- Waardering
- 3.221
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 150kg
De woningbouw van de jaren dertig is gewoonweg niet te vergelijken met de huidige woningbouw. Grondprijzen maakten een veel kleiner deel uit van de verkoopprijs, er werden veel minder halffabrikaten toegepast en er werd gewoon veel meer vervaardigd door timmerlieden op de bouw.
De huidige woningen zijn natuurlijk veel beter geisoleerd, en ook al is de bouw heel conservatief hebben de ontwikkelingen in de bouwmaterialen ook niet stil gestaan. Maar ik durf wel te zeggen dat de woningen in de jaren dertig degelijker zijn gebouwd dan 90% van de woningen uit dit decenium. En daar beledig je geen enkele bouwvakker mee, die bepaald niet dat alle scheidingswanden uitgevoerd worden in metal stud, de gevelvullende elementen van HSB opgebouwd worden of alles in tunnelbouw wordt uitgevoerd. De gemiddelde nieuwbouwtimmerman is op dit moment helaas voornamelijk monteur van halffabrikaten en alles wat maar een beetje specifiek timmerwerk is wordt uitbesteedt.
De bouwkosten zijn de laaste jaren helemaal niet zo hard gestegen, het zijn de grondkosten die er voor zorgen dat de huidige nieuwbouwwoningen zo duur zijn. Bouwkosten is ook het enige waar op bezuinigd kan worden, en dat gebeurd dan ook. Want zeg zelf wat heb jij liever een polynorm kozijntje met een opdekdeurtje of een mooi houten kozijn met een stompe massieve deur er in?
Kon het niet laten hier op te reageren.
Karmawaardig!

Uit de koopakte blijkt dat het perceelsoppvervlake van zo'n 550m2 destijds 750 gulden koste! Natuurlijk was destijds 750 gulden ook veel geld, maar je verhaal klopt als een bus! Hetgeen jij overigens zo mooi verwoord met het verhaal over halffabrikaten bedoelde ik dus toen ik het had over dat destijds bepaalde dingen nog ambachtelijk gemaakt werden.

Als je dus sterker wilt worden in bankdrukken moet je vooral bankdrukken 

vind de naam joopbraadharing wel grappig.