XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Je hebt het over archen en gecontroleerd drukken, dat zegt verder niet zo heel veel over je polsen.
Bij decline druk je vanuit een andere hoek dan bij flat bench press.
Bij decline druk je t.o.v. je lichaam niet recht omhoog of diagonaal richting je gezicht, je drukt dan als het ware richting je tenen.
Waarschijnlijk is de stand van je polsen bij het decline drukken anders als bij flat bench press.
Analyseer de stand van je polsen en de greepbreedte bij het flat bankdrukken.
Hieronder zie je twee verkeerde standen die belastend zijn voor je polsen en de juiste stand.

bench press wrists neutral



Dan de juiste gripbreedte, de onderarm dient op 90 graden t.o.v. de halter te staan….ofwel parallel aan de haltersteunen...te wide of te close is alles belastend voor je polsen


bench press grip width



Gebruik polsbandages bij je worksets.
Na de warming up trek ik meestal polsbandages aan. de meesten doen de polsbandages verkeerd ombinden.
Niet alleen een knie moet je op de juiste wijze bandageren, de pols eveneens.
Doe je het te laag - onder het polsgewricht - heeft je polsgewricht nauwelijks support...bandageer richting je handpalm.

wrist wraps


Hoop dat je hier wat aan hebt?:)

wow! :o Wat een mooie uitleg. Dit is wel erg duidelijk.
Ik denk dat de ‘stand’ van mijn polsen niet goed zijn als ik de afbeelding zo bekijk. Ook vraag ik me af hoe de stand van mijn ellebogen zijn ten opzichte van de stang.
Hier ga ik dus op letten.
Ik heb geen bandages. Verstandig om ze aan te schaffen dus? Ik druk nog niet zo zwaar :rolleyes: zit pas op 95-100 KG. Vandaar dat ik dacht dat ze nog niet nodig waren.
(Ik tape mijn knieën voor de squat ook niet in).
 
wow! :o Wat een mooie uitleg. Dit is wel erg duidelijk.
Ik denk dat de ‘stand’ van mijn polsen niet goed zijn als ik de afbeelding zo bekijk. Ook vraag ik me af hoe de stand van mijn ellebogen zijn ten opzichte van de stang.
Hier ga ik dus op letten.
Ik heb geen bandages. Verstandig om ze aan te schaffen dus? Ik druk nog niet zo zwaar :rolleyes: zit pas op 95-100 KG. Vandaar dat ik dacht dat ze nog niet nodig waren.
(Ik tape mijn knieën voor de squat ook niet in).
Graag gedaan, doe jezelf filmen of laat je filmen en analyseer dan wat je ziet.
Niets mis met 100kg bankdrukken, en om pijn aan je polsen te krijgen hoef je niet zwaar te drukken, met een verkeerde stand krijg je ook last met lichtere gewichten. Ik zou polsbandages zeker overwegen. Er zijn vele soorten of maten, neem een paar van Titan of Inzer van niet minder dan 50cm, de kortere kun je niet fatsoenlijk om je pols bandageren. Neem wel geen bandages die te stijf en te hard zijn, veroorzaakt pijn en een knellend gevoel, zeker als je het niet gewend bent 😊
 
Van titan gebruik ikzelf de "titanium" en van Inzer de Iron Z wrist wrap, met een voorkeur voor titan.
 
Training week 36

"Singles & fives, the best combo for strength"

1599203017976.png


Comment: De singles op maandag gingen goed en het bevalt ook goed en de fives met 146 gingen ook prima. Singles is toch wel een stigma op, het zou gevaarlijk zijn en blessures in de hand werken. Er zijn coaches die hun pupillen nooit een single laten doen, enkel op de wedstrijd. We moeten singles echter NIET verwarren met maximaal beurten! Elke week een maximaal beurt willen doen lijkt me inderdaad niet raadzaam, maar als je een sport als powerliften doet draait het uiteindelijk om singles…het is een one-repetition sport…op een wedstrijd wordt immers niet gekeken hoe vaak je een bepaald gewicht kunt drukken, maar naar wat het zwaarste gewicht is wat je kunt drukken, tillen of buigen!

Regelmatig singles in je training opnemen is dus sportspecifiek!
Het schenkt vertrouwen als je zware singles hebt gebogen, gedrukt of getild. Je 1 RM berekenen aan de hand van een of andere tabel of calculator is niet zaligmakend. Er zijn atleten die 3x190 tillen, maar 1x200 laten liggen…hoe komt dat? Aan de kracht kan het niet liggen, het is dan een mentale barriëre. Ik heb dat ook gehad met het drukken van 200kg…heel vaak geprobeerd en ook heel vaak laten liggen…mijn coach haalde destijds een truukje uit…hij hing 200kg aan het halter en zei dat het 190 was…en 190 had ik heel vaak overtuigend gedrukt. Ik ging dus met een gevoel van vertrouwen onder die halter liggen…en wat gebeurde…juist, jullie raden het al…ik drukte die 200kg! Daarom zou ik richting een wedstrijd zeker singles in de training opnemen en in training tot je 1e of 2e beurt gaan die je op de wedstrijd wilt drukken….voor die verbetering van je 1 RM ga je dan tijdens de wedstrijd. Vertrouw niet op mooie berekeningen in de trend van als je 5x5x100 drukt, dan druk je op een wedstrijd ook wel 1x120…ja, in theorie klopt dat ook wel, maar als je nooit zwaarder dan die 100k bent gegaan in training, is het mentaal een behoorlijke uitdaging om op een wedstrijd dan 120kg te drukken.

Microloading:
Het werken met fraction plates bevalt goed, maandag 5x1x181 overtuigend gedrukt en gisteren dan 5x5x146kg. Soms wordt er nogal laagdunkend over microloading gedaan. Mijns inziens is microloading vooral voor gevorderde lifters interessant. Je kunt langer met kleine stapjes vooruit en het duurt dus langer voordat je een plateau bereikt hieronder een voorbeeld van 180 tot 185. Met een verhoging van 2.5kg per week loop je binnen 3 weken tegen een plateau…met 1kg doe je daar 6 weken over en met 0.5kg zelfs 9 weken!
Wereldrecords worden vaak verbeterd met 0.5kg(!)…wie het kleine niet eert…

1599202951032.png


1599203158934.png
 
1599818029702.png

1599818076943.png
 

Bijlagen

  • 1599818059490.png
    1599818059490.png
    15,2 KB · Weergaven: 75
Soms als lezer moet je de verschillende manieren van loggen ontcijferen.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat je alleen maar let op bankdrukken? 2x in de week banken? 3 dagen rust na een training en in die 3 dagen geen andere spiergroepen? Of post je gewoon de hulp oefeningen niet?

Ik zie in je handtekening dat je een bond bent begonnen? de Knkf is toch ook drugfree? vertel eens wat meer wat je motiveerde om een bond te beginnen?
Goed bezig als ik het zo bekijk ouwe Huggy Beer, Nice
 
Hoi Champ!

Dat is een "eeuwigheid" geleden dat ik nog eens wat van jou gehoord heb :)
Hoe gaat het met je, doe je nog trainen?

Ja, ik doe hoofdzakelijk bankdrukken, ik ben heilig overtuigd van het specificiteits principe....als je sterker wilt worden in bankdrukken dan moet je bankdrukken.
Natuurlijk kun je hierin variëren met gripwijdte en hoek van de bank (incline/decline), trainen met boards, chains, bands, slingshots, benchshirts, speciality bars (cambered bar /swissbar) wat ik alles heb uitgeprobeerd, maar de competitionstyle benchpress bevalt me het beste. Overigens doe ik vanaf mijn 50e enkel nog raw bankdrukken.
Uiteraard train ik wel de antagonisten...door middel van horizontale banded rows en doe ik met een pilatus bal en resistance bands wat mobiliteitsoefeningen.
Tevens bevalt mij de low rep / high set methode het beste...het aantal reps overstijgt niet het aantal workreps...is daar hooguit gelijk aan...b.v. 5x1, 5x3 en 5x5 (sets x reps).
Ik doe inderdaad slechts 2 maal per week bankdrukken...na een intensieve training heb ik lang herstel nodig...vooral daar merk ik aan dat de tand des tijds aan mij knaagt...dat het herstelvermogen steeds meer tijd vergt.

Ik heb inderdaad in 2018 aan de wieg van de Drug Free Powerlifting Federation Netherlands gestaan en ben daar ook de contactpersoon voor in Nederland.
Menige discussie over de zin en onzin van het oprichten van een nieuwe federatie heeft o.a. op dit forum plaats gevonden.

https://forum.bodybuilding.nl/topic...e-drugfree-hoog-in-het-vaandel-hebben.413753/

Ik wil dat niet allemaal gaan herhalen en ook niet de KNKF/NPB in een negatief daglicht stellen. Ik ben er zelf zo´n 10 jaar lid van geweest en respecteer nog altijd diverse lifters van de KNKF.
Het is vooral uit onvrede over het - in mijn ogen inefficiënte - dopingbeleid.
Als iemand een positieve dopingtest heeft wordt hij of zij voor een bepaalde tijd geschorst en kan daarna weer deelnemen, vaak komt men sterker dan voorheen.
Ik ken zonder namen te noemen diverse voorbeelden hiervan.
De World Drug Free Powerlifting Federation - die overigens alreeds sinds 1988 bestaat - onder wiens auspicien wij vallen hanteert een zero tolerance beleid jegens dopingzondaars.
No second chance...bij een dopingpraktijk is het game over! Alle records die je eventueel gezet hebt worden verwijderd en ook alle titels mag je inleveren.
Kunnen wij 100% garanderen dat er bij ons geen "juicers" ertussen zitten? Helaas niet, het zou erg naïef zijn om dat te geloven, maar we gaan er dus wel duidelijk heel anders mee om.
Dan vindt het nieuwe bestuur van de KNKF dat de privacy van haar leden zwaarder weegt dan het algemeen belang en worden de namen van positieve dopinguitslagen van Nederlandse wedstrijden niet bekend gemaakt.
Ik zeg dat wie willens en wetens doping gebruikt heeft en zijn billen dus gebrand heeft maar op de blaren moet zitten...maak dus alle dopinguitslagen bekend!
Internationaal gezien doet de IPF/EPF dat overigens wel.
Tevens vind ik dat op nationale en internationale wedstrijden van de WDFPF het er allemaal sportiever, ja zelf familiair toegaat.
Niemand die capsones heeft of verwaand divagedraag vertoont.
Dan is de president van de WDFPF Wim Backelant die ik persoonlijk zeer goed ken en regelmatig contact mee hebt uiterst vriendelijk en amicaal...dit in tegenstelling tot de de president van de IPF.
Toen ik een wedstrijd bij de WDFPF wilde doen en via mail aan de president van de IPF gevraagt had of dit mogelijk was kreeg ik een kort maar krachtig antwoord: "READ OUR RULES"
Nouja, die regels worden nogal verschillend geïnterpreteerd want lifters van de VGPF in België en lifters van de BVDK in Duitsland (respectievelijk de belgische en duitse tak van de IPF) doen nationaal gezien gewoon mee bij de BDFPF en GDFPF (belgische en duitse tak van de WDFPF). Toen ik een wedstrijd meedeed in Antwerpen waar ik overigens ook meteen een dopingcontrole kreeg (die zoals in de lijn der verwachting lag negatief was) was dat voor de KNKF/NPB reden om me te schorsen (nadat ik bekend gemaakt had bij het bestuur dat ik had meegedaan en ook een dopingtest had gehad)...ik heb me toen "bedankt" en vervolgens een NL tak van de WDFPF opgericht in samenwerking met Wim Backelant. We staan nog in onze kinderschoenen en zullen waarschijnlijk niet zo groot worden als de KNKF/NPB..maar daar gaat het mij niet om...het gaat mij om de visie van de lifters...liever 20 man die volledig achter ons beleid staan dan 200 leden waarvan ik niet weet of ze fair play hoog in het vaandel hebben staan...onze federatie is opgericht door natural lifters, speciaal voor natural lifters om deze competitie te kunnen bieden met gelijkgezinden.

Het zijn lange antwoorden geworden, hoop dat je er wat mee kunt! :)
 
Laatst bewerkt:
Training week 38/2020

Intensity Day
:
Bench Press: 2x10x20 / 7x70 / 5x100 / 3x130 / 1x150 / 1x170 / 4x1x185, 5e reps was een fail
Vervolgens nog 5x20 standing horizontal banded rows gedaan.

Volume Day:
Bench Press: 2x10x20 / 7x70 / 5x100 / 3x130/ 4x5x150 + 3x5x150 (shoulder saver).
Aanvullen weer 5x20 standing horizontal banded rows gedaan.

Comment: 1e rep met 185 tijdens de intensity day voelde wat onwennig, 2e en 3e rep gingen overtuigend, de 4e zwaar en de 5e een fail.
Bijna hetzelfde verhaal op volume day....eerste 3 sets gingen overtuigend...4e set moeizamer geen 5e set meer gedaan, met de shoudersaver nog 3x5 gedaan.
Het is opvallend dat na 3 sets de rek er een beetje uit is...natuurlijk ben ik blij dat ik singles met 185 en fives met 150 kan, maar om 5 worksets te doen bij 180+ en 150+ valt behoorlijk zwaar.
Nu word overigens voor masterlifters waar ik met bijna 52 jaar onder val 3 worksets i.p.v. 5 worksets aanbevolen...

1600614826830.png
 
Hoi Champ!

Dat is een "eeuwigheid" geleden dat ik nog eens wat van jou gehoord heb :)
Hoe gaat het met je, doe je nog trainen?
Ja het is zeker een tijdje terug, heb in die jaren elke maand wel eens een beetje opgedrukt maar niet zo fanatiek gebleven als jij en vele andere toppers hier.

Ja, ik doe hoofdzakelijk bankdrukken, ik ben heilig overtuigd van het specificiteits principe....als je sterker wilt worden in bankdrukken dan moet je bankdrukken.
Geloof is een sterk begrip en als mensen van iets overtuigd zijn dan betekend dat vaak dat het voor die mensen ook daadwerkelijk werkt. Doorzetten in de dingen waarin je gelooft maakt mensen beter. Er zijn ook mensen die al jaren trainen en elke keer weer met andere theorien en schema's komen aanzetten. Soms lijkt het of die mensen gewoon niet het doorzettingsvermogen en geloof hebben dat jij hebt.

Natuurlijk kun je hierin variëren met gripwijdte en hoek van de bank (incline/decline), trainen met boards, chains, bands, slingshots, benchshirts, speciality bars (cambered bar /swissbar) wat ik alles heb uitgeprobeerd, maar de competitionstyle benchpress bevalt me het beste. Overigens doe ik vanaf mijn 50e enkel nog raw bankdrukken.
Uiteraard train ik wel de antagonisten...door middel van horizontale banded rows en doe ik met een pilatus bal en resistance bands wat mobiliteitsoefeningen.
Tevens bevalt mij de low rep / high set methode het beste...het aantal reps overstijgt niet het aantal workreps...is daar hooguit gelijk aan...b.v. 5x1, 5x3 en 5x5 (sets x reps).
Dat is wat ik voor de grote 3 ook al 20 jaar doe en ik kan het ook wetenschappelijk onderbouwen en beargumenteren, dus ik ben het met je eens.

Ik doe inderdaad slechts 2 maal per week bankdrukken...na een intensieve training heb ik lang herstel nodig...vooral daar merk ik aan dat de tand des tijds aan mij knaagt...dat het herstelvermogen steeds meer tijd vergt.
Joh, ik deed altijd een 2 weken schema zelfs in de tijd dat ik gebruikte trainde ik niet 2x per week borst, dus ik vind het knap.. je lichaam zal er wel aan gewent zijn dat je dat nog aankan. Ik doe het niet

Ik heb inderdaad in 2018 aan de wieg van de Drug Free Powerlifting Federation Netherlands gestaan en ben daar ook de contactpersoon voor in Nederland.
Menige discussie over de zin en onzin van het oprichten van een nieuwe federatie heeft o.a. op dit forum plaats gevonden.
Leuk, dan heb ik wat te lezen.

https://forum.bodybuilding.nl/topic...e-drugfree-hoog-in-het-vaandel-hebben.413753/

Ik wil dat niet allemaal gaan herhalen en ook niet de KNKF/NPB in een negatief daglicht stellen. Ik ben er zelf zo´n 10 jaar lid van geweest en respecteer nog altijd diverse lifters van de KNKF.
Het is vooral uit onvrede over het - in mijn ogen inefficiënte - dopingbeleid.
Als iemand een positieve dopingtest heeft wordt hij of zij voor een bepaalde tijd geschorst en kan daarna weer deelnemen, vaak komt men sterker dan voorheen.
Ik ken zonder namen te noemen diverse voorbeelden hiervan.
De World Drug Free Powerlifting Federation - die overigens alreeds sinds 1988 bestaat - onder wiens auspicien wij vallen hanteert een zero tolerance beleid jegens dopingzondaars.
No second chance...bij een dopingpraktijk is het game over! Alle records die je eventueel gezet hebt worden verwijderd en ook alle titels mag je inleveren.
Kunnen wij 100% garanderen dat er bij ons geen "juicers" ertussen zitten? Helaas niet, het zou erg naïef zijn om dat te geloven, maar we gaan er dus wel duidelijk heel anders mee om.
Dan vindt het nieuwe bestuur van de KNKF dat de privacy van haar leden zwaarder weegt dan het algemeen belang en worden de namen van positieve dopinguitslagen van Nederlandse wedstrijden niet bekend gemaakt.
Grappig dat je dat zegt. Zelf ben heb ik een andere mening over gebruik en vind dat mensen die de top willen bereiken over lijken zouden moeten gaan om dat te doen. Maar ik respecteer natuurlijk de recreatieve sporter die het risico niet wilt nemen, dat heb ik altijd gedaan. Maar terug naar wat ik zo grappig vind; Toen ik het Nederlandse record verbrak op de NK wist ik dat er een dopingcontrole zou zijn, ik wist dat ik gecontroleerd zou worden en ik wist dat het mijn laatste wedstrijd zou worden.
Waarom deed ik het dan toch?? Waar jij vecht voor een eerlijke sport, deed ik dat ook op mijn eigen manier. ik vond het schijnheilig dat bepaalde sporters niet aanwezig waren als er controle zou zijn. Zoals jij zegt ze wilde niet op de blaren zitten. Maar ik was altijd eerlijk en open omdat mijn levensfilosofie anders is dan van de meeste. Echter waar jij spreekt over privacy was het zo dat mijn uitslag door WimWam openbaar bekent werd gemaakt in details, waar bij andere sporters alleen werd verteld dat ze "gebruikt" hadden werd bij mij de privacy en geheimhoudingsplicht totaal genegeerd. Ondanks dat was het mijn eigen keus en het waren mijn fouten om van te leren. Ik neem niemand iets kwalijk.


Ik zeg dat wie willens en wetens doping gebruikt heeft en zijn billen dus gebrand heeft maar op de blaren moet zitten...maak dus alle dopinguitslagen bekend!
Internationaal gezien doet de IPF/EPF dat overigens wel.
Tevens vind ik dat op nationale en internationale wedstrijden van de WDFPF het er allemaal sportiever, ja zelf familiair toegaat.
Niemand die capsones heeft of verwaand divagedrag vertoont.
Divagedrag hoort soms een beetje bij de winnersmentaliteit. Iemand met een negatief zelfbeeld zal nooit zichzelf kunnen overwinnen, je moet jezelf daarom soms een beetje voor de gek houden en denken dat je meer bent.
Ondanks dat ik het geen divagedrag zou noemen, want dat is voor wijven.


Dan is de president van de WDFPF Wim Backelant die ik persoonlijk zeer goed ken en regelmatig contact mee hebt uiterst vriendelijk en amicaal...dit in tegenstelling tot de de president van de IPF.
Toen ik een wedstrijd bij de WDFPF wilde doen en via mail aan de president van de IPF gevraagt had of dit mogelijk was kreeg ik een kort maar krachtig antwoord: "READ OUR RULES"
Nouja, die regels worden nogal verschillend geïnterpreteerd want lifters van de VGPF in België en lifters van de BVDK in Duitsland (respectievelijk de belgische en duitse tak van de IPF) doen nationaal gezien gewoon mee bij de BDFPF en GDFPF (belgische en duitse tak van de WDFPF). Toen ik een wedstrijd meedeed in Antwerpen waar ik overigens ook meteen een dopingcontrole kreeg (die zoals in de lijn der verwachting lag negatief was) was dat voor de KNKF/NPB reden om me te schorsen
Ja ik kan mij ook niet vinden in die filosofie. De Friesen hadden ook altijd een grote bankdrukwedstrijd(ik kan even de naam van bepaalde kopstukken niet herinneren, excuus Johannes). "De Wilde bond" noemde de NPB ze. Ik mocht ook nooit met ze mee doen, daarom was ik vereerd toen ik als scheidsrechter werd gevraagd. Die gasten zijn toppers en ik mis het wereldje soms wel.
Het gaat mij om de sport, om mannen die het maximale uit zichzelf willen halen en jezelf bewijzen als de beste dat kan je niet doen vanuit één bond. Jammer dat je geschorst werd.


(nadat ik bekend gemaakt had bij het bestuur dat ik had meegedaan en ook een dopingtest had gehad)...ik heb me toen "bedankt" en vervolgens een NL tak van de WDFPF opgericht in samenwerking met Wim Backelant. We staan nog in onze kinderschoenen en zullen waarschijnlijk niet zo groot worden als de KNKF/NPB..maar daar gaat het mij niet om...het gaat mij om de visie van de lifters...liever 20 man die volledig achter ons beleid staan dan 200 leden waarvan ik niet weet of ze fair play hoog in het vaandel hebben staan...onze federatie is opgericht door natural lifters, speciaal voor natural lifters om deze competitie te kunnen bieden met gelijkgezinden.

Het zijn lange antwoorden geworden, hoop dat je er wat mee kunt! :)

Ja fair play.. ik weet nog toen ik 23 jaar geleden ofzo naar de eerste YBF natural bodybuilding nk en wk ging. De Nederlanders kwamen op en waren niets vergeleken met bijv USA, waar in die tijd prohormonen gewoon legaal waren en koeien groot werden van finaplix. Niets naturals aan. Maar dat is het spel dat sommige spelen. Zo steek ik niet in elkaar.

Zo ken ik iemand die jaren lang zei hij dat hij nog nooit iets had gebruikt... maar na jaren vertelde hij dat hij toch wel eens anavar had gebruikt(super zwakke aas voor kindjes met een groeiachterstand), weer wat tijd later vertelde hij dat hij niet zeker wist of die anavar wel zuiver was want hij had toch wel meer winst dan theoretisch mogelijk zou moeten zijn. Het zijn dat soort kleine dingentjes waardoor je de leugenaars ontmaskerd.
Ik wist al jaren dat hij gebruikte omdat hij zeer wisselend gedrag vertoonde, soms maanden een normaal mens en dan ineens 2 maanden snel boos en agressief.
Op een gegeven moment wist ik dat als hij een nieuw schema ging proberen met een nieuwe theorie dat dat zijn manier was om eventuele winst van aas te verbloemen, onder de noemer van een nieuw schema en nieuwe impuls.. Dat soort mensen zitten er nou eenmaal tussen. Mensen die gebruiken veroordeel ik niet, maar mensen die erover liegen en dus niet aan jouw "fair play" doen tja.. ik ben het met je eens dat dat soort mensen een teleurstelling zijn. Maar ik zou ze alsnog de hand schudden als ik naast ze op een podium stond.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben nogal gedreven en train gedisciplineerd, sla zelden of nooit een training over...het is eigenlijk een soort van routine geworden of wellicht zelfs vorm van verslaving?
Hoe dan ook, ik heb "autistische" trekjes op dat gebied :o...ik hou van routine en voel me onprettig als ik van mijn vaste routine afwijk.
Ook wat mijn standpunten over doping betreft ben ik zeer standvastig en steek ik mijn mening niet onder stoelen en banken wat hier op dit forum menigmaal stof voor discussie was.
Tegenwoordig ben ik wel wat genuanceerder (verstand komt met de jaren) en heb ik zoiets van leven en laten leven.
Iedereen moet maar dat doen wat hij of zij niet laten kan. Ik heb ook niets persoonlijks tegen sporters die gebruiken, iedereen maakt zijn eigen keuzes en dat respecteer ik.
Maar ik accepteer het niet als iemand die doping gebruikt in een bond die een anti-dopingbeleid heeft. Gebruikers horen daar duidelijk niet thuis.
Ben je het niet eens met de regels van een bepaalde bond, dan ga je toch bij een bond waar geen anti-dopingbeleid is. Keus genoeg...als je ziet hoeveel verschillende powerliftfederaties er zijn.
En ja ik weet dat het in de professionele sportwereld ondanks alle mooie idealen vrijwel onmogelijk is om op het hoogste niveau mee te draaien zonder doping.
Er heerst veel doofpot mentaliteit en tot in de hoogste kringen is men hypocriet en corrupt, zoals bijvoorbeeld het schandaal bij de IWF aantoond.


Nu zijn gewichtheffen, powerlifting, strongman en bodybuilding nogal dopinggevoelige sporten, maar ook bij vele andere sporten zullen er gegarandeert ondersteunende middelen gebruikt worden.

Ik train al sinds jaren in mijn eigen homegym, en die is goud waard (bleek vooral toen de sportscholen dicht moesten vanwege covid 19) 24/7 en 365 dagen per jaar open en nooit wachttijden ;)
Ik ken ook die jongens die snelle progressie maken onder het mom van een nieuw schema of bepaalde voedingssupplementen en dan trots als een pauw in een mouwloos haltershirt rondlopen en verliefd als de Griekse god Narcissus op hun eigen spiegelbeeld voor de spiegels in de sportschool staan. Als ze zich in het kleedlokaal omkleden zie je vaak dat de rug en nek vol zit met acne. Als dan de kuur is uitgewerkt maakt het halterschirt net als sneeuw voor de zon plaats voor een ruimzittende alles bedekkende sweater. Als men dan vervolgens nog geen deuk meer in een pakje boter krijgt gedrukt verwijt men dat aan een of andere "blessure".

Ik stuur je nog een PM :)
 
Ik ken ook die jongens die snelle progressie maken onder het mom van een nieuw schema of bepaalde voedingssupplementen en dan trots als een pauw in een mouwloos haltershirt rondlopen en verliefd als de Griekse god Narcissus op hun eigen spiegelbeeld voor de spiegels in de sportschool staan.
Als ze zich in het kleedlokaal omkleden zie je vaak dat de rug en nek vol zit met acne. Als dan de kuur is uitgewerkt maakt het halterschirt net als sneeuw voor de zon plaats voor een ruimzittende alles bedekkende sweater. Als men dan vervolgens nog geen deuk meer in een pakje boter krijgt gedrukt verwijt men dat aan een of andere "blessure".
 
Training week 39/2020

Monday Intensity training
Bench Press: 2x10x20, 7x70, 5x100, 3x130, 1x160, 1x180 & 1x182,5kg
Banded Rows:5x20

Thursday Volume training
Bench Press: 2x10x20, 7x70, 5x100, 3x130 & 10x3x160kg (volume pr with triples!)
Banded Rows:5x20

Saturday Recovery training
Bench Press; 4x25x10kg wide grip & 4x25x5kg close grip.
Banded Rows: 4x25

Comment; Intensity training verliep moeizaam...182,5kg voelde al heel zwaar aan en derhalve niet verder gegaan. Ik forceer niets en luister altijd naar mijn lichaam. Gaat het minder dan doe ik ook wat minder, zo simpel is dat.
Volume training op donderdag verliep daarentegen weer zeer goed....triples met 160kg gedaan en een nieuw volume pr gezet door 10x3 te drukken.
Recovery training op zaterdag....deze vermeld ik normaal gesproken niet, maar voor het totaal plaatje wellicht toch beter.
Ik druk dan bewust niet met een halter waar ik nog halterschijven aan kan hangen, maar gebruik voor de widegrip een "weighted bar" en voor de closegrip een medicijnbal met handvaten.
Deze training is puur voor doorbloeding van spieren en pezen bedoelt.

Op facebook had ik eens foto´s van mijn homegym geplaatst, ben er toch erg blij mee :)

24/7 open, "corona proof"
😉
and always only a doorway from my couch. Equipment has increased over time.
- Benchpress with safetybars & combo squat/bech rack and a flat bench
- Several olympic bars with special bars like swissbar, EZbar, hexbar and 2 olympic dumbbells.
- 300+ kg weightplates, also fraction plates from 0,125 until 1.0 kg and small dumbbels from 0.5 to 5.0 kg.
- 3 slamballs, 2 kettlebells en 1 medicine ball with handles.
- Hand grippers "heavy grips" from 100lbs until 350lbs & "fat gripz".
- Minibands until monsterbands.
- Theraband tubes (all resistances).
- Ellbow sleeves, ellbow cuffs and wrist raps.
- 2 powerlifting belts.
- Several Slingshots & 1 shouldersaver.
- Approx 10 benchshirts (Rage X Inzer en Titan Super Low Cut katana) and several singlets.
- Landmine with handle.


1601203191212.png
 
10 triples van 160 KG :o respect!!
Deze manier van trainen is gebaseerd op de methoden van Douglas Hepburn...remember: low reps = high strenght!
Hij deed veel singles, doubles en triples en zelden meer dan fives als het ging om pure kracht....bijvoorbeeld 8-10 sets X 3-5 reps.
Als ezelsbruggetje kun je onthouden dat het aantal reps lager zou moeten zijn dan het aantal sets.
Een voorbeeld: 8 sets x 3 reps (bij deze is duidelijk het aantal reps lager dan het aantal sets) is beduidend beter geschikt als het om pure kracht gaat dan 3 sets x 8 reps.
Overigens was Hepburn geen fan van trainen tot het uiterste...hij zei altijd: Train heavy, but not hard.
Sommigen stellen dat trainen met een hogere intensiteit en lager volume blessure gevoelig is en je beter op een lagere intensiteit en hoger volume kunt trainen.
Ik durf te stellen dat een AMRAP set (as many reps as possible) op vrij lage intensiteit meer blessuregevoelig is dan trainen met high intensity en low volume.
Na een X-aantal reps bij een set ben je minder gefocust hetgeen ten koste van een goede uitvoering gaat.
Als personen met zware gewichten blessures oplopen dan komt dat omdat ze een gewicht hebben gekozen wat gewoon te zwaar was.
Als je bijvoorbeeld singles doet, begin dan met singles op 90% van je 1RM...en doe dan bijvoorbeeld 5 sets van 1 rep.
En als je dat rustig opbouwt en niets doet forceren is het risico op blessures vrij gering.
Wat je nodig hebt is PATIENCE (geduld) aldus Hepburn...niets overhaasten...meestal willen we teveel en te snel, toch?

1601224227619.png
 
Back
Naar boven