Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hoeveel kcal en wat eet je zoal om op dat gewicht te blijven?
Ik tel eigenlijk geen kcal...ik eet maximaal 4 maaltijden per dag...de hoofdmaaltijd is dat wat de pot schaft...de andere drie maaltijden bestaan meestal uit magere kwark, skyr of yoghurt rijkelijk met fruit en noten gemengd...drink veel melk, eet graag eieren (gekookt, spiegelei, ommelet), ben een echte carnivoor maar kom me niet met braadworst of carbonade of zoiets dergelijks....ik eet meestal gevogelte en mager rund- of varkensvlees, maar tegenwoordig heb ik zelfs liever vis dan vlees...eet graag zalm en tonijn. Bij wat ik eet let ik er wel op dat het vrij "gezond" is....zoweinig mogelijk bewerkte producten...ik heb een lieve vrouw die graag en goed kan koken :) Ik neem verder geen supplementen.
Een vriend van me aan wie ik regelmatig doorgeef wat ik eet heeft uitgerekend dat ik zo´n 3000-3500 kcal per dag eet.
Ik ben van kindsbeen nogal vrij fors geweest en in mijn puberteit serieus obees geworden. Ik eet heus geen 5000kcal of meer per dag om 150+ te wegen.

Heb ik problemen of beperkingen door mijn gewicht?
Nee, althans ervaar ik het niet zo.
Ik kan uiteraard geen marathon lopen, maar verder doe ik wat ik graag doe, naast krachtsport bijvoorbeeld wandelen in de natuur (routes tot circa 10km) ga ik vrijwel elke week in de sauna en slaap ik elke nacht zo´n 8 uur (ga meestal op tijd naar bed). Ik rook niet, drink zelden alcohol en heb geen overgewicht gerelateerde kwalen.
Als ik soms op t.v. wel eens even kijk naar programma`s zoals de "biggest loser" en personen zie klagen en huilen wat ze niet allemaal voor problemen door hun overgewicht ervaren en niet lekker in hun vel zitten is dat iets waarin ik me totaal niet herken. Ik zap dan ook meestal snel door ;)
 
Training week 40/2020

Bench Press
1601626307465.png


Comment: Zoals reeds eerder vermeld vind ik singles & fives de beste combo voor strength.

Als het om verbeteren van de maximaalkracht gaat moet je je focussen op intensity en niet op volume....het core programma is 5x5...ik citeer hier uit het boek:
Captains of Crush Grippes: What they are and how to close them. Nieuw leesvoer voor me...de nummer 2 van COC krijg ik gesloten...eens kijken hoe ver ik uiteindelijk zal komen.
1601626442274.png


Naast Bankdrukken doe ik ook altijd de antagonisten trainen d.m.v. rows...normal gesproken doe ik banded rows met elastieke banden.
Gisteren eens wat anders geprobeerd...de meadow rows...ofwel single arm barbell row.

Ik doe overigens de "supported" variant.

https://fitguide.nl/oefeningen/meadows-row/ [fitguide.nl]

If you want to grow you gotta row, bro. Maar de ene roeioefening is de andere niet. Neem nou de Meadows Row, genoemd naar zijn uitvinder, de Amerikaanse bodybuilder John ‘Mountain Dog’ Meadows. Deze unilaterale oefening biedt een aantal unieke voordelen, vooral voor wie meer dikte in de bovenrug nastreeft.

Roeien op z’n Meadows​

Met de Meadows row train je, net als met de single-arm dumbbell row, maar één kant van de rug tegelijk. Alleen doe je dat bij de Meadows row met een halterstang, die zich in een landmine-houder bevindt (welke je bijvoorbeeld ook voor t-bar rows gebruikt).

Je voert de oefening in een gesplitste houding (split stance) uit, met één been naar voren dus. De arm aan de zijde die je niet gebruikt rust op de knie aan dezelfde zijde. Pak de barbell aan het uiteinde vast met een geproneerde (overhandse) greep en trek hem recht naar boven. Laat de stang zo ver mogelijk zakken en herhaal.

Voordelen​

Deze manier van roeien biedt een aantal specifieke voordelen.

Gewicht​

Je kunt zwaarder in gewicht gaan dan bij gewone barbell rows, doordat er minder spanning op je onderrug staat (je leunt immers met je andere arm). Daardoor wordt mogelijk wel je gripkracht een belemmerende factor, wat je kunt voorkómen door lifting straps te gebruiken.

Doelspieren​

Door de geproneerde greep leg je meer accent op de spiergroepen in je bovenrug, in het bijzonder de rhomboideus en de moeilijk trainbare onderkant van de trapezius. Een goede ontwikkeling van deze spieren is van groot belang voor de dikte van je bovenrug, waarmee je de driedimensionale look creëert die veel bodybuilders ontberen.

Met de Meadows row train je ook de latissimus dorsi (brede rugspier), maar in mindere mate dan wanneer je een neutrale greep hanteert, zoals bij de dumbbell row.

Range Of Motion​

Door de split stance kun je een grotere range of motion (ROM) gebruiken, wat een betere stretch aan de onderkant van de oefening teweegbrengt.

Mind-muscle Connection​

Door de stabielere houding, met minder spanning op de onderrug, in combinatie met de grotere ROM kun je een betere mind-muscle connection bewerkstelligen dan bij de meeste andere roeioefeningen. Bij de Meadows row voelen wij de spieren in onze bovenrug veel beter dan bij de single-arm dumbbell row.

Genoeg reden dus om de Meadows row een kans te geven, zeker als je rug diepte mist doordat de trapezius en rhomboideus onvoldoende ontwikkeld zijn.

Aanwijzingen​

In onderstaande video wordt de oefening gedemonstreerd door… John Meadows himself! Hij benadrukt dat je lichaam stevig op zijn plaats moet blijven, met een platte rug, zonder te zwaaien of te draaien: het enige wat je doet, is je elleboog recht naar boven bewegen.


Programmering​

De Meadows row is een samengestelde oefening, waarbij, naast de genoemde rugspieren, ook je posterior deltoids (achterkant schouders) en je biceps meedoen.

Voor een correcte uitvoering en een goede mind-muscle connection gebruik je het beste een gewicht waarmee je 8-12 herhalingen kunt doen (met inachtneming van 1-3 Reps In Reserve). Doe zware roeioefeningen aan het begin van je (rug)training.

De meeste mensen hebben 14 tot 22 sets per week nodig voor optimale spiergroei in de rug. Verdeel die sets min of meer over horizontale en verticale pull-oefeningen.

1601627010546.png
 
Gewoon eens uitproberen en kijken of deze oefening je bevalt :)
We zullen zien of het bij mij een "blijver" zal zijn...het enige wat ik al sinds diverse decennia consequent doe is bankdrukken ;)
Hoe dan ook...altijd belangrijk om de tegengestelde spiergroepen (antagonisten) te trainen.
 
John Meadows is sowieso een groot voorbeeld voor vele ouderen lifters qua oefeningen en dergelijken. Helaas heeft hij pasgeleden een hartaanval gehad (al is hij er gelukkig wel bovenop gekomen lijkt het), dus voorlopig zal hij niet meer zwaar liften.
 
Ik had dat ook gelezen.
Hij is van 1972, dus nu 48 meen ik?
Vrij jong om alreeds hartklachten te krijgen, toch?
Goed dat het weer beter met hem gaat 😊
 
Ja, al heeft hij natuurlijk wel meer gezondheidsproblemen gehad (als ik het goed heb mist hij een deel van zijn darmstelsel bijvoorbeeld).
Heeft steroiden gebruik en/of zijn bodybuild levensstijl invloed op deze hartaanval? Ongetwijfeld!
Was het hem ook gebeurd als ie niet gekuurd had maar meer "normaal" had geleefd? Dat denk ik wel.
Tuurlijk is het gezonder om niet te kuren EN niet te drinken/roken/overgewicht te hebben etc.
Dat is het ideaal beeld voor gezondheid; natural, gezond gewicht, voldoende beweging, niet roken en 0 drugssgebruik (incl. alcohol).
Ik denk echter dat zijn bodybuild levensstijl (met gezonde voeding, niet roken/drinken, veel sporten en cardio) niet per sé slechter is dan die van de gemiddelde huisvader die in de bouw werkt. Maar misschien ben ik naief :)
 
Naïef ben ik ook altijd, zjjn we er al met twee 🤭
Je hebt gelijk dat vele andere factoren (roken, drinken, overgewicht, ongezond eten en stress) hun sporen ongetwijfeld zullen nalaten. Een vriend van me is veganist, rookt niet, drinkt niet, heeft geen gram te veel, fanatiek hardloper. Hij zal me hoogstwaarschijnlijk overleven, desondanks gaat het volgens mij niet alleen om kwantiteit maar ook kwaliteit in het leven.
Steroïden hebben zeker weten ook een impact op je lichaam en ik vermoed dat de meeste bodybuilders die met 50 nog zo uitzien als Meadows al vrij lang wat gebruiken. Gezondheidsproblemen is de prijs die ze ervoor betalen...en dat is een hun keuze...de één heeft geluk en komt er redelijk goed mee weg, anderen hebben pech en leggen al vroeg het loodje.
Het is niet voor niets dat de meeste sporters rond hun 40e hun "retirement" aankondigen...door dan te stoppen met steroïden hopen ze dat de gevolgen van hun gebruik te overzien zullen zijn.
 
Naïef ben ik ook altijd, zjjn we er al met twee 🤭
Je hebt gelijk dat vele andere factoren (roken, drinken, overgewicht, ongezond eten en stress) hun sporen ongetwijfeld zullen nalaten. Een vriend van me is veganist, rookt niet, drinkt niet, heeft geen gram te veel, fanatiek hardloper. Hij zal me hoogstwaarschijnlijk overleven, desondanks gaat het volgens mij niet alleen om kwantiteit maar ook kwaliteit in het leven.
Steroïden hebben zeker weten ook een impact op je lichaam en ik vermoed dat de meeste bodybuilders die met 50 nog zo uitzien als Meadows al vrij lang wat gebruiken. Gezondheidsproblemen is de prijs die ze ervoor betalen...en dat is een hun keuze...de één heeft geluk en komt er redelijk goed mee weg, anderen hebben pech en leggen al vroeg het loodje.
Het is niet voor niets dat de meeste sporters rond hun 40e hun "retirement" aankondigen...door dan te stoppen met steroïden hopen ze dat de gevolgen van hun gebruik te overzien zullen zijn.
Dit vind ik mooi verwoord.
 
Ik heb iemand gekend die regelmatig (meerdere malen per jaar) een marathon liep. Rookte niet, af en toe een glas wijn en zag er verdomd goed uit.
Met haar 52e een hartaanval gehad en overleden.
Ik geloof er wel in dat je dingen kunt ‘oprekken’ door gezond te leven maar je genen en de geluksfactor spelen een belangrijke rol is mijn ervaring.
 
Ik heb iemand gekend die regelmatig (meerdere malen per jaar) een marathon liep. Rookte niet, af en toe een glas wijn en zag er verdomd goed uit.
Met haar 52e een hartaanval gehad en overleden.
Ik geloof er wel in dat je dingen kunt ‘oprekken’ door gezond te leven maar je genen en de geluksfactor spelen een belangrijke rol is mijn ervaring.
Klopt...ik kende ook een fanatieke sportvrouw die zeer gezond leefde...midden 40 kreeg ze borstkanker en overleed helaas...zeer tiest, maar dat gebeurt...een ander gaat altijd met de fiets i.p.v. de auto en wordt overhoop gereden door een (vracht)auto...van het concert des levens krijgt niemand een programma. Daarom geniet van het leven, het duurt maar even en je leeft slechts één keer! Doe wat je graag wilt doen en ga ervoor om je dromen te verwezenlijken. En behandel iedereen zoals jezelf ook behandelt zou willen worden! 😊
 
My way to increase the bench press!!! :flexbiceps: :wl:


1601745336377.png
 
Laatst bewerkt:
Training week 41

1602233974388.png


Comment: Intensity Training op maandag voelde zwaar aan, ik had last van mijn onderrug. De volume training daarentegen ging easy (geen last meer van mijn onderrug).
Dit n.a.v. de meadow rows, die ik op maandag, donderdag en zaterdag gedaan had.
Ik heb nog wat aanvullende research gedaan en het blijkt dat als je voorover gebogen een gewicht naar je toe trekt zoals bij rows er een behoorlijke druk op je onderrug komt te staan.
Bij een halter van 20kg ervaart je rug het als 60kg (vermenigvuldigen met de factor 3).
Bij het optillen van gewicht van de grond zoals bij deadliften of gewichtheffen zien we dat de lifter door knieeën zakt en bij het optillen van de halter deze zo kort als mogelijk langs het lichaam houdt.
Bij rows sta je dus voorover gebogen (meer of minder het bovenlichaam parallel aan de vloer) en trekt deze naar je toe, volgens onderstaande fysio's kan dit leiden tot rugproblemen.


Ze beginnen over de "good morning" en aanvullend dan over een barbell row.

Moet men deze oefening nu dan mijden?
Veel hangt waarschijnlijk daarvan af of men deze technisch goed uitvoert en zeker niet te zwaar zal willen gaan.
Tevens zijn er diverse vormen waarbij je deze supported kunt doen.
Desondanks heb ik besloten om deze oefening niet meer te doen...ik heb in het verleden een rugblessure met deadliften opgelopen en merk dat ik op exact dezelfde plek weer last kreeg.
Ik ga dus gewoon weer verder met de banded row die ik zowel bilateral als unilateral uitvoer (éénarming en met beide armen).

1602234629829.png
 
Training week 41

Bekijk bijlage 507699

Comment: Intensity Training op maandag voelde zwaar aan, ik had last van mijn onderrug. De volume training daarentegen ging easy (geen last meer van mijn onderrug).
Dit n.a.v. de meadow rows, die ik op maandag, donderdag en zaterdag gedaan had.
Ik heb nog wat aanvullende research gedaan en het blijkt dat als je voorover gebogen een gewicht naar je toe trekt zoals bij rows er een behoorlijke druk op je onderrug komt te staan.
Bij een halter van 20kg ervaart je rug het als 60kg (vermenigvuldigen met de factor 3).
Bij het optillen van gewicht van de grond zoals bij deadliften of gewichtheffen zien we dat de lifter door knieeën zakt en bij het optillen van de halter deze zo kort als mogelijk langs het lichaam houdt.
Bij rows sta je dus voorover gebogen (meer of minder het bovenlichaam parallel aan de vloer) en trekt deze naar je toe, volgens onderstaande fysio's kan dit leiden tot rugproblemen.


Ze beginnen over de "good morning" en aanvullend dan over een barbell row.

Moet men deze oefening nu dan mijden?
Veel hangt waarschijnlijk daarvan af of men deze technisch goed uitvoert en zeker niet te zwaar zal willen gaan.
Tevens zijn er diverse vormen waarbij je deze supported kunt doen.
Desondanks heb ik besloten om deze oefening niet meer te doen...ik heb in het verleden een rugblessure met deadliften opgelopen en merk dat ik op exact dezelfde plek weer last kreeg.
Ik ga dus gewoon weer verder met de banded row die ik zowel bilateral als unilateral uitvoer (éénarming en met beide armen).

Bekijk bijlage 507705

interessant m.b.t. de bent over row!
 
Ik denk niet dat de goodmorning OF de deadlift een probleem is voor je rug, ik denk dat je mobility/uitvoering/aantal kilo's een probleem is voor je rug... Ik denk dat goodmornings wel een goed voor je zijn, omdat het je helpt qua mobility. Ik denk alleen dat je die beter doet met een safety bar (of bijv. een plate voor je chest). Zeker met jou postuur (no offense) kom je toch nooit diep genoeg om het een probleem voor je rug te laten zijn.

Ik geloof ook niet zozeer dat jij niet meer kan deadliften. Je kan niet meer zwaar deadliften wellicht. Ik denk dat 5x10 deadliften met bijv. 50 a 60kg wonderen zou doen voor je mobiliteit en overall fitness. Het feit dat je wel 200kg kan bankdrukken maar niet kan bukken voor een 60kg stang... klinkt best invalide toch? Ik weet dat het je doel niet is, maar op jou leeftijd (weer no offense) wil je misschien ook gewoon beetje fit blijven en kunnen bewegen... Maar je moet het ook zelf weten. Ik ken zo bijvoorbeeld zat bodybuilders (ook vaak wat ouder) die het prima vinden dat ze er super "breed" uitzien maar hun kind/klein kind niet meer uit de buggy kunnen tillen. Ieder zijn ding, maar het is niet wat ik ambieer persoonlijk...
 
Soms wil ik ook weer eens wat "anders" dan wat ik gewend ben uitproberen, hetgeen me meestal niet goed bekomt 🤭😉
 
Oh en ik weet dat je nu gaat zeggen "ik wandel nog dagelijks en doe nog die en die band oefeningen". Je hoeft je niet te verdedigen Renee ;) Ik waardeer je en geef enkel mijn mening. Ik kan me niet voorstellen dat een beer als jij het niet fijn vind om dalijk op 60 nog steeds "de sterkste man bij de verhuizing" te zijn.
 
Soms wil ik ook weer eens wat "anders" dan wat ik gewend ben uitproberen, hetgeen me meestal niet goed bekomt 🤭😉

De grote valkuil voor "ons" is dat we dingen vaak fanatiek willen doen, zoals we gewend zijn uit onze "eigen" sporten. En dat is vaak niet goed en leid tot blessures. Wandelen is goed, joggen niet (voor ons). Rows bij je bankdrukken doen (met een band of dumbells) is goed, 120kg barbell rows niet. Een deadlift beweging (eventueel met een trap bar, kettlebells, dumbells, vanaf een platform, etc.) met lichte gewichten zijn goed, zwaar willen pullen als een powerlifter niet. Ik denk dat veel andere dingen jou wel kunnen helpen, maar je moet er geen doel van maken. Je moet het gewoon doen als hulp en thats it.

Ik weet nog dat je enkele jaren geleden begon met CoC grippers. Toen maakte je er ook direct een ding van. Zo zou ik het overigens ook doen, maar vanaf een bepaalde fase is dat niet meer handig. Had je 1x per week 3x10 gedaan en that's it, dan had je nu waarschijnlijk oersterke handen en gezonde polsen.
 
Back
Naar boven