Fitness Seller

Sticky Boeken Kritiek & Review Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

A short history of nearly everything van Bill Bryson:

"A Short History of Nearly Everything is his quest to find out everything that has happened from the Big Bang to the rise of civilization - how we got from there, being nothing at all, to here, being us. Bill Bryson's challenge is to take subjects that normally bore the pants off most of us, like geology, chemistry and particle physics, and see if there isn't some way to render them comprehensible to people who have never thought they could be interested in science. It's not so much about what we know, as about how we know what we know. How do we know what is in the centre of the Earth, or what a black hole is, or where the continents were 600 million years ago? How did anyone ever figure these things out? On his travels through time and space, he encounters a splendid collection of astonishingly eccentric, competitive, obsessive and foolish scientists, like the painfully shy Henry Cavendish who worked out many conundrums like how much the Earth weighed, but never bothered to tell anybody about many of his findings."

Ook gelezen. Begint wel boeiend maar wordt ,naarmate het boek vordert, steeds meer een opsomming van feitjes.
 
Het slimme onbewuste

Waarom helpt nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen? Waarom vinden we een liedje dat al weken op nummer 1 staat in de hitlijsten leuker dan een liedje dat we voor het eerst horen? En hadden Mozart en Einstein een beter functionerend bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste dat hen tot genieën maakte?
We plaatsen het bewustzijn op een voetstuk, zien het als de kroon op de evolutie en denken dat het ons onderscheidt van andere dieren: dat het ons verstandig en rationeel maakt, dat het de baas is in ons brein en dat het ons gedrag stuurt.
Ons onbewuste daarentegen zien we als ondergeschikt. Het is niet meer dan een hulpje van het bewustzijn. Freud zag het al als een vergaarbak van ellendige herinneringen en dierlijke drifte
n die door het bewustzijn beteugeld moeten worden.
Het slimme onbewuste laat zien dat deze zienswijze onzinnig is en dat juist het onbewuste allesbepalend is. Ons onbewuste stuurt (met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer zo groot is als die van het bewustzijn) ons gedrag, ons denken en onze gevoelens. Ap Dijksterhuis weet op verbluffend heldere wijze duidelijk te maken hoe menselijk gedrag werkt
.

Interessant en goed leesbaar boek over hoe het onbewuste ons bewuste leidt.
 
Murakami is erg tof inderdaad, ben alleen niet zo een fan van vertalingen naar het Nederlands. Zijn korte verhalen zijn trouwens ook erg goed te doen.


Ja zou misschien zelf ook eerder de Engelse versie gekocht hebben, maar heb ze gekregen. Van de andere kant is het natuurlijk altijd een vertaling vanuit het Japans, dus dan is NL nog wel goed te doen imo.
 
De boeken van Dan Brown vond ik allemaal erg leuk om te lezen. Angels and Demons (het Bernini Mysterie) vond ik het beste. Daarnaast ben ik een grote fan van de boeken van Clive Barker maar zijn vroegere werk was toch een stuk beter dan dat van de laatste jaren... helaas.

Momenteel lees ik het schitterende 'De Zwerm' van Frank Schatzing. Echt een topper over de gevolgen van de menselijke roofbouw op aarde en een onbekend, ongrijpbare maar levensgevaarlijke intelligentie die vanuit de zee terugslaat. Super!!
 
Ja zou misschien zelf ook eerder de Engelse versie gekocht hebben, maar heb ze gekregen. Van de andere kant is het natuurlijk altijd een vertaling vanuit het Japans, dus dan is NL nog wel goed te doen imo.

Ja inderdaad.
Persoonlijk lees ik ook een boek het liefst in het Nederlands, tenzij de originele taal Engels is.
Bij een vertaling mis je toch een hoop. Maar als je dan een vertaling leest in een taal die niet je eigen is mis je nog meer.

Ik heb vandaag De Edda gekregen van mijn moeder, ga daar vanavond in beginnen.
 
Momenteel lees ik het schitterende 'De Zwerm' van Frank Schatzing. Echt een topper over de gevolgen van de menselijke roofbouw op aarde en een onbekend, ongrijpbare maar levensgevaarlijke intelligentie die vanuit de zee terugslaat. Super!!

Is dat van die serie 'Surface'??
 
Niet echt een boek review, maar wel handig voor dit topic:

[Link niet meer beschikbaar]

Bij google kan je al je boeken invoeren in een bibliotheek. Ook makkelijk om zo te delen met anderen.


Er zijn nog meer sites met soortgelijke functies:

http://www.shelfari.com/

http://www.librarything.com/
 
Niet echt een boek review, maar wel handig voor dit topic:

[Link niet meer beschikbaar]

Bij google kan je al je boeken invoeren in een bibliotheek. Ook makkelijk om zo te delen met anderen.


Er zijn nog meer sites met soortgelijke functies:

http://www.shelfari.com/

http://www.librarything.com/

Cool, wat vond je van The Luck Factor van Wiseman? Quirkology staat al een tijdje om mijn te lezen lijst.
 
Uhm dat weet ik eigenlijk niet. Is die serie een beetje te pruimen? Want dan wil ik best eens eraan beginnen.

Heb seizoen 1 gevolgd, maar naar mijn weten is er geen vervolg aangegeven. Dus seizoen 1 eindigt met een cliffhanger en daarna zijn ze niet meer verder gegaan. :dunno:
 
Heb Tom Clancy's Colombian Connection gelezen, nederlandse druk.
Goed en spannend boek, dit type boek spreekt mij wel aan.
 
Cool, wat vond je van The Luck Factor van Wiseman? Quirkology staat al een tijdje om mijn te lezen lijst.

Het is al even geleden, maar dat vond ik volgens mij wel een leuk boek. Het is gewoon 'logisch' wat hij zegt en geen hocus pocus. Degene die harder werkt in het leven heeft gewoon meer kans op geluk, zo maak je het zelf. En dat is ook zo. Met volhouden win je.

Hij deelt het gewoon op in kleine stappen om zo geluk te ontleden. Hoe kun je je kansen op geluk vergroten en hoe kun je je gedachten zo aanpassen dat je meer geluk ziet. Hij ontleed het zo ver dat je het als een praktisch plan kan gebruiken om er mee aan het werk te gaan. Er staan ook leuke voorbeeldjes bij om je te laten inzien hoe je anders tegen dingen kan aankijken.

Goed boek, maar voor mij ook enigzins logisch waardoor het me niet echt verandert heeft denk ik. Vooral meer inzicht gegeven. Mindset van Carol Dweck heeft me wel echt verandert of anders laten denken.

Quirkology lijkt me ook heel tof, ik ben ook gek op nutteloze feitjes. Ik ben alleen bang als ik zoiets lees dat ik me er teveel door laat beïnvloeden (eventueel op een negatieve manier).
 
Het is al even geleden, maar dat vond ik volgens mij wel een leuk boek. Het is gewoon 'logisch' wat hij zegt en geen hocus pocus. Degene die harder werkt in het leven heeft gewoon meer kans op geluk, zo maak je het zelf. En dat is ook zo. Met volhouden win je.

Hij deelt het gewoon op in kleine stappen om zo geluk te ontleden. Hoe kun je je kansen op geluk vergroten en hoe kun je je gedachten zo aanpassen dat je meer geluk ziet. Hij ontleed het zo ver dat je het als een praktisch plan kan gebruiken om er mee aan het werk te gaan. Er staan ook leuke voorbeeldjes bij om je te laten inzien hoe je anders tegen dingen kan aankijken.

Goed boek, maar voor mij ook enigzins logisch waardoor het me niet echt verandert heeft denk ik. Vooral meer inzicht gegeven. Mindset van Carol Dweck heeft me wel echt verandert of anders laten denken.

Quirkology lijkt me ook heel tof, ik ben ook gek op nutteloze feitjes. Ik ben alleen bang als ik zoiets lees dat ik me er teveel door laat beïnvloeden (eventueel op een negatieve manier).

Ben nu toevallig bezig in Quirkology. Tof boek, lijkt wel een beetje op Freakonomics.
 
Richard Morgan - The Steel Remains. Gelezen in het engels.

Na een flinke verzameling hard sci fi boeken heeft Richard Morgan voor dit boek een fantasy setting gekozen.
Uiteraard met een twist door de hoofdpersoon een kneiter van een homo te laten zijn met een voorkeur voor jonge mannen.

Over het algemeen erg over te spreken, zijn sT blijft geweldig, rauw en in your face. Geheel in de lijn der verwachting boek verrast ook dit boek hier en daar weer door NET even je gevoel een bepaalde richting in te leiden/duwen en je daar vervolgens mee te confronteren. Wat jammer is, is dat je wel van een kilometer afstand al aan ziet komen hoe verschillende lijnen samen gaan komen en tot de "final confrontation" leiden.

Niet zijn beste werk, imho, maar al met al wel weer hooked vanaf bladzijde 1... 7,5/10
 
heb je het nog uitgelezen en is het wat? hoor veel positiefs over dit boek

Beetje weinig gelezen laatste tijd dus ben pas op 3/4e nu, maar het is nog steeds ontzettend tof, kan me niet voorstellen dat het laatste deel teleur gaat stellen, dus ik zou er zeker aan beginnen!
 
Niet echt een boek review, maar wel handig voor dit topic:

[Link niet meer beschikbaar]

Bij google kan je al je boeken invoeren in een bibliotheek. Ook makkelijk om zo te delen met anderen.

Thx, dit is net de motivatietool die ik nodig heb om boeken te gaan lezen.
 
Ook gelezen. Begint wel boeiend maar wordt ,naarmate het boek vordert, steeds meer een opsomming van feitjes.



Je weet zeker dat je het niet hebt over de laatste 50 pagina's aan referenties?

Ik vond het echt van de eerste tot de laatste bladzijde boeien en ik heb nergens ook maar een klein beetje het idee dat Bryson tegen het einde aan er een andere schrijfsT op na hield.
 
Je weet zeker dat je het niet hebt over de laatste 50 pagina's aan referenties?

Ik vond het echt van de eerste tot de laatste bladzijde boeien en ik heb nergens ook maar een klein beetje het idee dat Bryson tegen het einde aan er een andere schrijfsT op na hield.

Haha, nee die laatste pagina's bedoel ik niet. Lang geleden dat ik dat boek gelezen heb hoor, maar pagina na pagina begon het me toch gewoon minder te boeien. Zal een persoonlijk iets zijn.

Ben tijdens m'n vakantie nog begonnen aan het boek 'Het bewustzijn verklaard' van Daniel Dennet. Tering daar moet ik echt de tijd voor gaan nemen:D
 
Laatst bewerkt:
Het Parfum van Süskind vind ik nog steeds 1 van de beste romans ooit geschreven. Dit is zo'n boek die je ooit wel eens moet lezen en gelezen moet hebben. Een dikke 10/10 daarom.
 
Back
Naar boven