XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear

• Topic Starter Topic Starter
  • #12.861
Ik ben geïnspireerd.

Met betrekking tot de light day, zijn die dumbell presses nog een bepaald percentage van de 1rm? Of maakt dat niet uit. Oftewel ga je die ook lineair progressief laden?

Ik zit namelijk te denken dit systeem (hlm) toe te passen op mijn hoofdoefeningen. Ik heb namelijk nu niet echt een systeem.

En hoe ziet dan week 2 eruit? Hoeveel % neemt het programma dan lineair toe over de weken en in welke week een deload? En met welk percentage.

Overigens bedankt voor het delen. Heb deze week veel oude draadjes terug gelezen (Wsb, Bilstarr, nSuns, sl) en ben hier uiteindelijk uitgekomen qua ideeën om mijn trainingen eens slimmer in te delen. Blijkt het topic ook nog eens actueel.

Edit: ik zie nu dat Bilstarr ook deze hlm indeling heeft. Desalniettemin benieuwd naar het percentage tov 1rm op light day.
HLM bestaat al lang en kent zeer veel variaties en is heel flexibel, je kunt het aanpassen naar jouw eigen behoeftes.
Belangrijk is dat je de structuur van HLM aanhoud...maandag Heavy, woensdag Light vrijdag Medium...tussen deze 3 trainingsdagen steeds 1 dag rust en zaterdag en zondag rust (je kunt ook dinsdag, donderdag, zaterdag trainen i.p.v. ma/wo/vrij...het gaat om het principe).
Sommigen doen op alle drie de dagen dezelfde oefeningen...bijvoorbeeld 3x per week bankdrukken met op HD 5x5, LD 3x5 (10-20% lichter dan op HD) en MD 4x5 (5-10% lichter dan HD) of je wisselt af met de oefeningen zoals ik dat nu doe HD wide grip MD close grip en LD dumbbell press.

Bill Starr heeft het populair gemaakt via zijn boekwerk de "The strongest shall survive" .
Ikzelf doe 2,5kg per week verhogen op de HD en MD...helaas zijn mijn zwaarste dumbbells "slechts" 30kg...daarom gebruik ik die op de LD.
Ik zet hier nog links met nuttige info over HLM 😊

Laatst bewerkt:
  • #12.863

• #12.864

De meest uitgebreide en nuttige info over HLM👍

HLM bestaat al lang en kent zeer veel variaties en is heel flexibel, je kunt het aanpassen naar jouw eigen behoeftes.
Belangrijk is dat je de structuur van HLM aanhoud...maandag Heavy, woensdag Light vrijdag Medium...tussen deze 3 trainingsdagen steeds 1 dag rust en zaterdag en zondag rust (je kunt ook dinsdag, donderdag, zaterdag trainen i.p.v. ma/wo/vrij...het gaat om het principe).
Sommigen doen op alle drie de dagen dezelfde oefeningen...bijvoorbeeld 3x per week bankdrukken met op HD 5x5, LD 3x5 (10-20% lichter dan op HD) en MD 4x5 (5-10% lichter dan HD) of je wisselt af met de oefeningen zoals ik dat nu doe HD wide grip MD close grip en LD dumbbell press.

Bill Starr heeft het populair gemaakt via zijn boekwerk de "The strongest shall survive" .
Ikzelf doe 2,5kg per week verhogen op de HD en MD...helaas zijn mijn zwaarste dumbbells "slechts" 30kg...daarom gebruik ik die op de LD.
Ik zet hier nog links met nuttige info over HLM 😊
Super bedankt voor de informatie 💪🏼

• #12.867
TRIGGERPOINTS!!!
Ik was woensdag naar een andere fysio gegaan…ik heb er inmiddels heel wat versleten ;)
Als ik na 2-3 behandelingen merk dat het geen zoden aan de dijk zet zoek ik een andere fysio op, ik ben echt een kritische patiënt/cliënt wat dat betreft!
De meesten betekenen nauwelijks iets voor me, doen nog niet eens de moeite om een serieus llichamelijk onderzoek te starten! Ze stellen vragen en trekken meteen een bepaalde conclusie (en ik heb al heel wat conclusies te horen gekregen) en gaan vervolgens met me naar het sportzaaltje wat bij de fysiopraktijk ligt en laten me oefeningen doen die totaal niet nieuw voor me zijn.
Ik begrijp dat veel fysio´s er geen zin in hebben als ze de hele dag met patiënten bezig zijn geweest en aan het eind van de dag komt dan nog zo’n150kg kolos als ik naar binnen gelopen dan worden ze daar niet vrolijk van...maar ik kom om behandeld te worden en zoek niet een "personal trainer" die naast me staat en me bepaalde oefeningen laat doen die ikzelf ook thuis kan doen.

De nieuwe fysio nam me onder handen, legde zijn vingers letterlijk op de zere plekken.
Hij kwam tot een conclusie die ik bij andere fysio’s nog niet gehoord had…hij zei: je hebt duidelijk last van triggerpoints!
Hij paste vervolgens dryneedling toe en dat gaf toch wel een behoorlijke verlichting…ik kon vervolgens mijn arm veel beter pijnloos bewegen... de dag later wel het gevoel wat vergelijkbaar is met spierpijn. Hoe dan ook we zijn voorzichtig optimistisch en geven dit een kans van slagen.
Triggerpoints passen namelijk heel goed bij de symptomen die ik heb.
De fysio zou de volgende keer enkel langere needles gebruiken die hij op dat moment niet had...er zit een "beschermlaag" om mijn spieren (klinkt beter dan vetlaag, toch?) :roflol:

Triggerpoints, ook wel bekend als spierknoopjes zijn kleine, pijnlijke knobbeltjes die in spieren zitten die pijn, stijfheid en verminderde beweeglijkheid veroorzaken, vooral de infraspinatus (1 van de 4 rotator cuff spieren) blijkt daar gevoelig voor te zijn. Vaak veroorzaken triggerpoints op andere plaatsen in het lichaam pijn dan waar ze daadwerkelijk zitten en ontstaan meestal door overbelasting, trauma (denk aan letsel door een val of klap), stress of andere oorzaken. Dry needling is een van de behandelingen die hierbij gehanteerd worden.
Hieronder de gebieden waar je pijn kunt hebben bij triggerpoints bij de infraspinatus.

Een simpele test laat overigens zien of je last hebt van je infraspinatus...vreemd dat de fysio´s die testen niet deden uitvoeren...enkel door hen vragen te beantwoorden analyseren ze en trekken ze conclusies.
Ik heb ook twee echo´s gehad...bij twee verschillende fysio´s...de een constateerde een ontsteking van de subscapularis...een ander constateerd dat niet...tja...een echo helpt dus ook niet echt bij duidelijkheid.
1709473459026.png

1709474249582.png

Wat zijn triggerpoints, wat zijn de oorzaken, wat zijn de gevolgen en hoe worden ze behandeld heb ik hier eens 4 interessante links:

Laatst bewerkt:
Doe je ook oefeningen voor het rotator cuff/rotatorenmanchet?
Ik doe zo af en toe de "seated eagle" om m'n posterior chain wat te rekken.
Volgens mij raakt die de infraspinatus ook wel.

• #12.869
Ik doe idd bepaalde oefeningen voor mijn rotatoren, maar de seated eagle krijg ik niet voor elkaar, zit mijn borst in de weg (ben niet lenig genoeg) 🤭

Ik doe idd bepaalde oefeningen voor mijn rotatoren, maar de seated eagle krijg ik niet voor elkaar, zit mijn borst in de weg (ben niet lenig genoeg) 🤭

Had ik in het begin ook, al zal het minder zijn als bij jou.
Wat ik mezelf later bedacht is supine interne en externe rotatie.
Dat werkt mogelijk nog beter voor je infraspinatus.

• #12.871
Had ik in het begin ook, al zal het minder zijn als bij jou.
Wat ik mezelf later bedacht is supine interne en externe rotatie.
Dat werkt mogelijk nog beter voor je infraspinatus.

Idd een zeer goede...noemen ze ook wel L-flyes, toch? Bedankt in elk geval voor het meedenken en delen van je ervaringen 😊👍

• #12.873
Update trainingen:

Op vrijdag doe ik tegenwoordig close grip board benchpress.
Voor mij is een close grip met de pinken op de markeringslijnen (mijn reguliere grip is met de wijsvingers op de markeringslijnen).
Boardpress doe ik met een zogenaamde shoulder saver pad (ideaal als je alleen doet trainen zoals ik).
Afgelopen vrijdag 8 maart 5x5x130kg gedaan 😊
In het kader van meer variatie en om mijn triceps en lockout wat sterker te maken doe ik deze EN last but not least het is minder belastend voor de schouders.

Hieronder een afbeelding van zo een shouldersaver...je hebt ze in twee uitvoeringen, een zwarte en een rode uitvoering (ik heb beide uitvoeringen).
De zwarte kun je vergelijken met een 2 board press....de rode is iets kleiner en vergelijkbaar met een 1,5 board press.
Ze zijn makkelijk in gebruik, een kwestie van over de halter schuiven.

Hieronder een instructiefilmpje van Dave Tate, CEO van EliteFTS.

1710084037723.png

Bijlagen

• 1710084414526.png
    1710084414526.png
    48,3 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
  • #12.874
5x5 & 3x3 TIME - TESTED CLASSIC PROGRAMS DELVERED RESULTS FOR DECADES!

5x5 en 3x3 zijn schema´s die geen nadere uitleg hoeven, het is goud van oud, het zijn zogenaamde klassiekers die al vele decennia in de krachtsportwereld gebruikt, de tand des tijds hebben doorstaan worden en niets aan effectiviteit hebben ingeboet. Er zijn heel wat varianten van in omloop, ik heb altijd de voorkeur aan sets across gegeven (alle worksets met hetzelfde gewicht), wat mijns inziens ook de meest pittige versie ervan is en ook de meest effectieve, mits je er goed op hersteld.

In mijn topjaren zo rond mijn 45e was ik goed voor 5x5x160 en drukte daar ook 200kg op...een simpele rekensom ging voor mij altijd op.
Het gewicht wat ik 5x5 kon drukken, kon ik vermenigvuldigen met de factor 1,25 en dat was mijn 1RM.
Met mijn 50e lukte me dit nog met 5x5x150...en met mijn 55e nog maar met 5x5x140kg.
We zien dus dat het minder word...het valt niet te ontkennen...de tand des tijds knaagt ook aan mij...en gewichtsverlies en triggerpoints hebben de rest gedaan.
Maar waarom word het steeds lastiger voor me om sets met 5 reps te doen vanaf een bepaalde intensiteit van mijn 1RM (boven 80% 1 RM)???

Heavy weight, low reps for older lifters.
Mark Rippetoe van Starting Strenght legt het mooi uit in onderstaande 2 filmpjes.
Heavy weight, low reps for older lifters.
Hij legt uit dat je als oudere lifter niet goed meer hersteld van een hele reeks sets en reps.
Zijn advies is om minder sets en reps te doen en de intensiteit vrij hoog te houden.
"You can lift heavy, but you lift less tonnage"
"cut back on your tonnage, and what you will see is that you numbers keep going up"
Maar waarom is dat zo???
Hij heeft het over motor units die nalaten naarmate men ouder word....OK, dat is interessant...even in verdiepen.

Ik probeer het zo te schrijven dat ik het zelf nog kan begrijpen :roflol:
In het ruggenmerg zitten zogenaamde motorneuronen, deze zijn verbonden met een groep snelle of langzame spiervezels.
Een motorneuron en een groep spiervezels worden samen een motor unit genoemd.
De langszame spiervezels ook wel type 1 genoemd zijn de rode spiervezels, de snelle spiervezels ook wel type 2 genoemd zijn de witte spiervezels.
Type 2 spiervezels kunnen veel kracht leveren , maar raken snel vermoeid, terwijl type 1 spiervezels weinig kracht leveren, maar het wel lang kunnen volhouden.
Grof gezegd train je met krachttraining je snelle spiervezels (type 2) en met duurtraining je langzame spiervezels (type 1).
Nu komt het: de motorneuronen die de snelle spiervezels aansturen sterven af naarmate je ouder word!!!
Dat is dus de reden waarom ik sinds mijn 50e steeds meer moeite ervaar om sets met 5 reps te maken...meestal gaan 3-4 reps nog goed en de 5e rep komt vanuit de tenen of is een fail.
Dus kan ik niet blijven trainen zoals ik dat altijd gedaan heb...velen hebben me dat reeds eerder verteld, maar ik wil ook de wetenschappelijke reden begrijpen waarom dat zo is.
Wil dat zeggen dat ik 5x5 voorgoed vaarwel zal zeggen? Nee, MAAR ik zal het niet langer forceren en als ik merk dat het vanaf een bepaald gewicht moeizaam gaat dan stap ik over naar 3x5 of 5x3 of zelfs 3x3...ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb nog over heb ;)

Laatst bewerkt:
  • #12.875

10 Reasons to Start the 3X3 Program​

I’m a big fan of programs that focus on doing a few things very well. (daar ben ik ook een fan van! ;))
Complicated programs are rarely built to last and few trainees benefit from them (helemaal mee eens, keep it simple!)
One of my favorite programs is the 3X3 program. Why the 3X3? The 3X3 program allows you to focus on heavy weights and low reps. You do three sets of three reps at each session with varying intensities. The volume is fairly low so high frequency is a viable option. The 3X3 program is also great for size and strength goals or just sheer strength goals. It all depends on what exercises you pick and how the workout weeks are structured. The 3X3 protocol is also a great prelude to the 5X5 program. Why? The 3X3 program will get you very strong, and the stronger you are the more effective the 5X5 program will be.

10 benefits of the 3X3 protocol
1. It calls for heavy loads, which leads to serious increases in strength.
2. Low volume and low reps allow greater focus.
3. The CNS will be stimulated and you will feel strong and powerful after each workout.
4. It can be used for pure strength or strength and size.
5. It can be done frequently (3–5 times per week).
6. It doesn’t take long if you focus on compound exercises.
7. It is easier to execute perfect form on low rep and low set workouts.
8. It can be used to increase speed and explosive power as well.
9. It is safe because the more reps you do, the more likely you are to do one rep wrong.
10. It’s great for building dense hard muscles that are as strong as the look.

• #12.876
FOAMrollen.
Tegenwoordig ook bezig met foamrollen.
Ik ga echter niet op de grond liggen, maar op mijn drukbank en ga er met mijn rug op liggen. Ik warm up met een 90cm lange zachtere foamroller en vervolgens met een 44cm harde foamroller verder, die ik op de drukbank plaats. Ik heb het idee dat het me goed doet. De rugspieren worden in elk geval goed doorbloed. Ik doe enkel me bovenrug, vanaf daar waar de ribbenkast begint. Onderrug zou men beter niet foamrollen heb ik gelezen.

• #12.877
Update schouderblessure:

Vandaag 3e echo gehad bij de fysio...mijn subscapularis van de linkerschouder is helaas nog altijd ontstoken...rechts is de pees 0.83cm en links 1.21cm...dat is dus zo'n 1.5x zo dik wat iets ongemak veroorzaakt.
Tja, na zo'n 4 decennia bankdrukken kun je wel eens een schouderblessure krijgen...en zelfs mensen die nooit gebankdrukt hebben blijken last van schouderontstekingen en triggerpoints te krijgen.
Het komt me eigenlijk niet zo goed uit...ik had 25 maart met de voorbereiding op het WK Bench willen starten.
Nou ja...het is is zoals het is, niet klagen, het beste ervan proberen te maken, toch? Er zijn veel en veel ergere dingen dan dat.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

• #12.878
Oja...verder met dryneedling en shockwave, hoop dat het zoden aan de dijk zet 🤭

Hopen dat het ''snel'' goed komt

Terug
Naar boven