigens niet puur om maximale snelheid, maar om maximum force genereren- in die zin is 'speedsets' misleidend.

René heeft hetzelfde als mij ondervonden met die DE reps.
Veel pijn in je gewrichten na afloop.
Het voorstel van Jezza zal misschien beter aanslaan bij oudjes zoals "wij"..?
Wat zwaarder, en iets minder "snel". :dunno:
Het is de moeite waard dit eens te bekijken natuurlijk.
En tijdens de aanloop naar je echt zware sets is goed te doen natuurlijk.

• #8.038
René heeft hetzelfde als mij ondervonden met die DE reps.
Veel pijn in je gewrichten na afloop.
Het voorstel van Jezza zal misschien beter aanslaan bij oudjes zoals "wij"..?
Wat zwaarder, en iets minder "snel". :dunno:
Het is de moeite waard dit eens te bekijken natuurlijk.
En tijdens de aanloop naar je echt zware sets is goed te doen natuurlijk.

Ik kan dit slechts beamen...DE reps heeft me alleen maar pijnlijke gewrichten bezorgd. Het werken met bands en chains vind ik persoonlijk ook niet echt prettig.
Ik heb het overigens geen 8 weken of langer geprobeerd zoals Ruben vraagt. Normaal gesproken moet je inderdaad niet te snel de handdoek in de ring gooien en een trainingsmethode een kans geven.
Maar als ik naar diverse trainingen merk dat ik alleen maar steeds meer last van pijntjes krijg (en dan bedoel ik geen spierpijn) zit ergens iets niet goed. Ik ga gewoon een tijdje weer Touch & Go doen met submaximale gewichten waar bij ik persoonlijk geen voordeel zie in trainingen met werksets van 50-60%. Twee keer de week doe ik trainen en er is dus genoeg tijd om te herstellen. De light training wordt vanaf nu een mediumtraining op circa 80%.

• #8.040
Bouw jij huizen? Of kit je voegen?

:roflol: vind de naam joopbraadharing wel grappig.

---------- Post toegevoegd Fri 22 Jul 2011 om 22:32 ----------

22 juli Medium Bench Press Training Haeflandsport

Bench Press (Touch & Go).
20x20, 2x10x70, 5x110 & 5x5x140kg

Close Grip
3x5x120kg

Seated Cable Row:
20x50, 6x10x75kg

Latt Pull Down:
4x10x75kg.

Comment:
Touch & Go voelt lekker licht aan in vergelijking met paused bench en het veroorzaakt inderdaad wat minder spanning op mijn schouders.
Heb er in elk geval een lekker gevoel aan overgehouden.

Seated Cable Row...tja, ik had T-Bar row geprobeerd, maar ik was pas vrij laat thuis (18.00) van mijn werk, snel eten, en dan naar de sportschool...nu heb ik bij het bankdrukken absoluut geen last van een volle maag...maar bij een T-Bar row dus wel...pffffff...zit me toch te veel in de weg. Dus maar lekker seated cable row gaan doen...heerlijk...voel de oefening goed in de achterkant van mijn bovenrug. Ik heb ervoor gekozen om de oefening (ook de latt pull down) weer zo strikt als mogelijk te doen...als ik een beetje achterover ga hangen kan ik de oefening met 100kg doen, maar dan heb ik het idee dat ik vanuit mijn heupen of whatever trek en niet de spieren gebruik die ik eigenlijk zou willen gebruiken.
In elk geval vind ik dit nu prettige oefeningen :).

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven