MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.381
Een kleine aanvulling wat de programma´s van Dough Hepburn betreft.
Bij het "C" programma van Hepburn gaf hij de voorkeur aan de volgende variant.

upload_2019-8-10_13-15-27.png

Ik weet eerlijk gezeg niet of het heel veel uitmaakt als je 1 rep per Training meer doet deze nu aan het begin of aan het eind van de werksets doet.
Gewoon uitproberen!
Wellicht overbodig, maar Hepburn deed de worksets across...d.w.z...alle sets met hetzelfde gewicht...in bovenstaand voorbeeld doe je eerst na 9 traingen (!) pas het gewicht verhogen.

De discipline....

• #11.383
Hopelijk denkt de Nederlands douane daar net zo over, met beetje pech moet je nog btw en invoerrechten betalen.
Vandaag de slingshot uit de USA gekregen. Ik hoefde geen invoerrechten te betalen, maar helaas wel BTW. Dat betekende 10 euro in dit geval. Daarmee was de prijs gelijkwaardig aan die vanuit de UK waar ik normaal mijn slingshots bestel. Ik ben wel benieuwd hoe e.e.a. met de Brexit gaat uitzien dan kun je als het tegenzit ook BTW en wellicht vanaf een bepaalde prijs invoerrechten betalen. Komt tijd, komt raad...;)

• #11.385
Kom je mooi mee weg, had erger kunnen zijn.welke slingshot heb je gehaald eigenlijk?
Een maddog, daarvan heb ik er alreeds een van, maar die is inmiddels wat "uitgerekt"...daarnaast heb ik ook de Original en de Full Boar (Reactive heb ik niet).
Een maddog is 2PLY en behoorlijk stug...ik heb hier tripples met 200kg gedeaan. Deze is ongeschikt voor "lichtere" gewichten...als je onder de 180kg blijft dan beter een Original of als je stevige armen hebt een Full Boar.

• #11.386
Training week 33
upload_2019-8-16_8-50-47.png

Comment

Deze week geen “light day” op woensdag gedaan…ik had woensdag nog teveel last van spierpijn van de training met heavy singles op maandag.

Daarnaast is het ook niet erg om de frequentie van het bankdrukken te verlagen nu de intensiteit behoorlijk snel omhoog gaat.
De singles met 170kg waren goed te doen, maar ik merk echt de dagen ernaar dat 10 singles behoorlijk intenstief is. De triples met 150kg waren gisteren goed te doen.
Ik heb nu nog drie weken trainen voor de boeg (4e week als deload tel ik even niet mee) richting het EK. Vanaf volgende week zal ik op maandag het volume wat de singles betreft gaan verlagen naar 5 i.p.v. 10.
Op de „medium of volume day“ zal ik het gewicht niet verhogen…heb ik energie over zal ik een set extra doen of eventueel i.p.v. triples dan setjes met 4.

Een oefening die ik sinds kort ook weer doe in de warming up en nog niet vermeld heb is de „bus drivers“ exercise. Deze wordt meestal met een halterschijf uitgevoerd waarbij je deze voor je houdt op schouderhoogte met getrekte armen waarbij je de schijf linksom en rechtsom draait (alsof je een stuur in de handen hebt). Ik doe deze i.p.v. met een halterschijf echter met een swissball…dit omdat ik tijdens mijn warming up eigenlijk zo weinig als mogelijk kracht wil verspillen en het me puur om het doorbloeden van mijn spieren gaat. Je kunt deze ook goed met een kettlebell of medicijnbal uitvoeren.

upload_2019-8-16_8-51-4.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=NZUsiGXdmYY

upload_2019-8-16_8-53-22.png

• #11.387
https://www.ergogenics.org/oefeningen-biceps-triceps-niet-nodig.html

Aparte oefeningen voor biceps en triceps? Eigenlijk niet nodig...

Zit je krap in je tijd, maar wil je toch gaan krachttrainen?
Je kunt tijd besparen door oefeningen voor je biceps en triceps weg te laten. Bewegingswetenschappers van de Universidade de Brasilia ontdekten dat biceps en triceps zich prima ontwikkelen met multi-joint-oefeningen als bankdrukken en pull-downs. Als je die oefeningen doet, voegen single joint-oefeningen voor de biceps en triceps niets meer toe.

Studie
De onderzoekers verdeelden 29 mannelijke studenten in twee groepen. De proefpersonen in beide groepen trainden hun bovenlichaam twee keer per week in een gym.
De ene groep deed dat met de bench press, de lat-pulldown, de dumbbell-inclined-press en de dumbbell-row [MJ]. D
e andere groep gebruikte diezelfde oefeningen, en maakte daarmee net zoveel sets - maar voegde daar nog twee single-joint-oefeningen aan toe: de biceps-curl en de triceps-extension [MJ+SJ].
Voordat de training begon en nadat de studenten 10 weken krachttraining achter de rug hadden bepaalden de onderzoekers de spiermassa en de spierkracht in de bovenarmen van de proefpersonen.

Resultaten
De proefpersonen die biceps-curls en triceps-curls aan hun workouts hadden toegevoegd bouwden ietsiepietsie meer spiermassa in hun bovenarmen op dan de proefpersonen die hun bovenlichaam uitsluitend met multi-joint-oefeningen hadden getraind. Het verschil tussen beide groepen was echter niet statistisch significant. Beide groepen bouwden dus evenveel spiermassa op.

upload_2019-8-19_16-34-40.gif

Hetzelfde gebeurde met de kracht die de proefpersonen tijdens de biceps-curl konden ontwikkelen. Die nam weliswaar een beetje meer toe bij de proefpersonen die single- en multi-joint-oefeningen met elkaar hadden gecombineerd, maar ook die verschillen waren niet statistisch significant. Beide groepen bouwden dus evenveel kracht op.
[Hum... Zouden die verschillen tussen beide groepen nog steeds niet significant zijn als je proefpersonen een half jaar laat trainen?]

Conclusie
"In summary, this study showed that the stimuli provided during multi-joint exercises were sufficient to promote gains in muscle size and strength in previously untrained subjects", vatten de onderzoekers samen. "No additional benefit was seen with the addition of supplemental single-joint exercises over a period of 10 weeks"
"Thus, coaches and athletes could save time by not including single-joint exercises in the training program and still achieve gains in muscle size and strength."
"Future studies should analyze the use of single-joint exercises over longer periods of time and in different populations. It would be also interesting to study this concept in lower body muscle groups."

je hoeft je benen ook niet meer te trainen omdat je de gehele dag loopt....

Mwoah. Beetje kort door de bocht dit.
Wat @huggybear1968 aangeeft is ook wel zo. Beginners krijgen genoeg activatie bij de grote lifts (Bench/Deadlift/Rows/Pull-Ups) om de bi's en tri's mee te laten groeien.
Extra stimulus van isolatie oefeningen is dan niet nodig. Als je eenmaal wat ervaren bent heeft het natuurlijk wel voordelen.
Is een beetje hetzelfde als geen glute isolatie doen omdat je door squats ook je glutes activeert.

• #11.390
Ligt er aan...momenteel loop ik veel te weinig - ik heb een zittend beroep waarbij ik de hele dag achter de pc zit - en meestal slechts een half uur per dag (in de middagpauze) met collega´s ga wandelen.
Toen ik echter nog regelmatig "zakdragen" deed, dat was een "Sport" waarbij je met een zak van 100kg op de schouders een route van een 1 km liep waarbij de weg steeds steiler omhoog ging had ik zeker weten sterke beentjes, en dat zonder verder ook maar met een halter te trainen.

Ligt er aan...momenteel loop ik veel te weinig - ik heb een zittend beroep waarbij ik de hele dag achter de pc zit - en meestal slechts een half uur per dag (in de middagpauze) met collega´s ga wandelen.
Toen ik echter nog regelmatig "zakdragen" deed, dat was een "Sport" waarbij je met een zak van 100kg op de schouders een route van een 1 km liep waarbij de weg steeds steiler omhoog ging had ik zeker weten sterke beentjes, en dat zonder verder ook maar met een halter te trainen.
vroeger was ik jong, knap en sterk :p
was sarcastisch bedoeld René, jij en ik weten wel beter toch? :)

• #11.392
En ik weet dat we hier op het Bodybuilding Forum zitten, MAAR dit is toch echt het subforum voor PL, SM & WL.

Daarom citeer ik graag onderstaande...en neem a.u.b. de moeite om het te lezen:

https://www.pt-nijmegen.nl/training_naar_beweging.htm

The body knows nothing of muscles, only movements!

Het is effectiever om trainingen te benaderen, te bekijken en in te delen naar beweging!
Niet per spiergroep!
Waarom niet per spiergroep?
Het lichaam herkent geen spiergroepen en het indelen van trainingen naar spiergroep is totaal niet effectief en niet functioneel!
Het indelen van trainingen per spiergroep is wel nog steeds de meest populaire methode van trainen maar dus zeker niet de meest
effectieve manier van trainen! Het lichaam functioneert ook helemaal niet per spiergroep en/of in isolatie maar naar beweging.
Het indelen van de trainingen op 'lichaamsdelen en/of spiergroepen' is daarom zeker niet de meest effectieve manier van trainen.
Bij het hanteren van deze methode kan het lichaam niet optimaal functioneren, zeker niet wanneer je ook gebruik maakt van machines.
Deze methode is zo'n beetje uitgevonden door de bodybuilders omdat deze manier van trainen voor hen zeer geschikt was maar als je
geen bodybuilder bent of wilt zijn dan moet je deze manier van trainen zeker niet doen.

Door voorstanders van machines (fabrikanten en vele sportscholen) wordt natuurlijk gezegd dat machines zeer effectief zijn en dat je de
spieren juist moet isoleren omdat je deze dan beter kan trainen maar dat is helemaal niet zo ... spieren moet je niet isoleren want zo werkt
het lichaam helemaal niet! Spieren werken altijd in ketens en er is altijd een samenwerking tussen meerdere spieren!

Het indelen van trainingen naar spiergroep is totaal niet effectief en functioneel!
Trainingen moet je indelen naar beweging en niet per spiergroep!

Waarom niet per spiergroep ... ?
Het lichaam functioneert niet per spiergroep of in isolatie en daarbij moet het lichaam de beweging bepalen!
De typische aanpak van krachttraining gericht op diverse spieren is niet efficiënt en niet effectief.
De reden: Hersenen sturen signalen naar de spieren als je wilt dat ze samentrekken (contractie) maar de hersenen zullen niet toestaan dat de spierenonafhankelijk van elkaar zullen werken. Ze zijn een team, en door ze ook op die manier te trainen krijg je betere resultaten.
Train daarom naar beweging en niet per spiergroep!

Het lichaam herkent niet de borstspier maar de push beweging!

upload_2019-8-19_21-43-52.png

Bron: Guy Droog 2012

Het is helemaal niet effectief/functioneel om per spiergroep te trainen, laat staan om de spier nog verder op te delen in kleinere segmenten.
Op bovenstaande foto (linkerdeel) zie je hoe de meeste sporters denken dat ze moeten trainen en in dit geval gaat het om de borstspieren.
De grote en kleine borstspier (pectoralis major en minor) worden verdeeld in een onderkant, middengedeelte, bovenkant, binnenkant etc en
voor elk "gedeelte" wordt een andere oefening gedaan.
Neem nu even de tijd en bekijk het rechterdeel van de foto ...Het verschil is zeer duidelijk te zien!
Bij een compound oefening als bankdrukken gebruik je veel meer spieren en daardoor maakt het lichaam veel groeihormoon aan!
Het verschil tussen geïsoleerde en compound oefeningen is op deze foto ook direct zeer goed te zien!
Hoe en wat?
Bankdrukken (bench press) is een zeer populaire oefening maar gelukkig is dit ook een hele effectieve oefening. Het is een compound oefening
en behoort tot de horizontal push (horizontale duw) oefeningen. Het lichaam gebruikt bij bankdrukken veel meer spiergroepen dan alleen maar
de borstspieren.
Een spier verdelen in kleinere segmenten is niet mogelijk; Binnenkant borst of bovenkant borst bestaat niet met betrekking tot training!
De borstspier, of de musculus pectoralis major (waar ook het woord 'pecs' vandaan komt), bestaat uit drie delen. De pars clavicularis, pars
sternocostalis en de pars abdominalis. Bij bodybuilders beter bekend als de bovenkant borst, de middenborst en de onderkant borst.
Veel krachtsporters veronderstellen dat ze incline, decline en plat moeten bankdrukken om alle drie de delen van de borst te trainen. Die
aanname is onjuist, omdat de hele borst werkt bij elke press beweging. Er is onderzoek gedaan naar de activatie van de verschillende spieren.
Hieruit bleek dat de bovenkant en middenborst beiden evenveel werkten in alle drie de standen van het bankje. Het idee dat je incline moet
bankdrukken, is dus niet op feiten berust. De oefening is zeker niet nutteloos, maar dat terzijde. Wel bleek dat de onderkant borst het minst
werd geactiveerd tijdens het incline bankdrukken. Nergens heb ik het nog gehad over een binnenkant borst omdat deze niet bestaat ...
Veel mannen willen graag een "lijntje" tussen hun borstspieren hebben, maar dat lijntje ontstaat door de algehele groei van de borstspieren.

Laatst bewerkt:
  • #11.393
  • #11.394
Nog een aanvulling op het eerdere verhaal van PT Nijmegen dat je niet per spiergroep maar in bewegingen wat functioneel trainen betreft.

De bewegingen van het lichaam;

Er zijn oefeningen waarbij het lichaam zoveel verschillende spiergroepen tegelijkertijd gebruikt dat je deze oefening onmogelijk aan één spiergroep kunt toewijzen.
Dit zijn de compound oefeningen.
Het is heel belangrijk om te weten dat deze compound oefeningen wel zijn toe te wijzen aan een beweging maar dus niet aan één spiergroep.
Wanneer is een oefening een compound oefening?
Als er tijdens een oefening meerdere gewrichten actief zijn dan spreek je over een compound oefening. Als er bij een enkele beweging meerdere gewrichten een beweging moeten maken dan betekend dit automatisch ook dat er vele verschillende spiergroepen actief zijn:

1) Knee dominant, knie dominante beweging, bijvoorbeeld de squat

2) Hip dominant, heup dominante oefening, bijvoorbeeld de deadlift

3) Vertical push, verticale duw beweging, bijvoorbeeld overhead press

4) Vertical pull, verticale trek beweging, bijvoorbeeld chin up's/pull up's

5) Horizontal push, horizontale duw beweging, bijvoorbeeld bench press

6) Horizontal pull, horizontale trek beweging, bijvoorbeeld bent over row

upload_2019-8-20_9-57-35.png

• #11.395
Training week 34
upload_2019-8-23_9-43-52.png

Comment:
5 singles met 175kg waren nog goed te doen, en gisteren voelden de triples met 150kg wel zeer “licht” aan, waardoor ik toch besloot om met kleine stappen (2.5kg) te verhogen ascending sets te doen tot 160kg. Trainingen lopen vooralsnog goed en tweemaal per week trainen d.m.v. een intensity- en een volumeday bevalt in deze fase beter dan driemaal per week met HLM (heavy-light-medium).

upload_2019-8-23_9-45-1.png

• #11.396
Training week 35

upload_2019-8-30_8-50-16.png

Comment:

Maandag 3 singles met 180kg gedaan, 1e single ging zeer overtuigend, 2e koste wat meer moeite en 3e vond ik moeizaam gaan (voelde met wat "sloompjes" door de warmte)…daarna het slingshot aangetrokken en nog 2 triples met 180kg gedaan.
Het voordeel van een slingshot is dat het gewicht ook daadwerkelijk aanvoelt als 180kg en je enkel hulp krijgt in het begin van de concentrische fase (omhoog drukken) en je een volledige ROM hanteert.
Gisteren weer triples tot 160kg. Ik voelde me deze week door de warmte wat „sloompjes“…maar ben niet ontevreden met de trainingen…het was vorig jaar de laatste keer dat ik singles met 180 in training deed. Ik mag dus niet klagen, natuurlijk mag ik geen wonderen verwachten in 5-6 weken, maar deze manier van trainen (high sets / low reps) bevalt me zeer goed.

upload_2019-8-30_8-50-44.jpg

• #11.397
Overheerlijke combinate van eiwitten en gezonde vetten! :lick:

Ik leef zowat op kwark en bij een eventuele dopingtest zouden ze een overdosis pindakaas kunnen vaststellen ;)
En ik heb van de week voor de eerste keer kwark met pindakaas gemengd….en het smaakt heerlijk! Ik doe er ook graag fruit zoals een BANAAN:banana:aan toevoegen, hmmmm.
Ik gebruik overigens magere kwark en de lekkerste is toch wel de milde kwark van Campina en daarnaast eet ik tegenwoordig alleen nog maar 100% pindakaas, zonder toevoegingen van suiker, zout en palmolie. (Je moet alleen altijd de pindakaas even roeren voor gebruik omdat door een natuurlijk proces de olie boven in de pot drijft).

upload_2019-8-30_10-44-22.png

Laatst bewerkt:
  • #11.398
Vind deze illustraties wel leuk, niets mis met een gezonde portie sarcasme ;)

upload_2019-8-30_11-27-44.png

• #11.399
Trainingen week 36

upload_2019-9-6_9-40-7.png

Comment:
Met drie singles met 180kg op maandag en drie triples met 160kg op donderdag sluit ik mijn voorbereiding voor het a.s. EK af.
Zondag/maandag zal ik nog een deload training doen met gewichten tot 120kg en de rest van de week dan rust.
Ik ben niet ontevreden over de status waar ik momenteel zit…het is nog niet helemaal het oude niveau, maar het gaat wel gestaag die richting uit.
Volgend jaar hoop ik weer gewichten van 190+ te kunnen drukken.
Tweemaal per week trainen met high sets / low reps vind ik fijn om mee te werken.
Na het EK zal ik hiermee verder gaan.
De doelstelling is om op het EK 180+ te drukken, we gaan het zien!

• #11.400
Glenn Pendlay passed away

De legendarische gewichthefcoach (bekend van de Texasmethod en Pendlayrow) is helaas op slechts 48 jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker overleden :(
Moge hij rusten in vrede :engel:

https://fitnessvolt.com/glenn-pendlay-dies-48/

Terug
Naar boven