Door nog eens in een sportschool te trainen kon ik diverse apparatuur voor het bovenlichaam uitproberen die nog op mijn verlanglijstje stonden om zelf aan te schaffen voor mijn homegym. Ik kwam echter tot de conclusie dat ik ze niet zal aanschaffen.
Het heeft me aan het denken gezet.
Bij mannen over de 50 laat het eerste de beenkracht na...dit merk je concreet bij simpele dingen zoals bijvoorbeeld uit een stoel opstaan...onbewust gebruik je daarbij vaak armkracht...je steunt je handen op armleuningen een tafel of je benen...je merkt dat traplopen niet meer zo vlot als "vroeger" ging en je vaker de lift neemt.
Vaak zijn ook klachten aan knie- en heupgewrichten mede oorzaak...hoe dan ook, de mobiliteit laat sluipend na...en steeds vaker zie ik ook 50 plussers met bijvoorbeeld een scootmobiel onderweg...lekker makkelijk, maar je doet jezelf er geen plezier mee.
Dat krachtsport voor ouderen positief is, is inmiddels een bewezen feit.
Maar met krachtsport word door veel mannen (waaronder ik, mea culpa), vooral het bovenlichaam (armen, schouders, borst en rug) getraind. "Skipping legday" is niet onbekend bij hen. En nee, ik wil absoluut niet iedereen over één kam scheren.
Na ruim 40 jaar krachtsport was "skipping legday" niet zo'n goed idee. Dus niet overslaan die "legday" ! Mijn upperbody is voor mijn leeftijd nog best wel redelijk sterk...mijn lowerbody helaas niet (genoeg).
Ik heb daar enige verandering ingebracht...ik heb een ergometer thuis om te fietsen en een kuitblok gekocht...met beide ben ik consequent aan de slag...dit lijkt me echter niet voldoende. Ik zie mezelf niet nog een backsquat gaan doen...daar ben ik zelf helaas niet meer mobiel genoeg voor.
Ik ben te stijf in mijn schouders om een halter in mijn nek űberhaupt vast te pakken en sinds mijn knieartrose en ontstoken slijmbeurs in mijn heup (door een val op het werk) is kniebuigen pijnlijk.
Wellicht zou een boxsquat met een safety squatbar nog een optie zijn om te proberen?
De ATX Safety Squat Bar maakt het mogelijk om comfortabeler en veiliger te squatten. De unieke gewichtsverdeling helpt om effectiever te trainen en om de gewrichten te ontzien.
www.fitness-seller.nl
Ik wil ook de optie van (compacte) legpress bekijken...en ook eerst eens uitproberen voordat ik ene zal aanschaffen.
Twee daarvan zouden in aanmerking komen die zwaar belastbaar zijn tot 500kg (niet dat ik zo zwaar wil gaan, maar degelijk moet het apparaat toch wel zijn). Beide hebben vrijwel dezelde opties, de ene is van ATX die zo'n 300 euro duurder is dan de andere van Titaniumstrenght. Of die meerprijs gerechtvaardigt is weet ik niet...wat wel opvalt is dat die van ATX beduidend zwaarder is (137kg versus slechts 80kg) en daarmee waarschijnlijk dan ook kwalitatief beter?
Deze compacte leg press neemt nauwelijks ruimte in beslag en is ideaal voor het isoleren van de quads en het trainen van de kuiten. Zeer stabiel en zwaar belastbaar.
www.fitness-seller.nl
De Titanium Strength LPC is alles wat je nodig hebt om het maximale uit je training te halen, zonder dat ruimte een probleem vormt. Deze 2-in-1 machine is ontworpen voor wie elke set optimaal wil benutten: Leg Press en Kuitverhogingen. Comfort, stabiliteit en eenvoudige aanpassingen helpen je om...
www.titaniumstrength.nl