MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Ik ben altijd iemand die geweest die goed ging op het trainen met submaximale gewichten tussen 70-82,5%...incidenteel richting een piek met gewichten tussen 90-95%
Momenteel voelt het trainen met gewichten boven 85% (triples en singles) niet goed aan (wat o.a. bij 531 om de hoek komt kijken).
Ik mis gewoon de energie en kracht na een dag "afzien" om nog met zulke intensiteit te trainen.
Ik luister naar mijn lichaam en niet naar mijn ego en doe wat goed voelt en waar ik voldoening van heb.
Als ik reps eruit moet persen voelt dat echt niet goed, ik ben dan geforceerd bezig...en 5 reps per set is heus geen hoog volume...en de bedoeling is dat ik boven 70% uitkom waar ik nu mee begonnen ben. Ik start altijd vrij licht met een nieuw schema zodat ik ook even vooruit kan :)

Je kan ook 3tjes en 1tjes maken met 5 a 10kg minder he. Houd je wel nog meer kracht over. 90 a 95% kan ook als je minder sterk bent, alleen is je 100% minder.

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.582
Aaah heb je een eigen organisatie/federatie? Dus je doet geen KNKF wedstrijden? (Ik volg je pas sinds kort dus sorry als het een domme vraag is). Ik ben eigenlijk alleen bekend met KNKF (en zelfs dat was 5+ jaar geleden).
Geen domme vraag 😊ik ben zelf zo'n 10 jaar lid geweest van de KNKF en heb daar mooie vriendschappen aan overgehouden. Uit onvrede over - in het mijn ogen - inconsequente dopingbeleid wat er gehanteerd word ben ik in 2017 overgestapt naar de World Drug Free Powerlifting Federation. Een jaar later in 2018 heb ik de Drug Free Powerlifting Federation Netherlands mogen oprichten. Onze visie is dat cleane atleten recht hebben op faire wedstrijden. We hanteren dan ook een nul tolerantie beleid bij een positieve test. Bij ons geen tijdelijke schorsing, het is dan game over! Tevens kun je bij ons zowel powerlifting (3 kamp) of singlelifting (per onderdeel) meedoen, we hebben zowel een unequipped als equipped devision, bij ons verander je om de 5 jaar van masterklasse en niet pas om de 10 jaar, tevens hebben we meer gewichtsklassen dan de IPF.

In 2024 houden we het WK Singlelift van de WDFPF in Aalsmeer (1e weekend van juni). Op vrijdag doen we kniebuigen, zaterdag bankdrukken en zondag deadliften...je kunt aan 1, 2 of alle 3 de onderdelen meedoen.
Eisen voor deelname is:
- onze antidoping visie delen en uiteraard dopingvrij zijn.
- minimaal 3 maanden lid van onze federatie zijn.
- minimaal aan één NK hebben deelgenomen.
- de zogenaamde minima tillen...dat is voor een gevorderde lifter over het algemeen heel goed te doen. In mijn klasse zou ik in 2024 minimaal 132,5kg moeten drukken als master 4...daar zit ik met 180kg wat ik op het WK in 23 gedrukt heb ruimschoots boven 😊

Geen domme vraag 😊ik ben zelf zo'n 10 jaar lid geweest van de KNKF en heb daar mooie vriendschappen aan overgehouden. Uit onvrede over - in het mijn ogen - inconsequente dopingbeleid wat er gehanteerd word ben ik in 2017 overgestapt naar de World Drug Free Powerlifting Federation. Een jaar later in 2018 heb ik de Drug Free Powerlifting Federation Netherlands mogen oprichten. Onze visie is dat cleane atleten recht hebben op faire wedstrijden. We hanteren dan ook een nul tolerantie beleid bij een positieve test. Bij ons geen tijdelijke schorsing, het is dan game over! Tevens kun je bij ons zowel powerlifting (3 kamp) of singlelifting (per onderdeel) meedoen, we hebben zowel een unequipped als equipped devision, bij ons verander je om de 5 jaar van masterklasse en niet pas om de 10 jaar, tevens hebben we meer gewichtsklassen dan de IPF.

In 2024 houden we het WK Singlelift van de WDFPF in Aalsmeer (1e weekend van juni). Op vrijdag doen we kniebuigen, zaterdag bankdrukken en zondag deadliften...je kunt aan 1, 2 of alle 3 de onderdelen meedoen.
Eisen voor deelname is:
- onze antidoping visie delen en uiteraard dopingvrij zijn.
- minimaal 3 maanden lid van onze federatie zijn.
- minimaal aan één NK hebben deelgenomen.
- de zogenaamde minima tillen...dat is voor een gevorderde lifter over het algemeen heel goed te doen. In mijn klasse zou ik in 2024 minimaal 132,5kg moeten drukken als master 4...daar zit ik met 180kg wat ik op het WK in 23 gedrukt heb ruimschoots boven 😊
Waar zou ik die minima kunnen vinden? (alle lifts, 63jaar, 105kg)

• #12.584
Je kan ook 3tjes en 1tjes maken met 5 a 10kg minder he. Houd je wel nog meer kracht over. 90 a 95% kan ook als je minder sterk bent, alleen is je 100% minder.
Dat kan zeker. Ik denk dat trainen op een lagere intensiteit met een hoger volume buiten het wedstrijdseizoen geen kwaad kan.
Ik ken powerlifters die dan zelfs series draaien met sets van 8-12 reps. 5x5 is een beetje de gulden middenweg, heb er altijd goede ervaringen mee gehad en op momenten zoals nu geeft het een vertrouwd en voldaan gevoel 😊

Dat kan zeker. Ik denk dat trainen op een lagere intensiteit met een hoger volume buiten het wedstrijdseizoen geen kwaad kan.
Ik ken powerlifters die dan zelfs series draaien met sets van 8-12 reps. 5x5 is een beetje de gulden middenweg, heb er altijd goede ervaringen mee gehad en op momenten zoals nu geeft het een vertrouwd en voldaan gevoel 😊
Ik krijg zelf tegenwoordig (vroeger nooit) chronische pijn in mijn schouders na lage reps.

Als je niets gaat doen met mijn advies moet je het zelf weten. Je hebt natuurlijk enorm veel bankdruk ervaring, maar volgens mij zelden tot nooit op een lager bw. Ik heb vaak moeten aftrainen (en kracht behouden) voor judo of strongman. Je hebt echt 80, misschien zelfs 90% nodig om kracht te behouden. Dit is dus NIET 90% van je huidige 1rm, maar van waar je nu, op een lager bw zit. Als je meer reps (al is het 5x5) doet, gaat je lichaam alleen de kracht en spiermassa behouden om 5x5 te doen. De rest gaat het bewust kwijt raken, omdat je in een kcal deficit zit. Dus raad ik je echt aan om minimaal 1x per maand een single te doen op +-90% van je huidige 1rm (dus mischien +-80% van je pr) of een 2 a 3tje op 80% van je huidige 1rm (dus ongeveer je normale 5rm). Hierdoor geef je je lichaam het signaal; houd je kracht/spiermassa, want we hebben het nodig.

• #12.587
Waar zou ik die minima kunnen vinden? (alle lifts, 63jaar, 105kg)
Met 63 jaar en 105kg zou je in de Master 5 zitten in de klasse tot 110kg :)
Minima zijn respectievelijk: Squat 155kg / Bench Press 112,5kg / Deadlift 172,5kg

1694619882301.png

• #12.588
Ik krijg zelf tegenwoordig (vroeger nooit) chronische pijn in mijn schouders na lage reps.
Ligt wellicht daaraan omdat je low reps dan met een hogere intensiteit doet, toch?
Vanaf een bepaald intensiteit (en bepaalde leeftijd ;)) ga je zwaardere gewichten in je gewrichten (schouders en ellebogen bij het bankdrukken) "voelen".
Ik draag tegenwoordig altijd ellbow sleeves of ellbow cuffs om mijn ellebogen tijdens het trainen te ontzien.

Met 63 jaar en 105kg zou je in de Master 5 zitten in de klasse tot 110kg :)
Minima zijn respectievelijk: Squat 155kg / Bench Press 112,5kg / Deadlift 172,5kg

1694619882301.png
Ik kan wel iets meer dan 112,5kg bankdrukken maar vind de minimale eisen best pittig voor oude mannen.

• #12.590
Als je niets gaat doen met mijn advies moet je het zelf weten. Je hebt natuurlijk enorm veel bankdruk ervaring, maar volgens mij zelden tot nooit op een lager bw. Ik heb vaak moeten aftrainen (en kracht behouden) voor judo of strongman. Je hebt echt 80, misschien zelfs 90% nodig om kracht te behouden. Dit is dus NIET 90% van je huidige 1rm, maar van waar je nu, op een lager bw zit. Als je meer reps (al is het 5x5) doet, gaat je lichaam alleen de kracht en spiermassa behouden om 5x5 te doen. De rest gaat het bewust kwijt raken, omdat je in een kcal deficit zit. Dus raad ik je echt aan om minimaal 1x per maand een single te doen op +-90% van je huidige 1rm (dus mischien +-80% van je pr) of een 2 a 3tje op 80% van je huidige 1rm (dus ongeveer je normale 5rm). Hierdoor geef je je lichaam het signaal; houd je kracht/spiermassa, want we hebben het nodig.
Ik heb heus niet de wijsheid in pacht...en ik stel ieder advies op prijs en waardeer je commentaren :)
Ik denk dat het zo´n vaart allemaal niet loopt...ik heb de ervaring gemaakt dat ik helemaal niet met gewichten van 90% hoef te trainen.
Dat gewicht wat ik 5x5 kan drukken kan ik minimaal vermenigvuldigen met de factor 1,2. Dat is dan mijn 1 RM.
Ik heb vaak enkel 5x5 gedaan en richting een wedstrijd dan paar weken pieken met singles...doe ik echter te lang pieken stagneer ik en vind er i.p.v. progressie degeneratie plaats.
Een reden waarom jij wellicht ook voor een conjugate methode kiest waarbij je elke week boven 90% kunt trainen, echter met varianten van een bepaalde oefening.
Dat heeft niet mijn voorkeur...ik train met voorkeur tussen 70-85% zone...en ik kan stellen dat ik in al die jaren wat ik train godzijdank het aantal blessures op een hand kan aftellen...in tientallen jaren trainen slechts 2 blessures gehad.

Lees eens aub onderstaande artikel, wellicht kun je me dan een beetje volgen?

Is The Maximal Effort Method Killing Our Athletes?​

By Bret ContrerasJune 8, 2012Guest Blogs, Sport Specific Training
92 Comments
Today’s article is a guest blog by Anthony Mychal. Personally, I’m a “maximal strength” guy to the bone, but I enjoy hearing various arguments from other coaches. A while back I posted an article from Rob Panariello HERE. I agree that at times, especially for certain athletes, there is merit in avoiding max strength work and progressive overload. I think you can build tremendous athletes by targeting qualities other than max strength and/or simply focusing on bar speed with submaximal loads. But my take is that max strength lays the foundation for many other qualities and should be the cornerstone of a proper S&C program. However, Anthony makes some very good points below. What do you think?
America is obsessed with strength, and for our athletes this obsession might be doing more harm than good. After all it’s the “strength” and conditioning industry. But thanks to some forward thinking coaches, the question of “how strong is strong enough?” floats about.
Most performance coaches come from a strength background. We love lifting heavy things and questing for strength, so it’s only natural we want our athletes to do the same. But a player such as Kevin Durant makes money we can only fathom by being a good basketball player, not by being a good weightlifter.
Yet debates rage about whether athletes should train like powerlifters or Olympic weightlifters. Realistically, the answer is neither. Now, that’s not to say that they shouldn’t bench or squat. But both powerlifting and Olympic weightlifting are sports in themselves. How silly would it be for an Olympic weightlifter to play football to become explosive? As Buddy Morris once said, “If Olympic weightlifting made you a better football player, playing football would make you a better Olympic weightlifter.” Wouldn’t it?
90138-deion-sanders-gf-11_21_1999-237x300.jpg

WHY MAXIMAL EFFORT MIGHT BE MAXIMAL FAILURE
Health is the primary concern for an athlete, in both the short and long term. Is taking Kobe Bryant’s squat to 600 pounds going make him a better basketball player?
Probably not. To boot, the loading it requires would likely shed a few years from his playing days. That’s millions of dollars we’re talking about.
We often associate maximum muscular contraction with strength. Westside popularized the three ways to get the former with the dynamic effort method (DE)—lifting a light(er) weight fast—the repeated effort method (RE)—lifting a light(er) weight to failure—and the maximal effort method (ME)—lifting a maximal weight.
But achieving a maximum muscular contraction is different than getting stronger.
And for most athletes, a maximum muscular contraction akin to a 1RM never happens during their sport because that kind of effort isn’t repeatable.
Football players can’t gas themselves on one play.

A POTENTIAL SOLUTION
For athletes, the maximal effort method has been glorified for the wrong reasons. The following quote is taken from Westside Barbell’s Website:
The majority of the Soviet training was centered around 75-85% of a one-rep max for about 50% of all lifts, and 20% are done at 90-100%.
The Bulgarians trained mostly at 90-100% max. Circa-max weights are 90-97%. The Bulgarian system produced the highest results in weightlifting.
Why? They handled the highest average weights most often. It’s that simple. Yes, they had used a very select group of lifters, but that system was the best.
Glancing at that quote, it’s quite convincing that the Bulgarian system was superior. So we should go maximal or go home, right?
But here’s what gets lost: you can still get strong training primarily in the 75-85% range, and this is something Dr. Yessis confirms.
“About 70% of strength work should be in the 70-85% range, which actually allows you to develop greater strength than when you lift only in the 90-100% zone.”
And considering most Soviets were only a few pounds behind the Bulgarians in the Olympics, you can get pretty darn strong.
Zatsiorsky, in Science and Practice of Strength Training, deems this as the sub-maximal effort method, which he describes as lifting a load lighter than a maximum for sub-maximal number of repetitions. Most athlete’s need to be strong, we get it. Do they need to be Powerlifting strong?
No. The more physical sports positions will need more strength comparatively, but athletes won’t be challenging world records.
For athletes, the Soviet’s method is better because you can get strong without being exposed to higher intensity stressors, which does three things.
First, it lessens the chance for injury. Kobe can only be Kobe on the court. Second, it allows more energy and nervous system reserves for sport-specific training.
Third, it allows speed, power, and reactivity to be better trained. Maximal effort strength training impairs the development of speed to an extent.
You’ll never be as strong and as fast as you can be at the same time, which is why speed athletes taper strength work closer to competition.
yevgeny-chigishev-300x281.jpg

ARE INJURIES FROM MOVEMENTS? OR MAXIMAL EFFORT?
Some coaches have qualms with athletes bench pressing and squatting, citing shoulder and knee issues that can arise.
But are the movements causing the problems? Or are the methods? It’s much easier to keep form during a sub-maximal set, after all.
And here’s an observational anecdote taken from baseball. (Keep in mind this is nothing but a thought.)
At the highest level, pitchers are first in line for shoulder and elbow problems, even though catchers throw the ball just as much (if not more).
The difference?
Pitchers, throughout their career, are concerned with lighting up the radar gun. So there is a chance that it’s less about the movement and more about the intensity.
Now, I’m sure curveballs and sliders don’t help the situation. But, regardless, recovery is paramount. And it’s easier to recover from lower intensity training.
WHAT DO YOU THINK?
Of course, the sub-maximal effort method isn’t likely to proliferate anytime soon because working until exhaustion is ever appealing.
People don’t want to hear that training with less intensity and less effort can still produce gains in strength.

But Prilepin’s Table has the general formula for us; it’s just a matter of believing.
So what do you say? Can you believe?

• #12.591
Ik kan wel iets meer dan 112,5kg bankdrukken maar vind de minimale eisen best pittig voor oude mannen.
Het zijn dan ook de minima voor een WK deelname.
Ik kan slechts zeggen dat het in mijn geval - ben wel paar jaar jonger - de minima van 132,5kg bij het bankdrukken heel goed te doen is voor me.
Als je onze minima voor een WK pittig vind dan hoef je vrees ik bij de KNKF niet aan een NK mee te doen.
Daar liggen tegenwoordig de kwalificatie eisen voor NK deelname hoger dan bij ons voor WK deelname!
Ik zou bij de IPF overigens helemaal niet aan een WK kunnen meedoen...minima is daar 190kg bankdrukken in mijn gewichts en leeftijds categorie bij de IPF.
Bij de IPF zou ik enkel aan een EK kunnen meedoen. In jouw geval zou je bij WK deelname van de IPF in de -105kg master 3 minimaal 165kg moeten drukken, dat lijkt me pas pittig ;)
Overigens zijn bij onze EK´s geen minima´s!

De tabel hieronder heb ik van de website van de KNKF.
Overigens wil ik hiermee absoluut niet de KNKF of de IPF kritiseren.
Ik wil slechts het verschil laten zien in kwalificatie eisen.
1694622754593.png
1694622817844.png

Het zijn dan ook de minima voor een WK deelname.
Ik kan slechts zeggen dat het in mijn geval - ben wel paar jaar jonger - de minima van 132,5kg bij het bankdrukken heel goed te doen is voor me.
Als je onze minima voor een WK pittig vind dan hoef je vrees ik bij de KNKF niet aan een NK mee te doen.
Daar liggen tegenwoordig de kwalificatie eisen voor NK deelname hoger dan bij ons voor WK deelname!
Ik zou bij de IPF overigens helemaal niet aan een WK kunnen meedoen...minima is daar 190kg bankdrukken in mijn gewichts en leeftijds categorie bij de IPF.
Bij de IPF zou ik enkel aan een EK kunnen meedoen. In jouw geval zou je bij WK deelname van de IPF in de -105kg master 3 minimaal 165kg moeten drukken, dat lijkt me pas pittig ;)
Overigens zijn bij onze EK´s geen minima´s!

De tabel hieronder heb ik van de website van de KNKF.
Overigens wil ik hiermee absoluut niet de KNKF of de IPF kritiseren.
Ik wil slechts het verschil laten zien in kwalificatie eisen.
1694622754593.png
1694622817844.png
Ja, dan begrijp ik het wel, als dit de minimale eisen voor WK deelname zijn. In de hardcore gym waar ik tot een paar jaar geleden kwam was ik eigenlijk de enige oudere man die zwaar tilde...

• #12.593
Ja, dan begrijp ik het wel, als dit de minimale eisen voor WK deelname zijn. In de hardcore gym waar ik tot een paar jaar geleden kwam was ik eigenlijk de enige oudere man die zwaar tilde...
Wellicht dat meerdere personen die de minima zien het toch nog vrij pittig vinden...maar het is inderdaad wel voor WK deelname en ik denk dat onze kwalificatie eisen voor WK deelname in vergelijking met andere federaties reuze meevallen. En daarnaast hoef je ook niet aan alle drie de onderdelen mee te doen...is bijvoorbeeld deadlift je sterkste onderdeel dan doe je daar mee om slechts een voorbeeld te noemen.

Wellicht dat meerdere personen die de minima zien het toch nog vrij pittig vinden...maar het is inderdaad wel voor WK deelname en ik denk dat onze kwalificatie eisen voor WK deelname in vergelijking met andere federaties reuze meevallen. En daarnaast hoef je ook niet aan alle drie de onderdelen mee te doen...is bijvoorbeeld deadlift je sterkste onderdeel dan doe je daar mee om slechts een voorbeeld te noemen.
Als je op mijn leeftijd nog in staat bent om met andere powerlifters te trainen, is (op mijn gewicht) een 155kg squat en een 180kg deadlift ook nog wel te overzien.

Ik zie echter bij bodybuilders van mijn leeftijd, zelfs bij steroïden gebruikers, een lager tot veel lager krachtniveau.

Ik kan je prima volgen, maar wat jij zegt gold allemaal niet voor als je mindert in bodyweight... als je spiermassa gelijk blijft of zelfs hoger wordt, kan je best sterker worden zonder 80+% te trainen, maar niet als dat vermindert...

• #12.596
Ik kan je prima volgen, maar wat jij zegt gold allemaal niet voor als je mindert in bodyweight... als je spiermassa gelijk blijft of zelfs hoger wordt, kan je best sterker worden zonder 80+% te trainen, maar niet als dat vermindert...
Ik verwacht ook niet STERKER te worden, ik wil enkel kracht behouden...en om dan te starten op 70% kan mijns inziens heus geen kwaad, ik verhoog immers ook elke training het gewicht.

Een anekdote over trainingsleer...er is 1 punt in trainingsleer wat het belangrijkste is...dat heb ik geleerd door de contacten die ik heb en dat is... INDIVIDUALITEIT.
Ik ken twee bankdrukkers (is geen fabeltje)...de één doet dagelijks bankdrukken en elke training maximaal...al ruim 40 jaar lang(!)...als hij 2 weken niet zou trainen vind enorme degeneratie plaats.
De andere bankdrukker drukt hooguit 1x per week en heeft daarmee optimale resultaten, voert hij de frequentie op vind degeneratie plaats. Als hij paar weken niet getraind heeft is daar niets van te merken. Hij drukte een week na een operatie aan zijn rug een wereldrecord bij onze federatie!

Volgens de trainingsleer geld ook reversibiliteit...wat je niet onderhoud gaat achteruit...normaal gesproken zou 1 training per week de spieren te weinig prikkelenom progressie te maken...tevens geld ook homeostase en supercompensatie...maar dan is wel een hersteltijd nodig, waardoor je normaal gesproken met elke dag bankdrukken niet voldoende herstel zou hebben om progressie te maken. Beide heren trekken zich niets van "trainingsleer" aan...maken zich daar ook niet druk over...en waarom ook? Hun manier van trainen werkt voor hun!
Wat ik daarmee zeggen wil is dat we vaak met wetenschappelijk onderbouwingen komen bij het trainen en niet iets met broscience ondersteunen, desondanks laten beide voorbeelden van de bankdrukkers zien dat trainingsleer hier niet opgaat. Mij verbaast tegenwoordig dan ook niet meer veel ;)

Heb je ooit het bankdrukprogramma van Bill Kazmaier gezien?
Hij was meen ik een van de eerste personen die 300kg raw drukte op een officiële wedstrijd van de IPF in 1981.
Hij deed series van 4x10.
Ted Arcidi deed 3x5-6...hij drukte in 1984 302,5kg raw op een wedstrijd van de IPF.
Beide heren deden volledig anders trainen, toch drukten ze vrijwel gelijkwaardig.
Ik geloof niet dat er 1 bepaalde methode is die de sleutel tot succes voor iedereen is.
Dat moet iedereen voor zichzelf ondervinden....ik heb in de loop der tijd ondervonden wat vrij goed voor me werkt.
Het enige wat ik merk is dat het als bijna 55 jarige allemaal wat moeizamer gaat dan in jongere jaren en het allemaal wat meer tijd en geduld kost.

• #12.597
Als je op mijn leeftijd nog in staat bent om met andere powerlifters te trainen, is (op mijn gewicht) een 155kg squat en een 180kg deadlift ook nog wel te overzien.

Ik zie echter bij bodybuilders van mijn leeftijd, zelfs bij steroïden gebruikers, een lager tot veel lager krachtniveau.
Zo is dat! :thumbs:...en weet je de beste stuurlui staan aan wal...je hebt altijd gasten die zeggen is dat alles wat je kunt, stelt toch niets voor?
Totdat ze het zelf moeten doen dan valt het opeens erg tegen.
Ik neem een voorbeeld...100kg aan een halter ziet niet indrukwekkend uit...zeker als je geen bumperplates maar gewoon gietijzeren halterschijven gebruikt.
De halter met aan beide kanten 2x20kg halterschijven en dan heb je 100kg.

Ik had een keer iemand op bezoek die mijn homegym eens wilde zien.
Hij wilde ook wel eens een keer bankdrukken, kon volgens hem niet zo veel voorstellen, was immers maar de halter op de borst laten zakken en de armen weer strekken zo moeilijk kon het toch niet zijn? Hij had nog nooit gebankdrukt...en ik adviseerde hem om met de lege halter te beginnen (voor de balans te houden)...er hing op dat moment 100kg aan het halter.
Ik zei dat dat veel te zwaar voor hem zou zijn, maar hij zei: "is dat 100kg? dat ziet er niet indrukwekkend uit...moet lukken"
OK...zijn feestje...hij ging op de bank liggen en ik gaf hem de halter aan...je kunt je voorstellen wat er gebeurde toen hij de halter wilde laten zakken.
De halter viel als een blok op zijn borst en hij kreeg er geen milimeter beweging in.
"Haal die halter van mijn borst" kreeg hij er nog net uitgekreund met een inmiddels vuurrood hoofd.
Uiteindelijk krijg hij met hulp van mij (de halter corrigeren daar hij van links naar rechts zwabberde) met pijn en moeite 1 herhaling met 40kg gedrukt.
Vervolgens hing ik er weer 100kg aan en drukte deze toen 20x...vervolgens werd het heel stil in de kelder...ik heb hem nooit meer horen zeggen dat het allemaal niets voorsteld :roflol:

• #12.598
Tussen de regenbuien en het "ouwehoeren" op het forum hier "eventjes" 20 boordstenen van 100 (lengte) x 30 (hoogte) x 8 (breedte) van 55kg per stuk van de oprit naar de achtertuin gedragen.
Met de kruiwagen had geen zin, daar die zou kunnen omkiepen..."goed te doen met de handen" dacht ik, het is immers "slechts" 55kg (ik klink als die persoon die bij mij in de homegym kwam kijken en 100kg meende te bankdrukken ;))
Nou ik heb het geweten...pff...door de afmetingen van 1 meter lengte was het best wel vrij pittig met dragen.
Functionele kracht en conditie is heel wat anders dan met een halter powerliften.
Het was eerlijk gezegd best wel afzien, maar ik had wel voldoening toen ik ze in de tuin had liggen!
Mijn vrouw zei tegen me: "waarom doe je er vandaag niet 10 en morgen nog 10, je hoeft toch niet alles in 1x te doen...je word te oud voor dat soort dingen, toch?"....wrong question/answer...dat prikkelt juist mijn ego om alles in een keer te doen (volgens mij weet mijn vrouw dat ook en stelde ze die vraag bewust) :roflol:

1694628264380.png

Zo is dat! :thumbs:...en weet je de beste stuurlui staan aan wal...je hebt altijd gasten die zeggen is dat alles wat je kunt, stelt toch niets voor?
Totdat ze het zelf moeten doen dan valt het opeens erg tegen.
Ik neem een voorbeeld...100kg aan een halter ziet niet indrukwekkend uit...zeker als je geen bumperplates maar gewoon gietijzeren halterschijven gebruikt.
De halter met aan beide kanten 2x20kg halterschijven en dan heb je 100kg.

Ik had een keer iemand op bezoek die mijn homegym eens wilde zien.
Hij wilde ook wel eens een keer bankdrukken, kon volgens hem niet zo veel voorstellen, was immers maar de halter op de borst laten zakken en de armen weer strekken zo moeilijk kon het toch niet zijn? Hij had nog nooit gebankdrukt...en ik adviseerde hem om met de lege halter te beginnen (voor de balans te houden)...er hing op dat moment 100kg aan het halter.
Ik zei dat dat veel te zwaar voor hem zou zijn, maar hij zei: "is dat 100kg? dat ziet er niet indrukwekkend uit...moet lukken"
OK...zijn feestje...hij ging op de bank liggen en ik gaf hem de halter aan...je kunt je voorstellen wat er gebeurde toen hij de halter wilde laten zakken.
De halter viel als een blok op zijn borst en hij kreeg er geen milimeter beweging in.
"Haal die halter van mijn borst" kreeg hij er nog net uitgekreund met een inmiddels vuurrood hoofd.
Uiteindelijk krijg hij met hulp van mij (de halter corrigeren daar hij van links naar rechts zwabberde) met pijn en moeite 1 herhaling met 40kg gedrukt.
Vervolgens hing ik er weer 100kg aan en drukte deze toen 20x...vervolgens werd het heel stil in de kelder...ik heb hem nooit meer horen zeggen dat het allemaal niets voorsteld :roflol:
Ik had het niet over mezelf, maar over een hypothetisch persoon van mijn leeftijd die in een powerlift sportschool traint.

Tussen de regenbuien en het "ouwehoeren" op het forum hier "eventjes" 20 boordstenen van 100 (lengte) x 30 (hoogte) x 8 (breedte) van 55kg per stuk van de oprit naar de achtertuin gedragen.
Met de kruiwagen had geen zin, daar die zou kunnen omkiepen..."goed te doen met de handen" dacht ik, het is immers "slechts" 55kg (ik klink als die persoon die bij mij in de homegym kwam kijken en 100kg meende te bankdrukken ;))
Nou ik heb het geweten...pff...door de afmetingen van 1 meter lengte was het best wel vrij pittig met dragen.
Functionele kracht en conditie is heel wat anders dan met een halter powerliften.
Het was eerlijk gezegd best wel afzien, maar ik had wel voldoening toen ik ze in de tuin had liggen!
Mijn vrouw zei tegen me: "waarom doe je er vandaag niet 10 en morgen nog 10, je hoeft toch niet alles in 1x te doen...je word te oud voor dat soort dingen, toch?"....wrong question/answer...dat prikkelt juist mijn ego om alles in een keer te doen (volgens mij weet mijn vrouw dat ook en stelde ze die vraag bewust) :roflol:

1694628264380.png
filmpje!!!

Terug
Naar boven