Training week 15
Comment:
5x5x147.5 ging maandag overtuigend en donderdag vanaf het 4e set toch wel beduidend moeizamer.
Ik moet zeggen dat me dit niet verrast en in de lijn der verwachting ligt. 147.5kg is zo’n 80% van mijn 1RM en dan is de rek er bijna uit.
5x5x150 zal waarschijnlijk nog lukken, maar dat ga ik niet 2x per week doen!
De 2e training zal 5-10% lichter zijn dan de 1e training. Dan verwacht ik ook niet dat ik met 150+ nog lang 5x5 zal volhouden.
Dan denk ik aan twee scenario’s om mee verder te gaan: repprogression methode of top sets met back off sets.
Repprogression
Topset & back off sets
(waarbij alle denkbare combinaties mogelijk zijn…1 topset met 4 back off sets, maar ook 2 topsets met 3 back off sets of 3 top sets met 2 back off sets).
Het “vervolg” op de quotes wat ik in een van mijn vorige posts plaaste.
Focus on what you can, rather than what you cannot.
Set realistic and specific goals, determine what is best for you and do it to the best of your ability.
Je op dat focussen wat je kunt en niet op wat je niet kunt. Een simpel voorbeeld…ik ben een man van 150+kg en kan geen marathon van 50km hardlopen.
Dat is ook niet mijn doelstelling, desondank ben ik heel goed in staat om afstanden van bijvoorbeeld 10km te lopen.
Mijn doelstelling is ook niet om mee te doen aan de „vierdaagse“ van Nijmegen.
Maar wel om elke dag minimaal een half uur stevig te lopen voor mijn algemene gezondheid.
Realistische doestellingen, dat lijkt makkelijker dan het is…we spiegelen ons graag aan anderen, en vooral aan diegene die sterker dan onszelf zijn.
We stellen ons vaak onrealistische doelstellingen en missen vaak het geduld om geleidelijk aan een bepaalde mijlpaal te bereiken.
Ik ben met RAW bankdrukken de 400lbs (180kg) mijlpaal gepasseerd, maar het is onrealistisch en zelfs zeer onwaarschijnlijk (eigenlijk onmogelijk) om te verwachten dat ik de 500lbs (227.5kg) ook nog zal bereiken. Het Wereld Record bij de WDFPF staat in mijn gewichts- en leeftijdklasse (145+ / master 3) op 197.5….mijn beste prestatie op een wedstrijd was tot op heden 190kg…“slechts“ 7.5kg nog te gaan….of eigenlijk 8kg, daar ik het bestaande record met minimaal 0.5kg zou moeten verbeteren.
Lijkt alsof het niet veel voorstelt, maar het tegendeel is waar. Als drug-free masterlifter van 50+ kun je blij zijn als je je kracht weet vast te houden en blessurevrij blij blijft.
Ik hoop dat ik alsnog het WR zal verbeteren en sluit dit zeker niet uit, maar het is een zeer uitdagende doelstelling!
Uitzoeken wat voor jou het beste is en er voor gaan! Bankdrukken is mijn grootste hobby en ik zou het het liefste elke dag willen doen…een „smolov junior bench press programma“ waarbij je 4 x per week op hoge intensiteit doet bankdrukken lijkt me een heel leuk programma, maar helaas ondoenlijk voor mij. Ik herstel niet meer snel genoeg en zou mezelf de vernieling in helpen.
Blessureleed zou gegarandeerd zijn. Met „5x5“ heb ik in het verleden altijd goede resultaten gehad, maar zelfs dat biedt geen garantie voor de toekomst.
Een letterlijk interpretatie van 5x5 across werkt slechts nog maar voor enkele weken…zodoende zal ik om verder te willen gaan variaties hierop moeten doen die ik uitvoering besproken heb.
Ik wens iedereen een
ZALIG PAASFEEST!