Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.882
Artikel gaat over wielrenners, maar dat wat in het artikel besproken word geld net zo goed voor krachtsporters.

Interessant artikel. Eerlijk gezegd volg ik je na het lezen alleen nog niet helemaal.

Rippetoe heeft het over het terugschroeven van tonnage om progressie te kunnen blijven maken.
De reden daarvoor zou in herstel liggen, en de motorunits die het nalaten.
Dit is wat je probeert te onderzoeken.

Hoe je vervolgens tot de conclusie komt dat je minder reps kunt doordat je motorunits afsterven is waar ik je niet volg.
Het idee was om te onderzoeken wat het verband is tussen motorunits die het nalaten, vermindering van tonnage en herstel toch?
Is de conclusie dat ze minder goed herstellen van volume tijdens de set zelf?
Kan de rep die je minder maakt niet (ook) aan de afname van het duurvermogen/de metabole processen liggen?

P.s. In tegenstelling tot wat Rippetoe zegt, zou Louie Simmons denk ik zeggen dat je juist reps moet maken en tonnage moet trainen om het herstelvermogen te bevorderen.

Edit: er zijn ook middelen die je metabolisme stimuleren, zoals Nicotinamide Riboside en Nicotinamide Mononucleotiden.
Misschien interessant om eens naar te kijken.

Laatst bewerkt:
  • #12.884
Ik heb diverse boeken van Rippetoe gelezen, en nee ik kan hem niet in alles volgen wat hij beweerd, echter heeft hij veel ervaring met het coachen van zowel jongeren als ouderen en kan ik me in veel dingen herkennen.
Wat hij eigenlijk zegt is dat je volume omlaag en intensiteit omhoog moet als oudere lifter.
Je hersteld niet meer van veel volume, aldus Rippetoe. Derhalve adviseerd hij bijvoorbeeld sets met 3 reps i.p.v. sets met 5 reps voor oudere lifters of dat je geen sets across maar ramping sets zou doen. Ik kan me voorstellen dat als je de frequentie zou verhogen en het totaal volume zou verdelen over 3 i.p.v. 2 dagen dat zou kunnen werken, maar dat je juist meer volume zou moeten gaan doen als oudere lifter kan ik me niet voorstellen dat dit voor mij zou werken. Ik heb altijd graag 5x5 gedaan...nu merk ik sinds mijn 50e dat het vanaf de 4e rep beduidend moeizamer gaat dan in jongere jaren. Rippetoe beweerd overigens dat 5x5 een "young man deal" is, terwijl ik tot mijn 50e hier juist heel goed opging en met 50 ben je weliswaar niet oud, maar ook geen jonge man meer, het is wellicht ook voor iedereen anders. Daarnaast heb ik altijd zeer minimalistisch getraind (bench only en wat rows) en wellicht daardoor het op die manier vrij lang heb kunnen volhouden. Als ik echter het volume zou willen verhogen dan zou de intensiteit drastisch omlaag moeten en dat zal hoogstwaarschijnlijk ten koste van mijn maximaalkracht gaan.

Wat betreft de supplementen die je aanbeveelt ik zou eerst moeten uitzoeken of ze middelen bevatten die op de dopinglijst staan. En dan geloof ik niet zo maar in allerlei claims wat die wel niet zouden bewerkstelligen. 🤭

Laatst bewerkt:
Ik heb diverse boeken van Rippetoe gelezen, en nee ik kan hem niet in alles volgen wat hij beweerd, echter heeft hij veel ervaring met het coachen van zowel jongeren als ouderen en kan ik me in veel dingen herkennen.
Wat hij eigenlijk zegt is dat je volume omlaag en intensiteit omhoog moet als oudere lifter.
Je hersteld niet meer van veel volume, aldus Rippetoe. Derhalve adviseerd hij bijvoorbeeld sets met 3 reps i.p.v. sets met 5 reps voor oudere lifters of dat je geen sets across maar ramping sets zou doen. Ik kan me voorstellen dat als je de frequentie zou verhogen en het totaal volume zou verdelen over 3 i.p.v. 2 dagen dat zou kunnen werken, maar dat je juist meer volume zou moeten gaan doen als oudere lifter kan ik me niet voorstellen dat dit voor mij zou werken. Ik heb altijd graag 5x5 gedaan...nu merk ik sinds mijn 50e dat het vanaf de 4e rep beduidend moeizamer gaat dan in jongere jaren. Rippetoe beweerd overigens dat 5x5 een "young man deal" is, terwijl ik tot mijn 50e hier juist heel goed opging en met 50 ben je weliswaar niet oud, maar ook geen jonge man meer, het is wellicht ook voor iedereen anders. Daarnaast heb ik altijd zeer minimalistisch getraind (bench only en wat rows) en wellicht daardoor het op die manier vrij lang heb kunnen volhouden. Als ik echter het volume zou willen verhogen dan zou de intensiteit drastisch omlaag moeten en dat zal hoogstwaarschijnlijk ten koste van mijn maximaalkracht gaan.

Wat betreft de supplementen die je aanbeveelt ik zou eerst moeten uitzoeken of ze middelen bevatten die op de dopinglijst staan. En dan geloof ik niet zo maar in allerlei claims wat die wel niet zouden bewerkstelligen. 🤭
Volgens mij volg ik Rippetoe wel. Wat ik niet volg is jouw conclusie dat je minder herhalingen kan maken doordat je motorunits afsterven. Hoe leg je dat verband?

Ik ben wel benieuwd of die middelen op de dopinglijst staan. Voor het zoeken van informatie kan ik aanbevelen om op YouTube ook eens naar de reacties van mensen te kijken die vertellen wat hun eigen ervaring was. Erg interessant vind ik..

Laatst bewerkt:
  • #12.886
Ik zal er nog op terugkomen (ben op mijn werk). Bedankt voor je bijdragen 👍

• #12.887
Ik ben slechts een leek op dat gebied, maar wat ik uit hetgeen wat ik gelezen heb begrepen heb is dat de sarcopenie (de medische vakterm voor het aan leeftijdgerelateerde verlies van spiermassa, kracht en functie) vooral de type 2 spiervezels betreft, of wel de snelle spiervezels die voor ons krachtsporters van belang zijn het snelst achteruit gaan.
D.m.v. krachttraining kun je dit proces weliswaar afremmen, uitstellen echter niet afstellen.
En wat ik zelf aan den lijve heb ondervonden is dat ik zo rond mijn 50e sets van 5 reps moeizamer gingen dan voorheen...zoals gezegd vanaf de 4e rep gaat het moeizaam vanaf een bepaalde intensiteit.
Tevens heb ik moeite om meer dan 3 sets vol te maken...3x5 gaat nog wel...4x5 of 5x5 uiterst moeizaam.
Dat was voorheen NIET zo!. Ik wilde graag weten wat de oorzaak is waarom ik dat ondervind en het verhaal van Rippetoe klinkt voor mij aannemelijk, of hij echt gelijk heeft zou ik niet weten, ik ben geen wetenschapper, wellicht zijn er ook wel andere oorzaken. Waarschijnlijk zal ik me bij dit proces ook uiteindelijk moeten neerleggen daar het een natuurlijk proces is, wat ik hoop is dat ik het zo lang als mogelijk kan afremmen, uitstellen. De "schade" zoveel als mogelijk beperken, de voor mij juiste balans in intensiteit, volume en frequentie zien te vinden en dat ervaar ik als een behoorlijke uitdaging. Velen van mijn leeftijd trainen niet meer competitiegericht en ik snap nu ook wel de reden. Niet alleen dat blessureleed steeds meer om de hoek komt kijken en je je prioriteiten van progresssie naar preventie van blessures moet gaan verleggen maar ook dat je met lede ogen moet aanzien dat de prestaties van weleer steeds moeilijker te evenaren blijken.

Laatst bewerkt:
Ik wilde graag weten wat de oorzaak is waarom ik dat ondervind en het verhaal van Rippetoe klinkt voor mij aannemelijk
Dat van het herstel vind ik ook aannemelijk klinken. Dat zou natuurlijk ook tijdens een tussen de sets en trainingen kunnen zijn. Het verband met het afsterven van de motorunits zie ik persoonlijk alleen niet. Persoonlijk denk ik eerder dat het simpelweg een gebrek aan werkcapaciteit is; de hoeveelheid werk die je kunt verzetten (en waarvan je kunt herstellen). Naarmate we ouder worden wordt dat vermogen gewoonweg minder.
Je zult niet aan de tand des tijds ontkomen, maar ik denk dat minder doen mogelijk niet is wat je wilt. Om meer volume te draaien hoef je niet naar de sportschool te gaan. Met thuis tussen de bedrijven door push ups en/of triceps push downs, met een hogere reprange en lagere inspanning, leer je het lichaam ook om meer volume draaien. Hierbij een stukje inspiratie:

Waarschijnlijk zal ik me bij dit proces ook uiteindelijk moeten neerleggen daar het een natuurlijk proces is, wat ik hoop is dat ik het zo lang als mogelijk kan afremmen, uitstellen.
Dat is het beste wat je kunt doen lijkt me!

Laatst bewerkt:
Ik had tussendoor net wat aan m'n bericht toegevoegd :p

• #12.890
Bedankt voor de inspiratie 👍ik hoef sowieso niet naar de sportschool te gaan, ik train in mijn kelder, heb een homegym met alles wat ik nodig heb. Het enige wat ik mis is een latt pulley...maar mijn kelder is slechts circa 2 meter hoog en dan pasr dat helaas niet.

• #12.891
Update trainingen.
Gisteren (15.03) close grip met pink op de ringen, paused reps, full range of motion.
Mijn voorkeur of full range of motion is ondanks dat partial reps hun plaats kunnen hebben dat als je je te zeer op partial reps concentreerd dat enkel leidt tot partial results 🤭. Paused reps doe ik veel i.v.m. het principe "train like you compete".

Het is jaren geleden dat ik nu ook weer een close grip doe (pinken op de ringen) wat voor mij zo'n 20cm smallere greep is dan mijn reguliere wide grip (wijsvingers op de ringen) daar mijn handrug zo'n 10cm breed is.

Gewicht en reps en sets was 5x5x120kg.
Huh? 5×5 is dat niet iets voor jongere lifters?
Ja, MAAR als ik na 3x5 merk dat ik nog over heb waarom zou ik dan niet nog een 4e of 5e set mogen doen? Ik had na 5x5 zelfs nog over. Nu is 120kg ook niet echt een zwaar gewicht en goed te doen in mijn geval.

Ik plaats hier het filmpje van het laatste set...wat je zult zien is dat ik deels scheef druk...ik kan met de linkerarm (waar de blessure is) niet echt dieper en wellicht denken jullie met me mee wat de oorzaak kan zijn? Met de gripwijdte en gewicht heeft het niets te maken...smallere of wijdere grippen hebben geen invloed en zowel met een lege halter als 150kg aan het halter doe ik dezelfde beweging.

Laatst bewerkt:
  • #12.893
Training 18.03.2024
5x5x130 wide grip (ringvingers op de ringen) paused bench press.
Voldaan dat 5x5x130 er ondanks alles nog inzit 😊

Leeftijd en ouder worden kunnen we helaas niet veranderen

• #12.897
Klopt, roeien met de riemen die we hebben 😊

• #12.898
ORTHOPEED
Gisteren bij een orthopeed geweest, deze kwam tot de conclusie dat er helaas iets meer aan de hand was dan enkel een ontsteking of triggerpoints :(
Sinds begin dit jaar 3 fysio’s geraadpleegt, bij iedereen een echo gehad…drie verschillende conclusies…ontsteking subscapularis, ontsteking supraspinatus en triggerpoints infraspinatus :dunno:
Dit ook aan de orthopeed verteld…deze besloot na een lichamelijk onderzoek van mijn schouder een roentgen foto te maken en daaruit bleek dat ik helaas last van artrose heb (niet verwonderlijk daar velen tussen hun 40e en 60e levensjaar en soms zelfsl nog jonger met artrose te kampen krijgen en fysieke (over)belasting zoals bankdrukken ook kunnen leiden tot slijtage) en er een uitsteeksel is gegroeid wat er niet hoort te zitten. Een collega van me die dezelfde leeftijd als mij heeft, heeft toevallig ook artrose en zo’n uitsteeksel in zijn schouder (nee, hij heeft nooit gebankdrukt) en heeft vervolgens een operatie ondergaan.

CT scan
De orthopeed heeft me doorverwezen naar de radiologie voor een MCT scan te maken. Deze zal echter pas eind april plaats vinden.In de tussentijd mag ik alles doen wat ik “pijnloos” kan doen. Ik wil ook niet op zaken vooruitlopen of voorbarig zijn…krachtsport schijnt zelfs goed te zijn als je artrose hebt, maar aan powerlifting competitie meedoen is natuurlijk een ander verhaal. Hoe dan ook is stoppen met krachtsport geen enkele optie voor me…dat is als ruim 40 jaar mijn passie en ik zal altijd naar een manier blijven zoeken om hoe dan ook door te blijven gaan!

WK Bankdrukken 1 juni 2024
Dus begin ik volgende week gewoon met de voorbereiding voor het WK, uiteraard zal ik letten op signalen van mijn schouder, ieder pijntje is een seintje en niets gaan forceren!

Foto's die bij de orthopedie gemaakt zijn.
Op de linkerfoto is het uitsteeksel te zien.

Bijlagen

• Screenshot_20240321_113427_Gallery.jpg
    Screenshot_20240321_113427_Gallery.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 20
  • Screenshot_20240321_113418_Gallery.jpg
    Screenshot_20240321_113418_Gallery.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 20
ORTHOPEED
Gisteren bij een orthopeed geweest, deze kwam tot de conclusie dat er helaas iets meer aan de hand was dan enkel een ontsteking of triggerpoints :(
Sinds begin dit jaar 3 fysio’s geraadpleegt, bij iedereen een echo gehad…drie verschillende conclusies…ontsteking subscapularis, ontsteking supraspinatus en triggerpoints infraspinatus :dunno:
Dit ook aan de orthopeed verteld…deze besloot na een lichamelijk onderzoek van mijn schouder een roentgen foto te maken en daaruit bleek dat ik helaas last van artrose heb (niet verwonderlijk daar velen tussen hun 40e en 60e levensjaar en soms zelfsl nog jonger met artrose te kampen krijgen en fysieke (over)belasting zoals bankdrukken ook kunnen leiden tot slijtage) en er een uitsteeksel is gegroeid wat er niet hoort te zitten. Een collega van me die dezelfde leeftijd als mij heeft, heeft toevallig ook artrose en zo’n uitsteeksel in zijn schouder (nee, hij heeft nooit gebankdrukt) en heeft vervolgens een operatie ondergaan.

CT scan
De orthopeed heeft me doorverwezen naar de radiologie voor een MCT scan te maken. Deze zal echter pas eind april plaats vinden.In de tussentijd mag ik alles doen wat ik “pijnloos” kan doen. Ik wil ook niet op zaken vooruitlopen of voorbarig zijn…krachtsport schijnt zelfs goed te zijn als je artrose hebt, maar aan powerlifting competitie meedoen is natuurlijk een ander verhaal. Hoe dan ook is stoppen met krachtsport geen enkele optie voor me…dat is als ruim 40 jaar mijn passie en ik zal altijd naar een manier blijven zoeken om hoe dan ook door te blijven gaan!

WK Bankdrukken 1 juni 2024
Dus begin ik volgende week gewoon met de voorbereiding voor het WK, uiteraard zal ik letten op signalen van mijn schouder, ieder pijntje is een seintje en niets gaan forceren!

Foto's die bij de orthopedie gemaakt zijn.
Op de linkerfoto is het uitsteeksel te zien.
Klote René, sterkte met het herstel. maar jou kennende zou dat wel goed komen !
:heart: Bull

Terug
Naar boven