Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Serratus Punch & Horizontal Shrug, twee oefeningen die je maar zelden ziet, maar de moeite waard zijn!

Sinds mijn tienerjaren is krachtsport mijn passie en heb me naast de praktijk ook altijd graag verdiept in de theorie, ik wilde namelijk ook het hoe en waarom weten.
Het was de apostel Paulus die zei: „Onderzoek alles en behoudt het goede“ (1 Tessalonicenzen 5,21).
In „jongere“ jaren was ik vooral geïnteresseerd in trainingsmethoden hoe ik sterker kon worden waarbij ik na zo´n 35 jaar krachtsport kan stellen dat voor mij persoonlijk „5x5“ in al zijn varianten voor mij heel goed heeft gewerkt en nog altijd goed werkt. Hiervoor geldt: „If it ain´t broke, don´t fix it“. Nadat ik eind 40 met een schouderblessure geconfronteerd werd ging ik me noodgedwongen meer verdiepen in hoe ik behalve zo sterk als mogelijk worden ook heel kon weten te blijven ofwel blessurevrij te blijven en zolang als mogelijk als wedstrijdatleet actief te blijven.
Diverse onderwerpen hierover heb ik reeds in mijn log hier vermeld en één van de belangrijkste dingen zijn mijns inziens dat de antagonisten net zoveel aandacht verdienen als de agonisten voor een gezonde balans en blessurevrij te blijven. Vandaar dat ik consequent altijd na het bankdrukken ook rows doe! Met roeien train je immers de tegengestelde spieren van het bankdrukken.

„Row if you want to grow“…en met roeien zijn ontzettend veel varianten mogelijk: barbell rows (overhand/underhand grip), pendlay rows, yates rows, one arm barbell rows (meadow rows), one arm dumbbell rows, landmine rows, cable rows (wide/close grip), kettlebell rows en banded rows (met resistance bands)…voor ieder wat wils.
En de meesten doen ook wel een of meerdere varianten hiervan. Vandaag echter aandacht voor twee oefeningen die men echter zelden of nooit iemand ziet doen.

Protractie (schouderblad naar voren trekken) en retractie (schouderblad naar achteren trekken).

1609671957612.png
1609671980018.png




Het gaat hierbij om protractie en retractie van het schouderblad ofwel het naar voren trekken en naar achteren trekken van de schouderbladen. De spieren die verantwoordelijk zijn voor het naar voren trekken van je schouderbladen zijn o.a de Pectoralis Minor (kleine borstspier) en de Serratus Anterior (grote voorste zaagspier).

1609672012514.png
1609672035485.png


De spieren die verantwoordelijk zijn voor het naar achteren trekken van de schouderbladen zijn de trapezius (monnikskapspier) en de rhomboids (ruitvormige spier).


1609672071076.png
1609672116086.png



Bij bankdrukken en rows trainen we deze spiergroepen natuurlijk ook, maar in samenwerking met anderen spieren. Als je deze echter meer wilt isoleren zijn hier specifieke oefeningen voor die de moeite waard zijn om te trainen! Het zijn geen spectaculaire oefeningen die je met maximale gewichten moet doen, laat je ego even „thuis“ en leg bij deze oefeningen de nadruk op volume in plaats van intensiteit.

Het naar voren trekken van je schouderbladen:

De Serratus Punch (Serratus Press): Je doet deze oefening met gestrekte armen (je ellebogen doe je NIET buigen) en ligt bij voorkeur op een drukbank en trekt enkel je schouderblad naar voren. Deze kun je zowel bilateraal (met twee armen) uitvoeren met een barbell of medicin ball (met duall grip) of unilateraal (met één arm) met een dumbbell, kettlebell of resistance band. Een variant hierop is de zogenaamde serratus push up. Hierbij worden ook enkel de schouderbladen naar voren gedrukt met gestrekte armen. Een andere variant hierop is de inverted row waarbij je dus enkel je schouderbladen naar voren trekt.

1609672203329.png






Het naar achteren trekken van je schouderbladen:

De horizontal shrug or prone/incline shrug: Ook deze oefening doe je weer met gestrekte armen, ZONDER je ellebogen te buigen. Je ligt met je buik op een incline bench en hebt in je armen een barbell of dumbbells waarbij je dan met gestrekte armen je schouderbladen naar achteren trekt. Een andere variant is dat voorover gebogen (net als bij barbell- of dumbbell row) en rust met één hand op een bank en in de ander heb je dan een dumbbell of kettlebell. Je kunt deze ook zittend doen indezelfde positie zoals je seated rows zou doen (je beweegt echter alleen maar je schouderbladen naar achteren).

1609672242449.png







Word je sterker door deze oefeningen? Wellicht wel, wie weet? Baat het niet, schaadt het niet!
Garanties bied geen enkele oefening, maar ze zullen in elk geval wel helpen om blessurevrij te blijven daar het oefeningen zijn die onder andere ook door fysiotherapeuten worden aanbevolen bij blessures aan de schoudergordel. Maar nogmaals doe deze NIET te zwaar, leg de nadruk op volume i.p.v. intensiteit!
 
Serratus Punch & Horizontal Shrug, twee oefeningen die je maar zelden ziet, maar de moeite waard zijn!

Sinds mijn tienerjaren is krachtsport mijn passie en heb me naast de praktijk ook altijd graag verdiept in de theorie, ik wilde namelijk ook het hoe en waarom weten.
Het was de apostel Paulus die zei: „Onderzoek alles en behoudt het goede“ (1 Tessalonicenzen 5,21).
In „jongere“ jaren was ik vooral geïnteresseerd in trainingsmethoden hoe ik sterker kon worden waarbij ik na zo´n 35 jaar krachtsport kan stellen dat voor mij persoonlijk „5x5“ in al zijn varianten voor mij heel goed heeft gewerkt en nog altijd goed werkt. Hiervoor geldt: „If it ain´t broke, don´t fix it“. Nadat ik eind 40 met een schouderblessure geconfronteerd werd ging ik me noodgedwongen meer verdiepen in hoe ik behalve zo sterk als mogelijk worden ook heel kon weten te blijven ofwel blessurevrij te blijven en zolang als mogelijk als wedstrijdatleet actief te blijven.
Diverse onderwerpen hierover heb ik reeds in mijn log hier vermeld en één van de belangrijkste dingen zijn mijns inziens dat de antagonisten net zoveel aandacht verdienen als de agonisten voor een gezonde balans en blessurevrij te blijven. Vandaar dat ik consequent altijd na het bankdrukken ook rows doe! Met roeien train je immers de tegengestelde spieren van het bankdrukken.

„Row if you want to grow“…en met roeien zijn ontzettend veel varianten mogelijk: barbell rows (overhand/underhand grip), pendlay rows, yates rows, one arm barbell rows (meadow rows), one arm dumbbell rows, landmine rows, cable rows (wide/close grip), kettlebell rows en banded rows (met resistance bands)…voor ieder wat wils.
En de meesten doen ook wel een of meerdere varianten hiervan. Vandaag echter aandacht voor twee oefeningen die men echter zelden of nooit iemand ziet doen.

Protractie (schouderblad naar voren trekken) en retractie (schouderblad naar achteren trekken).

Bekijk bijlage 517934Bekijk bijlage 517935



Het gaat hierbij om protractie en retractie van het schouderblad ofwel het naar voren trekken en naar achteren trekken van de schouderbladen. De spieren die verantwoordelijk zijn voor het naar voren trekken van je schouderbladen zijn o.a de Pectoralis Minor (kleine borstspier) en de Serratus Anterior (grote voorste zaagspier).

Bekijk bijlage 517936 Bekijk bijlage 517937

De spieren die verantwoordelijk zijn voor het naar achteren trekken van de schouderbladen zijn de trapezius (monnikskapspier) en de rhomboids (ruitvormige spier).


Bekijk bijlage 517938 Bekijk bijlage 517939


Bij bankdrukken en rows trainen we deze spiergroepen natuurlijk ook, maar in samenwerking met anderen spieren. Als je deze echter meer wilt isoleren zijn hier specifieke oefeningen voor die de moeite waard zijn om te trainen! Het zijn geen spectaculaire oefeningen die je met maximale gewichten moet doen, laat je ego even „thuis“ en leg bij deze oefeningen de nadruk op volume in plaats van intensiteit.

Het naar voren trekken van je schouderbladen:

De Serratus Punch (Serratus Press): Je doet deze oefening met gestrekte armen (je ellebogen doe je NIET buigen) en ligt bij voorkeur op een drukbank en trekt enkel je schouderblad naar voren. Deze kun je zowel bilateraal (met twee armen) uitvoeren met een barbell of medicin ball (met duall grip) of unilateraal (met één arm) met een dumbbell, kettlebell of resistance band. Een variant hierop is de zogenaamde serratus push up. Hierbij worden ook enkel de schouderbladen naar voren gedrukt met gestrekte armen. Een andere variant hierop is de inverted row waarbij je dus enkel je schouderbladen naar voren trekt.

Bekijk bijlage 517940





Het naar achteren trekken van je schouderbladen:

De horizontal shrug or prone/incline shrug: Ook deze oefening doe je weer met gestrekte armen, ZONDER je ellebogen te buigen. Je ligt met je buik op een incline bench en hebt in je armen een barbell of dumbbells waarbij je dan met gestrekte armen je schouderbladen naar achteren trekt. Een andere variant is dat voorover gebogen (net als bij barbell- of dumbbell row) en rust met één hand op een bank en in de ander heb je dan een dumbbell of kettlebell. Je kunt deze ook zittend doen indezelfde positie zoals je seated rows zou doen (je beweegt echter alleen maar je schouderbladen naar achteren).

Bekijk bijlage 517941






Word je sterker door deze oefeningen? Wellicht wel, wie weet? Baat het niet, schaadt het niet!
Garanties bied geen enkele oefening, maar ze zullen in elk geval wel helpen om blessurevrij te blijven daar het oefeningen zijn die onder andere ook door fysiotherapeuten worden aanbevolen bij blessures aan de schoudergordel. Maar nogmaals doe deze NIET te zwaar, leg de nadruk op volume i.p.v. intensiteit!
Op aanraden van de fysio doe ik deze regelmatig.

Verticale varianten zijn ook nuttig, zoals een scap(ular) pull up.
 
Op aanraden van de fysio doe ik deze regelmatig.

Verticale varianten zijn ook nuttig, zoals een scap(ular) pull up.
Bedankt voor je waardevolle aanvulling Burrito! :thumbs:

Hieronder een filmpje van een scapular pull up, net zoals bij de voorbeelden die ik vermeldde, blijven de armen gestrekt, men gaat dus niet de armen buigen om m.b.v. de biceps een pull up te maken...het is enkel een beweging van je schouderbladen! Het enige nadeel van deze oefening wat ik zie is dat je dus een powerrack nodig hebt om deze oefening te doen. Nu zal men in elke sportschool een rack hebben, maar niet iedereen die thuis traint in een homegym (zoals ik) hebben een powerrack ter beschikking. Maar wellicht zijn er hier ook nog wel varianten op te bedenken die men ook ook zonder powerrack kan uitvoeren?

1609703409216.png


 
Training week 1/2021.

Zo, het nieuwe jaar is begonnen...goede voornemens heb ik niet, want die van vorig jaar heb ik nog niet omgezet ;)
Ik hoop dat ik de kracht wat ik heb weet vast te houden (een paar kilo extra aan het halter zou zeer mooi meegenomen zijn) en heel weet te blijven dan ben ik alreeds heel erg tevreden.

De heavy day van maandag stond weer in het teken van (hoe kan het haast anders) 5x5.
2,5kg zwaarder dan vorige week waar 5x5x150 overtuigend gelukt was.
1e set 152,5 x 5, 2e set 152,5 x 5 (beide sets goed gedrukt), 3e set kramp in mijn rechterheup, na 4 reps halter terug gelegd...set 4 en 5 waren ook goed voor 4 reps, dus samengevat 5,5,4,4,4 x 152,5.
De kramp waar ik last van kreeg was vervelend maar ging gelukkig vrij snel over.
Omdat ik weet dat het vanaf 5x5x150 voor mij toch wel vrij pittig word heb ik het volgende in gedachten:
Pas als ik 25 reps totaal weet te maken (worksets) doe ik het gewicht verhogen, zou ik minder dan 15 reps in totaal voor elkaar krijgen verlaag ik het gewicht.
Tussen 15 en 25 reps probeer ik middels de rep progressie methode op uiteindelijk 25 reps uit te komen.
De training maandag was goed voor 22 reps totaal, ik kom dus 3 reps tekort om het gewicht te verhogen.
Doestelling is om volgende heavy training minstens 23 reps te drukken.

Ligt day op donderdag 5x5x130 gedaan, daarnaast nog Banded Rows, Serratus Punch en Horizontal Shrugs gedaan.

Heave a nice weekend! If you train today, make it a good one! :)

1610209381022.png
 
Net vergeten, hierbij nog een "seated row shrug" die je ook met resistance bands zou kunnen uitvoeren:

 
Training week 2

5x5 = 8x3? ;)
Training ging maandag niet helemaal naar wens...ik wilde weer sets met 152,5 doen, maar bij het 1e set legde ik na 4 reps de halter weer in de steunen terug.
Ik twijfelde of de 5e rep erin zou zitten en bij twijfel doe ik een rep meestal niet uitvoeren in training.
Ik besloot zo´n 5% gewicht te verminderen en heb vervolgens 5x5x142,5 gedaan.
Dat wil ik nu weer opbouwen, door elke week gewicht toe te voegen.
Donderdag een andere stijl van training gedaan....8x3x142,5kg....i.p.v. fives dus triples gedaan...het totaal aantal reps bleef in principe hetzelfde, maar doordat het aantal reps per set slechts 3 was i.p.v. 5, voelde het toch lichter aan.
Ik ben een beetje zoekende...ik ben een grote liefhebber van 5x5 across (straight sets), maar 2x per week met hetzelfde gewicht gaat het niet meer worden op die manier.
Iemand voor wiens kennis van de sport ik groot respect heb adviseerde me om ramping sets te doen i.p.v. straight sets en hoogstwaarschijnlijk heeft hij een punt...ware het niet dat ik het gevoel van voldoening mis bij ramping sets, ik heb altijd het idee dat ik niet genoeg heb gedaan. Ik weet het is waarschijnlijk inbeelding.
Nou ja, waarschijnlijk niet TE lang elke week verhogen blijven, vaker een reset doen (deload vind ik een vies woord ;)).



Have a nice weekend! If you train today, make it a good one! :)

1610209381022.png
 
Training week 3

Heavy Day 5x5x145...alle sets gingen vrij easy.
Light Day: 8x3x145 (sets x reps)...dit was dan de light day omdat het aantal reps per set i.p.v. 5 slechts 3 waren.
Dat is mijn interpretatie van RPE ofwel EMI (Ervaren Mate van Inspanning).
Totaal volume blijft gelijk, maar aantal reps per set is minder zodat de training als lichter ervaren word dan de zware training.

Mijn jongste zoon Maikel had ook op de light day meegetraind en zijn doelstelling was 5x5x100.
Maar hij had alreeds ruim twee maanden niet meer getraind i.v.m. de lockdown.
Na 3x5 was de power eruit...ik stelde voor om niet het gewicht te verlagen, maar het aantal reps per set en met 100kg triples te doen.
Vervolgens deed hij nog 3x3x100, waardoor het totaal aantal reps op 24 kwam wat in principe gelijk is met de 25 reps van 5x5.
Ook hier dus weer RPE toegepast. In plaats van strikt aan een vast protocol als 5x5 vast te houden, is het ook mogelijk om te streven naar een x-aantal total reps tijdens een training. Stel je doelstelling is om circa 25 reps totaal te doen (warming up niet meegerekend) dan ligt 5x5 voor de hand, maar ook 4x6 of 6x4 of 8x3 behoren dus tot de mogelijkheden. Ik vind het leuk om hiermee te experimenteren.

Tenslotte nog banded rows gedaan 5-6 setjes met 10-12 reps.
Ik doe consequent altijd agonisten / antagonisten trainen in een training, voor een betere balans in de spieren.
Ik had dit al tientallen jaren eerder moeten doen, maar toen wist ik dit helaas niet.

Tegenwoordig is heel veel kennis beschikbaar wat op zich positief is, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Waardoor velen een "programhopper" worden, van de ene naar de andere trainingsmethode overstappen omdat men niet het geduld heeft om een methode ook een kans van slagen te geven. Daarnaast is men vaak ook onzeker over de eigen manier van trainen...al te graag kijken en vergelijken we ons met hen die sterker dan onszelf zijn. Maar daar gaat het alreeds mis...we moeten ons niet vergelijken met anderen...iedereen is bezig op zijn manier en niveau.
Een amateursporter die op 3 ploegendienst op een fabriek werkt, jonge kinderen heeft die tijd en aandacht vragen en op eigen kracht traind kan zich niet vergelijken met iemand die het (semi) professioneel doet en het zich permiteren kan dat de sport op nummer één staat en alles om hem heen rekening daarmee moet houden en daarnaast ook niet vies van een kuurtje op zijn tijd is. Een 50 plusser kan zich niet vergelijken met een 30er, omdat die 30er sneller zal herstellen, enzvoorts.
Daarom kijken naar anderen kan wel, maar vergelijken is niet zo handig. Stel jezelf daarom realistische doelstellingen en focus je erop om dat te bereiken!.


1611504698130.png
 
Training week 5/2021

Heavy Day Bench Press

Naar de warming up vervolgens 5x3x150 gedaan.
Doelstelling is om in week 6 vervolgens setjes met 4 reps te doen en in week 7 dan tenslotte met 5.
Aan de hand van een repprogression methode gestaag toewerken naar 5x5x150.
Maar 5x5 is geen must...het kan ook zijn dan ik kies voor na die 5x3 dan 4x4 (i.p.v. 5x4) en tenslotte 3x5 (i.p.v. 5x5)...puur afhankelijk van de vorm van de dag.

Light Day Bench Press
Ramped setjes gedaan; 5x130, 4x140 en 3x150 gedaan.
Ik ben er nog niet overuit of dit voor mij goed werkt...een light day met minder intensiteit vond ik ook wel altijd goed werken (10-20% lichter dan de intensiteit op de heavy day afhankelijk van het gewicht).

Vervolgens dan banded rows gedaan, zowel bilateraal (met twee armen) als unilateraal (met één arm).
Bilateraal doe ik met een bovenhandse grip waarbij ik de bar naar de borst toetrek (net beneden de "tepellijn") waar ook de halter tijdens het bankdrukken de borst raakt.
Hiermee train ik dan meer de rhomboidius en de trapezius. Aanvullend dan met een neutrale of onderhandse grip unilateraal nog paar sets waardoor ik dan wat meer de latissimus en de biceps aanspreek.


Hieronder plaats ik een artikel wat ik in het kader van blessurepreventie zie.
Oefeningen die je beter kunt vermijden bij schouderklachten EN de alternatieven :thumbs:


TOP 5 SLECHTE OEFENINGEN BIJ SCHOUDERPIJN​


In deze blog leggen wij uit dat er in principe geen “slechte” oefeningen bestaan. Wel zijn bepaalde oefeningen niet handig tijdens schouderpijn.
Maar zoals je ook hebt gelezen zijn bepaalde oefeningen in sommige situaties niet altijd even ideaal. Zo is het niet handig om met een hernia 200 kg. te gaan deadliften.
En zullen we ook niet zo snel aanraden om met een gebroken been te gaan hardlopen.
Het is daarom dus erg van de context afhankelijk. Er zijn een aantal kracht oefeningen die veel weefselstress genereren.
Op zich geen probleem, mits je het weefsel de tijd geeft om zich aan te passen.
In deze blog geven we je 5 schouder oefeningen waarin bepaalde structuren veel belast worden.
Dus niet zo handig zijn om te doen wanneer je kampt met schouderpijn. Uiteraard geven we ook alternatieven.

WAT IS WEEFSELSTRESSDISTRIBUTIE?​

De combinatie van een hoge gewrichtsbelasting en een suboptimale spierbelasting noemen we een slechte weefselstressdistributie. De volgende oefeningen zorgen voor relatief veel stress op het schoudergewricht en de pezen. Daarnaast zijn ze minder effectief gebleken in het belasten van de spieren.
De combinatie van een hoge gewrichtsbelasting en een suboptimale spierbelasting noemen we een slechte weefselstressdistributie.


1. BENCH DIPS​

De Bench Dip is een oefening die je vaak ziet bij beginnende krachtsporters of tijdens bootcamps, omdat je er geen materiaal voor nodig hebt.
De armpositie van de benchdip kan nadelig zijn, omdat duwen met de armen achter het lichaam nadelig is voor de weefselstressdistributie tijdens schouderpijn.
Alternatief: de Push-up
De push-up is een oefening met een grote bewegingsvrijheid en dus je kunt er eindeloos mee variëren.
Het omlaag trekken van de schouders tijdens de pushup zorgt voor de meest veilige uitvoering (1) en is daarom een goede oefening voor de borst, schouders en triceps.
schouderpijn Bench Dips

2. NECK PRESS​

De Neck press is een old-school oefening die je nog vaak ziet in de sportschool. De geforceerde armpositie is voor de meeste mensen buiten hun actieve beweginsmogelijkheid.
De neck press zorgt voor iets meer activatie van de middelste- en achterste schouderkant in vergelijking met de gewrichts vriendelijke military press.
Alternatief: Military Press
De military press wordt ook wel de standing barbell press genoemd en is dus een uitstekende oefening om je schouderspieren mee te trainen ook tijdens een periode van schouderpijn.
Wanneer je doe oefening staand uitvoert zorgt dit voor meer activatie van alle schouderkoppen dan bij de zittende variant (2).
Schouderpijn oefeningen

3. BEHIND THE NECK PULLDOWN​

De behind the neck pulldown is een lat pulldown-variant met een geforceerde beweging die voor de meeste mensen buiten hun actieve ROM is.
Daarnaast is deze oefening ook nog eens minder effectief gebleken dan de reguliere lat pulldown in het activeren van de lats in de excentrische fase (3).
Alternatief: Latpulldown
De lat-pulldown is een goede oefening voor de biceps en rugspieren met name de lats (latissumus dorsi).
Je kunt variëren in je grip, een smalle grip met handpalmen richting het gezicht zorgt voor meer bicepsactivatie.
Een bredere grip met de handpalmen van je af zorgt voor iets meer activatie van de lats en een smallere grip zorgt voor meer bicepsactivatie (4).
Pulldown en schouderblessures

4. DUMBELL FLYES​

De populaire dumbell flye is een favoriet in in menig bro-split schema. De spierbelasting van deze oefening is zeer beperkt, omdat de oefening alleen onderin de beweging de borstspieren effectief belast. (5) Daarnaast is het laten vallen van de gewichten onderin de oefeningen.. tja. Niet bepaald lekker.
Alternatief: Cable Flyes (on bench)
De cable flyes is daarom een beter alternatief voor dumbell flyes en door de constante belasting van de kabels een effectievere manier om de borstspieren te trainen.
Door gebruik te maken van een bankje creëer je stabiliteit en de mogelijkheid om zwaarder te trainen zonder uit balans te raken.
dumbell-fly-.png

5. BARBELL UPRIGTH ROW​

De barbell upright row zorgt voor interne rotatie van de schouder, omdat de ellebogen boven de polsen uitkomen.
Deze combinatie geef een verhoogde kans op schouderimpingement schouderpijn en verdiend daarom een plek in onze top 5.
Alternatief: Facepull
De Facepull is een oefening waarbij je niet alleen effectief de gehele bovenrug, middelste-, bovenste trapezius en achterste schouderkop traint maar ook spieren in je rotator-cuff die een belangrijke rol spelen in je schouderstabiliteit.
dumbell-fly-.png
 
Training week 6/2021


1613228173825.png


Comment:

Inmiddels ben ik zo´n 13kg afgevallen en weeg minder dan 150kg (wat al heel wat jaren geleden is).
Het streven is om tot 145kg af te vallen dan ben ik 20kg lichter dan wat ik ooit geweest ben.
Met 145kg heb ik nog altijd morbide obesitas, maar in elk geval 20kg lichter.

Maandag op de zware dag 4x4x150 gedaan, aanvullend nog 2 sets met de Slingshot (waarover zo meteen meer)
Vrijdag op de middelzware dag wederom getraind met mijn jongste zoon en 5x5x120 gedaan.
En aangezien ik de tijd tussen maandag en vrijdag wat lang vind om niets te doen, heb ik op woensdag een lichte training gedaan.
Met twee olympische dumbbells met slechts 10kg per dumbbell en 6 sets van 15 reps gedaan.
Ik wil kijken hoe dit bevalt en het dan heel rustig opbouwen.
Ik hang twee "dumbbell hooks" aan de halter die ik hiervoor gebruik en kan zo goed zonder hulp van anderen met dumbbells trainen.
Ik doe het met een close grip met een neutrale grip en unilateraal (éénarmig)

1613228560306.png
1613228599797.png


Slingshot.
Ja, weer eens met het leukste speelgoed voor een benchpresser het Slingshot gestoeid.
Ik heb daar alreeds in het verleden uitvoerig hierover geschreven.


De voordelen van het slingshot zijn legio.
Het is zeer gebruiksvriendelijk en betaalbaar (in vergelijking met een benchshirt).
Je kunt het alleen gebruiken, zonder hulp van derden (wel veiligheid in acht nemen en in een powerrack of met safetybars trainen).
Het is in tegenstelling tot sommige andere overloadmovements (denk aan boardpress) een full range movement.
Het is in tegenstelling tot andere varianten (close grip -, incline - en floorpress) je competition movement (de stand van je ellebogen zal door de slingshot iets meer naar binnen zijn wat alleen maar gunstig is).
Het gewicht verandert niet, 100kg aan de halter voelt altijd aan als 100kg...als je traind met bands of chains verandert het gewicht gedurende de range of motion (wordt zwaarder naarmate je in de eindfase komt, hetgeen met "accomodating resistance" noemt).

Zijn er ook nadelen? Jazeker! Het is zeer moeilijk om de verleiding te weerstaan om teveel, te zwaar en te vaak ermee te doen.
Gebruik het 1x per week na je reguliere training voor 2-3 nasets op je zware dag.
Er zijn drie verschillende manieren waarop ermee getraind word:

Volume overload: Stel je hebt 5x5x70% gedaan, vervolgens trek je het slingshot aan en doe je nog 1x5x75%, 1x5x80% en eventueel 1x5x85%

Burnout sets: Nadat je 5x5x70% hebt gedaan trek je het slingshot aan en verandert het gewicht aan de halter niet en doet dan amrap sets, met een slingshot kun je tot wel 2x zoveel reps maken als zonder, dus i.p.v. 5x70% zou er dan een 10x70% inzitten.

Intensity overload; Stel je hebt 3x3x85% dan doe je met het slingshot triples met 90 en 95% en als dat goedvoelt eventueel 100%

Er zijn dus diverse manieren om er mee trainen, kies er een uit en ga er eens mee aan de slag en kijk wat het voor je doet.
Nogmaals let op voor te zwaar en te veel te willen doen...anders ligt overtraining op de loer!
 
Mooi streven en goed onderweg, succes :thumb: nog maar 7.
Thanks :)Nog maar 4 te gaan...ik heb me denk ik onduidelijk uitgedrukt.
Mijn topgewicht was 165 (in 2016).
Laatste kwartaal 2020 woog ik 162kg en inmiddels dan 149.
Hoe het komt dat ik ben afgevallen?
Eet ik minder? Nauwelijks. Beweeg ik meer? Jawel!
Op mijn werk ben ik overgeplaatst van planning naar het warehouse en ben daar veel meer in beweging.
Ik zit niet langer de hele dag achter de pc, maar doe baliedienst en hand en spandiensten in het warehouse.
Het is beduidend afwisselender en wat beweging betreft beduidend intensiever.
 

Variatie voor meer resultaat? (Bron: Bell Coaching).

Variatie: Een vrij algemeen geaccepteerde uitspraak die je veel hoort binnen onze fitnesswereld, is die dat je om de zoveel tijd van oefeningen of schema moet veranderen, om te zorgen dat de spieren nog goed geprikkeld worden na verloop van tijd. Maar is dat nu wel zo? Moet je om de zoveel tijd je oefeningen en schema veranderen, om progressie te blijven boeken, of saboteer je je eigen progressie?

1)Kracht is een vaardigheid

De auto en de bestuurder

Stel je een rechte racebaan voor, van een kilometer. Hier gaan twee auto’s een sprint trekken, waarbij er de keuze is tussen een Ferrari raceauto, of een Twingo. De coureurs zijn de beste racer ter wereld en je oma. Je oma gaat in de Ferrari zitten, waarbij de beste coureur ter wereld in de Twingo stapt. Het doel is simpel: zo snel mogelijk bij de eindstreep komen.
Wie denk je dat er zal winnen: de beste coureur ter wereld in de Twingo, of je oma in de Ferrari?

Juist, je oma, omdat zij hier gebruik maakt van een auto die véél beter is.

Zie de auto als je spiermassa en de bestuurder als je zenuwstelsel. Een goede coureur kan niet compenseren voor een slechte auto, waar een goede auto wel kan compenseren voor een slechte coureur.

Hoe beter de coureur, hoe beter en efficiënter er gereden kan worden, maar de auto bepaalt nog steeds de mogelijkheden.

Het is belangrijk om te zorgen dat je streeft naar de beste auto die je kan bouwen, met de meest vaardige coureur.

Dan hebben we hierbij nog een ander belangrijk onderdeel: de autobaan. De coureur moet deze namelijk afleggen in de auto. Je wilt dat de bestuurder van de auto zo goed mogelijk de specifieke rit kan rijden. Wat is daarvoor nodig? Oefening op de autobaan: je wilt dat de bestuurder van de auto beter gaat worden in de rit op deze baan. Hoe vaker deze de rit zal rijden, hoe beter hij hier in wordt.


2)Het belang van consistentie voor spiergroei​

Het hanteren van een vaste selectie aan oefeningen, is voor spiergroei dus beter dan het toepassen van willekeurige variatie van oefeningen.

Dit heeft een aantal redenen:

  1. Er ontstaat meer spierschade als je een oefening niet regelmatig doet. Hierdoor kun je minder goed herstellen en kan spierpijn (DOMS) een beperkende factor zijn tijdens je prestaties. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is spierpijn niet iets wat je wilt nastreven.
  2. Je kunt meer kracht opbouwen met een niet te flink uitgebreide selectie van oefeningen, omdat je dan kunt specialiseren in je huidige selectie. Op de lange termijn kan dit spiergroei bevorderen, omdat de belasting en spieractiviteit tijdens je trainingen toenemen.
Om effectief spiermassa op te bouwen is het dus belangrijk om je selectie van oefeningen niet zomaar op de korte termijn te gaan veranderen. Consistentie is belangrijk: Je wilt de bestuurder van je auto zo vaardig mogelijk laten worden de rit die deze moet afleggen. Wees daarom rationeel in het selecteren van je oefeningen en ga niet constant wisselen. Kracht is een vaardigheid en een vaardigheid moet je leren beheersen en perfectioneren.


3)Variatie: wanneer wel?​

In de volgende gevallen is het is wel verstandig om veranderingen aan te brengen:


Variatie voor korte termijn: bij pijn of blessures​

Wanneer er pijn of ontstekingen ontstaan is het verstandig om een oefening tijdelijk af te wisselen met een oefening waarmee je geen problemen ervaart. Door de pijn heen trainen kan namelijk tot een acute of chronische blessure leiden. Dit kan spiergroei op lange termijn natuurlijk belemmeren.

Als je al een blessure hebt, is het vooral belangrijk dat je om je blessure heen traint. Dit doe je door een selectie van pijnvrije oefeningen samen te stellen. In dat geval is het wellicht ook verstandig om het volume en de intensiteit wat terug te schroeven. Daarbij kun je ook nog het tempo gaan vertragen.

Door de (geblesseerde) spiergroepen pijnvrij te blijven trainen, is het ook mogelijk om het herstel van deze spiergroepen te bevorderden. Op korte termijn kun je dan wellicht terugschakelen naar je oude oefeningsselectie.



Variatie op lange termijn: bij complete stagnatie​

Als je met een aantal oefeningen compleet bent vastgelopen, is het verstandig om met een nieuwe selectie van oefeningen weer krachtwinst na te streven. Vooral voor bodybuilders heeft het weinig zin om oneindig lang op dezelfde selectie van oefeningen te blijven hameren als je niet vooruit komt.

Spiergroepen hebben namelijk verschillende functies en je kunt niet alle functies trainen als je je selectie van oefeningen onveranderd houdt. Spiergroepen kunnen zelfs regionaal worden geactiveerd en dit betekent dat een meer uitgebreide selectie van oefeningen is vereist om spiergroei te optimaliseren.

Dit betekent overigens niet dat je tientallen oefeningen per spiergroep nodig hebt om spiergroei te optimaliseren. Je komt dan namelijk weer terug bij het eerste probleem: Je prestaties en progressie worden beperkt door spierschade en spierpijn. Bovendien zal met een te uitgebreide selectie van oefeningen de belasting en spieractiviteit minder toenemen.

Het is dus belangrijk om de spiergroepen in al hun functies te trainen, maar daarvoor een beperkt aantal oefeningen per spiergroep te gebruiken.
Om optimale borstontwikkeling na te streven wil je bijvoorbeeld gebruik maken van een press beweging (bankdruk varianten en push-up varianten) en een fly beweging.


oefening variatie push-up

Oefeningsvariatie voor duwbewegingen: push-up variant in plaats van de bench press

Motivatie
Een nieuwe motivatie boost kan ook een reden zijn om je selectie van oefeningen te veranderen. Het is echter wel belangrijk dat er na de aanpassingen weer een vorm van consistentie komt.

Als je goed vooruit gaat met oefening A, maar om een of andere reden de oefening niet meer leuk vindt om te doen of er gewoon de pest in krijgt, dan kan het beter zijn om een overstap te maken naar oefening B.

Door een toename in motivatie zal je hoogstwaarschijnlijk meer geven voor oefening B dan voor oefening A. Op lange termijn zal je dan waarschijnlijk meer vooruitgang boeken.

Belangrijk is hierbij uiteraard wel dat je zorgt dat je langere tijd met B bezig bent en niet weer direct naar een C gaat zoeken. Progressie betekent ook consistentie.



4)Conclusie​

  • Verandering van oefening is niet nodig om je spieren een nieuwe prikkel te geven voor spiergroei. Impulsieve veranderingen kunnen je progressie namelijk tenietdoen in plaats van deze te optimaliseren.
  • Veranderingen zijn alleen nodig bij bepaalde blessures, complete stagnatie of gebrek aan motivatie. Als je goed vooruit gaat met je huidige selectie van oefeningen, is het niet noodzakelijk om hier variatie in aan te brengen.
  • Het op korte termijn omgooien van je selectie van oefeningen, met als doel een verbetering in spiergroei is een fabel die helaas maar niet uitsterft. Het houdt je vaker tegen, dan dat het je wat zal brengen.
  • Om spiergroei te optimaliseren is consistentie belangrijk. Wees daarom rationeel in het selecteren van je oefeningen. Kijk naar de functies van de oefeningen, maar gebruik niet te veel oefeningen voor dezelfde spiergroep(en).
 
Training week 7/2021

Afgelopen maandag liep het voor geen meter, ik voelde me gewoon ontzettend zwak.
Sinds ik na zeer lange tijd weer eens minder dan 150kg weeg voel ik me helemaal niet zo lekker als ik had verwacht.
Waarschijnlijk een kwestie van wennen?

Ik wilde vijfjes met 150kg doen, maar na 3 reps hield ik voor gezien, voelde loodzwaar aan.
Vervolgens dan maar met 10% minder 5x5x135kg gedaan, dat ging gelukkig dan wel weer vrij easy.
Woensdag ook een training gedaan met 3x5x120kg en vandaag staat nog 4x5x127,5kg op het programma.
Ja een versie van HLM. Ik heb veel gelezen van de week en voor een natural lifter schijnt frequency king te zijn...minder volume, maar daarvoor vaker trainen.
Ik wil dit eens proberen in een Heavy-Light - Medium HLM versie met een reprotatie op de zware dag. Week 1 fives, week 2 dan 3 triples en week 3 tenslotte singles waarbij op de lichte en middelzware dag het gewicht statisch blijft (gelijk gedurende een cycle).
Hieronder hoe ik me e.e.a. voorstel: op HD 4x5 / 4x3 / 4x1, LD 2x5 en MD 3x5.

Fijn weekend allen!

1613725954862.png

1613725993176.png

1613726038037.png


1613726075042.png
 

Bijlagen

  • 1613725783425.png
    1613725783425.png
    54,7 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
Training week 8/2021

Monday Heavy Day 4x5x140kg
Wednesday Light Day 2x5x120kg
Friday Medium Day 3x5x130kg.


1e week van de 1e cycle van HLM/531 liep naar verwachting zeer goed :)
Volgende week staan op de HD triples met 155 en de week daarna singles met 170kg, waarbij LD en MD statisch blijven (gewicht verandert niet).
Ik ga in de toekomst wat minder loggen, denk zelf dat er niet elke week wat interessants en spectaculairs te vermelden valt van mijn kant.
Ik plaats weer een update aan het einde van de 1e cycle over twee weken.


1614532765950.png
 
Laatst bewerkt:
HLM / 531 1e cycle van week 8-10/2021 prima gegaan! :)

Vooralsnog gaat 3 x per week trainen me goed af, doordat ik het totaal volume vrij laag houdt en ik enkel de HD op maandag intensief train middels een reprotation methode van “531”.

1615562295021.png


Ik meld me weer naar afloop van de 2 cycle.

Voor hen die het interesseerd…de WDFPF heeft haar website vernieuwd :thumbs:

https://wdfpf.co.uk/

Have a nice weekend!
 
Cool, die site lijkt iig iets groter. Ik heb je al vaker gezegd; ik vind het principe van de federatie mooi en mocht ie ooit "opbloeien", kom ik graag liften. Ik heb er alleen echt een broertje dood aan om 3e van de 3 te worden of wat dan ook. Heb ik als zwaargewicht judoka al vaak genoeg meegemaakt. Ik ga graag de strijd aan maar als ik niks bijzonder presteer, dan hoor ik ook 10e te worden ofzo. Dat hoort bij mijn competatieve mindset. Maar verder goed bezig!
 
Cool, die site lijkt iig iets groter. Ik heb je al vaker gezegd; ik vind het principe van de federatie mooi en mocht ie ooit "opbloeien", kom ik graag liften. Ik heb er alleen echt een broertje dood aan om 3e van de 3 te worden of wat dan ook. Heb ik als zwaargewicht judoka al vaak genoeg meegemaakt. Ik ga graag de strijd aan maar als ik niks bijzonder presteer, dan hoor ik ook 10e te worden ofzo. Dat hoort bij mijn competatieve mindset. Maar verder goed bezig!
Nationaal gezien zul je het naar verwachting bij ons heel goed doen, internationaal gezien zou ik de tegenstand en aantal deelnemers zeer zeker niet onderschatten. In Duitsland en vooral Engeland hebben we veel atleten die zich door onze visie aangesproken voelen en die bij onze federatie zijn aangesloten. In Nederland timmert de NPB/KNKF (NL tak van de IPF) echter alreeds vele decennia met suc6 aan de weg en ze hebben hun zaakjes best wel goed voor elkaar. Ik kon me niet meer vereenzelvigen met het - in mijn ogen - inconsequente dopingbeleid. Dat was voor mij de hoofdreden om over te stappen naar de WDFPF en in 2018 in NL een nederlandse tak (DFPFNL) mede op te zetten. Velen zien het nut er helaas blijkaar (nog) niet van in, dat is natuurlijk hun goed recht. De tijd van (zinloze) discussies voeren heb ik achter me gelaten, leven en laten leven. Wat zijn je stats tegenwoordig bij het powerliften en in welke gewichtsklasse zit je monenteel als ik vragen mag?
 
Hoeveel pullups kan jij?
 
Hoeveel pullups kan jij?
0🤭?
Ik antwoord met een tegenvraag...is het belangrijk en wat is de meerwaarde ervan voor mijn doelstellingen?
Ik train al jaren in mijn homegym in de kelder van mijn huis en heb geen powerrack waaraan ik pullups of pulldowns zou kunnen uitvoeren.
Ik train hier niet op en naar verwachting zal ik er dus 0 kunnen uitvoeren.
Voor mij heeft pull ups overigens ook geen meerwaarde omdat het een verticale pull oefening is....belangrijker voor een bankdrukker zijn - mijns inziens - horizontale pulls ofwel rows als tegengestelde beweging van het bankdrukken. Daarnaast doe ik bench only competition wat net als powerlifting een "one-rep-competition" sport is. Met andere woorden challenges zoals zovaak als mogelijk 100kg drukken of zo vaak als mogelijk mijn eigen bodyweight drukken zijn aan mij ook totaal niet besteed. Ik doe zelfs ook nooit amrap setjes. Dat wat ik doe is gericht op het instand houden en verbeteren van mijn maximaalkracht. Hoe ik dat doe kan iedereen lezen in mijn log 😊
 
Flauw grapje ;)

Maar toch wil ik weten waarom je niet gericht op andere onderdelen traint, allround kracht opbouwen is toch veel leuker?
 
Back
Naar boven