AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Ik denk niet dat de goodmorning OF de deadlift een probleem is voor je rug, ik denk dat je mobility/uitvoering/aantal kilo's een probleem is voor je rug... Ik denk dat goodmornings wel een goed voor je zijn, omdat het je helpt qua mobility. Ik denk alleen dat je die beter doet met een safety bar (of bijv. een plate voor je chest). Zeker met jou postuur (no offense) kom je toch nooit diep genoeg om het een probleem voor je rug te laten zijn.

Ik geloof ook niet zozeer dat jij niet meer kan deadliften. Je kan niet meer zwaar deadliften wellicht. Ik denk dat 5x10 deadliften met bijv. 50 a 60kg wonderen zou doen voor je mobiliteit en overall fitness. Het feit dat je wel 200kg kan bankdrukken maar niet kan bukken voor een 60kg stang... klinkt best invalide toch? Ik weet dat het je doel niet is, maar op jou leeftijd (weer no offense) wil je misschien ook gewoon beetje fit blijven en kunnen bewegen... Maar je moet het ook zelf weten. Ik ken zo bijvoorbeeld zat bodybuilders (ook vaak wat ouder) die het prima vinden dat ze er super "breed" uitzien maar hun kind/klein kind niet meer uit de buggy kunnen tillen. Ieder zijn ding, maar het is niet wat ik ambieer persoonlijk...
Je hebt gelijk ik hoef me inderdaad niet te verdedigen maar ik zal ook niet ontkennen dat ik een mobiliteitsprobleem heb, en dat heb ik al van kindsbeen af aan.
Ik was altijd gruwelijk slecht in gymnastieklessen (deed met toestemming van de leraar "spijbelen") en ben nooit lenig en heb nooit een grote bewegingsdrang gehad.
Desondanks kan ik er verder prima mee leven en blijk ik bij verhuizingen nog altijd in staat om dingen te tillen die anderen niet of nauwelijks verplaatst krijgen ;)
 
De grote valkuil voor "ons" is dat we dingen vaak fanatiek willen doen, zoals we gewend zijn uit onze "eigen" sporten. En dat is vaak niet goed en leid tot blessures. Wandelen is goed, joggen niet (voor ons). Rows bij je bankdrukken doen (met een band of dumbells) is goed, 120kg barbell rows niet. Een deadlift beweging (eventueel met een trap bar, kettlebells, dumbells, vanaf een platform, etc.) met lichte gewichten zijn goed, zwaar willen pullen als een powerlifter niet. Ik denk dat veel andere dingen jou wel kunnen helpen, maar je moet er geen doel van maken. Je moet het gewoon doen als hulp en thats it.

Ik weet nog dat je enkele jaren geleden begon met CoC grippers. Toen maakte je er ook direct een ding van. Zo zou ik het overigens ook doen, maar vanaf een bepaalde fase is dat niet meer handig. Had je 1x per week 3x10 gedaan en that's it, dan had je nu waarschijnlijk oersterke handen en gezonde polsen.
Volkomen gelijk!
Te veel of te zwaar of te snel is nooit verstandig...maar als iedereen zo zou denken dan zou er waarschijnlijk niemand meer aan wedstrijden meedoen.
We willen - beter gezegd - ons ego wil grenzen verleggen.

Overigens krijg ik de no 2 van de COC nog altijd vrij easy gesloten...maar ben "bang" dat bij serieus trainen er snel blessures zullen komen...maar 1x per week wat met zo'n grippers oefenen lijkt me inderdaad vrij goed te doen.
 
Ik vind je methodische opbouw voor de bench heel erg goed hoor. Er zit een plan achter en je wil kijken wat er nog uit te halen valt. Een voorbeeld voor velen en ook voor mij. Als ik alle jaren "met een plan" had gewerkt zoals jij, was ik nu veel sterker. Echter, sommige dingen moet je "gewoon doen" omdat het juist zonder plan/doel een goede bijdrage levert aan je sport/leven. Ik ga 1x per week (vrijdagochtend, voor mijn werk) bij Alex thuis conditie training doen. Ik krijg dan personal training van Alex. Er zit (volgens mij) niet echt een enorm plan achter (alhoewel Alex wel altijd de training voorbereid) en al helemaal geen doel. Ik heb geen wedstrijdjudo ambities meer of wat dan ook waarvoor ik de conditie van een beer voor nodig heb. Echter, op lange termijn vind ik dit wel belangrijk. Daarom is het gewoon elke vrijdag lekker afzien. Er zit niet echt progressie in (behalve dan dat ik minder kapot ga, maar geen methodische opbouw), er zijn geen specifieke doelen, maar ik doe het gewoon, omdat ik weet dat het mij (hopelijk) de komende 30 a 40 jaar helpt om te kunnen blijven sporten en/of de dingen doen die ik leuk vind.

Dit geld niet alleen voor cardio, maar dus ook voor mobility/deadlifts/grippers/etc... Als je iets als "nuttig" ervaart, maar niet extreem belangrijk opzich, doe het gewoon op je gemakje en met "medium effort". Als je 3/4 van dit soort dingen doet (bijv. 2x in de week 3x10 op de deadlift met 50kg, 1x per week 3x10 op de gripper en 1x per week een extra lange wandeling door het bos, noem maar iets) en je houd dit elke week vol, dan kan het op lange termijn enorme bijdragen aan je leven EN bankdrukken :)
 
Ik vind je methodische opbouw voor de bench heel erg goed hoor. Er zit een plan achter en je wil kijken wat er nog uit te halen valt. Een voorbeeld voor velen en ook voor mij. Als ik alle jaren "met een plan" had gewerkt zoals jij, was ik nu veel sterker. Echter, sommige dingen moet je "gewoon doen" omdat het juist zonder plan/doel een goede bijdrage levert aan je sport/leven. Ik ga 1x per week (vrijdagochtend, voor mijn werk) bij Alex thuis conditie training doen. Ik krijg dan personal training van Alex. Er zit (volgens mij) niet echt een enorm plan achter (alhoewel Alex wel altijd de training voorbereid) en al helemaal geen doel. Ik heb geen wedstrijdjudo ambities meer of wat dan ook waarvoor ik de conditie van een beer voor nodig heb. Echter, op lange termijn vind ik dit wel belangrijk. Daarom is het gewoon elke vrijdag lekker afzien. Er zit niet echt progressie in (behalve dan dat ik minder kapot ga, maar geen methodische opbouw), er zijn geen specifieke doelen, maar ik doe het gewoon, omdat ik weet dat het mij (hopelijk) de komende 30 a 40 jaar helpt om te kunnen blijven sporten en/of de dingen doen die ik leuk vind.

Dit geld niet alleen voor cardio, maar dus ook voor mobility/deadlifts/grippers/etc... Als je iets als "nuttig" ervaart, maar niet extreem belangrijk opzich, doe het gewoon op je gemakje en met "medium effort". Als je 3/4 van dit soort dingen doet (bijv. 2x in de week 3x10 op de deadlift met 50kg, 1x per week 3x10 op de gripper en 1x per week een extra lange wandeling door het bos, noem maar iets) en je houd dit elke week vol, dan kan het op lange termijn enorme bijdragen aan je leven EN bankdrukken :)
Bench is het enige wat ik echt leuk vind (waarschijnlijk omdat ik erbij kan liggen ;) )...en daar heb ik me redelijk in verdiept. Ik weet het is zeer eenzijdig en je hebt in alles wat je schrijft volkomen gelijk hoor.
Goed dat je bij Alex gaat trainen :thumbs:, hij weet iemand wel te motiveren en heeft natuurlijk enorm veel ervaring en achtergrond en zelf ook op het hoogste niveau meegedaan.
Ik merk wel dat ik als geen specifiek doel heb ik niet uit mijn luie stoel te krijgen ben. Er moet een duidelijk plan van aanpak zijn en nog wat te halen vallen (althans dat idee moet ik hebben), net wat jij schrijft.
Wellicht moet jij mijn mental coach dan maar worden? ;)
 
Ik snap wel wat je bedoeld, ik heb dat ook wel. Wat je kan doen is (dit werkt echt) zoveel mogelijk mensen (wel die het een fuck boeit, niet gewoon iedereen op straat :roflol: ) vertellen wat je goede voornemens zijn. Ik heb bijvoorbeeld tegen mijn ouders, vriendin en broertje gezegd dat ik wilde stoppen met Cola. Dan is de weg terug moeilijker, want zij zullen teleurgesteld zijn. Je hebt een leuke vrouw (denk ik, ik ken haar alleen van zien) en leuke zonen (die ken ik wel enigzins) + een legio aan mensen die je volgen hier op het forum. Vertel hun wat je plan is, of doe dat hier in je log. Dan kom je wel van je luie achterste af :)

Ik denk dat Alex zich kapot lacht als ie hoort dat jij dat laatste zei (al is het maar als grap). Hij noemt me altijd een "mentaal wrak". Wel een tamelijk slim wrak (hij vroeg me laatst zelfs om "zijn eigen schema" eens te bekijken, waarop hij overigens vervolgens op elke aanmerking een weerwoord had, volgens mij zijn alle toppers eigenwijs :roflol: ), maar geen ideale "mental coach" XD
 
Ik doe niet aan "goede voornemens" juist om teleurstellingen te voorkomen...ik val zelf ook altijd weer in oude, vertrouwde patronen terug :)
Ik ben echt een gewoontedier in de ruimste zin van het woord. Voel me het beste bij iets wat ik al sinds jaar en dag geroutineerd doe...elke verandering zie ik met lood in de schoenen tegemoet en voel ik me zeer oncomfortabel bij...anders gezegd, ik kom niet graag uit mijn comfortzone...dat is mijn zwakke plek!
Wat zal ik hier eens gaan beloven?....eens kijken...ik ga 50kg afvallen! ik ga 250kg raw bankdrukken! ;)
Ik heb inderdaad een leuke vrouw en leuke zonen, het "probleem" is dat die me accepteren en van me houden zoals ik ben en het niet nodig vinden dat ik me moet veranderen en me zelfs te fanatiek vinden voor mijn "leeftijd" :roflol:

By the way om iemand te motiveren hoef je niet persé zelf een topper te zijn...kijk maar naar Emiel Ratelband....TJAKKA! ;)
 
Ik snap dat je vrouw en zonen het geen moer boeit hoeveel je bankdrukt (alhoewel ze vast trots zullen zijn, ik meen dat Maikel wel eens met je mee trainde zelfs?). Ik denk echter wel dat ze je graag zolang mogelijk en zo fit mogelijk bij hun willen hebben. Als je straks "opa Renée" bent, is het toch best leuk om met de kleine te spelen buiten, zonder buiten adem te zijn of pijn in je rug te hebben.

Nu zeg ik niet dat je bizar "uit conditie bent" (want dat valt volgens mij best mee), maar ik denk dat je als 50+er met een zittend beroep en meer bw dan een mini cooper (al is het meeste ervan spier, dat ziet de weegschaal niet ;) ) misschien best wel wat "extra beweging" zou kunnen gebruiken. Maar goed, ik houd erover op. Prettig weekend vriend :)
 
Ja, Maikel traind soms mee (traind bij Haeflandsport) en heeft ook weer de ambitie om eens een wedstrijd mee te doen (volgens mij meer om mij een plezier te doen ;))
"Opa" hoop ik inderdaad ooit nog te worden, en daarom wandel ik dus elke dag (prober zo een beetje in "conditie" te blijven).

Grapjas, meeste van mijn gewicht is heus geen spier (als het zo was kon ik bij Mr Olympia meedoen :roflol:)....bij krachtsporters zoals Alex zal dat wel eerder het geval zijn.
Ik vind het aardig dat je je zorgen (terecht) uit...dat siert je...en ik geef ruiterlijk toe dat ik meer uit mijn comfortzone moet komen!

Fijn weekend, vriend! :)
 
Training week 42/2020

1602832853214.png


Comment: Zowel de intensity day op maandag als de volume day op donderdag verliepen vrij easy...voelde me goed en sterk deze week.
Uiteraard ook de banded rows gedaan...ik doe de worksets hiervan met een "monsterband" van circa 70kg waarbij dan de nadruk meer op volume i.p.v. intensiteit ligt.

Ik ben deze week - mede door interventie van Snowke - eens gaan squaten! :eek:
Door mijn beperkte mobiliteit pak ik dit iets anders aan.
Ik doe Boxsquats en nee ik ambieer geen 250kg+ squat, het gaat mij puur om een oefening te doen die goed voor mijn algemene conditie en mobiliteit is naast het bankdrukken.
Ik kan geen backsquat doen daar ik door mijn beperkte schoudermobiliteit ik de halter dan niet krijg vast gepakt.
Frontsquats zou een optie zijn, maar ik heb eens de Zercher Squat versie gedaan waar bij je de halter in de holtes van je ellebogen hebt rusten en dat beviel me goed.
Ongeveer op de manier als onderstaande foto laat zien:

1602833466926.png


Maar nu heb ik enkele vragen....ik durf te stellen dat ik over bankdrukken wel een aardig woordje kan meepraten, maar ben absoluut geen squat expert.
- hou je bij de Zercher Squat de halter vrij lag (voor je buik) of juist vrij hoog (voor je borst)?
- is "schommelen" bij de Box Squat de juiste versie of moet je dit juist vermijden?
- tip over juiste ademhalingstechniek.

Verschillende meningen hierover op internet:
Ga daadwerkelijk op de box zitten, zonder te verslappen; houd de spanning op je spieren, met name je onderrug. Het slechts licht contact maken van je achterste met de box en weer omhoogkomen (touch-and-go) is niet voldoende. Als je zit, kantel je torso dan iets naar achteren, zodat je meer rechtop komt te zitten, en zet de opwaartse beweging door weer naar voren te wiegen en je heupen en knieën te strekken. Dit schommelen is géén uitvoeringsfout!

Wanneer je op de box zit, dan zit je als een standbeeld. Schommel dus niet eerst naar achter en dan naar voren om snelheid te ontwikkelen. Dit kun je tijdens een vrije squat ook niet doen en je verliest spanning van je onderrug!


Dan wie van jullie heeft ervaring met een safety squat bar en vinden jullie deze aanbevelenswaardig?
1602833904920.png


Fijne weekend en alvast bedankt voor jullie feedback! :)
 
Wat de Zercher Squat betreft (zou het ook kunnen doen als een "globet squat" of met een zwaardere medicijnbal) en het werken met een safety squat bar heb ik genoeg goede info kunnen vinden.
Op de site van Avi Silverberg staan werkelijk aanbevelenswaardige artikelen over powerlifttechnieken :thumbs:



Wat me onduidelijk is, is of je bij een boxsquat al dan niet zou moeten "schommelen"....en of iemand hier zelf ervaringen heeft met een safety squat bar.
 
hey huggy,

als je oefeningen wil gaan doen echt voor de mobiliteit, zou ik ook kijken naar oefeningen die dan te maken hebben met je dagelijkse bewegingen, zoals opstaan uit een stoel, iets zwaars oppakken van de grond e.d.
dan heb je het in onze wereld alweer snel over squat en zeker ook deadlift, die pakken ook gelijk mooi de 2 hele belangrijke onderdelen aan van je bewegingsmechanisme, die voor mannen van een zekere leeftijd wel eens stroef worden, nl je knieen en je heupen.
dan is een box squat een mooie oefening, alleen lijkt die zercher squat me dan wel weer lastig, zou dan zeker voorkeur hebben voor die safety squat bar.
zoals bij benchen moet je bij al deze oefeningen ten alle tijde goed bracen, dus goed spanning houden op je gehele core tijdens de uitvoering van je oefening.
 
Ik zou willen dat ik je kon helpen maar ik heb totaal geen verstand van de zercher squat. Misschien Sanca Saxon ?
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe ik het vastpak :dunno:

Vroeger zeiden ze altijd don't rock the box maar volgens mij doet iedereen dat wel een beetje.
 
Mijn antwoorden:
- Ik houd hem liever lager (ellebogen rechtomlaag en in je zij) zodat het geen verkapte arm oefening wordt.
- Ademen gaat dan ook prima (want bar ligt niet op je chest), gewoon ademen boven in en inhouden tijdens de oefening (althans, dat doe ik).
- schommelen op box squat: als het is voor je mobiliteit en algemene beweging zou ik het niet doen. Het idee is dat je door "schommelen" meer de heupen aanspreekt (tov quads bijv.) maar dat is voor jou totaal niet relevant. Ik zou in jou geval eerder squatten totdat je de box HEEL licht aanraakt (alsof ie van glas is) en dan weer omhoog komen.
- de safety bar gebruik ik zelf veel en is op zich handig voor als je vaak/veel wil squatten zonder last van je schouders te krijgen. In jou geval weet ik niet of het de investering waard is though, aangezien een zercher of goblet squat ook al prima bij je doelen aansluit!

Groetjes,
Dominique
 
Wat me onduidelijk is, is of je bij een boxsquat al dan niet zou moeten "schommelen"....en of iemand hier zelf ervaringen heeft met een safety squat bar.
is ook afhankelijk van de ''diepte'' van je squat, hoe verder je naar parallel gaat of eronder, zal de neiging om iets momentum mee te gaan geven steeds groter worden, in de tijd dat ik boxsquats deed deed ik het iig niet, deed meer een t en g.
 
is ook afhankelijk van de ''diepte'' van je squat, hoe verder je naar parallel gaat of eronder, zal de neiging om iets momentum mee te gaan geven steeds groter worden, in de tijd dat ik boxsquats deed deed ik het iig niet, deed meer een t en g.
Het idee van "echt zitten" komt natuurlijk vooral van Louie Simmons. En hoewel ik de beste man hoog heb zitten, is dit natuurlijk wel ontwikkeld voor een "geared" squat (waarbij je suit je afremt in "the hole"). Voor raw lifters doe ik eigenlijk maar om 2 redenen box squats:
1) om diepte te bepalen

en 2, deze is vooral voor huggy:
Omdat iemands mobiliteit/behendigheid te wensen overlaat en/of het eigenlijk ook totaal niet belangrijk is hoeveel iemand squat
 
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie hulprijke en positieve commentaren!:):thumbs:
Het gaat mij er inderdaad niet om om deze boxsquat zwaar uit te voeren, ik denk eerder aan low intensity and high volume, voor meer conditie en betere mobiliteit.
De "box" aanraken alsof het een breekbare ruit heb ik inderdaad ook gelezen en het klopt wat Snowke zegt dat het stil zitten vooral populair is geworden bij de aanhangers van Westside Barbell die in gear en ook vaak met chains deze oefeningen doen. Die kant wil ik met deze oefening absoluut niet uit. Ik heb wel gelezen dat het raadzaam is om er een soort paused squat van te maken.

Of de safety squatbar de investering waard is weet ik eerlijk gezegd niet, alhoewel ik ben een "verzamelaar" van equipment geworden, vergelijk het met iemand die wapens aan de muur heeft hangen die hij nooit gebruikt ;)
Ik zou de safety squat bar het liefst eens willen uitproberen om te kijken of ik het als "prettig ervaar"....ik denk dat de zerchersquat met een beladen halter zich al snel vrij onhandig aanvoelt, toch?

In elk geval ga ik door met boxsquats...de uitvoering met barbell, dumbbell of medicine ball ben ik nog niet helemaal uit. Wordt vervolgt!
 
Je woont in Landgraaf toch? Ik ben dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag in Merkelbeek bij Alex, denk niet dat hij er moeite mee heeft als jij de bar eens komt proberen :)
 
Aardig dat je dat aanbiedt :) ...ik woon niet meer in Landgraaf, ben geëmigreerd (door mijn huwelijk met mijn duitse vrouw) naar onze Oosterburen, ik woon nu in de Eifel, in de buurt van de Rursee en Monschau.
Ik kom wel nog voor mijn werk door de week nog elke dag in Kerkrade.
Maar vraag liever eerst maar eens aan Alex of hij dat OK vind, dan kom ik wel een keertje langs bij zijn privégym (De Kracht van het Zuiden) bewonderen.
Vooral nu in "coronatijden" moet men veel op afspraak doen en ik hoop maar dat de gyms straks niet ook weer de dupe worden van de maatregelen die de overheid neemt.
 
Training week 43/2020

Heavy Day (Monday 19/10)

Worksets 5x1x177.5...pff...paar keer het gewicht aan de halter gecontroleerd...was dit echt 177.5?
Het voelde zo loodzwaar aan...terwijl die singles met 175kg vorige week vrij easy gingen...aan die 2.5kg meer zal het niet gelegen hebben :dunno:
Ik merk echter dat ik nu TE lang bezig ben op een TE hoge intensiteit...sinds week 35 doe ik op de maandag singles met 90% +
Dat is bijna twee maanden en dat is gewoon te lang voor me begin ik te merken.

Volume Training (Thursday 22/10)
Ik zag er eerlijk gezegd erg tegen op om 5x5x147.5 te doen wat op het programma stond.
En besloot het dan ook anders aan te pakken.
Een ascending/descending training: 3x10x20, 10x70, 5x100, 5x130, 5x140, 5x150, 5x142.5 & 5x135.
Topset met 150kg ging zeer overtuigend en deze manier van trainen voelde goed aan en is voor herhaling vatbaar.
Denk dat ik eens daarmee ga stoeien, voorlopig geen wedstrijd in het zicht en het eens over een andere boeg gooien kan geen kwaad.
Ik merk toch steeds meer dat 5x5 across (straight sets = all sets and reps with same weight) moeizaam begint te worden voor me.
De eerste drie sets gaan meestal vrij goed, vooral het eerste...na het derde set moet ik echt lange pauzes nemen om te herstellen anders red ik het niet om set 4 en 5 vol te maken.
Vandaar dat 3x5, 3x3 en 3x1 waarschijnlijk een betere keuze is voor masterlifters dan 5x5, 5x3 en 5x1....maar ik weet dat ik eigenwijs ben (niet te verwarren met arrogant) en moet dat eerst aan den lijve ondervinden ;)

De ascending/descending training deed me denken aan de "New 5x5 method" van Tim Henriques.
Een andere manier van 5x5 die hieronder beschreven word.

The NEW 5×5 Workout by Tim Henriques

http://allaboutpowerlifting.com/new-5x5/

Let me introduce The NEW 5×5 Workout. With this method I will try to combine the best practices of set design into one easy to follow and extremely effective workout.

Percentages

I am fine with a lifter trusting their gut on selecting the weights to get started with this routine, but if you want percentages then I would do this. Pick a weight that you know you can complete with good form for 5 reps but it is still hard. Use the weight for the following information.

Set 1 = 80%

Set 2 = 90%

Set 3 = 100%

Set 4 = 95%


Set 5 = 90%

Set 1 – First real set, a borderline warm-up but heavy enough to let you know the day has started. Form should be perfect. Warm-up sets should be performed prior to this on most exercises.

Set 2 – Solid weight. This is a good training weight that makes up the bulk of most strength training programs, heavy but very doable.

Set 3 – Top set. Here the lifter is hitting their goal weight for the day. When you get this weight it means move up the next time the workout comes around. It is very important to experience this heavy weight to build maximal strength.

Set 4 – Small back down set. With the top set completed, we don’t need to worry as much about fatigue. Performing our top set first makes this set feel ‘lighter’ because our fast twitch motor units have already been activated, however this is still a heavy weight and it provides a great training stimulus.

Set 5 – Special set. The weight has been decreased again but now we are going to add in an intensity technique to make this harder. I call this my domination set, meaning when I am done with it I know I totally dominated the weight. My favorite intensity techniques to use on the last set are:

Key Points:

Set 1 is the easiest set and it always uses the lightest weight

Set 2 and Set 5 use the same weight

Set 3 is the top set and it uses the heaviest weight

Set 4 is between set 3 and 5 and it should be the second heaviest weight

Set 5 is when you employee intensity techniques

For overload typically increase all sets by 2-10 lbs when you repeat the workout


Have a nice weekend! :)
When you train today, make it a good one!
1603452049871.png
 
Back
Naar boven