MuscleMeat

Benchpresslog from lazy huggybear

Dat ligt aan je gewichtsklase...145+ is de minima 125kg en 145kg klasse ((125.01 t/m 145.00) is de minima 120kg
Zoals reeds gezegd gelden voor een NK en een EK geen minima 😚
20250930_174558.jpg
Ter vergelijking, dit zijn de eisen binnen de KNKF voor EK (EPF) en WK (IPF)
1759298596626.png

Op de wedstrijd waren er binnen sommige klasses weinig deelnemers

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.762
Ter vergelijking, dit zijn de eisen binnen de KNKF voor EK (EPF) en WK (IPF)
1759298596626.png

Op de wedstrijd waren er binnen sommige klasses weinig deelnemers
IK vind het absurd hoge eisen....voor WK deelname zou ik in de M2 klasse bij de IPF (50-59) in staat moeten zijn om minimaal 190 kg te drukken. En als 60 plusser minimaal 180kg. Dan vind ik het beter dat je bij de WDFPF vanaf je 40e om de 5 jaar van leeftijdsklasse veranderd. Begin 50 of eind 50 om een voorbeeld te noemen kan een wereld van verschil zijn, zullen velen kunnen beamen.

• #13.763
Door nog eens in een sportschool te trainen kon ik diverse apparatuur voor het bovenlichaam uitproberen die nog op mijn verlanglijstje stonden om zelf aan te schaffen voor mijn homegym. Ik kwam echter tot de conclusie dat ik ze niet zal aanschaffen.

Het heeft me aan het denken gezet.
Bij mannen over de 50 laat het eerste de beenkracht na...dit merk je concreet bij simpele dingen zoals bijvoorbeeld uit een stoel opstaan...onbewust gebruik je daarbij vaak armkracht...je steunt je handen op armleuningen een tafel of je benen...je merkt dat traplopen niet meer zo vlot als "vroeger" ging en je vaker de lift neemt.
Vaak zijn ook klachten aan knie- en heupgewrichten mede oorzaak...hoe dan ook, de mobiliteit laat sluipend na...en steeds vaker zie ik ook 50 plussers met bijvoorbeeld een scootmobiel onderweg...lekker makkelijk, maar je doet jezelf er geen plezier mee.

Dat krachtsport voor ouderen positief is, is inmiddels een bewezen feit.
Maar met krachtsport word door veel mannen (waaronder ik, mea culpa), vooral het bovenlichaam (armen, schouders, borst en rug) getraind. "Skipping legday" is niet onbekend bij hen. En nee, ik wil absoluut niet iedereen over één kam scheren.

Na ruim 40 jaar krachtsport was "skipping legday" niet zo'n goed idee. Dus niet overslaan die "legday" ! Mijn upperbody is voor mijn leeftijd nog best wel redelijk sterk...mijn lowerbody helaas niet (genoeg).
Ik heb daar enige verandering ingebracht...ik heb een ergometer thuis om te fietsen en een kuitblok gekocht...met beide ben ik consequent aan de slag...dit lijkt me echter niet voldoende. Ik zie mezelf niet nog een backsquat gaan doen...daar ben ik zelf helaas niet meer mobiel genoeg voor.
Ik ben te stijf in mijn schouders om een halter in mijn nek űberhaupt vast te pakken en sinds mijn knieartrose en ontstoken slijmbeurs in mijn heup (door een val op het werk) is kniebuigen pijnlijk.
Wellicht zou een boxsquat met een safety squatbar nog een optie zijn om te proberen?

Ik wil ook de optie van (compacte) legpress bekijken...en ook eerst eens uitproberen voordat ik ene zal aanschaffen.
Twee daarvan zouden in aanmerking komen die zwaar belastbaar zijn tot 500kg (niet dat ik zo zwaar wil gaan, maar degelijk moet het apparaat toch wel zijn). Beide hebben vrijwel dezelde opties, de ene is van ATX die zo'n 300 euro duurder is dan de andere van Titaniumstrenght. Of die meerprijs gerechtvaardigt is weet ik niet...wat wel opvalt is dat die van ATX beduidend zwaarder is (137kg versus slechts 80kg) en daarmee waarschijnlijk dan ook kwalitatief beter?

Laatst bewerkt:
Hoe diep kun je nog squatten zonder pijn?
Qua leg press geen ervaring met het tweede merk, maar ben altijd enorm tevreden geweest met wat ik van ATX heb/had.

• #13.765
Qua leg press geen ervaring met het tweede merk, maar ben altijd enorm tevreden geweest met wat ik van ATX heb/had.
Squat zonder pijn? Ik kan niet lopen zonder pijn...door een heftige smak op mijn werk heb ik een vervelende slijmbeursontsteking aan mijn heup opgelopen. Ik zal eens naar de orthopeed moeten om eens foto's te laten maken...word er niet beter op...zak nu soms zelf door mijn heup.

Squat zonder pijn? Ik kan niet lopen zonder pijn...door een heftige smak op mijn werk heb ik een vervelende slijmbeursontsteking aan mijn heup opgelopen. Ik zal eens naar de orthopeed moeten om eens foto's te laten maken...word er niet beter op...zak nu soms zelf door mijn heup.

In dat geval, waarom overweeg je een SSB box squat? Of verwacht je dat het gewoon net zoveel pijn doet als überhaupt dagelijkse activiteiten?

Safety bar box squats.
En de trap af!

Waarom niet eerst beginnen met de volgende ''therapeutische'' beenoefeningen:
- Met de rug tegen de muur aan staan in squat positie en dan x aantal seconden vasthouden. Dit opbouwen;
- Twee lichte dumbbells pakken en dan zittend vanaf jouw bench bankje omhoog komen een x aantal reps. Als het bench bankje te laag is ivm knie pijn het bankje verhogen door er
materiaal/schijven bovenop te leggen.

Maar soms wil een mens gewoon wat nieuws en dan moet je gewoon een machine aanschaffen :P

✌️🤣

Ik doe al geruime tijd gewoon bodyweight squats en mijn benen vinden het prima.

• #13.771
In dat geval, waarom overweeg je een SSB box squat? Of verwacht je dat het gewoon net zoveel pijn doet als überhaupt dagelijkse activiteiten?
"Pijn" leer je mee leven, ik heb vooral "startproblemen" en traplopen is momenteel niet zo mijn ding. Bergopwaarts en afwaarts lopen is geen probleem, gisteren nog een flinke berg omlaag en omhoog gelopen.
SSB kun je ook mee buigen als schoudermobiliteit minder is, en door de box (of bank) voelt het veilger aan als zonder.

Maar ik "waggel" als een pinguin...mijn vrouw waggelt ook (door vallen op haar werk 2x gebroken knie opgelopen en ook hielspoor) en zo zijn we samen waggelend onderweg 🤭

Ik doe al geruime tijd gewoon bodyweight squats en mijn benen vinden het prima.
Heb ik ook lang gedaan, momenteel wat lastiger, helaas.

Waarom niet eerst beginnen met de volgende ''therapeutische'' beenoefeningen:
- Met de rug tegen de muur aan staan in squat positie en dan x aantal seconden vasthouden. Dit opbouwen;
- Twee lichte dumbbells pakken en dan zittend vanaf jouw bench bankje omhoog komen een x aantal reps. Als het bench bankje te laag is ivm knie pijn het bankje verhogen door er
materiaal/schijven bovenop te leggen.

Maar soms wil een mens gewoon wat nieuws en dan moet je gewoon een machine aanschaffen :P
Ja een soort zerchersquat is ook een optie 👍, maar mocht de legpress bevallen dan zal ik de aankoop moeilijk kunnen weerstaan en soms wil je idd wat anders 😊

• #13.772
Wellicht deze maar eens proberen...zou die bevallen heb ik veel geld gespaard...ik heb thuis 2 banken en dumbbells tot 30kg.

Bekijk deze video over goblet box squats with dumbbell https://share.google/wH2Fqaas9hEEr6Csy

• #13.773
Ik heb ook divers equipment van ATX en prijs/kwaliiteit verhouding is gewoon goed...Eleiko is beter maar ook helaas onbetaalbaar.

Toen ik vandaag over "pijn" schreef is dat eigenlijk niet de juiste omschrijving...het is meer "stijfheid" in de gewrichten waardoor de mobiliteit erg nalaat.
Stijf als een plank ben ik overigens reeds van kindsbeen afaan, het word wel erger naarmate ik ouder word...en trager word ik...ik ben nooit snel geweest (behalve dan snel moe 🤭)...ik merk dat vooral aan mijn reactievermogen...laatst tikte me iemand op de schouder en toen ik me omdraaide was de persoon reeds uit mijn blikveld verdwenen...
ik geloof dat een luiaard sneller de 100 meter aflegt dan ik 🤣

Screenshot_20251002_172052_Chrome.jpg

• #13.774
Om de "overbevolkte" wereld "leefbaar" te houden zouden we nog maar 100 gram rood vlees, 200 gram vis of kip, 2 eieren en 10 glazen melk of andere zuivelproducten per WEEK(!) mogen eten, aldus bepaalde wetenschappers.
Denk dat dit dieet menigeen krachtsporter vrijwel dagelijks eet 🤭

Ik heb alvast mijn portie erwteneiwit besteld 😉

De "betutteling" en het willen voorschrijven hoe men moet leven neemt steeds meer toe.
Dat geldt niet alleen op het gebied van eten, maar ook wat drinken en roken betreft.
Ik ben zelf geen roker en vind het goed dat niet overal zomaar gerookt mag worden echter om nu ook de zogenaamde rookruimtes te gaan verbieden vind ik wel erg ver gaan. Op mjjn werk hadden we voorheen diverse rookhoeken (cabines) verdeelt over het bedrijfsterrein. Nu is er nog maar één centrale rookhoek op het hele terrein, een soort van bushalte en binnenkort verdwijnt deze ook en moeten rokers buiten de poort, letterlijk op straat gaan roken.
Ook in de gastronomie willen ze de rookruimtes en het roken op terassen in de toekomst gaan verbieden.
Denk eerder dat daarmee het "probleem" verplaatst word en rokers paar meter verderop hun peuk gaan roken.

Laatst bewerkt:
  • #13.775
Als ik een dieet moet volgen zal het deze worden...het carnivoordieet...je eet alles wat van dieren afkomstig is, vlees, vis, kip, eieren en zuivelproducten 👍

Of het komkommer dieet, je mag alles eten, behalve komkommers 🤣

• #13.776
Zo, genoeg off-topic slap geluld...tijd voor een on- topic training.
Training 3/10
Paused Bench Press:
2x10x20kg, 2x5x60kg, 1x5x90, 1x5x120 & 5x5x135kg 💪
Seated cable row 5x20xfull stack (60kg?)

Comment: zeer tevreden met 5x5x135kg.
3 dagen rust sinds de laatste training... goed gegeten dan kan ik ook wel 2x per week een 5x5 across worksets doen 🤭
Als ik meer rustdagen heb tussen de trainingen kan ik sets across goed aan...doe ik echter frequenter trainen, bijvoorbreld 3x per week dan kan ik enkel ramped sets aan.
De vraag is wat is beter...minder vaak trainen, met duidelijk meer volume tijdens een traingssessie of vaker trainen met beduidend minder volume? Vaker trainen met sets across lukt me helaas niet meer.
Power loves rest, heb ik het idee.

Hieronder nog het laatste set van 5x5x135kg

kijk: https://youtu.be/mVw4ABrfWbs?si=whW-wooJOhx2Z6sa

Laatst bewerkt:
  • #13.777
Hier nog een filmpje van de seated cable row.
Ik vond de cable row natuurlijker aanvoelen dan de plate loaded seated row.
Echter vind ik de seated banded row die ik thuis doe nog het meest natuurlijk aanvoelen, totaal geen fixed path met bands.
En aangezien ik bij de cable row met de full stack 5 sets van 20 reps wist te doen, lijkt me de banded row zo verkeerd nog niet.
Daarbij kan ik thuis mijn voeten niet afzetten wat de seated band row dus zwaarder maakt lijkt me.

BIj de seated row waren 12 gewichtsblokken
....er stonden geen gewichten op vermeld, de instructeur meende 5kg per blok.

kijk: https://youtu.be/0iVc1PZZphA?si=nGG3LmEQOnFo_GJB

• #13.779
Training 7/10

Benchpress:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 & 5x5x140kg 💪💪💪💪💪
Aanvullend nog diverse seated cable rows with fullstack (klinkt beter dan wat het voorsteld, daar het maar 60kg was).

Comment:
Ik ben ontzettend blij met 5x5x140...de laatste keer lukte me dat in maart, ruim een half jaar terug. In juni kwam die vervelende wondroos waar ik in totaal met 3 opnames waarvan de laatste in september ruim 3 weken in het ziekenhuis heb gelegen. Eenmaal uit het ziekenhuis met 5x5x120 weer begonnen. Dus zeer voldaan.

Sets across als bijvoorbeeld 5x5 ligt me nog altijd goed, mits ik voldoende herstel tussen de trainingen heb...minimaal 3 dagen rust na zo'n pittige training voor optimaal herstel.
Dan gaat de wekker nu op vakantie om 09.00 af en niet om 05.00 als ik moet werken...zo'n 4 uurtjes extra slapen per dag is optimaal, maar in de praktijk (weer thuis en het werk hervat) niet realiseerbaar.

Hier nog het filmpje van het laatste set:

kijk: https://youtu.be/Irtn0dNjzd4?si=5QPhSHunrB5oslCX

• #13.780
Als ik mijn trainingen van de laatste tijd evalueer en analyseer(daar hebben ik o.a. dit log ook voor)dan kom ik tot een voorlopige conclusie dat less is more wat frequency betreft. Ik heb 3 keer per week getraind en dat was goed te doen, mits ik ramping sets deed (sets met stijgend gewicht). Als ik daarentegen sets across wil doen (sets met hetzelfde gewicht) is om de 3 dagen trainen de beste optie (daar een week echter maar 7 dagen heeft is om de 3 dagen niet altijd even, je traint dan immers altijd op andere dagen).
5x5x140kg was bijvoorbeeld best goed te doen met voldoende herstel tussen de trainingen.
Ik had bij elk set nog wel een rep in de tank en ben nergens tot failure gegaan.
Dit is wat ik ervaar in de praktijk bij het bankdrukken. Ik ga er niet vanuit dat ik ooit nog eens op 5x5x160 zal uitkomen, daar lijkt me 3x5x150 eerder realistisch.
Ik heb hiervoor tools genoeg en ook mooie schema's die ik allen reeds uitgeprobeerd heb. Zoals bijvoorbeeld de double progression methode waarbij eerst het volume en vervolgens de intensiteit stijgt.
Voorbeeld:
Week 1) 5x3x145
Week 2) 5x4x145
Week 3) 5x5x145
Week 4) 5x3x147,5 enz.
OF
5x3 in week 1, 4x4 in week 2 en 3x5 in week 3 als je het totaalvolume van de worksets gelijk wil houden echter het volume per set laat stijgen en het aantal sets laat dalen.

Genoeg manieren om er te komen...mijn eerste wedstrijd staat pas gepland in 2026, het NK single waarschijnlijk in maart...ik heb dus ruimschoots de tijd. Belangrijk is om niet te gretig te willen zijn en blessureleed zien te voorkomen en hopelijk ook uit het ziekenhuis te blijven als patiënt 🙏

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven