AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.481
Geen meerwaarde van de powerclean? Woooooooh slow down Tex!
Voor een powerlifter zie ik er de meerwaarde inderdaad niet van in 🤭
Behalve starting strenght zie ik de powerclean in geen ander programma terug, toch?
Stronglifts niet, 531 van Wendler niet, Greyskull niet om maar enkele te noemen.
Lijkt me meer thuis te horen in een programma voor gewichtheffers.

• #12.482
Voor een pure powerlifter heb je wellicht gelijk (misschien wat carry over naar dl) , maar daar is rippetoe of stronglifts niet per sé voor bedoeld toch?
Voor mensen in "een sport" (judoka's, worstelaars, rugbyers, etc.) is de powerclean misschien wel de meest nuttige oefening die er is.

Powerlifting moet ik nog kijken... Ga nu weer sterkste man -105 doen. Dit betekent dat ik met mijn relatief lange (1m90) frame niet in ideale "powerlift shape" ben. Ik ben dan beter in bewegen (dynamische strongman onderdelen, grip, etc.) dan statisch. Ik zou best wel eens mee willen doen, maar breek weinig potten in de -105.

Ik zou trouwens ook niet echt weten welke "single lift" ik zou willen doen. Vroeger was ik een aardige deadlifter (250 nog gehaald op een NPB wedstrijd) maar met de leeftijd (en blessures) is dat wat minder geworden. Ik ben een hele matige squatter. Benchen kan ik redelijk als ik +-120 mag wegen (zou dan wel richting 160ish kunnen gaan als ik ervoor zou trainen), maar ben niet van plan om meer boven de 110 uit te komen. Ik ga trouwens sowieso nog ooit eens (bij jullie) op het plankier komen, maar een WK is denk ik niet aan mij besteed.

• #12.484
Starting Strenght en stronglifts zijn inderdaad geen powerliftingprogramma's, daarvoor zijn ze niet specifiek genoeg. Maar er zijn wel bepaalde overlappingen. Powerlifting is puur een halter krachtsport en de halter is ook de basis van genoemde methoden.
Hoe dan ook, ik wens je heel veel suc6 met je ambities en hoop je een keer bij ons op het plankier te zien! 😊👊

• #12.485
Ik zou jullie op de hoogte houden van de variant van HLM die ik afgelopen week gebruikte.
Om een lang verhaal kort te houden, dat wat me als Master 2 met 45 nog goed afging, lukt me als Master 3 met 54 helaas niet meer.
Na vorige week 3 keer te hebben gebankdrukt wat op zich vrij goed was verlopen kreeg ik daarvan de rekening in het weekend gepresenteerd.
Mijn front schouderkoppen en ellebogen gaven aan dat ze het niet eens waren met deze manier van trainen, en ieder pijntje is een seintje, toch?
Ik ga dan ooi niet iets forceren om vervolgens door schade en schande wijzer te worden.
Schande heb ik opgelopen, ik baal als een stekker, ik wil graag, maar 3x per week bankdrukken herstel ik helaas niet meer snel genoeg van en schade (blessureleed) wil ik voorkomen.
Dus gooi ik de handdoek na de eerste week alreeds in de ring wat 3x per week bankdrukken betreft en ga ik weer over naar 2x per week!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Focussen op wat wel nog allemaal kan!
Word vervolgd :)

Laatst bewerkt:
Denk je echt dat een extra light day invoeren een probleem is? Ik denk eerder dat je te weinig doet dan te veel.

Ik zou jullie op de hoogte houden van de variant van HLM die ik afgelopen week gebruikte.
Om een lang verhaal kort te houden, dat wat me als Master 2 met 45 nog goed afging, lukt me als Master 3 met 54 helaas niet meer.
Na vorige week 3 keer te hebben gebankdrukt wat op zich vrij goed was verlopen kreeg ik daarvan de rekening in het weekend gepresenteerd.
Mijn front schouderkoppen en ellebogen gaven aan dat ze het niet eens waren met deze manier van trainen, en ieder pijntje is een seintje, toch?
Ik ga dan ooi niet iets forceren om vervolgens door schade en schande wijzer te worden.
Schande heb ik opgelopen, ik baal als een stekker, ik wil graag, maar 3x per week bankdrukken herstel ik helaas niet meer snel genoeg van en schade (blessureleed) wil ik voorkomen.
Dus gooi ik de handdoek na de eerste week alreeds in de ring wat 3x per week bankdrukken betreft en ga ik weer over naar 2x per week!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Focussen op wat wel nog allemaal kan!
Word vervolgd :)
Komt wel goed ouwe :thumb:

• #12.488
Denk je echt dat een extra light day invoeren een probleem is? Ik denk eerder dat je te weinig doet dan te veel.
Te weinig bankdrukken doe ik in elk geval niet...ik train het hele jaar door (behalve als ik op vakantie ben) en doe consequent 2x per week bankdrukken middels een heavy/light day of intensity/volume day.
Tot mijn 50e kon ik bepaalde perioden ook wel 3x per week bankdrukken, nu merk ik echter - zoals reeds vermeld - dat de gewrichten pijn doen als ik 3x per week bankdrukken doe.
Ik heb na een training 2 dagen herstel minimaal nodig, optimaal is zelfs 3 dagen rust, want na een zware training op maandag ben ik donderdag vaak nog niet volledig hersteld.
En nee, ik praat hier niet over het conditionele aspect...ik voel pijnscheuten in ellebogen en schouders en een zeurende napijn en dan is niet de vraag of ik een blessure eraan over hou, maar wanneer deze komt en dat wil ik heel graag voorkomen. Dus met 2x per week bankdrukken zal ik zeker niet te weinig doen.
Je hebt atleten die zelfs 4x per week bankdrukken of zelfs nog meer....ik denk dat zulke methoden voor de meeste 50 plussers die op eigen kracht trainen echter ongeschikt zullen zijn (uitzonderingen daargelaten). Ik luister naar mijn lichaam en gezond verstand, althans meestal ;)

Te weinig bankdrukken doe ik in elk geval niet...ik train het hele jaar door (behalve als ik op vakantie ben) en doe consequent 2x per week bankdrukken middels een heavy/light day of intensity/volume day.
Tot mijn 50e kon ik bepaalde perioden ook wel 3x per week bankdrukken, nu merk ik echter - zoals reeds vermeld - dat de gewrichten pijn doen als ik 3x per week bankdrukken doe.
Ik heb na een training 2 dagen herstel minimaal nodig, optimaal is zelfs 3 dagen rust, want na een zware training op maandag ben ik donderdag vaak nog niet volledig hersteld.
En nee, ik praat hier niet over het conditionele aspect...ik voel pijnscheuten in ellebogen en schouders en een zeurende napijn en dan is niet de vraag of ik een blessure eraan over hou, maar wanneer deze komt en dat wil ik heel graag voorkomen. Dus met 2x per week bankdrukken zal ik zeker niet te weinig doen.
Je hebt atleten die zelfs 4x per week bankdrukken of zelfs nog meer....ik denk dat zulke methoden voor de meeste 50 plussers die op eigen kracht trainen echter ongeschikt zullen zijn (uitzonderingen daargelaten). Ik luister naar mijn lichaam en gezond verstand, althans meestal ;)
Goed bezig ! Ik doe zelf niks meer wat bankdrukken betreft . Werkgerelateerde klachten zitten mij wat dat betreft behoorlijk in de weg

• #12.491
Goed bezig ! Ik doe zelf niks meer wat bankdrukken betreft . Werkgerelateerde klachten zitten mij wat dat betreft behoorlijk in de weg
Spijtig, ik zou heel erg balen als ik niet meer kon bankdrukken, ik hoop dat ik het nog een tijdje op een redelijk niveau kan volhouden.
Uiteindelijk zijn de meesten van ons amateursporters en hebben de meesten een baan. Je kunt niet zomaar stoppen met werken wegens werkgerelateerde klachten, toch? Hoop dat je alsnog plezier hebt in hetgeen wat wel nog goed gaat? 😊

Spijtig, ik zou heel erg balen als ik niet meer kon bankdrukken, ik hoop dat ik het nog een tijdje op een redelijk niveau kan volhouden.
Uiteindelijk zijn de meesten van ons amateursporters en hebben de meesten een baan. Je kunt niet zomaar stoppen met werken wegens werkgerelateerde klachten, toch? Hoop dat je alsnog plezier hebt in hetgeen wat wel nog goed gaat? 😊
Zeker wel ! Kan alles prima doen op benchen na .

Ik denk dat we het nooit eens worden over trainingsmethodes en dat is ook geen probleem :) Ik ben niet oud ("pas" 32) maar zit ook al wel even in de sport en ik merk juist dat ik veel assistance nodig heb om te functioneren. Zelfs als het niet per sé "helpt" om sterker te worden, helpt het me wel om fit en pijnvrij te blijven.

Ik heb periodes zat gehad waardoor ik door tijd/motivatie gebrek alleen maar mail lifts deed (strongman of powerlifting). Ik merkte idd weinig verzwakking maar wel dat blessures veel sneller kwamen. Ik blijf erbij dat 1 of 2 dagen lichte assistance, met de focus op uitvoering en reps, ook jou goed zou doen. Denk aan bijvoorbeeld aan een schema als:

Dag 1) light bankdrukken
Dag 2) heavy bankdrukken
Dag 3) 3 sets x tot verzuring:
* band pushdowns
* band rows
* band pull aparts
* dumbell shrugs
* dumbell flyes
* band rotators
(dit zijn maar voorbeelden)

Ik bedoelde trouwens überhaupt niet dat 3x bankdrukken niet veel is. Alleen het invoegen van een light day kan mijns insziens nooit het probleem zijn. Ik geloof niet dat je geen last krijgt van 5x5x150 duwen maar wel als je 2 dagen later 5x5x100 doet oid...

Doe je 3x per week 5x5, 3x5, of 5x3 BP ?

Zonder gekkigheid waarom geen kuurtje doen om je herstel te bevorderen en je lifts te verhogen? Kan je ook mee doen in andere competitie bij de huidige bond ben je al kampioen.

• #12.496
Ik denk dat we het nooit eens worden over trainingsmethodes en dat is ook geen probleem :) Ik ben niet oud ("pas" 32) maar zit ook al wel even in de sport en ik merk juist dat ik veel assistance nodig heb om te functioneren. Zelfs als het niet per sé "helpt" om sterker te worden, helpt het me wel om fit en pijnvrij te blijven.

Ik heb periodes zat gehad waardoor ik door tijd/motivatie gebrek alleen maar mail lifts deed (strongman of powerlifting). Ik merkte idd weinig verzwakking maar wel dat blessures veel sneller kwamen. Ik blijf erbij dat 1 of 2 dagen lichte assistance, met de focus op uitvoering en reps, ook jou goed zou doen. Denk aan bijvoorbeeld aan een schema als:

Dag 1) light bankdrukken
Dag 2) heavy bankdrukken
Dag 3) 3 sets x tot verzuring:
* band pushdowns
* band rows
* band pull aparts
* dumbell shrugs
* dumbell flyes
* band rotators
(dit zijn maar voorbeelden)

Ik bedoelde trouwens überhaupt niet dat 3x bankdrukken niet veel is. Alleen het invoegen van een light day kan mijns insziens nooit het probleem zijn. Ik geloof niet dat je geen last krijgt van 5x5x150 duwen maar wel als je 2 dagen later 5x5x100 doet oid...
Je bent inmiddels ook alreeds 32 jaar….wat strongman betreft kun je dan nog wel paar jaar mee :)
Powerlifting is daarentegen helemaal niet aan leeftijd gebonden….op het afgelopen WK was de oudste deelnemer 86 jaar(!)
Ik doe zelf sinds mijn tienerjaren aan krachtsport…zo’n 40 jaar inmiddels, overigens heus niet altijd competitiegericht.
Wat trainingsmethoden betreft - ik heb dat reeds vaker aangegeven - zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
Mijn methode is niet zaligmakend en zeker geen sleutel tot suc6 voor anderen, alhoewel ik paar personen ken die er hun voordeel mee gedaan hebben.

Wat “assist” betreft…ik heb niet altijd zo getraind zoals ik dat nu doe.
Op de eerste paar pagina’s van dit log kun je lezen dat ik naast het bankdrukken o.a. ook close grip bench press, overhead press, front raises en triceps pushdown enz. deed.
Ik deed diverse oefeningen voor de schouders en triceps en had met begin 40 jaar een 1RM van 170kg.
Niet uitzonderlijk, maar ook geen reden om zich voor te schamen.
Weet je wanneer ik richting de 200kg ging en deze uiteindelijk ook gedrukt heb?
Toen ik stopte met assistoefeningen!
Ik had een artikel van Stefan Korte gelezen en wat hij schreef klonk zo simpel dat het nauwelijks waar kon zijn.
“Do you want to bench big? This is no problem: all you have to do is bench press.
Ik stopte consequent met alle assistoefeningen en deed enkel bankdrukken (in de competitiestijl aangespoord door de slogan: “ TRAIN LIKE YOU COMPETE”.

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/korte2.htm

“Do you want to bench big? This is no problem; all you have to do is bench press. Since the bench press is the most effective way to train the muscles you need for a big bench it will be the only exercise you use in your training. It incorporates the pectoralis muscles, the deltoids, triceps and even the lats. Remember only the bench press works these muscles exactly the way they are needed for the competition. There’s no need for side delt raises, one arm triceps extensions, incline presses or other assistance exercises”

Het resultaat was dat ik traag maar gestaag richting de 200kg ging en deze uiteindelijk ook gedrukt heb!
Ik heb zelf ervaren dat: LESS = MORE!
En als een manier van trainen goed voor je werkt dan: NEVER CHANGE A WINNING HORSE!
Ik beweer niet dat anderen dit ook moeten doen.
Ik geef slechts aan dat dit voor mij in combinatie met straight sets 5x5 DE manier was om van 170 naar 200kg te gaan.

• #12.498
Zonder gekkigheid waarom geen kuurtje doen om je herstel te bevorderen en je lifts te verhogen? Kan je ook mee doen in andere competitie bij de huidige bond ben je al kampioen.
Zonder gekkigheid meen je dat nu serieus??? dan twijfel ik echt aan je verstandelijke vermogens!
Ik ben LIFE-TIME DRUG-FREE en (mede)oprichter en voorzitter van de Drug-Free Powerlifting Federation Netherlands.
Ik heb nooit gekuurd en zal ook nooit kuren, dat gaat tegen al mijn principes in!
Het zou toch volledig hypocriet zijn als ik zou gaan kuren.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven