Omdat ik mn eigen risico van mn zorgverzekering heb opgebruikt, heb ik nog snel dit jaar een apneu slaaponderzoek laten doen via de KNO-arts.
De assistente had enkele weken terug een registratiekastje op mn t-shirt geplakt, en daarmee kon ik lekker thuis in mn eigen mandje slapen.
Een slangetje in mn neus voor de ademhalingregistratie en een vingerklemmetje voor mn hartslag.
Ook een aantal sensoren op mn buik die je beweging in je slaap registreren. De registratie was maar voor 1 nachtje.
Gisteren ging ik terug voor de uitslag hiervan.
Dr. Koornstra was heel aardig en ze had alles prima uitgelegd. Ik had een lichte of milde slaapstoornis
Tijdens mijn slaap had ik 9 adem-stops die nacht en was onrustig met veel woelen in bed.
De minimale grens is 5, maar 9 is niet echt verontrustend of levensbedreigend. (Er zijn ernstige gevallen dat mensen zelfs een hartstilstand krijgen.)
De oorzaak van die ademstops is dat je onderkaak naar achteren beweegt, wanneer je op je rug ligt.
Daardoor wordt je luchtweg in je keel verkleind of erger geblokkeerd, ook mede door de spieren die als gevolg van ouderdom verslappen.
Tevens kan je neus door deze tekortkoming verstopt raken. Door deze adem-stop raakt je lichaam in de "alarm-modus" en schrik je wakker met een eventueel angstgevoel.
Ik krijg nu een mondprotese, een gebitje voor je onder en bovenkaak. Het bitje van de onderkaak zorgt ervoor dat je onderkaak niet terugvalt. Dat gebeurt door de vergrote hoektanden (Dracula...haha). Nog naar de tandarts wat tandsteen laten verwijderen en dan de protese aan laten meten.
Ik kijk er echt naar uit om straks weer 7-8-9 uurtjes te slapen en zo meer energie te hebben en ook beter te herstellen natuurlijk.
Een mooi vooruitzicht in 2017