AndroidHealthClinic

Bodybuilding op (te) jonge leeftijd!!

Bezoekers in dit topic

Spike zei:
nu, het gebruiken van voedingsschema's is imo net goed, want een verantwoord voedingsschema zal ervoor zorgen dat de jonge athleet veel minder snel overtraind zal geraken, dat hij/zij de juiste voedingsstoffen binnen heeft etc. combineer dit het met het feit dat krachttraining een unieke hormonale respons heeft, en je zal dan ook zeer snel resultaten zien. je lichaam past zich aan de situatie waarin het zich bevind. dat is de bottom line, of het goed is of niet is eerder een vraag die niet zoveel met sport te maken heeft, daar het uitgaat van een algemeen beeld van de mens. een sport zoals krachttraining zal ervoor zorgen dat je op jongere leeftijd al veel hardere en stevigere spieren zal hebben en je dus (zeker als vrouw zijnde) het risico op ostheoporose significant zal verminderen. ook zal je meer spiermassa hebben dan de gewone jongen die heel zijn jeugd heeft gevoetbald heeft. als het beeld van een gezonde is dat je heel smal en veel uithouding moet hebben, dan is het inderdaad niet aangewezen om in het lager onderwijs of vroege middelbaar onderwijs krachttraining te geven. is je mensbeeld beïnvloed vanuit een russisch standpunt daarentegen, dan ga je ervan uit dat je op vroege leeftijd al over heel wat kracht en coördinatie en lenigheid bezit om later vroeger te kunnen doorbreken in de professionele sport. vandaar dat russische kinderen op zeer vroege leeftijd (meesten op 8 jaar al) al te maken hebben met krachttraining, meer bepaald gewichtheffen.

overtraining is iets wat bij alle sporten gebeurt, en is niet iets dat unieks is aan krachttraining, dus om dit te gaan linken met deze sport vind ik al niet eerlijk, want kinderen die 24uur per week (!) turnen, kunnen imo net iets gemakkelijker overtrainen dan jongens die 5 uur per week eens gaan fitnessen of powerliften.

zwaar gaan (in gewichten neem ik aan) heeft niets te maken met overtraining. ja, te vaak zwaar gaan kan gevolgen hebben, maar indien je dit linkt met een aangepaste voeding en genoeg rust en je ook je training wat periodiseert, zou er geen probleem moeten zijn. wel ben ik van mening dat je de eerste jaren (ja jaren) van je training moet toewijden aan een stevige basis. dit merk je in alle sporten. bij volleybal worden er uren en dagen en maanden gewerkt aan je toetstechniek, totdat deze instinctief correct is, en je met de bal kan spelen zoals jij dit wil. dit is vaak monnikkenwerk. iets dat ik niet vaak terugvind bij de mensen die hier trainen, en daar geef ik jou gelijk. hun schema's zouden niet zo mogen zijn zoals de ervaren bodybuilders. ook al train je 'al 2 jaar waaronder 1 jaar intensief'. je moet een zo breed mogelijke basis vormen. ben je bodybuilder, dan betekent dit simpelweg zoveel mogelijk algemene MASSA en KRACHT verwerken gedurende een paar jaar, en DAN pas beginnen cutten en/of beginnen met specifiekere oefeningen. In amerika hebben veel bodybuilders eerst powerlifting gedaan, waarom? omdat je daar beestig sterk van wordt, en de massa die je kweekt is harde blijvende massa. daarna kan je beginnen met isolerende oefeningen. maar eerst een aantal jaren je gewoon focussen op de bench, de deadlift, de squat, en de military press (ikzelf heb een voorkeur voor de push press, maar da's eerder iets persoonlijks). nog beter, een combinatie van powerlifting en gewichtheffen. brute kracht EN coördinatie.

nu over die blessures die je kan oplopen. daar heb ik een gemakkelijk antwoord op : roekeloosheid (ongeduld en ego) en slechte uitvoering. pak dit aan en het aantal blessures vermindert drastisch

idem AS, eerst een zo breed mogelijke basis opbouwen, wat bij 9 mannen op de 10 hier niet gebeurt. oh ja, ze denken dat, omdat ze 3 jaar intensief trainen. maar is dit genoeg? imo lang niet genoeg. je moet kijken naar je vooruitgang en ook naar je ervaring en je leeftijd. als je van mening bent dat je alles eruit hebt kunnen halen, en je op kwestie van training alles heb opgezocht en geprobeerd en getoetst en je goed bent blijven vooruitgegaan, dan mag je IMO nog een aantal jaartjes zo vooruitgaan. om maar een voorbeeld te geven... 3xl, dat vind ik nou het voorbeeld van een goede basis om op te beginnen kuren. punt uit. hij heeft ervaring, kennis, en geduld. vergeet niet, weinigen onder jullie zullen de kans krijgen om competitief te worden, dus het is ook de bedoeling zo lang mogelijk te gaan in de sport, en het zo gezond mogelijk te houden. neem hem als voorbeeld, als jullie na 20 jaar nog zo verliefd zijn op de sport en jullie een heleboel kennis hebben vergaard en nog zo leergierig zijn, en ook weten hoe toch nog te blijven vooruitgaan, dan mag je wel een stap verder gaan.


ik hoop dat dit een zinvolle reactie was :D


Ik kan me hierin wel vinden. Zoals jij al ook opmerkte is het vaak zo, dat jonge gasten direkt denken dat ze wel even 100 kg kunnen benchen om stoer te doen t.o.v. anderen. Vaak is de houding ronduit slecht, kijken ze niet naar het aantal reps en doen ze maar wat. Bravour en eigenwijsheid (nix willen aannemen) zijn m.i. de grote veroorzakers van alle blessureleed. Gewrichten in groei krijgen dan enorme opdoffers en dat kan dus niet goed gaan.

Kort gezegd komt het hier op neer, dat wanneer "ze" op een verantwoorde manier bezig zijn, luisteren naar de adviezen van ervaren jongens en luisteren naar je lichaam, trainen op jonge leeftijd dus wel kan.
 
@nb7, bedoel je Shane Giese? Te vinden op bodybuilding.com
 
;)

pascalletjuhh zei:
jah oke miss nog niet

maar kijk eens naar arnie...dies ook begonnen op zijn 15e...en die heeft nou tog ook nergens last van? van gewrichten dan


arnie heb wel een antal transplantaties achter de rug
 
Ortiz-T zei:
arnie heb wel een antal transplantaties achter de rug

jah lever transplantaties ja maar niet aan zijn gewrichten voor zover ik weet

en trouwens ik modder ook niet maar wat aan hoor...ik heb hier veel op het board geleerd en gebruik dat ook bij mijn trainingen...en de tijd dat ik getraind had en nog niet op het board hier zat ben ik beglijd door een andere jongen van 17 die al 2 jaar trainden en der ook en heleboel afwist en mij ook al een aantal dingen heeft geleerd
 
Dymatize zei:
@nb7, bedoel je Shane Giese? Te vinden op bodybuilding.com

Inderdaad, 15 jaar is ie nog steeds!

[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Whaha die oude posts van mij :D
 
zo, aardig schopje. niet leuk.
 
volgens mij heeft dat niets met je groei belemmeren te maken...hoe lang je gaat worden is namelijk al vanaf je geboorte genetisch bepaald! Echter, je kan natuurlijk wel diverse beschadigingen oplopen door VEEL te zwaar te tillen..mahja..dat doen die breezahs ook;):D
 
nb7 zei:
Inderdaad, 15 jaar is ie nog steeds!

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


lol... hij blijft niet 15 hoor:P



en trouwens, wat pascal aan het doen is, dat kan natuurlijk niet he;)
zelf heb ik er ook nooit problemen mee, ik denk dat he zelf wel een beetje aanvoeld , of het fout gaat of niet.

kwa voeding, gaan we er aleen maar op vooruit.
we eten gezond, er is een overmaat aan voeding aanwezig en het feit dat we niet tot weinig drinken (alcohol) heeft warschijnlijk ook een voordelige ontwikkeling.
 
Nu deze thread toch gebumpt is, voeg ik er ook gauw mijn mening aan toe.

Eerst en vooral raad ik het niemand aan te vroeg te beginnen, heb hier geen specifieke redenen voor maar ik ga er vanuit dat een lichaam dat nog niet volgroeid is van te zware inspanningen beter gespaard blijft, je lichaam groeit immers niet altijd 'proportioneel' en dát kan net voor problemen zorgen.
Maar wat de situatie van Pascal betreft, àls je het dan toch persé wil doen, dan doe je het beter zoals hij het doet denk ik, hij geeft blijk van te weten waarmee hij bezig is.

Er is bovendien ook een groot verschil tussen iemand van 12 en pakweg iemand van 16.
 
Ik ben 17, train 4x in de week intensief max. 1 uur per x, heb een voedings en trainings schema's moet ik me zorgen maken ofzo :o ?
 
johanheeze zei:
Ik ben 17, train 4x in de week intensief max. 1 uur per x, heb een voedings en trainings schema's moet ik me zorgen maken ofzo :o ?
Dat hangt natuurlijk van je bouw en volgroeiing te maken maar normaal gezien mag het absoluut geen probleem zijn.
Ik ben zelf ook begonnen op m'n 17de en nooit probs gekend.
 
Oke ik denk dat dat wel aardig is.. ik weeg 80-81 kg en ben 1.90 lang zal binnenkort ook wat foto's plaatsen.. ben pas begonnen met mijn voedingsschema dus verwacht nog wel wat meer resultaat in relatief korte tijd. :p

Gr. Johan
 
Wow dat ventje van de foto is die echt 15 daar? Heeft aardig wat gekuurd zou ik denken:eek:
 
Ik denk dat 16 een redelijke leeftijd is om te beginnen.....
Niet te gek gaan hobbyen, maar ik denk dat best een net iets om een goede basis te beginnen met tussen de 10/ 20 reps.... vanaf een jaar of 17/18 pas onder de 10 reps gaan beginnen....

Alhoewel ik denk dat ik in de periode 14 op 21 een kleine 4 centimeter gegroeit ben... maar ja da geld niet voor iedereen....
 
Toen ik 12 was en Arnold op tv zag wist ik al dat ik ook zo groot en sterk wilde worden :cool:. Ik had al verschillende verhalen gehoord over groeibelemmering etc en daarom heb ik tot mijn 16e gewacht met trainen. Nu ben ik 17 en ben vollop bezig en heb nog geen problemen ondervonden. Dus ik neem aan dat het wel veilig is.
 
hmm ik ben op men 15 begonne ... altijd hard getraind en ben 1m86 dus ik denk nie tdat het je groeikansen belemmert ... en ik zat toen ook al proteine shakes te drinken :)
 
Is natuurlijk onzin. Op je 15e kun je makkelijk beginnen, mits je de oefeningen goed uitvoert. Maar dat geldt voor iedere leeftijd.
 
Back
Naar boven