5x5 an oldie, but a goodie
Ik kom er steeds graag op terug...mijn favoriete trainingsmethode...waarvoor als geen andere methode geldt:
"If it ain´t broke, don´t fix it"
"5x5" zijn er talloze varianten van, hieronder enkele voorbeelden:
Er komt een moment dan bereik je echter een plateau en lukt het niet meer om elke training gewicht toe te voegen.
Dan is de
REPROTATION METHOD een optie die het proberen waard is.
Hieronder een voorbeeld hoe je elke training of week 1 rep toevoegt aan het totaal aantal reps totdat je 25 reps in totaal hebt bereikt en dan verzwaar je pas weer het gewicht.
Je hebt er wel enig geduld voor nodig en sommigen noemen het daarom ook wel de "lifters patience method"
Maar sommigen bereiken ook hier een plateau en wat ze ook proberen, het lukt niet om 5 worksets vol te maken.
Dan is wellicht de
DESCENDING SETS METHOD een oplossing.
Vrij simpel...zolang je 5x5 kunt doen voeg je gewicht toe...maar als je bijvoorbeeld slechts 4 sets met 5 reps lukt en het 5e set minder dan 5 reps dan laat je de volgende keer het 5e set achterwege.
Dan doe je dus 4x5 i.p.v. 5x5...en je gaat hier mee verder....als 4x5 niet meer lukt laat je het 4e set achterwege en doe je 3x5, en als je dat niet meer voor elkaar krijgt doe je 2x5 en tenslotte zul je nog maar 1 set met 5 reps voor elkaar krijgen. Dan heb je die methode echt "uitgemolken".
Hieronder een voorbeeld:
En wat daarna? Wellicht een DELOAD en weer opnieuw starten met een hoger gewicht dan je vorige cyclus of overstappen naar een andere methode.
Hoe dan ook, varianten genoeg en niet alleen voor beginners, wellicht de moeite waard om eens in het nieuwe jaar een kans te geven?
Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om effectief te zijn (alhoewel men ons dat vaak wel wil laten geloven).
Keep it Simple! En wat frequentie betreft moet ik denken aan: Less is more than enough (minder is genoeg).
Vergeet niet dat je spieren niet groeien in de sportschool maar in de slaapkamer (niet verkeerd interpreteren

ik bedoel hiermee herstelperiode tussen de trainingen)