Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.601
Training 15.09.

5x5x127kg benchpress (1kg zwaarder dan vorige training)...was ook zeer goed te doen.
Volgende training 5x5x128, zal ik weer filmen.

Uiteraard ook nog rows gedaan, 5x10.

Fijn weekend allen 😊

Laatst bewerkt:
Jij ook een fijn weekend down under 🙋‍♂️

• #12.603
Training 19.09.23

Benchpress: 5x5x128kg
Goed te doen, laatste set gefilmd, laatste rep 5 seconden stil gelegd op de borst.
Vervolgens nog seated banded rows als antagonisten training gedaan 😊

• #12.604
Ik heb 2 links op het forum gedeeld die ik hier ook nog eens wil delen:

Waar het met name om gaat is dat je ook sterk(er) kunt worden door met submaximale gewichten te trainen in de 70-85% range.

• #12.605
Wellicht oud nieuws, maar Haftor Bjørnson (voormalig sterkste man van de wereld) heeft een borstblessure opgelopen tijdens een powerliftingwedstrijd in april. Na zijn "boxmatch" tegen Addy Hall wil hij blijkbaar weer een comeback maken in de krachtsportwereld
Bij zijn 3e poging na 230 en 240 wilde hij voor 252,5kg gaan wat voor hem een pr geweest zou zijn. Daar ging het voor hem helaas mis. Hij is nogal de nodige kilo's kwijt en ik denk dat hij TE snel vooruit wil.
Alles heeft nu eenmaal zijn tijd nodig, ook voor mannen als Haftor.
Wat ik goed vind is dat hij laat zien dat hij nu weer gestart is met trainen met slechts 2,5kg dumbells, hij heeft nog een lange weg te gaan. Geduld zal hij nodig hebben.

Zonde, dat zie je wel vaker dat lui te snel vooruit willen in gewicht en dan blessures krijgen. Dat heeft mij in het verleden ook vaak genekt.

@huggybear1968 zo gaat dat vaak bij Strongman, zo ook Brain Shaw. ( ook de NL'se Johan Langhorst met Bicep tijdens de finale SM van NL)

Wellicht oud nieuws, maar Haftor Bjørnson (voormalig sterkste man van de wereld) heeft een borstblessure opgelopen tijdens een powerliftingwedstrijd in april. Na zijn "boxmatch" tegen Addy Hall wil hij blijkbaar weer een comeback maken in de krachtsportwereld
Bij zijn 3e poging na 230 en 240 wilde hij voor 252,5kg gaan wat voor hem een pr geweest zou zijn. Daar ging het voor hem helaas mis. Hij is nogal de nodige kilo's kwijt en ik denk dat hij TE snel vooruit wil.
Alles heeft nu eenmaal zijn tijd nodig, ook voor mannen als Haftor.
Wat ik goed vind is dat hij laat zien dat hij nu weer gestart is met trainen met slechts 2,5kg dumbells, hij heeft nog een lange weg te gaan. Geduld zal hij nodig hebben.

wat was zijn pr?

• #12.609
Zonde, dat zie je wel vaker dat lui te snel vooruit willen in gewicht en dan blessures krijgen. Dat heeft mij in het verleden ook vaak genekt.
Inderdaad zonde, ik denk dat de meesten van ons vroeg of laat met blesureleed geconftronteerd worden, vaak omdat we te snel, te veel willen en naar ons ego en niet naar ons gezond verstand luisteren (heb het zelf ook ervaren) 🤭

Daar de tand des knaagt en ik het risico op blessures tot een minimum wil beperken neem ik me tegenwoordig heel bewust de tijd, traag maar gestaag met slechts 1kg per training vooruit.

• #12.610
Ik heb zelf een bicep tear gehad van uitwringen van vaatdoekje. (wel vlak na trainen) het hoeft niet altijd tijdens trainen te gebeuren.
Wij zijn al wat ouder René en jij bent ook afgevallen wat bij jouw kracht scheelt

• #12.612
Ik heb zelf een bicep tear gehad van uitwringen van vaatdoekje. (wel vlak na trainen) het hoeft niet altijd tijdens trainen te gebeuren.
Wij zijn al wat ouder René en jij bent ook afgevallen wat bij jouw kracht scheelt
Afvallen kost helaas altijd kracht...maar ik train momenteel ook niet voor een wedstrijd en zou nu ook niet voor een nieuw pr gaan 😉

Ik heb daar nooit veel last van gehad, misschien voordeel dat ik altijd onder de 18% vetp heb gezeten. Tuurlijk was ik op 110kg(7j geleden) sterker dan nu op 92kg. in verhouding valt het best mee.

• #12.614
Ik heb daar nooit veel last van gehad, misschien voordeel dat ik altijd onder de 18% vetp heb gezeten. Tuurlijk was ik op 110kg(7j geleden) sterker dan nu op 92kg. in verhouding valt het best mee.
Ik doe enkel bankdrukken en bankdrukken is heel erg gevoelig voor gewichtstoename en afname. Daarom merk ik dat meteen...kort voor een bankdrukwedstrijd cutten is niet raadzaam, bulken daartegen wel 🤣

250kg raw.

Hij woog toen wel 197,5kg...nu is hij veel lichter.

hij en zijn coach vooral hebben dan toch een grove misschatting gedaan en teveel risico genomen? zeker ivm zijn BW
"voorlopig" is hij zn titel kwijt :(

• #12.616
hij en zijn coach vooral hebben dan toch een grove misschatting gedaan en teveel risico genomen? zeker ivm zijn BW
"voorlopig" is hij zn titel kwijt :(
Als we reëel zijn gaat elke max poging gepaard met een - meestal redelijk ingecalculeerd - risico. Alhoewel iedereen op zijn eigen niveau bezig is, is met gewichten van 250+ het risico nog groter. En als het dan misgaat, gaat het meestal goed mis.
Ik denk dat het voor Haftor nog te vroeg was en hij te gretig was. Voor hetzelfde geld was het echter wel goed gegaan. Achteraf is men altijd slimmer 😉

• #12.617
Hier nog een voorbeeld van een heftige borstblessure. Scott Mendellson blesseerde zich met een poging zijn eigen wereldrecord te breken...hij was bont en blauw.
Hij was overigens de eerste die 325kg raw drukte en tevens een wr equipped benchpress op naam had. Hij kan dus beide kunstjes (equipped/unequipped).

Bijlagen

• Screenshot_20230919_182314_Google.jpg
    Screenshot_20230919_182314_Google.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 34
Hier nog een voorbeeld van een heftige borstblessure. Scott Mendellson blesseerde zich met een poging zijn eigen wereldrecord te breken...hij was bont en blauw.
Hij was overigens de eerste die 325kg raw drukte en tevens een wr equipped benchpress op naam had. Hij kan dus beide kunstjes (equipped/unequipped).
spieren kunnen het wel aan maar meestal zijn het de peesjes toch? de aanhechting, gelukkig heb ik het nooit meegemaakt, rond de 100 is ook niet zo heftig haha :pressing:

• #12.619
spieren kunnen het wel aan maar meestal zijn het de peesjes toch? de aanhechting, gelukkig heb ik het nooit meegemaakt, rond de 100 is ook niet zo heftig haha :pressing:
Inderdaad, het zijn de pezen die het het eerste begeven, vaak betreft het ook een zogenaamde rotator cuff ruptuur (schouder). De pees is de "verbinding" tussen spier en bot, een spier zit namelijk niet direct aan een bot vast.
Je hebt een gedeeltelijk ingescheurde en een volledig afgescheurde pees. Als deze volledig afgescheurd is volgt een operatie en lang herstel. Vaak zijn de spieren ook te sterk gegroeid t.o.v. de pezen. En aangezien pezen weinig bloedcellen bevatten duurt herstel lang als ze beschadigd raken. Je kunt pezen ook niet trainen als spieren, pezen kunnen namelijk niet samentrekken.

Iedereen is overigens op zijn eigen niveau bezig en 100kg is voor de één niet heftig, maar voor de ander wel 😊

Laatst bewerkt:
  • #12.620
Als aanvulling...je bent zo sterk als de zwakste schakel...spieren kunnen vrij snel groeien (zeker met bepaalde "hulpmidddelen") Vraag je af of je pezen dat tempo ook aankunnen. Velen gaan dan supplementen nemen als collageen in de hoop dat de pezen het kunnen bijhouden.

Voor mij een reden dat ik geen liefhebber ben van de maxeffort / conjugate methode waarbij je elke week met maximale gewichten traind, hetgeen maximale belasting voor je pezen betekend. Ook al wissel je in de oefening af d.m.v. conjugate methode, de belasting op je pezen blijft.
Ik train bewust niet elke week maximaal, maar bouw traag maar gestaag middels submaximale gewichten op.

Terug
Naar boven