MuscleMeat

Stelling Beter een te groot ego dan een te klein..

Peiling Peiling Beter een te groot ego dan een te klein ego

• Totaal stemmers
    73
Stelling gaat nergens over, er staat bij allebei 'te' voor en is dus niet in evenwicht. Volgens mij kan je ego op verschillende vlakken anders zijn. Kennis, uitstraling, bepaalde zaken die je juist wel of niet liggen. Iemand die in het klaslokaal de man is kan in de gym de grootste kneus lijken.

En je wilt toch niet een kneus zijn in de 'gym', oh nee!!

misschien beter dan te klein ego maar heb laatste half jaar wel gemerkt dat ik beter mijn ego thuis laat als ik ga trainen

• Topic Starter Topic Starter
Ga het er met mijn psycholoog nog een keer over hebben. Ben tot de conclusie gekomen dat ik toch liever een klein dan een groot ego heb. Hij zei me overigens dat hij het me wel ging zeggen als mijn ego te groot werd maar dat het niet echt een probleem was als dat zo zou zijn. Hij vertelde me ook zaken als dat meegaan met de groep, ergens bijhoren of je juist afzetten tegen de groep, het allemaal ego is en dat je als mens niet zonder datgene kan, dat dit je identiteit vormt.
Hij heeft wel nog nooit Tolle gelezen, kende hem zelfs eerst niet, dus wss ligt het grotendeels daaraan, dat hij niet echt op de hoogte is van dat diepere of hogere Zelf, hetgeen voorbij het ego gaat en je enige ware aard is.

Ga het er met mijn psycholoog nog een keer over hebben. Ben tot de conclusie gekomen dat ik toch liever een klein dan een groot ego heb. Hij zei me overigens dat hij het me wel ging zeggen als mijn ego te groot werd maar dat het niet echt een probleem was als dat zo zou zijn. Hij vertelde me ook zaken als dat meegaan met de groep, ergens bijhoren of je juist afzetten tegen de groep, het allemaal ego is en dat je als mens niet zonder datgene kan, dat dit je identiteit vormt.
Hij heeft wel nog nooit Tolle gelezen, kende hem zelfs eerst niet, dus wss ligt het grotendeels daaraan, dat hij niet echt op de hoogte is van dat diepere of hogere Zelf, hetgeen voorbij het ego gaat en je enige ware aard is.

Ik denk dat die vent wel dagelijks met doppende guru-dwepers geconfronteerd wordt, om te beseffen dat hij zijn tijd daar niet moet in steken.

Haha, hij is idd een softie dat klopt. Als ik er terug meer aandacht zou aan besteden zou het wel mogelijk zijn om constant in die toestand te leven, weet alleen niet of ik dat wil. Een toestand van nooit meer oordelen, vrij van alle ego enz, voorlopig toch liever niet.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nee idd, hij ziet het ego juist als de vijand.

Gast, jij hebt er echt helemaal niks van begrepen.

Als je je ego als vijand ziet geef je er juist realiteit aan.

Mag ik vragen waarom je psychisch zo in de knoop zit?

Als (toekomstige) topsporter is een groot ego wel handig..

heb je het in je op niet over 2 verschillende definities van 'ego'?

Jawel, Eckart zegt zelf ook in zijn boek dat hij een andere definitie gebruikt van het ego dan de meeste mensen. Daarom onstaat hier een misverstand omdat veel zijn boek(en) niet gelezen hebben en Corléone de twee definties door elkaar haalt. Ben het dan ook met Eckart eens en dus met deze stelling oneens. Maar heb het dan wel over zijn definitie van ego. Het is duidelijk dat je nog best wat dingen niet begrijpt Corléone van wat hij bedoelt, lees het anders nog een keer. Ik denk dat je 100x meer wat aan zijn boek hebt, als je het begrijpt en toe kan passen, dan aan een psycholoog. In ieder geval geldt dat voor mij wel. De hoeveelheid inzicht die het mij gegeven heeft is zoveel hoger dan wat al die psychologen mij ooit gegeven hebben.
Maar waarom is Eckart een softie?

Laatst bewerkt:
moet je dat nog vragen? drugsverslaving, fan van lady gaga,...
spreekt voor zich:rolleyes:
Jawel, Eckart zegt zelf ook in zijn boek dat hij een andere definitie gebruikt van het ego dan de meeste mensen. Daarom onstaat hier een misverstand omdat veel zijn boek(en) niet gelezen hebben en Corléone de twee definties door elkaar haalt. Ben het dan ook met Eckart eens en dus met deze stelling oneens. Maar heb het dan wel over zijn definitie van ego. Het is duidelijk dat je nog best wat dingen niet begrijpt Corléone van wat hij bedoelt, lees het anders nog een keer. Ik denk dat je 100x meer wat aan zijn boek hebt, als je het begrijpt en toe kan passen, dan aan een psycholoog. In ieder geval geldt dat voor mij wel. De hoeveelheid inzicht die het mij gegeven heeft is zoveel hoger dan wat al die psychologen mij ooit gegeven hebben.

hoeveel psychologen heb jij dan wel niet verslonden?:D

Gast, jij hebt er echt helemaal niks van begrepen.

Als je je ego als vijand ziet geef je er juist realiteit aan.

Heb gewoon soms last van angstgevoelens zoals existentiële angst, soort vage angst om in het leven te zijn en andere ongewenste gedachten zoals dat m'n ogen uit m'n kop gaan springen enz, is eig wel grappig dit. Volgens hem is dit ook afkomstig doordat ik problemen heb met m'n identiteit maar is ook maar een gissing van hem. Ik ben alvast van mening dat er niets mis is met m'n identiteit..

Je hebt gelijk, je mag het ego niet zien als de vijand, maar globaal gezien beschouwt hij het ego toch als een groot obstakel voor de mensheid en is hij tegen alle gekheid die voortkomt van het ego. Hij noemt het niet voor niets krankzinnigheid.

Heb de 2 idd door elkaar gehaald (identificatie met verstand, alle ik ben dit en dat - en - eigenwaarde of zelfgevoel, identiteit), een groot idee hebben van zichzelf is idd iets heel anders dan wat Tolle bedoelt met groot ego. M'n psycholoog heeft zelf beide termen door elkaar gehaald aangezien ik volgens hem beter eens een lijstje kon maken met ik ben.. Vandaar dus ook de wat kromme topictitel/tekst. Is dus eig volledig de schuld van m'n psycholoog. :cool:
Maargoed, normaalgezien kan ik nu (gelukkig) rustig Tolle blijven doorlezen zonder mij zorgen te maken dat ik er mijn eigenwaarde zou door verliezen. Heb nu in elk geval ook veel duidelijk te maken aan m'n psycholoog.

---------- Toegevoegd om 11:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:08 ----------

Ik denk dat die vent wel dagelijks met doppende guru-dwepers geconfronteerd wordt, om te beseffen dat hij zijn tijd daar niet moet in steken.

Wss wel ja:roflol:

Laatst bewerkt:
Als je last hebt van telkens terugkerende angst heb je daar onbewust wel je identiteit (ego) opgebouwd. Die angstige gedachtes dus observeren, accepteren (dus niet tegen in gaan of proberen te onderdrukken) en laten rusten zal het uiteindelijk niet meer interessant maken om ze telkens te blijven herhalen. Maar het zou je überhaupt niet moeten boeien of ze nou telkens terug komen of niet, aangezien het maar gedachtes zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=62WmHjI3WyQ

Gedachtes en je ego zijn niet het probleem, ze echter zien als de werkelijkheid is zoals Tolle al zegt, krankzinnig (hoewel vrijwel iedereen het doet).

Onthoud, whatever you resist persists.

Laatst bewerkt:
akkoord :)

Na een tijdje met Eckhart Tolle in zee te zijn geweest heb ik nu toch mijn bedenkingen gekregen rondom zijn leer het ego los te laten, te leven zonder ego.. Volgens mijn psycholoog waar ik 1 keer om de 3 weken naar toe ga is het beter een te groot ego dan een te klein ego te hebben, wat denken jullie?
Ik ben alvast van plan om tijdelijk mijn ego terug op te bouwen tot hij weer redelijk sterk, volwaardig is en dan te kijken wat het geeft. :rocker2:

Lees dit maar door.
[Link niet meer beschikbaar]
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/liefde-20en-20compassie-20voor-20het-20ego-pdf.661727/

Vind ik persoonlijk 2 goede stukken. Misschien heb je er iets aan.
En wat betreft wat jouw psycholoog zegt ben ik het niet helemaal eens. Ego kun je zien als een zelf-beschermend mechanisme dat een zekere sterkte moet hebben wil je jezelf niet vertrapt laten worden door anderen. Wordt het echter te sterk dan krijgt het de negatieve betekenis waar het vaak synoniem mee wordt gesteld. Men wordt heersend, controlerend, liefdeloos en streeft naar macht zonder enig mededogen, neigend naar het narcistische.

Bijlagen

Als je last hebt van telkens terugkerende angst heb je daar onbewust wel je identiteit (ego) opgebouwd. Die angstige gedachtes dus observeren, accepteren (dus niet tegen in gaan of proberen te onderdrukken) en laten rusten zal het uiteindelijk niet meer interessant maken om ze telkens te blijven herhalen. Maar het zou je überhaupt niet moeten boeien of ze nou telkens terug komen of niet, aangezien het maar gedachtes zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=62WmHjI3WyQ

Gedachtes en je ego zijn niet het probleem, ze echter zien als de werkelijkheid is zoals Tolle al zegt, krankzinnig (hoewel vrijwel iedereen het doet).

Onthoud, whatever you resist persists.

Thx, moet ik onthouden, vooral dat niet proberen te onderdrukken. Dat doe ik nl nog altijd teveel onbewust.

En What you resist persists idd, heb dat zinnetje al meermaals tegengekomen in m'n therapie..

Heb gewoon soms last van angstgevoelens zoals existentiële angst, soort vage angst om in het leven te zijn en andere ongewenste gedachten zoals dat m'n ogen uit m'n kop gaan springen enz, is eig wel grappig dit. Volgens hem is dit ook afkomstig doordat ik problemen heb met m'n identiteit maar is ook maar een gissing van hem. Ik ben alvast van mening dat er niets mis is met m'n identiteit..

Existentiele vragen zijn m.i. zeker niet een gevolg van een probleem met jouw identiteit. Denk eens aan de miljarden mensen die een geloof aangrijpen omdat ze het existentiele aspect een plaatsje willen geven. Persoonlijk ken ik dat gevoel ook dat je daar een antwoord op wilt hebben, in elk geval een bevredigend gevoel aan wil overhouden.
Wat betreft jouw dwanggedachten. Ik denk dat het goed is als je kijkt naar de onrust/ de angst die deze gedachten teweegbrengt. Maar goed dit is iets wat jouw psycholoog en jij samen moeten proberen de vinger op te leggen.

Je hebt gelijk, je mag het ego niet zien als de vijand, maar globaal gezien beschouwt hij het ego toch als een groot obstakel voor de mensheid en is hij tegen alle gekheid die voortkomt van het ego. Hij noemt het niet voor niets krankzinnigheid.

Heb de 2 idd door elkaar gehaald (identificatie met verstand, alle ik ben dit en dat - en - eigenwaarde of zelfgevoel, identiteit), een groot idee hebben van zichzelf is idd iets heel anders dan wat Tolle bedoelt met groot ego. M'n psycholoog heeft zelf beide termen door elkaar gehaald aangezien ik volgens hem beter eens een lijstje kon maken met ik ben.. Vandaar dus ook de wat kromme topictitel/tekst. Is dus eig volledig de schuld van m'n psycholoog. :cool:
Maargoed, normaalgezien kan ik nu (gelukkig) rustig Tolle blijven doorlezen zonder mij zorgen te maken dat ik er mijn eigenwaarde zou door verliezen. Heb nu in elk geval ook veel duidelijk te maken aan m'n psycholoog.

---------- Toegevoegd om 11:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:08 ----------

Wss wel ja:roflol:

....

Lees dit maar door.
[Link niet meer beschikbaar]
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/liefde-20en-20compassie-20voor-20het-20ego-pdf.661728/

Vind ik persoonlijk 2 goede stukken. Misschien heb je er iets aan.
En wat betreft wat jouw psycholoog zegt ben ik het niet helemaal eens. Ego kun je zien als een zelf-beschermend mechanisme dat een zekere sterkte moet hebben wil je jezelf niet vertrapt laten worden door anderen. Wordt het echter te sterk dan krijgt het de negatieve betekenis waar het vaak synoniem mee wordt gesteld. Men wordt heersend, controlerend, liefdeloos en streeft naar macht zonder enig mededogen, neigend naar het narcistische.

Thx. Zijn zeker 2 interessante stukjes, bij het eerste sluit ik me toch meer aan bij Nietzsche, nl het kunnen geven zonder compassie, maar het 2de kan ik me wel volledig in vinden.

Hehe idd, wss ook dat ik daarom zoveel bezig ben met spirituele zaken als Tolle enz.. omdat ik zo graag een duidelijk antwoord wil op alles, zoals je zegt.
Idd, met thought stoppage lukt het nu al een pak beter met die gedachten om te gaan en gelukkig al voor een bepaalde tijd volledig weg te krijgen. Een psycholoog is vooral ook een goede steun bij wat je aan het doen bent en hoe je je voelt aangezien mensen in de naaste omgeving er meestal niets van begrijpen.

Bijlagen

Terug
Naar boven