XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

Bezoekers in dit topic

Cycle 1 / Week 2 / 5-3-1

1594368857493.png

Comment: deze week stonden in het teken van triples op de HD. 5x3x155 paused reps gedaan wat overtuigend ging.
Dat was uiteraard ook de verwachting, want als ik meteen bij de 1e cycle zou vastlopen dan zou ik veel te zwaar begonnen zijn.
Wat het toepassen van een nieuw schema beschouw ik onderstaande richtlijnen altijd als waardevol.

  1. Begin niet te zwaar!
  2. Stel jezelf een realistische doelstelling en bouw het rustig op.
  3. Geef de voorkeur aan multijoint exercises (samengestelde oefeningen waarbij meerdere spiergroepen betrokken zijn) met vrije gewichten en train ook altijd de tegengestelde spieren (agonisten / antagonisten) voor een goede balans in je lichaam.
  4. Gebruik 3-5 worksets (warming up niet meegerekend) en train de hoofdoefeningen (zoals squat, bench press, overhead press en deadlift) in de 1-5 rep range als de focus op kracht ligt. Met fives bouw je vooral basiskracht op, submaximale singles geven vertrouwen en laten je wennen aan de zwaardere gewichten (wacht nooit met singles tot op de wedstrijddag!) en triples zijn ideaal als overgang van fives naar singles. Nevenoefeningen kunnen uiteraard met een hoger volume uitgevoerd worden, maar wees selectief wat deze oefeningen aangaat.
  5. Lees veel en filter eruit waarvan je denkt dat het voor jou werkt. Wees niet alleen gefocust op sterker worden, maar vergeet ook niet aan blessurepreventie te werken. Neem voldoende herstel tussen de trainingen, luister naar je lichaam!

Fijn weekend allen! :)

1594369080890.png
 
Training week 29

Cycle 1 / week 3 / 5-3-1

1594972044591.png


Comment:
De submaximale singles met 170kg (circa 90% van mijn huidige geschatte 1 RM) gingen zeer overtuigend maandag.
Sinds eind februari (laatste wedstrijd) had ik zulke gewichten niet meer in mijn handen gehad.
Daarmee zit de 1e cycle erop, ik zie uit naar de 2e en hoop dat die net zo goed zal gaan!

Ik weet dat ik bekend sta om iemand die weinig of geen assist doe...en dat klopt ook deels.
Maar er zijn wel degelijk oefeningen die mijns inziens waardevol zijn voor een bankdrukker.
Men noemt dit in het Engels: accessory exercises for benchpress (ofwel bijkomende/ aanvullende oefeningen voor het bankdrukken).
Het moge duidelijk zijn dat het hierbij vooral om triceps, schouders, rug en biceps gaat.
Iedereen kan voor zichzelf invullen welke oefeningen dit zijn.
Als ik aan schouders denk, dan denk ik minder aan overhead press met een barbell (als je overhead press wilt doen, doe het liever met dumbbells waarbij de handen naar elkaar toewijzen daar je daarvoor minder mobiliteit nodig hebt dan bijvoorbeeld neckpress) maar meer aan shoulder raises met niet zozeer de nadruk op intensiteit maar wat meer op volume. Als ik aan biceps denk, dan denk ik aan een dumbbell hammercurls, daar de brachialis als een stabilisator bij het bankdrukken werkt enz.

Daarnaast diverse mobiliteitsoefeningen...ik doe dagelijks wall exercises (oefeningen tegen een muur) met een pilatusbal.
Denk ook aan oefeningen met bands (band pull aparts bijvoorbeeld)
Daarnaast zijn ook oefeningen met een stok (bezemsteel) of weighted bar aanbevelenswaardig, zoals bijvoorbeeld onderstaande flexion, extension en abduction.

1594972630999.png



Ik gebruik zelf graag weighted bars hiervoor die verkrijgbaar zijn van 1 t/m 10kg, ik heb een van 3, 5 en 10kg.

https://pimage.sport-thieme.de/pdf/Hauptkatalog-de-340.pdf


1594972725838.png


1594972788277.png
 
Training week 30/2020

Cycle 2 / Week 1 / 5-3-1


1595579424317.png


Comment:
Deze week begonnen met de tweede cycle, en 5x5x145kg Bench Press op de Heavy Day ging ook probleemloos...gaat lekker :).
Daarnaast uiteraard Banded Rows gedaan en "mobilisatie exercises" met een weighted bar en Pilatus bal.

Ik zit in een goede flow en ben benieuwd of het nationale kampioenschap op 10 oktober in Antwerpen zal doorgaan...je ziet dat in België maar ook in Nederland het aantal coronabesmettingen weer zorgwekkend toeneemt met als gevolg weer een verstrenging van de maatregelen om dit in te dammen :(
We moeten afwachten, op dit moment is het moeilijk te voorspellen.

Prettig weekend iedereen :)

1595580005437.png
 
Laatst bewerkt:
Training week 31 / 2020

Cycle 2 / Week 5 / 5-3-1


1596185380902.png


Comment:
5x3x160kg ging lekker op maandag...de 2 cycle verloopt vooralsnog voorspoedig :)

The myth of the straight line, fix your bar path for a big bench!
Een beetje natuurkunde voor het weekend. De korste afstand tussen punt A en B is een loodrechte lijn, toch? Klopt! Dus drukken we de halter in een rechte lijn omhoog, toch? NEEN!
Om dit te bewijzen haal ik de zogenaamde „momentwet“ erbij. Hierbij gaat het om het begrip „MOMENT ARM“ = Kracht x afstand.
ARM zijn in deze niet je ledematen maar de loodrechte afstand op de kracht en het draaipunt.
Klinkt ingewikkelder dan het is…wat je moet proberen te onthouden is dat het draaipunt, rotatiepunt of ook wel balanceerpunt bij het bankdrukken je schoudergewricht is.
Hoe verder de afstand van het draaipunt hoe zwaarder het wordt.
We laten de halter – om schoulder impingement te voorkomen – bij het zakken echter niet in een rechte lijn zakken (guillotine press) waardoor je armen t.o.v. je romp zo’n 90 graden zouden komen te staan in een zogenaamde T vorm (foto links), hetgeen uitermate slechts voor je schouders is. Je hoort altijd „tuck your ellbows“ dat je je ellebogen kort tegen je lichaam moet aanhouden, maar dat is ook niet efficiënt voor een raw lifter…hou je armen zoals op de foto rechts.
1596185637446.png


Onderstaande illustratie maakt duidelijk wat met "moment arm" bedoelt is.

1596185697939.png


Wat met “J-curve” bedoelt is laat onderstaande illustratie duidelijk zijn…de “groene manier” is de efficiënste manier…je drukt niet als bij de “rode manier” eerst omhoog en vervolgens diagonaal, maar drukt meteen diagonaal en vervolgens (als de halter boven je schouders/gezicht zich bevind recht omhoog). Wat je hierbij echter moet zien te vermijden is dat je de halter tegen de haltersteunen drukt…om dat te voorkomen kun je iets verder weg van de haltersteunen gaan liggen (laat je hierbij de halter aangeven door een spotter).

1596185801454.png

1596185849418.png
 
Nuttige tips, thnx
 
Nuttige tips, thnx

You're welcome! :)
Ik doe inmiddels al zo'n 35 jaar bankdrukken...heb ontzettend veel erover gelezen en gezien...ook zelf (bijna) van alles uitgeprobeerd, trainen met bands, chains, slingshots, cambered bar, swiss bar, boards, noem het maar op....zowel equipped als equipped wedstrijden gedaan, nu enkel nog unequipped (raw).
Ik ben de laatste die zal zeggen dat ik een goede techniek heb ofdat ik een sterke bankdrukker ben...gezien mijn bodyweight van ruim 150kg is het niet zo indrukwekkend wat ik doe.
Over squat en deadlift kan ik niet zo veel zeggen, het zou ongeloofwaardig overkomen daar het al heel lang geleden is dat ik dat ueberhaupt gedaan heb.
Maar wat bankdrukken betreft, durf ik te stellen dat ik inmiddels wel enige expertise heb opgedaan (ook door schande en schade wijzer geworden).
Dat wat ik weet en als nuttig ervaar deel ik graag met anderen.
Ik doe nergens geheimzinnig over, waarom ook?
Bankdrukken lijkt simpel, maar als je op eigen kracht het maximale uit jezelf wilt halen en dat zolang als mogelijk wilt volhouden en daarbij heel wilt blijven komt er meer bij kijken.

Twee dingen maken een wezenlijk verschil:
1) Ben je een equipped of unequipped (raw) bankdrukker?...hoor je tot de laatste groep dan moet je niet technieken nadoen van hen die equipped trainen...die doen heel vaak oefeningen waarbij het vooral op tricepskracht aankomt....boardpress, pinpress, en andere partial oefeningen als bv. floorpress enz. Ze doen dit omdat het benchshirt in het begin van de opwaartste beweging helpt maar in de eindfase niet meer...ze drukken meestal met de ellebogen "tucked" ofwel "elbows in"...en leggen de halter met voorkeur dieper (belly press) een raw benchpresser zal er meer aan hebben als hij bv. paused bench press en incline bench press en wellicht overhead press zal doen...sterke borst en schouderspieren om vooral goed van de borst weg te komen en zal de halter iets hoger leggen en eerder elbows out houding hanteren.

2) Ben je een natty of een juicer? Als natty moet je geen methoden van een juicer willen volgen....daar ga je stuk op om de simpele reden dat je als natty beduidend meer hersteltijd nodig hebt.
Ik durf te stellen dat je als natty geen high intensity / high frequency programma's lang zult volhouden waarbij je 4x per week doet bankdrukken.

Als je deze twee dingen onthoud en daar rekening mee houdt kom je al een heel eind :)
Tenslotte...wees niet enkel gefocust op zwaarder willen bankdrukken....zorg dat je lichaam in balans is...train altijd de antagonisten van de spieren die je gebruikt bij het bankdrukken...en dan doel ik op rows.
"Als je wilt groeien moet je roeien". En besteed ook aandacht aan blessure preventie...vaak beginnen we daar pas mee als we alreeds last van blessures hebben....voorkomen is beter dan genezen!
 
chrash en huggybear1968 ik ken jullie beiden persoonlijk en geloof me; jullie gaan geen vrienden worden qua krachtsport. Beiden prima gasten trouwens (Y)

ik bespaar jullie de discussie/moeite, thank me later ;) :P
Ik ben een makkelijke rustige mens irl hoor :p. Ik lees hier mee voor de goede tips en technieken :)
 
Van mening verschillen mag, we hoeven het heus niet altijd met elkaar eens te zijn...ieder het zijne (leven en laten leven)...zolang je maar respectvol met elkaar kunt omgaan en eerlijk blijft, toch? :)
 
Training week 32/2020

Cycle 2 / week 6 / 5-3-1


1596706672240.png

1596706632296.png


Comment:
Deze week stond de zware dag in het teken van de singles met 175kg...en die gingen alle 5 zeer overtuigend (alles paused reps).
Vandaag op de lichte dag dan nog setjes van 5 reps met 140, naar verwachting komt dit ook wel goed.
Vanaf volgende week de 3 cycle die een stuk pittiger zal zijn en we zullen zien hoe die zal gaan!

Scapular raise / full can exercise.
Na afgelopen week wat “wiskunde”, nu wat “biologie” 😉

Het schoudergewricht is het meest flexibele MAAR ook meest kwetsbare gewricht, veel bankdrukkers krijgen vroeg of laat te maken met blessureleed aan de schouders.
Daarom is het goed om er iets van af te weten en wat eventueel kan helpen om blessures te voorkomen of bij blessureleed het herstel bevorderen.

Schoudergordel: De schoudergordel bestaat uit drie botstukken: het schouderblad (scapula), het sleutelbeen (clavicula) en het opperarmbeen (humerus).

1596706955505.png


Rotatorenmanchet

De spieren van de zogeheten rotatorenmanchet (of rotator cuff) houden de kop van de bovenarm in de gewrichtskom van het schouderblad en trekken het gewrichtskapsel strak. De rotatorenmachet bestaat uit:


1596707018713.png


Er zijn diverse oefeningen die uitstekend voor je rotatoren manchet zijn...er gaan echter ook stemmen op die zeggen dat je je rotatoren juist niet moet trainen...en als je ze doet trainen dan met de nadruk op volume en niet op intensiteit, daar anders andere (sterkere) spiergroepen het werk gaan overnemen. Het lijkt me verstandig om met het laatste rekening te houden.

Deze keer de aandacht voor de scapular raise.

Dit is een hybride tussen een frontraise en een side (lateral) rise...je houd je armen in een V vorm (circa 30 graden t.o.v. je romp) en de duimen van je handen wijzen naar boven!
We noemen dit ook wel de “full can exercise”...er zijn fysiotherapeuten die de “empty can exercise” adviseren, waarbij de duimen naar beneden wijzen.
Mijns inziens onverstandig, daar je dan je schouders in een internal position plaatst wat juist impingement kan bevorderen.
Je kunt de oefening met dumbbells of eventueel resistance bands uitvoeren...nogmaals de nadruk hier ligt op volume en niet intensiteit.
Ik doe deze met gewichten van 2.5kg tot maximaal 5kg en tussen 15-20 herhalingen en dan 3-5 sets.
Bij deze oefening moet je niet je schouders naar achteren en onderen trekken...je ziet dat deze positie te pas en te onpas wordt geadviseerd...hou je schouders neutraal, want op het moment dat je je schouders naar achteren en omlaag trekt verandert ook de positie van je schouderblad en zou je ook je armen in een andere positie moeten plaatsen.

Full Can exercise with dumbbells:

https://www.bing.com/videos/search?q=full+can+exercise+&ru=%2fvideos%2fsearch%3fq%3dfull%2bcan%2bexercise%2b%26qs%3dn%26form%3dQBVR%26sp%3d-1%26pq%3dfull%2bcan%2bexercise%2b%26sc%3d7-18%26sk%3d%26cvid%3dDF714E00C78C4DF8AE0A6B5A5646EF57&view=detail&mid=6A92DC16251F8D84F05C6A92DC16251F8D84F05C&rvsmid=60BF04103BD55201A34A60BF04103BD55201A34A&FORM=VDRVRV

Bronnen:

https://b-reddy.org/are-you-sure-youre-in-the-scapular-plane/

https://zachdechant.wordpress.com/2010/02/09/empty-can-vs-full-can/

1596707086387.png
 
Training week 33 / 2020

Cycle 3 / week 7 / 5-3-1

1597391168341.png

1597391205770.png


Comment:
ik had maandag wat last van de warmte, ging wat moeizamer dan gewend, maar desondanks 5x5x150 gedaan (filmpje van laatste set gemaakt).

Ik ben blij dat 5x5x150 er nog altijd wel inzit, ook als de omstandigheden niet ideaal zijn. 5x5x135 gisteren ging verder ook probleemloos.
Volgende week triples met 165 en de week daarna singles met 180...het gaat een pittige cycle worden, maar dat mag ook best wel!

https://youtu.be/6RuuFTBLmuw [youtu.be]

Vandaag wat aandacht voor Band Pull Aparts...ik heb ze in mijn log alreeds vaker besproken en wil niet in herhaling vallen, maar het is gewoon een van de beste oefeningen die je kunt doen voor het welzijn van je schouders. Het lijkt een heel simpele oefeningen maar er worden desondanks toch wel wat technische fouten gemaakt waardoor de oefening beduidend minder effectief word.


Band Pull Aparts (BPA)

1597391545284.png


https://youtu.be/dd9VoT1BPAY [youtu.be] duidelijk instructiefilmpje van Joe de Franco.

Twee goede weblinks over de BPA

https://themovementfix.com/three-position-band-pull-apart/


Houding:

  • Hoofd: houd je hoofd recht en breng je kin tijdens de beweging niet omlaag!
  • Armen: hou deze op schouderhoogte en schouderbreedte.
  • Handen: bovenhandse, onderhandse of een neutrale grip.
  • Schouders: zijn naar voren gedraaid bij het begin van de beweging.
  • Polsen: staan recht (dus niet je polsen naar achteren buigen).
  • Ellebogen: niet op slot, maar lichtjes gebogen.
  • Rug: hou je rug recht.
  • Borst: niet je borst naar voren brengen, maar adem uit voor je begint.
  • Buik: aangespannen.
  • Billen: samenknijpen om te voorkomen dat je een holle rug gaat maken.
  • Voeten: op schouderbreedte.

Uitvoering:

  • Trek de band beheerst uit elkaar door je armen rustig te spreiden.
  • Breng je schouders naar achteren, niet overdreven samenknijpen en niet omlaag of omhoog.
  • Fixeer de schouders dus niet, maar laat deze vrij bewegen.
  • Hierbij adem je in!
  • Breng de band naar je lichaam en niet je lichaam naar de band.
  • Als de band je borst raakt stop je, dus geen overstrekking.
  • Vervolgens laat je de band gecontroleerd naar de beginpositie terugkomen.
  • Hierbij adem je uit!

Punt van aandacht: De hele beweging verloopt gecontroleerd & beheerst, géén SPEED REPS & géén PARTIAL REPS.
En zeker NIET TE ZWAAR, als je met een band geen 20 reps kunt doen is de weerstand duidelijk te zwaar. Laat je ego thuis en kies liever voor een lichtere band waarmee je meer reps kunt doen.

Sets/Reps: Focus ligt hier namelijk duidelijk op volume en niet op intensiteit, hoog volume en lage intensiteit.
Deze oefening is bedoelt voor warming up, cooling down of als dagelijkse training en blessurepreventie. Je kunt deze oefening DAGELIJKS doen.
Doe circa 100 reps. Je kunt 5x20, 4x25 of ook een maximaal aantal reps doen tot faillure, vervolgens 10 seconden pauze en weer verder op die manier totdat je 100 reps hebt gedaan.
Ik heb beide methoden uitgeprobeerd; met een zwaardere band 5x20 en met een lichtere band sets tot faillure…laatste genoemde vind ik persoonlijk voor deze oefening effectiever.

Variaties: staande-; zittende-; liggende-; knielende uitvoering.

Diagonaal:

1597391594743.png




„3 D“ uitvoering:


1597391610007.png


Isometrische Holds: Spreid je armen en houdt de band in de eind positie 30 seconden vast.

Verschillende hoogtes: high) boven je hoofd; mid) borsthoogte; low) buikhoogte.

Veel voorkomende fouten:

Te zwaar, speed reps, partial reps, lichaam naar de band brengen i.p.v. andersom, schouders omhoog trekken en diverse andere technische fouten zoals hieronder afgebeeld:


1597391649628.png


1597391686913.png
 
Laatst bewerkt:
Uitstekend Nederlandstalig artikel over Band Pull Aparts :thumbs:
Derhalve plaats ik het hele artikel hieronder.

https://encorecoaching.be/pull-apart/

1 oefening voor gezonde schouders: pull apart

Met de toenemende klachten van chronische schouderpijn en disfunctie bij de actieve bevolking, moet er iets gebeuren om gezonde en pijnvrije schouders te beschermen en te herwinnen.
Als we gebogen zitten over onze computers, mobiele telefoons en autosturen, bevinden onze schouders zich in een afgeronde, voorwaartse houding. Het schouderblad wordt geforceerd in protractie (naar voren), opwaartse rotatie (omhoog en rond de zijkant van de bovenrug), en elevatie in een voorwaartse en binnenwaarts geroteerde positie.
De scapulaire stabilisatoren en de achterste schoudermusculatuur veranderen hierdoor. Hoe? Wel, mettertijd worden deze spieren functioneel verkort en verzwakt, wat slecht nieuws is voor de stabiliteit en sterkte van het schoudergewricht, vooral bij het uitvoeren van grote samengestelde oefeningen.
De meest effectieve manier om veel voorkomende klachten en pijn te verbeteren, samen met het verbeteren van een afgrijselijke houding, is door binnen de training een nadruk te leggen op het intelligent trainen van de bovenrug en schouders met gewrichtsvriendelijke bewegingen met een hoog volume en hoge frequentie.

Als je gezonde schouders wil die er zo goed uitzien als ze voelen en functioneren, zal het intelligent trainen van het bewegingspatroon van de pull apart met hoge metabole stress en spanning jou ongetwijfeld resultaat opleveren. De pull apart richt zich rechtstreeks op horizontale abductie, wat dikwijls verwaarloosd wordt in zowel het trainen van de schouders als revalidatie.

1597912946891.png


Uitvoering

  • Plaats jouw voeten op heupbreedte en buig licht door de heupen
  • Houd spanning doorheen het hele lichaam met een neutrale ruggengraat
  • Pak de band vast met een dubbele bovenhandse handgreep (duimen wijzen naar elkaar) op schouderbreedte
  • Houd jouw armen ter hoogte van jouw sternum (lees: ter hoogte van de tepels)
  • Trek jouw handen uit elkaar tegen de weerstand van de band
  • Terwijl je jouw handen buitenwaarts trekt, roteer je de armen schouders licht buitenwaarts (duimen draaien opwaarts). Deze rotatie plaatst jouw handpalmen voorwaarts gericht in een neutrale positie in de eindpositie.
  • Probeer de handen NIET voorbij de lijn van jouw lichaam te trekken
  • Tracht de handen zo ver mogelijk van elkaar weg te trekken. Deze cue zorgt ervoor dat jouw schouderbladen en glenohumeraal gewricht samenwerken als een eenheid
  • Houd de spanning een seconde aan in de eindpositie
1597912981222.png


Richtlijnen

Deze specifieke spieren, samen met de rest van de achterste spieren van de schoudergordel, worden beschouwd als posturale stabilisatoren, waardoor ze zeer goed reageren op hoge volumes, trainingsfrequenties en -intensiteiten.

De pull apart wordt het best geprogrammeerd als opwarming of voorbereidende oefening voor training die de voorzijde van het bovenlichaam benadrukt zoals de borstspier en voorzijde van de schouder (bv. bench press).
Het voorbereiden van jouw schouders op zwaar tillen vereist meer activering en doorgaans iets minder mobiliteitsdrills, vooral van de bovenrug en de spieren rond het schouderblad.
Las de pull apart in als:

  • Dynamische opwarming
  • Voorbereidende beweging bij het trainen van de voorste keten (bovenlichaam)
  • Als filler tussen reeksen van borst-/bankdrukken
Meer info over fillers: Fillers & metabolische finishers

Programmering:

  • 3-5 reeksen
  • 10-20 herhalingen
  • 30-45 seconden rust
Betrokken spieren
Rhomboideus vs. achterste deel schouder
Om het achterste deel van de schouder goed aan te werven en te stimuleren, dien je de wet van de eerste spanning toe te passen en de betrokkenheid van rhomdoideus te verminderen. De wet van de eerste spanning betekent dat de spier die het eerst geactiveerd wordt tijdens een oefening, degene is die het meeste werkt en dus de grootste groeistimulus krijgt.
Bij het trainen van typische oefeningen voor het “achterste deel van de schouders” zoals bent-over lateral raises, chest-supported lateral raises, rear delts machine (reverse pec deck) en dergelijke, versterken de meeste mensen eigenlijk hun rhomboideus omdat ze zich vooral richten op het samenbrengen van de schouderbladen (cues zoals “probeer een potlood tussen beide schouderbladen te klemmen”).
Dit is een geweldige manier om het achterste deel van de schouders NIET te stimuleren!

1597913028785.png


Als je de juiste spiervezels toch wil isoleren, dien je de schouderbladen zo neutraal mogelijk te houden gedurende de volledige beweging. Het beste cue om dit te bereiken is door de belasting (halter, machine of kabel) buitenwaarts te duwen in plaats van achteruit.

Trapezius
Voer een kleine exorotatie (= buitenwaartse draaiing) van de schouder uit wanneer je handen uit elkaar trekt, vooral als jouw trapezius domineert. Wanneer je een traditionele band pull apart uitvoert, ben je (licht) binnenwaarts geroteerd in het schoudergewricht. Dit is op zich geen groot probleem, maar als je deze oefening gebruikt om te compenseren voor zware horizontale drukbewegingen (zoals de bench press), wil je de tegenovergestelde actie uitvoeren wanneer je pull aparts uitvoert.
De toegevoegde externe rotatie helpt de activering van het achterste deel van de schouders te verhogen (aangezien dit één van de functies van deze spier is), terwijl ook de infraspinatus en teres minor worden gestimuleerd. Dit maakt het een veel effectievere blessurepreventieve oefening. Dit is bovendien goed als jouw trapezius dominant is, want als je binnenwaarts gedraaid blijft, blijven de traps en rhomboideus de beweging beheersen.
Indien de sporter de oefening nog steeds meer ervaart in de trapezius in plaats van het bekomen van activatie in de bovenrug, kunnen we dit verhelpen met de band pull down and apart.
Hierbij combineren we in essentie de kracht van de straight arm pulldown met de band pull apart om maximale multiplanaire activering doorheen het gehele schoudercomplex te bereiken. We versterken niet enkel de mind-muscle connection in de bovenrug, maar we herprogrammeren ondertussen de correcte bewegings- en stabilisatiepatronen.

Meer info over mind-muscle connection: Mind-muscle connection

Video: Pull down & apart

De pull apart een daarom zeer veelzijdige oefening. Je kent reeds mijn standpunt als het gaat om het implementeren ervan als een blessurepreventieve en corrigerende oefening, maar de techniek kan ook aangepast worden om een specifieke spier efficiënter aan te spreken. De band pull apart kan op verschillende manieren uitgevoerd worden, afhankelijk van de spier waarop jij jou wil richten, namelijk het achterste deel van de schouders, de rhomboideus of het bovenste deel van de trapezius. De hoogte van de uitgangspositie, eventuele rotatie en mind-muscle connection bepalen alles.
 
Training week 34

Cycle 3 / week 8 / 5-3-1


1597997904390.png

1597997935620.png


Comment:
De triples afgelopen maandag gingen zwaar...ik was zondag nog een dagje in de thermen geweest (sauna) en dat was merkbaar.
Het laatste set kreeg ik helaas slechts 2 reps gedrukt, bij de 3e rep kwam de man met de hamer.
Gisteren zeer overtuigend fives met 140kg gedrukt, laatste set zelfs 8 reps wat een volume pr voor mij met dit gewicht als 50 plusser is :)
Waarschijnlijk zitten er ook wel 10 reps in met dit gewicht als ik het als 1e workset een amrap set zou doen en niet als laatste, maar amrap setjes ben ik nooit goed in geweest.
Zo heb ik bijvoorbeeld nooit meer dan 20 reps met 100kg voor elkaar gekregen, terwijl ik wel 200kg gedrukt heb.

Maandag staan dan tenslotte de singles met 180kg op de planning waar ik echt naar uit zie!
Als ik een voorzichtige evaluatie van 9 weken 5-3-1 mag maken dan bevalt me deze vorm van periodisatie goed.
Ik ben redelijk sterk in fives en singles maar vormen triples de zwakke schakel.
Na 9 weken 5-3-1 wil ik vandaar "5-1" eens doen....één week fives (5x5) en de andere week singles.
Fives & Singles are the best combo for strength, aldus Andy Baker van Starting Strenght.

Hieronder een 10 weken template hoe dit eruit zou kunnen zien, bij de fives heb ik als voorbeeld een startgewicht van 100kg genomen en bij de singles als voorbeeld 120kg.

1597998526552.png


Aanvullende oefeningen:
Uiteraard doe ik elke training banded rows als tegengestelde oefening van het bankdrukken en ook de band pull aparts (BPA)
De BPA doe als warming up, tussen de sets van het bankdrukken door en na het bankdrukken.
Wat ik een goede tip vond uit de artikelen die ik gelezen en geplaatst heb in mijn log hierover is dat je niet moet proberen om je armen zover als mogelijk naar achteren te brengen maar zover als mogelijk uit elkaar, dat is een verschil wat duidelijk merkbaar is.

1597998753318.png
 
Laatst bewerkt:
Training week 35

Cycle 3 / week 9 / 5-3-1


1598608897368.png

1598608810458.png


Comment: de zwaarste week van de 9 weken 5-3-1 cycle stond op het programma:
Singles met 180kg...een tijdje geleden alweer dat ik die nog eens gedrukt had.
Het ging goed, zo goed dat ik besloot om i.p.v. 5 singles er 10(!) van te maken, wat voor mij een all-time volume pr met dat gewicht is.
Natuurlijk ben ik daarmee dik tevreden :flexbiceps:
Alles reps waren paused uitgevoerd. Gisteren dan nog 5x5x145kg gedaan.
Daarnaast uiteraard banded row & band pull aparts gedaan.
Vanaf heden noem ik de zware training een intensity training en de lichte training een volume training, want "licht" is 5x5x145 ook niet echt te noemen.
Op facebook heb ik een filmpje ervan geplaatst van die 10 singles met 180kg

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1899682256828579&id=100003604687029 [m.facebook.com]

Evaluatie: zoals in de vorige post vermeld, gaan me setjes met fives en singles nogal vrij goed af, de triples minder.
Daarom dat ik nu ga beginnen met een "5-1" variant, waarbij ik singles en fives afwissel.
Ik heb bij Fitness seller ook fractionplates besteld, zodat ik met kleine stapjes 0.5-1kg verder kan, daar elke week met 2.5kg verhogen veel te snel tot een plateau zou leiden.

Woensdag besteld, en vandaag in huis, goede en snelle service!

1598609303616.png



1598609454720.png
 
No offense, maar waarom zou je iets wat je zelf als je "zwakke schakel" identificeert weglaten? Betekent dat niet juist dat hier meer winst valt te behalen?
 
Oh, ik beschouw een gerechtvaardigde vraag niet als een "offense" :)

Ik doe meestal 2x per week bankdrukken, veelal onder verdeelt in een heavy day en een light day of een intensity en volume day.
Een intensity day zie ik - in de huidige fase - als trainen met gewichten van 90% en zwaarder.
Een volume day doe ik dan circa 20% en met voorkeur dan 3-5 sets met 5 reps.
Triples vallen daar dus eigenlijk tussen in.
Mijns inziens is dat je op een intensity day als je traind met submaximale gewichten beter singles dan doubles of triples kunt doen.
Bij een single focus je je veel meer op die ene rep dan als bij een double of een triple, althans is dat mijn ervaring...je gaat toch heel anders onder die halter liggen.
Ik doe de intensity training met voorkeur in het begin van de week - na het weekend, zodat ik goed hersteld ben.
De tweede training eind van de week doe ik bewust een 20% minder....om die 2e training zwaarder te doen is voor mij teveel van het goede.
Als ik 20% minder aanhoudt kan ik fives over het algemeen vrij goed doen.
Dus die tussenfase met triples is mijns inziens niet echt nodig.
Douglas Hepburn deed 5x1 (start met 90%) en vervolgens 5x5 (start 70%) achter elkaar in één training in zijn jonge jaren, hij kwam er later op terug dat je het beter kon splitsen omdat het voor de meeste sporters te zwaar zou zijn om tijdens één training achter elkaar te doen. Het hele verhaal is echter dat hij 5x1 deed en vervolgens 5x3 en altijd een rep deed toevoegen i.p.v. het gewicht (rep progression methode) totdat hij bij 5x5 uitkwam, dat is dus ook een optie. Maar triples gebruiken als een hybride tussen de intensity en volume day, bijvoorbeeld op 80% dan 5x3 doen...is niet mijn keuze.
Het is een persoonlijke afweging, en bovenstaande heeft mijn persoonlijke voorkeur.
 
Snap je punt. Vraag me alleen af in hoeverre je aan het begin van de week "beter hersteld bent". Ik denk/dacht hetzelfde hoor. Vaak plan ik ook mijn zwaardere sessies in het begin van de week. Opzich logisch, vooral als je fysiek zwaar werk doet. Doe je dit echter niet, dan is de keuze niet altijd logisch. Stel je doet maandag je 1e dag en vrijdag je 2e, dan zitten hier 3 dagen tussen. Als je dan maandag weer dag 1 doet, zitten hier maar 2 dagen tussen.

Nog afgezien van deze wiskunde van de koude grond; ikzelf "leef" wat meer in het weekend. Junkfood, langer opblijven, later opstaan, etc. Ik ben het type man dat mensen doorgaans als "saai" zullen bestempelen (geen drugs, drank, of andere gekkigheid) maar kan wel een mooie film met de vriendin of een late pokeravond met vrienden waarderen. Ik merk dan ook dat ik fysiek vaak op maandag "brakker" ben dan later op de week. Mentaal is een ander verhaal (na een werkweek), maar ik denk dat veel "kantoorpikkies" niet per sé aan het begin van de week in betere shape zijn dan op het einde. Food for thought :)
 
Klopt helemaal, daarom doe ik op donderdag die 2e training en zijn er zo 3 dagen tot mijn volgende intensity/heavy day. Jij vind jezelf saai, welnu ik ben daar de overtreffende trap van 😉
Ben nog veel saaier en ga zelfs in het weekend op tijd naar bed, doorgaans net zo laat als door de week, ik slaap alleen langer, daar ik niet zo vroeg uit de veren moet. Ik ben ook een kantoorpik en geloof me met gemiddeld 50 uur per week werken als logistiek planner met de nodige stress die erbij komt kijken ben ik aan het einde van de week - ondanks dat ik mijn job graag doe - gewoon uitgeblust.

By the way, food for thougt is nothing wrong with 😊
 
Super interessante log. Ik ga deze volgen ;)

Meteen een vraag aan jou als ervaren bankdrukker;

hoe komt het volgens jou, dat ik met de platte bench last krijg van pijntjes in mijn polsen en/of schouders? Ondanks het archen en rustig drukken (dus gecontroleerd naar beneden en boven, geen bounce of iets dergelijks).
En met de decline bench merk ik geen enkele probleem en druk ik ‘fijner’.

Ik probeer het te begrijpen en te leren en ik denk dat ik van jou veel kan leren. (Ik ga je log rustig aan doornemen :D).
 
Super interessante log. Ik ga deze volgen ;)

Meteen een vraag aan jou als ervaren bankdrukker;

hoe komt het volgens jou, dat ik met de platte bench last krijg van pijntjes in mijn polsen en/of schouders? Ondanks het archen en rustig drukken (dus gecontroleerd naar beneden en boven, geen bounce of iets dergelijks).
En met de decline bench merk ik geen enkele probleem en druk ik ‘fijner’.

Ik probeer het te begrijpen en te leren en ik denk dat ik van jou veel kan leren. (Ik ga je log rustig aan doornemen :D).

Je hebt het over archen en gecontroleerd drukken, dat zegt verder niet zo heel veel over je polsen.
Bij decline druk je vanuit een andere hoek dan bij flat bench press.
Bij decline druk je t.o.v. je lichaam niet recht omhoog of diagonaal richting je gezicht, je drukt dan als het ware richting je tenen.
Waarschijnlijk is de stand van je polsen bij het decline drukken anders als bij flat bench press.
Analyseer de stand van je polsen en de greepbreedte bij het flat bankdrukken.
Hieronder zie je twee verkeerde standen die belastend zijn voor je polsen en de juiste stand.

bench press wrists neutral



Dan de juiste gripbreedte, de onderarm dient op 90 graden t.o.v. de halter te staan….ofwel parallel aan de haltersteunen...te wide of te close is alles belastend voor je polsen


bench press grip width



Gebruik polsbandages bij je worksets.
Na de warming up trek ik meestal polsbandages aan. de meesten doen de polsbandages verkeerd ombinden.
Niet alleen een knie moet je op de juiste wijze bandageren, de pols eveneens.
Doe je het te laag - onder het polsgewricht - heeft je polsgewricht nauwelijks support...bandageer richting je handpalm.

wrist wraps


Hoop dat je hier wat aan hebt?:)
 
Back
Naar boven