AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.841
Ai, gaat het al beter met je vrouw? Sterkte!

Hoi wannbeestrong, ja het gaat gelukkig weer beter, bedankt! :)

Training donderdag 15.05.2014 (Homegym)
Bench Press: 2*10*70, 10*100 & 5*5*130kg
Rows with Bands: 8*12

Comment: Ben vandaag dan de eerste keer bij de fysio geweest. Tijdens het intakegesprek heeft hij bepaalde bewegingen met mijn arm gedaan waaruit bleek dat ik helaas toch een blessure heb opgelopen:( . Tendinitis Biceps Brachii (ontsteking van de kleine biceps pees) en in lichte mate capsulitis humeri, dit is een aandoening waarbij de bewegingsmogelijkheid van het schoudergewricht sterk is verminderd…als je dit in sterke mate hebt noemt men het ook wel frozen schoulder (letterlijk bevroren schouder). Dit is de eerste blessure aan mijn schouder/arm in meer dan 30 jaar krachtsport. Het goede nieuws is dat de fysio ervanuit gaat dat dit met fysiotherapie en thuis bepaalde oefeningen te verhelpen is, maar het heeft wel tijd nodig. Ik mag blijven bankdrukken :) maar niet zwaarder gaan dan dat wat ik momenteel doe om het niet erger te maken. Daarnaast moet ik met een dumbell van 2.5kg bepaalde mobiliteitsoefeningen doen. De rows met de bands vond hij overigens een uitstekende oefening en ik krijg van hem de volgende keer een schema met aanvullende oefeningen met bands. Uiteraard waren ook de rotaties die ik altijd doe een uitstekende oefening.

Prettig weekend allen :)!

Succes met je herstel Kompel! :thumb:

Beterschap ouwe :thumb:

Mobiliteitsoefeningen blijven volhouden, ook als de blessure (genezen) is.

;)GTO

• #9.844
Beterschap ouwe :thumb:

Mobiliteitsoefeningen blijven volhouden, ook als de blessure (genezen) is.

;)GTO

Bedankt! Uiteraard blijven volhouden :)

Korte update van trainingen deze week (homegym):

Maandag 19.05.2014: Bench Press: 2*10*70, 10*100, 5*130, 5*132.5, 5*135, 5*137.5 & 5*140kg
Donderdag 22.05.2014: Bench Press: 2*10*10, 2*10*100, 5*130, 5*135 & 5*140kg
Uiteraard ook rows with bands gedaan en mobiliteits oefeningen.

Vandaag de 1e behandeling gehad van de fysio...effies afwachten wat het gaat worden :rolleyes:
Als de irritatie blijft zal er een "foto" gemaakt worden.

Prettig weekend allen! :)

• #9.845
400kg Bench Press :eek: :thumbs: :clap:

Tijdens het WK BBd drukte Fredrik Smulter 881lbs (Biggest IPF Bench ever).

http://www.youtube.com/watch?v=_fslmDrbxeM

De dames van Nederlandse bodem deden het overigens ook niet onverdienstelijk :)
Ielja Strik werd 1e in de klasse tot 84kg met 185kg
Brenda v/d Meulen werd 3e in de klasse 84+ ook met 185kg
Ankie Timmers werd 3 in de -72kg met 147.5kg
Door deze uitmuntende prestaties werd NL 3e in de ranking!

• #9.846
Training bij Leon Smeets 26.05.2014

Bench Press: 2*10*70, 10*110 * 5*6*140kg
Rows with Bands: 5x10

Comment: ging verder goed gisteren wel goed...irritatie in schouder was minimaal.
Heel rustig aan opbouwen.
Dit zijn overigens de oefeningen die ik van de fysio moet doen voor mijn schouders:

http://gymnasticsinjuries.wordpress...-cuff-tendonitis-and-rotator-cuff-tendonosis/

Leuk om te zien was ook dat mijn gymbuddie Danny van Dorsten na een vervelende schouderblessure weer helemaal terug is en gisteren een volume pr drukte met 5*5*110kg :)

• #9.847
29 mei 2014 Light Bench Press Day Home Gym

Bench Press: 2x10x70, 10x100 & 5x6x120kg
Rows with Bands: 6x12

Comment: ik heb in mijn log een fout ontdekt...ik heb geschreven dat ik met de bands vertical rows doe...dit zijn geen verticale maar horizontale rows...een verticale beweging is immers een beweging zoals b.v. een pulldown. Doestelling is om heel geleidelijk aan met bankdrukken (per week stapjes met 2.5kg te verhogen) afhankelijk van de irritatie aan mijn schouder. Voorlopig toch geen wedstrijden dus geen reden om iets te forceren.

Prettig weekend allen! :)

• #9.849
Training 02.06.2014 (Home gym).

Bench Press: 2x10x70, 10x110, 6x140, 6x142.5 & 6x145kg
Horizontal Rows with Monster Band: 6x12

Comment: irritatie aan schouder wordt minder heb ik de indruk...op een schaal van 1 tot 10 zou ik zeggen een cijfer twee (dat valt dus wel mee, toch).
Ik was gisteren pas vrij laat begonnen met trainen...tegen de klok van 22.30 en 23.30 klaar...ondanks het late tijdstip geen slechte training...denk dat mijn top op dit moment zo'n 5x150kg is...20 kg minder dan kort voor het NK :o Tis niet anders...ben ook paar kg afgevallen (krijg de gesp van de powerliftriem nu in het 3e gaatje en voorheen in het laatste)...en dan speelt de blessure toch ook wel mee. Maar voorlopig geen wedstrijden dus geen reden tot paniek lijkt me. Komt allemaal wel weer goed. Ruuuuuuuuustig aan doen is het motto...ik zal dan voorlopig ook zeker niet zwaarder dan 150kg gaan tijdens een zware training.
Heb gisteren ook mijn monsterband binnen gekregen via Fitness seller...en ga daar tegenwoordig de rows mee doen...vind het toch wel een ideale oefening waarbij je met weinig middelen toch thuis je rug goed mee kunt trainen.

Mooi dat je schouder weer wat beter de trainingen aan kan.

Succes:thumb:

GTO

Dat worden "monsterachtige rows" Kompel! :D

Goed dat de genezing voorspoedig gaat man.

• #9.852
Mooi dat je schouder weer wat beter de trainingen aan kan.

Succes:thumb:

GTO

Bedankt! :)

---------- Toegevoegd om 15:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:39 ----------

Dat worden "monsterachtige rows" Kompel! :D

Goed dat de genezing voorspoedig gaat man.

Juist, monster rows ;)

Ook jij bedankt, het gaat gelukkig gestaag weer wat beter...vooral de rotaties (voorover gebogen) met een licht gewicht (2.5kg) in de handen en het statisch "deurstretchen" ervaar ik als heilzaam.

• #9.853
Training Homegym 05.06.2014

Bench Press: 2*10*70, 5*110, 5*140, 5*145 & 5*150kg
Horizontal Rows with Bands: 8x10

Comment: Mijn vermoeden dat ik op dit moment zo'n 5 reps met 150 kan drukken bleek juist te zijn...heb deze gisteren zonder te forceren vrij goed kunnen drukken.
Voorlopig echter GEEN 150+ gewichten, wil mijn schouder nu niet onnodig extra belasten.

De rows met de monster band gaan goed...ik trek mijn schouderbladen samen en hou deze dan circa 1-2 tellen vast (als het ware paused rows) en dat doet goed. Ik zit overigens afwisselend op mijn rechter- en linkerknie hierbij en merk ook dat mijn romspieren hierbij moeten meewerken. Dit had ik niet toen ik mijn voeten deed afzetten.

Waar ik verder veel baat bij heb en zeker blijf doen zijn de rotaties met lichte gewichten (2.5kg)...je staat voorovergebogen met een dumbbell of gewicht van 2.5kg en maakt links en rechts om rotaties met je arm waardoor je schouder wordt opgerekt. En daarnaast doe ik nu altijd doorstretch (statisch) waar ik ook de meerwaarde van ondervind.

Wens jullie verder allen een prettig lang en zonnig Pinsterweekend! :)

• #9.854
Training 12.06.2014 (homegym)

Bench Press: 2*10*70, 5*100, 6*5*125KG
Rows with Band: 6x10

Comment: Pinkstermaandag training gelaten voor wat het was…ik was zaterdag en zondag gaan zwemmen (vrij fanatiek overigens) en had daardoor helaas behoorlijk wat irritatie aan mijn schouder.
Het trainen met 5 reps per set bevalt me toch wel het beste…je gaat dan meestal niet tot faillure en hebt nog wat over in de “tank”. Als je het centraalzenuwstelsel wilt trainen zou het overigens ook niet goed zijn om tot faillure te trainen en ook niet een “pomp” in je spieren willen nastreven (althans heb ik dat ooit ergens gelezen). Over 4 weken vakantie…tot dan ga ik verder geen “gekke dingen” doen. Een beetje op gevoel trainen, geen specifieke doelstelling behalve dan “de schade zoveel als mogelijk beperken” . Waarschijnlijk zware met lichte trainingen afwisselen.

Hieronder nog een leuk artikel van de op eigen kracht serie (van harte aanbevolen om die artikelen te lezen).

Op vakantie zonder spierverliesvrees
27 May 2014
Als je een fanatieke krachtsporter bent, is op vakantie gaan geen onverdeeld genoegen. Want hoe zit dat dan met het trainen? Je moet er niet aan denken dat je straks een paar weken geen halter kunt aanraken, en je spiermassa als sneeuw voor de zon verdwijnt…

Het vakantiegeld is gestort, de examens bijna voorbij, het kwik loopt op en de zomervakantie staat voor de deur. Iedereen maakt plannen, maar jij zou het liefste gewoon thuis willen blijven. Je vrienden en familieleden kunnen niet begrijpen waarom je niet staat te trappelen om af te reizen naar zonovergoten stranden. Of stille, uitgestrekte natuurgebieden. Of een bruisende metropool. Allicht niet. Zij weten niet hoe hard je voor je spiermassa hebt moeten trainen, en snappen niet hoe vervelend het idee is dat die spiermassa straks verdwijnt, dat je daarom licht ‘katabolofoob’ bent. Bang voor afbraak, zeg maar. Ook al weet je natuurlijk wel dat een vakantie op z’n tijd je beschermt tegen overtraining.
Speciaal voor jou doken we daarom in de wetenschappelijke literatuur over 'detraining’, zoals het stoppen met trainen in het jargon van bewegingswetenschappers officieel heet. Eigenlijk waren we op zoek naar wat tips waarmee je het verlies van spiermassa en kracht tijdens vakantie kunt beperken. Maar in plaats daarvan ontdekten we dat het met dat verlies van spiermassa eigenlijk heel erg meevalt.

Spiermassa verdwijnt niet zo snel
Toen bewegingswetenschappers van de University of Maryland in de VS een groep jonge mannen en vrouwen 9 weken lieten trainen met gewichten, en daarna 31 weken niets lieten doen, ontdekten de onderzoekers dat in die 31 weken de effecten van de krachttraining weliswaar verminderden, maar wel degelijk zichtbaar bleven. Spiermassa, die je hebt gewonnen door krachttraining, verdwijnt niet zo snel. Volgens dierstudies komt dat doordat krachttraining blijvende effecten heeft op je spierweefsel. Je wordt vooral sterker door krachttraining omdat je spierweefsel stamcellen opneemt, en die laat uitgroeien tot nieuwe spiercellen. Die nieuwe spiercellen blijven gewoon in je spieren zitten als je stopt met trainen.
Spiermassa is zo hardnekkig, dat recreatieve bodybuilders die zes weken niet trainen praktisch geen kracht of spiermassa verliezen, ontdekten onderzoekers van de University of Connecticut meer dan tien jaar geleden. In die periode van zalig nietsdoen werden de proefpersonen wel ietsepietsie dikker. Maar goed, als de bodybuilders iets beter op hun voeding hadden gelet, dan was dat niet gebeurd.

Netjes trainen
Twee of drie weken niet trainen zal je spiermassa en je spierkracht dus niet schaden. Maar als je langer uit de running bent, dan zul je wellicht een beetje spiermassa en kracht verliezen. Hoeveel precies, dat hangt onder meer af van het aantal jaren dat je aan krachttraining doet. Hoe meer ervaring, des te minder spiermassa en kracht zul je verliezen, blijkt uit de beschikbare studies.
Een andere factor is je trainingstechniek. Ierse bewegingswetenschappers ontdekten bijvoorbeeld dat proefpersonen die hun biceps met halve bewegingen trainen, tijdens een periode van niet-training meer kracht verloren dan proefpersonen die hun biceps met een volledige bewegingsuitslag hadden getraind. Hoe netter je hebt getraind, des te beter reageren je spieren op een paar weken van niet-training.

Straks snel weer in vorm
Als je langer dan twee tot drie weken niet traint, dan zul je dus misschien een beetje kracht verliezen. Maar alles wat je verliest, kun je snel terugwinnen als je straks weer onder het ijzer gaat. Het herwinnen van verloren kracht en spiermassa kost minder tijd dan je nodig had om die massa en kracht op te bouwen. In een Australisch onderzoek wonnen 65-plussers die aan krachttraining deden, en vervolgens 24 weken geen gym bezochten, in 12 weken weer terug wat ze in die periode van 24 weken nietsdoen hadden verloren.
Er zijn bovendien aanwijzingen dat krachtsporters na een vakantieperiode sneller vooruit gaan. Denk maar aan de praktijkervaringen van tienduizenden atleten, die hebben gemerkt hoe hun lichaam na een vakantieperiode beter reageerde op training. Of aan wetenschappelijke studies, zoals het onderzoek dat sportwetenschappers van de University of Tokyo publiceerden uit 2011. In die studie lieten de onderzoekers twee groepen mannen 15 weken krachttrainen. De ene groep trainde continu, de tweede groep nam tussen week 6 en 10 vrij – en trainde in die periode dus niet. Maar toen de 15 weken voorbij waren, hadden beide groepen evenveel spieren en kracht opgebouwd.
De groep die drie weken niet had getraind had dan wel drie weken training gemist, en in die periode dus geen progressie gemaakt. In de groep die had doorgetraind was de spiergroei uiteraard gewoon doorgegaan. Maar daar stond tegenover dat de proefpersonen in de vakantiegroep na hun rustperiode sneller spiermassa en kracht hadden gewonnen. Dat tempo was zo hoog geweest dat na 15 weken beide groepen evenveel vooruit waren gegaan.

Slot
De neem-mee-naar-huis-boodschap van dit webbericht zal je duidelijk zijn: het is helemaal niet nodig om tegen de zomervakantie op te zien. Je hoeft ook niet in een boom te klimmen of aan een lantaarnpaal te gaan hangen. Je kunt er gerust een paar weekjes tussen uit, zonder dat je spiermassa en kracht verliest. Een paar weken rust zal je lichaam goed doen, en je spieren en gewrichten gelegenheid geven om eens goed te herstellen. En mocht je toevallig wel een flintertje spiermassa kwijtraken? Als je na je vakantie weer gaat trainen, dan heb je alles wat je bent verloren weer terug voordat je ‘detraining’ kunt zeggen…
Om wat meer begrip voor de 'katabolofobe' medemens te krijgen, hier een kort filmfragment.

Leuk artikel.!
Ik heb altyd het idee dat ik na 2 dagen niet trainen al begin te krimpen.! :-(

Ik groei juist "als kool" als ik niet train... :o

Zwemmen = cardio = slecht voor Huggy! :D

• #9.857
Leuk artikel.!
Ik heb altyd het idee dat ik na 2 dagen niet trainen al begin te krimpen.! :-(

Nu kun je tenminste lekker genieten van je welverdiende vakantie, zonder je zorgen te maken over kracht/massaverlies ;)

---------- Toegevoegd om 12:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:18 ----------

Ik groei juist "als kool" als ik niet train... :o

Zwemmen = cardio = slecht voor Huggy! :D

Haha, ik groei ook als kool als ik niet train, maar of dat dan alles spiermassa is waag ik te betwijfelen ;)

Ja, ik was wat TE fanatiek...zwemmen met mijn zonen..."vroeger" was ik altijd de sneltste en kon ik het het langste volhouden...merk dat die tijd langzaam voorbij is en ze me voorbij gaan....shit man, ik begin oud te worden :o...het valt niet mee...tussen mijn oren ben ik nog altijd de onverwoestbare, onverslijtbare "jonge god" van weleer, maar helaas word ik door mijn body met de neus op de feiten gedrukt. Dus zal ook ik steeds meer moeten gaan luisteren naar mijn lichaam (tis wennen) ;).

• #9.858
Training 16.06 Heavy Bench Press Day in Spaubeek bij Leon Smeets.

Bench Press: 2*10*10, 5*120, 4*5*150 & 1*4*150kg
Rows with Bands: 8x10

Comment: Doelstelling was om 5*5*150kg te doen, maar bij de laatste set besloot ik de 5e rep te laten voor wat het was daar de 4e rep al moeizamer ging en zoals reeds eerder gezegd niet tot failure wil gaan. Voorlopig zal ik ook NIET zwaarder gaan dan 150kg. Aansluitend wat mobiliteitsoefeningen gedaan met bands. Zoals in dit filmpje te zien is.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BVehf-8FAxQ

Na de zomervakantie zal ik weer serieus voor bepaalde doelstellingen gaan trainen. Zo overweeg ik om dit jaar mee te doen bij het EK BP Masters in Luxemburg (16-18 Oktober), wat echter afhankelijk zal zijn van de belasting die mijn schouder aan zal kunnen…hoe dan ook…uitdagingen genoeg, de tijd zal leren wat het nieuwe wedstrijdseizoen zal brengen, het heeft weinig zin om al te zeer op zaken vooruit te willen lopen. We zullen zien waar het schip zal stranden.

Ben onderstaande site tegen gekomen, wellicht bij menig een bekend? Er staan veel (pittige) schema’s in voor zowel beginners als gevorderden maar ook duidelijke illustraties die diverse powerlift technieken laten zien. “Boris Sheiko, from Russia with Strenght”.

http://sheiko-program.ru/#

---------- Toegevoegd om 11:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 09:42 ----------

Van 01.06.2014 t/m 08.06.2014 waren de Classis World Championschips Powerlifting in Zuidafrika. (By the way...Classic staat voor RAW).

De Amerikaan Ray Williams won in de 120+ met 412.5kg SQ (biggest RAW SQ in IPF history) – 235 BP – 325 DL = 972.5kg Total (WR RAW). Zijn landgenoot Matthew Baller drukte bij het BP liefst 260.5 (WR RAW).

Onze landgenote Ielja Strik won bij de dames in de -84kg met 195 SQ – 127.5 BP – 190 DL = TOT 512.5 (alles wereldrecords bij de Masters 1) :thumbs:. Ielja doet het uitmuntend in beide disciplines (RAW & GEAR), in beide heeft ze diverse WR gezet.
Hier alle uitslagen: [Link niet meer beschikbaar]

Ik krijg alleen: "page not found" op de Sheiko site...
Gaat toch weer al beter rené :thumb:

• #9.860
Ik krijg alleen: "page not found" op de Sheiko site...
Gaat toch weer al beter rené :thumb:

Het gaat IETS beter, maar de irritatie blijft, denk dat ik in de zomervakantie gewoon eens geen halter aanraak en volledig rust pak. Tis gewoon verslavend en het begint te kriebelen als ik paar dagen al niets gedaan heb.

Gisteren (19.06.2014) light Bench Press training Homegym:
Bench Press: 2*10*70, 6*5*120kg
Rows with Band: 8*10

Comment: op de lichte dag doe ik momenteel bewust 20% minder belasting dan op de zware dag.

Prettig weekend verder :)

Terug
Naar boven