(MF) Tracktraining niveau 2: 'Gevorderden'
Avond ervoor kon ik door de zenuwen amper slapen. Niet zozeer de training zelf maar meer het half 6 opstaan om op tijd bij de meeting-spot te zijn :X
Uiteindelijk toch een goede 2,5 uur slaap gepakt, meer dan zat dus
Met een aantal vrienden afgesproken en gezamelijk naar Lelystad (politiecircuit) gereden. Best frisjes maar aardig uit te houden achter het ruitje weggekropen. Keuring stelde weinig voor, werd even snel naar de algehele staat van de motor gekeken en we kregen een sticker op het ruitje. Even snel banden oppompen (2,2 voor en 2,4 achter) en na de briefing was het tijd voor de eerste les.
Na een verhaaltje (a la CSS) kregen we te horen dat we in groepen van 5 man achter de marshall aan dienen te rijden zonder te remmen en te schakelen waarbij we vooral op onze houding moesten letten.
De groep werd onderverdeeld in 5 groepen waarbij 1 het snelst en 5 het langzaamst is.
Met slechts een circuitdag met mijn SM en het lezen van 'Twist of the wrist 2' als circuitervaring waagde ik het erop in groep 2 te gaan staan. Mocht het te snel blijken kon ik altijd nog een stapje terug doen de sessie erna.
Ik had het geluk dat ik direct achter de marshall begon en er niet geroteerd werd de eerste sessie. Tot mijn lichte verbazing kon ik de instructeur goed volgen en liepen we wat op groep 1 in

Het rijden zelf ging best aardig, bandjes (racetec K1 en K2) waren snel warm en mijn instuurpunten lekker laat. Moeite had ik wel met het mooi uitkomen bij de apex (en dus ook de exit) net als de zo ongeveer enige echte linkerbocht waar een laag hegje het zicht door de bocht ontneemt. Mijn houding in rechterbochten waren naar mijn idee wel ok, linker bocht een stuk minder.
Beide kanten wel kleine rulletjes op de banden
Na de sessie stond ik in de rij voor het afstellen van mijn vering maar helaas kwam ik hier niet aan toe omdat de man wat langer met de voorganger bezig was dan gepland.
Tweede sessie mochten we nog steeds niet schakelen en remmen en kregen we de opdracht iets te spelen met instuurmomenten met als doel het voordeel van laat insturen te ondervinden. Ondanks dat ik me in groep 2 op mijn plek voelde was ik gewisseld met iemand uit groep 1 waardoor ik met de 'snelste' meedeed
Tempo van de groep lag merkbaar een tikje hoger dan in de eerste sessie maar gelukkig de mijne ook

De linkerbocht begon ik langzaamaan door te krijgen maar voelde nog niet helemaal top. Instuurmomenten, apexen en drive de bocht uit waren wel stukken beter dan de eerste sessie dus ik ging zeker wel vooruit.
Helaas werd de sessie vroegtijdig afgebroken door de eerste crash. Een GSXR had een highsider gehad waarbij de berijder zijn pink brak. Later hoorde we iets dat er misschien meer aan de hand was, iets met zijn rug
Ondanks meer verzitten dan eerst nog steeds geen knietje aan de grond gereden terwijl ik voor mijn gevoel wel de juiste hellingshoek hiervoor had en genoeg verzat :?
Tijdens het afstellen van de vering (voor meer preload en ingaande demping, achter alleen wat meer ingaande demping) mijn kneesliders maar wat verplaatst naar boven in de hoop dat het nu wel klopt.
Sessie 3: Kneedownen
Licht remmen mocht nu, schakelen nog steeds niet. Doel van de sessie was de gehele houding goed krijgen en de kneedown als middel gebruiken en niet als doel opzich. Het idee was dat iedereen een KD maakt door genoeg en goed te verzitten icm grotere hellingshoek/snelheid. Snel en laat insturen + voetenwerk op de stepjes hebben ze het ook nog over gehad.
Sessie begon al goed: door geklooi met een niet meewerkende oordop kwam ik 1 ronde later de baan op (kon wel mooi aansluiten aan het groepje) dus had wat koudere banden dan de rest. Automatisch minder grip en dus langzamer rijden in het begin maar niet teveel achterstand willen oplopen dat groep 2 op mijn reet zit. Halverwege de 2e ronde gleed de achterband hierom wat naar buiten toe. Niet gevaarlijk of plotseling maar merkte het wel.
De linkerbocht leek nu eindelijk wel ergens op en rechterbochten gingen stukken vlotter (KD meer regel dan uitzondering). Tempo van de groep was dus weer wat omhoog gegaan en dat van mezelf ook

Helaas kwamen we vast te zitten achter groep 5 waarvan de marshall niet door had dat wij erlangs wilde. Dit kostte dus een ronde en onze marshall besloot even op een zijweggetje te wachten tot we weer flink ruimte voor ons hadden.
Helaas waren we die ruimte binnen een halve ronde alweer kwijt en zaten we weer achter de langzame groep waar we uiteindelijk voorbij konden. Kostte helaas wel 3 volle rondes.
Sessie 4: 'vrij rijden' achter de marshall aan. Schakelen mocht nu wel (al was voor deze baan alleen 2 en 3 echt nodig en op het rechte stuk kon je tot in zijn 5 gaan) en vooral de eerste rondes na warmrijden waren erg lekker. Heb meerdere bochten gehad waarbij ik mijn motor bijna op mijn knie liet vallen en de gehele bocht doorschraapte waarbij ik soms ook mijn toe-slider het asvalt liet kussen dus ging plat zat
Helaas sloeg vermoeidheid en misschien wat te weinig drinken vrij plots toe. Gortdroge mond, minder concentratie en goede dingen die er echt ingebakken zaten van voor de training zoals knee to knee verslapte. Ik verzitte niet genoeg waardoor ik eerst mijn toe-slider aan de grond reed voordat mijn knie erop lag. Hoofd bleef meer boven de motor dan 'onder de spiegel' en ik verremde me zelf op een kort bochtje (zonder gevolgen gelukkig).
Ik twijfelde even of ik de 5e en laatste sessie nog zou doen maar aangezien we geen nieuwe theorie meer kregen en ik al heel veel geleerd had die dag besloot ik geen extra risico te nemen met de kant op een crash.
Mijn eerste 'circuitdag' met een supersport waarbij ik uiteindelijk goed met de snelste aanwezige groep mee kon komen, ik had het zelf iig niet verwacht
In de door mij gehate linker bocht (met hegjes):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]