- Waardering
- 1.387
Weet je toevallig nog waar en/of hoe je dit gevonden hebt?Nu komt het: de motorneuronen die de snelle spiervezels aansturen sterven af naarmate je ouder word!!!
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Weet je toevallig nog waar en/of hoe je dit gevonden hebt?Nu komt het: de motorneuronen die de snelle spiervezels aansturen sterven af naarmate je ouder word!!!
Artikel gaat over wielrenners, maar dat wat in het artikel besproken word geld net zo goed voor krachtsporters.Weet je toevallig nog waar en/of hoe je dit gevonden hebt?
Interessant artikel. Eerlijk gezegd volg ik je na het lezen alleen nog niet helemaal.Artikel gaat over wielrenners, maar dat wat in het artikel besproken word geld net zo goed voor krachtsporters.
Wielrennen bij toename van de leeftijd » WebTrainer personal sportcoaching
www.webtrainer.com
Volgens mij volg ik Rippetoe wel. Wat ik niet volg is jouw conclusie dat je minder herhalingen kan maken doordat je motorunits afsterven. Hoe leg je dat verband?Ik heb diverse boeken van Rippetoe gelezen, en nee ik kan hem niet in alles volgen wat hij beweerd, echter heeft hij veel ervaring met het coachen van zowel jongeren als ouderen en kan ik me in veel dingen herkennen.
Wat hij eigenlijk zegt is dat je volume omlaag en intensiteit omhoog moet als oudere lifter.
Je hersteld niet meer van veel volume, aldus Rippetoe. Derhalve adviseerd hij bijvoorbeeld sets met 3 reps i.p.v. sets met 5 reps voor oudere lifters of dat je geen sets across maar ramping sets zou doen. Ik kan me voorstellen dat als je de frequentie zou verhogen en het totaal volume zou verdelen over 3 i.p.v. 2 dagen dat zou kunnen werken, maar dat je juist meer volume zou moeten gaan doen als oudere lifter kan ik me niet voorstellen dat dit voor mij zou werken. Ik heb altijd graag 5x5 gedaan...nu merk ik sinds mijn 50e dat het vanaf de 4e rep beduidend moeizamer gaat dan in jongere jaren. Rippetoe beweerd overigens dat 5x5 een "young man deal" is, terwijl ik tot mijn 50e hier juist heel goed opging en met 50 ben je weliswaar niet oud, maar ook geen jonge man meer, het is wellicht ook voor iedereen anders. Daarnaast heb ik altijd zeer minimalistisch getraind (bench only en wat rows) en wellicht daardoor het op die manier vrij lang heb kunnen volhouden. Als ik echter het volume zou willen verhogen dan zou de intensiteit drastisch omlaag moeten en dat zal hoogstwaarschijnlijk ten koste van mijn maximaalkracht gaan.
Wat betreft de supplementen die je aanbeveelt ik zou eerst moeten uitzoeken of ze middelen bevatten die op de dopinglijst staan. En dan geloof ik niet zo maar in allerlei claims wat die wel niet zouden bewerkstelligen. 🤭
Dat van het herstel vind ik ook aannemelijk klinken. Dat zou natuurlijk ook tijdens een tussen de sets en trainingen kunnen zijn. Het verband met het afsterven van de motorunits zie ik persoonlijk alleen niet. Persoonlijk denk ik eerder dat het simpelweg een gebrek aan werkcapaciteit is; de hoeveelheid werk die je kunt verzetten (en waarvan je kunt herstellen). Naarmate we ouder worden wordt dat vermogen gewoonweg minder.Ik wilde graag weten wat de oorzaak is waarom ik dat ondervind en het verhaal van Rippetoe klinkt voor mij aannemelijk
Dat is het beste wat je kunt doen lijkt me!Waarschijnlijk zal ik me bij dit proces ook uiteindelijk moeten neerleggen daar het een natuurlijk proces is, wat ik hoop is dat ik het zo lang als mogelijk kan afremmen, uitstellen.
Graag gedaan. Blaat het niet dan schaapt het niet.
Bedankt, linkerschouder zeurt wat, maar er zijn ergere dingen! 😉

Klote René, sterkte met het herstel. maar jou kennende zou dat wel goed komen !ORTHOPEED
Gisteren bij een orthopeed geweest, deze kwam tot de conclusie dat er helaas iets meer aan de hand was dan enkel een ontsteking of triggerpoints
Sinds begin dit jaar 3 fysio’s geraadpleegt, bij iedereen een echo gehad…drie verschillende conclusies…ontsteking subscapularis, ontsteking supraspinatus en triggerpoints infraspinatus
Dit ook aan de orthopeed verteld…deze besloot na een lichamelijk onderzoek van mijn schouder een roentgen foto te maken en daaruit bleek dat ik helaas last van artrose heb (niet verwonderlijk daar velen tussen hun 40e en 60e levensjaar en soms zelfsl nog jonger met artrose te kampen krijgen en fysieke (over)belasting zoals bankdrukken ook kunnen leiden tot slijtage) en er een uitsteeksel is gegroeid wat er niet hoort te zitten. Een collega van me die dezelfde leeftijd als mij heeft, heeft toevallig ook artrose en zo’n uitsteeksel in zijn schouder (nee, hij heeft nooit gebankdrukt) en heeft vervolgens een operatie ondergaan.
CT scan
De orthopeed heeft me doorverwezen naar de radiologie voor een MCT scan te maken. Deze zal echter pas eind april plaats vinden.In de tussentijd mag ik alles doen wat ik “pijnloos” kan doen. Ik wil ook niet op zaken vooruitlopen of voorbarig zijn…krachtsport schijnt zelfs goed te zijn als je artrose hebt, maar aan powerlifting competitie meedoen is natuurlijk een ander verhaal. Hoe dan ook is stoppen met krachtsport geen enkele optie voor me…dat is als ruim 40 jaar mijn passie en ik zal altijd naar een manier blijven zoeken om hoe dan ook door te blijven gaan!
WK Bankdrukken 1 juni 2024
Dus begin ik volgende week gewoon met de voorbereiding voor het WK, uiteraard zal ik letten op signalen van mijn schouder, ieder pijntje is een seintje en niets gaan forceren!
Foto's die bij de orthopedie gemaakt zijn.
Op de linkerfoto is het uitsteeksel te zien.
BullThx 😊...komt goed, opgeven staat niet in mijn woordenboek👊Klote René, sterkte met het herstel. maar jou kennende zou dat wel goed komen !
Bull