AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #11.641
Alle training methoden die ik in de loop der tijd in mijn log heb besproken en ook zelf heb uitgeprobeerd op 1 A-4!
"5x5" in al zijn varianten: across, ascending, descending, topset & back off sets, linear block cycle, rep rotation cycle (5-3-1), rep progression method, HLM, microloading en "new 5x5".
Allen werken :thumbs:...alleen reageert de een beter op een bepaalde variant dan een ander.
"Onderzoek alles en behoudt het goede", zoals alreeds Sint Paulus zei ;)
Kies een method, en geef deze ook een kans van slagen, wees geen CPH (chronical program hopper).

1603708456938.png

• #11.642
"Schema" voor de komende 4 weken (eigenlijk 5 weken, maar vorige week was dan de eerste week).
Ik denk dat onderstaande voor zich spreekt, toch?
Twee trainingen per week, je doet of 2x per week een "heavy day" (ascending/descending met topset) of je wisselt een heavy day met een light day af (waarbij de light day 20% lichter is dan de heavy day).
Denk dat als je ermee begint dat je 2x per week een heavy day wel aankunt, maar naarmate het zwaarder gaat worden is de overstap na het afwisselen tussen een zware en een lichte dag waarschijnlijk de betere keuze. De percentages die gebruikt zijn, hebben geen betrekking op je 1RM maar op het gewicht wat je tijdens de workout gebruikt! Zo is 100% dus niet je 1RM, maar het zwaarste gewicht wat je in die training gebruikt.

1603795767158.png

• #11.643
Training week 44/2020

1604314476864.png

Comment: 2e week met 152.5 als topset ging vlekkeloos...zowel maandag als donderdag voor ascending/descending met topset gekozen.
Deze week weer 2.5kg erbij...ben benieuwd waar het schip zal stranden.
Ik hoop dat de sportscholen zullen openblijven (niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis te trainen)...in België en Duitsland moeten deze helaas sluiten :dunno: :thumbd:

1604314654782.png

• #11.644
Training week 52/2020

1604655436561.png

Doordat ik op maandag nu de worksets ascending/descending doe i.p.v. 5x5 across merk ik dat ik beduidend sneller herstel. 5x5 across kost nu eenmaal veel kracht/energie en dus ook meer herstel.
Daardoor deze week 3(!) bankdruktrainingen i.p.v. 2.

In de groepsapp waar ik zit kreeg ik meteen de terechte vraag gesteld of 3 bankdruktrainingen per week niet te veel van het goede zijn? Dat ligt eraan!
Ik verdeel het volume en de intensiteit wat ik eerst in 2 trainingen deed nu over 3 trainingen. Het enige wat toeneemt is de frequentie, het volume en de intensiteit niet!
En bankdrukken is een oefening die nogal goed reageert op een hogere frequentie. Ik doe niet 3 zware trainingen, dat zou ik niet redden, maar een zware, een lichte en een middelzware.
De lichte training is op zo’n 75-80% van het topgewicht van de zware training en de middelzware training op 85-90%.
Naarmate het topgewicht op maandag stijgt worden de verschillen groter met de lichte en middelzware dag.

HLM heb ik reeds eerder gedaan en ik reageerde er destijds goed op en had mijn beste wedstrijdresultaat ooit daarmee (192.5kg raw).
Echter heb je een ijzeren discipline nodig om de verleiding te weerstaan om op een LD en MD zwaarder te gaan dan in het schema staat.
De HD is de „money maker“…daar geef je gas…LD is eigenlijk een soort van herstel training en MD dan weer de voorbereiding op de HD die eraan komt.
HLM is vergelijkbaar met de Texasmethode waar je een Volume, een Recovery en een Intensityday hebt.
Maar HLM is vooral voor masterlifters beter geschikt daar je slechts 1 zware dag hebt…de Texasmethode heeft er 2 (de volumeday is heftig wat volume betreft en de intensity day is heftig wat intensiteit betreft). Hoe dan ook…we gaan zien hoe ik erop reageer, doordat ik bench-only doe heb ik de verwachting dat het vrij goed te doen is. Zware sessies deadlift en squat erbij en het verhaal ziet alweer anders uit.

Er zijn heel wat varianten mogelijk in HLM. Eén van de beste artikelen over HLM vind ik onderstaande:

https://bodyrecomposition.com/training/heavy-light-medium-training

Je ziet in onderstaande tabel diverse varianten…waar je kunt variëren in oefeningen, percentages en rep/set ranges.

1604655467268.png

OoK Andy Baker van Starting Strenght heeft diverse goede artikelen over HLM geschreven:

https://www.andybaker.com/heavy-light-medium-16-faqs/

https://www.andybaker.com/structuring-12-week-heavy-light-medium-programs/

Hier nog twee voorbeelden hoe je "5-3-1" en de repprogression method kunt toepassen in HLM.

1604655561242.png

Have a nice weekend!
Stay strong, take care & play it fair!

De Safety squat bar al gekocht ?
Ik vind het een ideale bar. Minder last van schouders en armen.
Zo nu en dan vervang ik hem voor low bar squats om de techniek te behouden

• #11.646
De Safety squat bar al gekocht ?
Ik vind het een ideale bar. Minder last van schouders en armen.
Zo nu en dan vervang ik hem voor low bar squats om de techniek te behouden
Neehoor...ik zou deze hooguit als nieuw speeltje voor in mijn collectie ongebruikt equipment aanschaffen ;)
Ik doe gewoon bodyweight squats met een medicijnbal, het gaat immers in deze bij mij niet om de intensiteit maar om het volume.
Maar ik merk hoe meer ik doe hoe meer last ik krijg van alles en nog wat :o
Vorige week 3 keer bankdrukken gedaan op maandag, woensdag en vrijdag middels een HLM training en zaterdag, zondag en maandag last gehad van tintelen in mijn handen en onderarmen.
Ik heb een carpal tunnelsyndroom en over het algemeen kan ik daar vrij goed mee leven, maar in het weekend werd ik in de loop van de nacht wakker ervan...dat is toch wel weer een tijd geleden.
Ik kom steeds meer tot de conclusie dat in mijn geval geldt: less = more ;)
Verder mag ik zeker niet klagen, ik heb geen aandoeningen of ziektes...of je moet obesitas als ziekte zien, dan ben ik namelijk doodziek :roflol:

By the way...jij gaat lekker heb ik gezien! :thumbs:Hoop dat je dit weet vol te houden! :)

• #11.647
Training week 46/2020

„Ieder pijntje is een seintje“

Afgelopen week HLM gedaan en zaterdag, zondag en maandag de naweeën gemerkt :(
Ik heb last van een carpale tunnelsyndroom (en heb er over het algemeen weinig last van) maar sinds vrijdagavond last van tintelen in mijn handen en onderarmen en een zeurend gevoel in mijn ellebogen.
Ik schrijf dit toe aan de hogere frequentie bankdrukken (daar ik (on)bewust vrij stevig in de halter knijp).
En natuurlijk kan men nu stellen dat ik HLM een serieuze kans moet geven, maar als de nadelen de voordelen overwegen hoef ik er niet lang over na te denken.
Ik heb mijn beste wedstrijdresultaat aan HLM te danken, maar dat is alweer ruim 3-4 jaar geleden. HLM is (in al zijn varianten) een uitstekende manier van trainen.
Maar ik merk steeds meer dat met het stijgen der jaren in mijn geval less = more geld.

„Zoekende“
Ik moet toegeven dat ik ook een beetje zoekende ben omdat ik merk dat als 50 plusser het allemaal net iets moeizamer gaat dan voorheen, het herstel duurt langer, progressie gaat uiterst traag en vaak ben je al blij als er geen degeneratie plaats vind en last but not least: je wordt blessure gevoeliger. Ik moet daarin mijn weg zien te vinden…krampachtig vast houden aan methoden die in het verleden uitstekend werkten is struisvogelpolitiek. Er zijn verder vrij weinig nuttige tips voor masterlifters beschikbaar (behalve Andy Baker’s boek „ Barbell Prescription, Strenght Training for Life after 40) maar dat boek is niet geschreven voor masterlifters die competitie gericht trainen. Dan krijgt men vaak ook goedbedoelde adviezen van andere lifters die echter 20 jonger zijn en voor wie vele dingen nu eenmaal vanzelfsprekend en anders zijn dan voor een 50 plusser. De meeste trainingmethoden zijn geschreven voor en (door) lifters in de bloei van hun leven. Neem het origineel van "5x5" van Bill Starr (the strongest shall survive)...voor wie schreef hij dat oorspronkelijk? Voor football players die vaak nog op de highschool zaten! Niet voor 50 plussers...en zo is dat met het merendeel van wat beschikbaar is. Men moet dus zelf een beetje uitzoeken wat wel nog kan en mogelijk is, daarop moet men zich dan focussen en niet meer terugkijken. Dan is de ene masterlifter ook de andere niet...de één is nog topfit de ander heeft te kampen met gebreken en beperkingen.

„Gewoontes“
Ik ben ook een gewoontedier en heb moeite met veranderingen. De manier van trainen de komende tijden zal niet echt wezenlijk veranderen, maar het zal toch net iets anders worden…minder „agressieve“ vormen van trainen die minder belastend zijn waarbij ik toch zoveel als mogelijk mijn kracht hoop te behouden.
Hoe stel ik me dat voor? Niet meer de nadruk op 5x5, 5x3 en 5x1 maar als voorbeeld 3x5, 3x3 en 3x1…de intensiteit blijft gelijk, alleen het volume wordt minder: 3 worksets i.p.v. 5.
Het „loslaten“ van „5x5“ voelt als afscheid nemen van mijn „eerste grote liefde“ ;) …De magic number is niet langer meer 25 (5x5).

5-4-3-2-1
Ik denk ook aan meer descending sets doen en dan niet zozeer met afnemende intensiteit maar ook hier weer minder volume. Een voorbeeld:
5x150, 5x145, 5x140, 5x135 en 5x130 is een voorbeeld van 5x5 descending sets …je warmt op en werkt toe naar een topset en daarna doe je sets met steeds minder gewicht.
In de bodybuilding wereld zie je ook dat het aantal reps toeneemt bij elk descending set ook wel dropsets genoemd, bijvoorbeeld….5x150, 8x140, 10x130, 12x120.
Ik heb gisteren echter de 5-4-3-2-1 methode eens gedaan…waarbij het gewicht hetzelfde blijft maar het volume daalt.
Zo heb ik gisteren 5x150, 4x150, 3x150, 2x150 en 1x150 gedaan. Totaal aantal reps is 15.
Ik had van deze training een voldaan gevoel daar de intensiteit hoog blijft wat ik voor mijn doelstelling (trainen voor maximaalkracht) zeer belangrijk vind. Daarnaast was ik vrij snel klaar met trainen daar ik door minder volume ook minder hersteltijd tussen de worksets nodig had. Ik wil dit middels „microloading“ (elke training 1kg toevoegen) zeer rustig opbouwen.
Hieronder een goed artikel over 54321 met diverse varianten.

https://www.dragondoor.com/articles/countdown-for-big-gains/ [dragondoor.com]

Have a nice weekend! Stay strong, take care & play fair! :)

Dan wie van jullie heeft ervaring met een safety squat bar en vinden jullie deze aanbevelenswaardig?
Dat is zeker een aanrader. Squatten met deze bar bootst eigenlijk de frontsquat na. Het zwaartepunt ligt dan op de plek waar de stang ligt bij een frontsquat en qua schouder mobiliteit zou dit natuurlijk geen issue kunnen zijn.

• #11.649
Dat is zeker een aanrader. Squatten met deze bar bootst eigenlijk de frontsquat na. Het zwaartepunt ligt dan op de plek waar de stang ligt bij een frontsquat en qua schouder mobiliteit zou dit natuurlijk geen issue kunnen zijn.
Thx voor je comment! Maar vrees dat het uiteindelijk in mijn homegym zou komen te liggen op de grote hoop "ongebruikt equipment" ;)
Ik doe wel vrijwel dagelijks bodyweight squats, wellicht moet ik daar eens een filmpje ter beoordeling van de forumleden hier maken?

Wel een 50 plusser, maar ik durf mezelf geen master lifter te noemen :)
Ook ben ik niet zo gericht op maximaal kracht. Ik merk dat afwisselen van oefeningen, voor mij wel werkt. Veelal dezelfde oefening, brengt ook elke keer veel belasting op dezelfde plek. Bv de ohp met bb bleef al een tijdje op hetzelfde gewicht hangen, en werden alleen maar pijnlijker, sinds kort afgewisseld met ohp db en de belasting voelt anders, komt toch anders aan op de schouders.
Goed weekend :thumb:

• #11.651
Wel een 50 plusser, maar ik durf mezelf geen master lifter te noemen :)
Ook ben ik niet zo gericht op maximaal kracht. Ik merk dat afwisselen van oefeningen, voor mij wel werkt. Veelal dezelfde oefening, brengt ook elke keer veel belasting op dezelfde plek. Bv de ohp met bb bleef al een tijdje op hetzelfde gewicht hangen, en werden alleen maar pijnlijker, sinds kort afgewisseld met ohp db en de belasting voelt anders, komt toch anders aan op de schouders.
Goed weekend :thumb:
Masterlifter is iedereen vanaf zijn 40e die aan wedstrijden meedoet, dat is geen speciale verdienste of bijzondere titel, maar gebruikelijk in de internationale sportwereld.
Het zegt verder niets over het niveau, hoor.
Zo ben je Master 1 vanaf je 40e en dat wisselt dan (varieeërd van federatie) om de 5 of 10 jaar.
Bij de IPF ben je vanaf je 50e Master 2, bij de WDFPF vanaf je 45e.
Op zich vind ik een andere "leeftijdsklasse" bij de masters om de 5 jaar wel beter, want het verschil tussen iemand die 42 of 48 is, is wellicht niet zo groot, maar denk wel dat het een verschil is als iemand 51 of 59 is. En bij 60 en ouder wordt het verschil denk ik nog wel groter.

P.S. OHP was vroeger naast bankdrukken een favoriete oefening, maar tegenwoordig doe ik geen enkele vorm meer van OHP. Bankdrukken en overhead press ervaar ik tegenwoordig als TE veel van het goede voor mijn schouders.

• #11.652
Training week 47/2020

Training van maandag en donderdag wederom via het "54321" systeem wat goed bevalt.
Ik doe elke training slechts 1 kg meer (microloading) en hoop zo tot uiteindelijk 160kg te komen.

1605864344204.png

Have a nice weekend!

1605864505095.png

Ja ik ga dit ook eens proberen om mij bank weer wat hoger te krijgen. 1 kg per week erbij bij het laatste setje.

• #11.654
Ja ik ga dit ook eens proberen om mij bank weer wat hoger te krijgen. 1 kg per week erbij bij het laatste setje.
Traag maar gestaag verder gaan. Sommigen vinden dat microloading geen zoden aan de dijk zet. Maar je moet zoiets op de lange termijn beschouwen...1kg per week zou (theoretisch) 50kg per jaar zijn! Het duurt met microloading langer voordat je een bepaald plateau bereikt, je kunt dus langer blijven doorgaan met een bepaald schema. Suc6 ermee!😊👍

• #11.656
Training week 48/2020

Comment; Trainingen gingen probleemloos...5-4-3-2-1 met respetievelijk 153kg op maandag en 154kg op donderdag gedaan.
Vanaf maandag 30 november dan verder met 155+ aan de slag...ik verwacht dat het dan wat moeizamer zal gaan.
Ik ben ook wat gewicht kwijt geraakt...woog paar weken terug nog 162,5kg en inmiddels 154kg.
Om kracht op te bouwen zit je normaal gesproken in een soort van bulkfase en ik zit nu in een soort van cutfase...minder kcal dan normaal en meer beweging (vooral veel stevig wandelen).
Doelstelling is om onder de 150kg te komen en vooral niet meer bijkomen, want afvallen is niet zozeer de kunst, maar niet meer bijkomen wel!

Wegens allerlei omstandigheden heb ik momenteel wat weinig tijd en zal hier wellicht wat minder loggen en reageren, neem het me niet kwalijk, het is niets persoonlijks maar ik kom er niet altijd aan toe.

Stay strong, take care and play fair! :)

• #11.657
Training week 49/2020

Eigenlijk stond 5-4-3-2-1 met 155kg op het schema, maar ik was in de week ervoor zo’n 3kg afgevallen door “vasten” op kwark en water en voelde me ontzettend zwak.
Aangezien de feestdagen voor de deur stonden en ik pas geleden nog 162.5kg woog wilde ik voor kerst in elk geval wat gewicht kwijt raken.
Nu is 3kg minder op een gewicht van ruim 150 niet veel, maar dit binnen een week kwijt raken is wel vrij veel, toch? Inmiddels weeg ik zo'n 154kg.
Ik was afgelopen week wat te extreem geweest en stond te trillen op mijn benen. Ik besloot om een lichtere training met 140kg te doen en heb dat 5x5 gedaan.
De dag later had ik zelfs spierpijn…wellicht ook omdat ik een totaal volume van 25 reps (worksets) paar weken niet gedaan had.
Hoe dan ook, het beviel me uitstekend…wat moet ik zeggen het is „terugvallen in oude gewoontes“…5x5 is altijd mijn favoriete manier van trainen geweest.
Is het de beste methode? Welnu er bestaat geen beste methode die voor iedereen hetzelfde werkt, maar jongens het gaat toch vooral om PLEZIER bij het trainen, toch?
Ik ben slechts een amateursporter, het is een (ietwat uit de hand gelopen) hobby.
Ik moet er niet mijn geld mee verdienen, maak geen deel uit van een of andere nationale selectie onder toezicht van een coach die je schema’s geeft waaraan je je hebt te houden.
Dus doe ik dat wat ik leuk vind!
De komende weken bouw ik het rustig op (middels microloading), elke training 1kg meer.
Zo hoop ik dan in de 1e week van het nieuwe jaar op 5x5x150 uit te komen wat een mooie basiskracht zou zijn, toch?

1607069776771.png

Have a nice weekend! :)

Stay strong, take care and play fair! :)

5x5x150 KG doen er je niet veel na ;)

Pas goed op jezelf.

1 week leven op kwark en water, je moet het maar kunnen, :eek:

• #11.660
5x5x150 KG doen er je niet veel na ;)

Pas goed op jezelf.
Thx, er zijn ook niet velen die mijn lichaamsgewicht hebben ;)
Ben tevreden als ik daar weer op zou uitkomen.
Ik weet van mezelf dat als ik 5x5x150 druk er ook een single met 185 inzit.

Terug
Naar boven