XXL Nutrition

Complete newbie; verlies volgens mij te snel gewicht

Bezoekers in dit topic

ik zou 1.7 of 1.8 gebruiken.

Deze formule heet de Harris - Benedict berekening.
Google het anders even dan kan je jezelf inlezen.

Bedankt. Leesvoer altijd goed ;)

Maar met de berekening zou ik uitkomen op 2327*1.7=3955,9 calorieën per dag. Voor mijn gevoel is dat een behoorlijk cijfer. En met een gem. van 2176 calorieën p/d de afgelopen week zit ik daar niet bepaald bij de in de buurt.

Als ik dit tempo volhoud zou ik uitkomen op een calorie deficit van 3955.9-2176=1779,9*7= 12459,3 p/w Zo'n 1.7 kilo vet per week.

Maar met de berekening zou ik uitkomen op 2327*1.7=3955,9 calorieën per dag. Voor mijn gevoel is dat een behoorlijk cijfer. En met een gem. van 2176 calorieën p/d de afgelopen week zit ik daar niet bepaald bij de in de buurt.

Als ik dit tempo volhoud zou ik uitkomen op een calorie deficit van 3955.9-2176=1779,9*7= 12459,3 p/w Zo'n 1.7 kilo vet per week.

2393,61 is je BMR.
TDEE met activiteitsfactor erbij is *1.2 á 1.3 gezien je wel sport maar géén actief werk hebt.
Dus 2871 - 3110. Maar dan nog zijn de onderhouds calorieën per persoon zo gigantisch verschillend.
Het hangt ook nog van je spiermassa af en dan kan het nog per persoon zo'n 40% beide richtingen op schommelen.

Ik zou de mensen die het zo gigantisch hoog inschatten links laten liggen.
Die zijn gewend om onderhouds calorieën in te schatten voor iemand met heel wat spiermassa.
Als je onderhoud zo'n 3500-4000 calorieën per dag zou zijn zou je immers ook niet zo zwaar geworden zijn want het is best een karwei om daar dagelijks flink overheen te gaan.

Ga gewoon door zoals je nu gaat, merk je dat je na de eerste twee weken nog steeds te snel gewicht verliest kan je altijd nog +200 calorieën per dag gaan eten.
Verder zou ik je eiwitinname wel verhogen, je valt wel onder de laagste risicocategorie om spiermassa te verliezen, gezien je erg weinig spiermassa hebt en véél vetmassa.
Je valt dan wel weer in de categorie die spiermassa kan aanzetten terwijl ze aan het afvallen zijn, ik zou dus zeker je eiwitinname verhogen naar 1.6/2.0 g/kg.

nee, excuus ik heb het verkeerd gelezen. het moet eerder x 1.3 zijn.
haha 4000 Kcal is wel erg veel.

Hoi Valandinz,

Bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Ik moet bekennen dat ik 2870-3110 ook realistischer schat. Ik behoud mijn huidige energie intake de komende 2 weken maar ik zal mijn dieet aanvullen met extra eiwitten. Overigens schanste ik gerust een zak chips en een zak drop op een gemiddelde dag weg (schaam), bovenop 6 boterhammen met salades in de lunch en 2 a 3x opscheppen met het avondeten. Oh en nog 1 tot 1,5 liter volle melk p/d.

Ik schat mijn dat calorie intake zo'n 4500 per dag was.... :eek:

Ik vind het in ieder geval fijn om te horen dat ik zowel vet kan verliezen als spieren op kan bouwen. Dat motiveert.

Gisteren ben ik begonnen met een aantal dumbell (9kg) oefeningen:

3x10: Goblet squat (15kg)
3x10: Bent-over Row
3x10: Two arm dumbell stiff legged deadlift (deze ging beter dan verwacht)
3x10: Bench press (laatste set kwam ik slechts tot 6. Wellicht gewicht van 9 naar 7 verlagen?)
3x10: Cross Body Hammer Curl
3x10: Dumbbell Scaption (die voelde ik wel, inmiddels weer hersteld) 7kg

Daarna nog 1x circuit gedaan + 30 minuten crosstrainer en 6km fietsen in de buitenlucht.

Mijn hoofd zegt dat dit een prima beginner training was, maar ik kan nou niet zeggen dat ik een dag later ook maar iets van spierpijn heb. Wellicht train ik toch niet hard genoeg? Vind het zo lastig om te beoordelen.

Nogmaals; iedereen die meedenkt BEDANKT!

2393,61 is je BMR.
TDEE met activiteitsfactor erbij is *1.2 á 1.3 gezien je wel sport maar géén actief werk hebt.
Dus 2871 - 3110. Maar dan nog zijn de onderhouds calorieën per persoon zo gigantisch verschillend.
Het hangt ook nog van je spiermassa af en dan kan het nog per persoon zo'n 40% beide richtingen op schommelen.

Ik zou de mensen die het zo gigantisch hoog inschatten links laten liggen.
Die zijn gewend om onderhouds calorieën in te schatten voor iemand met heel wat spiermassa.
Als je onderhoud zo'n 3500-4000 calorieën per dag zou zijn zou je immers ook niet zo zwaar geworden zijn want het is best een karwei om daar dagelijks flink overheen te gaan.

Ga gewoon door zoals je nu gaat, merk je dat je na de eerste twee weken nog steeds te snel gewicht verliest kan je altijd nog +200 calorieën per dag gaan eten.
Verder zou ik je eiwitinname wel verhogen, je valt wel onder de laagste risicocategorie om spiermassa te verliezen, gezien je erg weinig spiermassa hebt en véél vetmassa.
Je valt dan wel weer in de categorie die spiermassa kan aanzetten terwijl ze aan het afvallen zijn, ik zou dus zeker je eiwitinname verhogen naar 1.6/2.0 g/kg.

Hoi Valandinz,

Bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Ik moet bekennen dat ik 2870-3110 ook realistischer schat. Ik behoud mijn huidige energie intake de komende 2 weken maar ik zal mijn dieet aanvullen met extra eiwitten. Overigens schanste ik gerust een zak chips en een zak drop op een gemiddelde dag weg (schaam), bovenop 6 boterhammen met salades in de lunch en 2 a 3x opscheppen met het avondeten. Oh en nog 1 tot 1,5 liter volle melk p/d.

Ik schat mijn dat calorie intake zo'n 4500 per dag was.... :eek:

Ik vind het in ieder geval fijn om te horen dat ik zowel vet kan verliezen als spieren op kan bouwen. Dat motiveert.

Gisteren ben ik begonnen met een aantal dumbell (9kg) oefeningen:

3x10: Goblet squat (15kg)
3x10: Bent-over Row
3x10: Two arm dumbell stiff legged deadlift (deze ging beter dan verwacht)
3x10: Bench press (laatste set kwam ik slechts tot 6. Wellicht gewicht van 9 naar 7 verlagen?)
3x10: Cross Body Hammer Curl
3x10: Dumbbell Scaption (die voelde ik wel, inmiddels weer hersteld) 7kg

Daarna nog 1x circuit gedaan + 30 minuten crosstrainer en 6km fietsen in de buitenlucht.

Mijn hoofd zegt dat dit een prima beginner training was, maar ik kan nou niet zeggen dat ik een dag later ook maar iets van spierpijn heb. Wellicht train ik toch niet hard genoeg? Vind het zo lastig om te beoordelen.

Nogmaals; iedereen die meedenkt BEDANKT!

Prima full body beginners workout. Zijn allemaal compound oefeningen die wij ook zouden aanraden.
Spierpijn is geen teken dat je goed gesport hebt, je hoeft echt geen spierpijn te hebben.
Gewoon op basis van week tot week de gewichten lichtjes verhogen en je houding door je begeleider laten controleren.

Prima full body beginners workout. Zijn allemaal compound oefeningen die wij ook zouden aanraden.
Spierpijn is geen teken dat je goed gesport hebt, je hoeft echt geen spierpijn te hebben.
Gewoon op basis van week tot week de gewichten lichtjes verhogen en je houding door je begeleider laten controleren.

Fijn om te horen. Wellicht dat ik eens moet overwegen om een paar lessen een personal trainer in te schakelen die samen met mij een op maat gemaakt schema kan opstellen (en mij de correcte houding voor deadlifts kan tonen).

Kleine update: Gisteren mijn eerste rustdag in een week gehad. Vond het moeilijk om toch niet snel even een uurtje sportschool te pakken (kreeg hetzelfde gevoel als toen ik gestopt was met cigaretten, erg onrustig) maar ik ben braaf thuis gebleven om met wat vrienden een bordspel te spelen. Voor het eerst in een week ook wat "ongezonder" gegeten (bruine broodjes magere knaks met mosterd) en gesnackt (beetje chorizo, blokjes kaas en olijven) maar ben bij de chips en chocolade uit de buurt gebleven. Wel netjes onder de 2400 calorieën gebleven en een extra wandeling gemaakt om een beetje te compenseren.

Het valt me op dat ik sinds vanochtend mijn lichaam toch wat meer "voel" als voor mijn rustdag. Spierpijn is het zeker niet maar het is duidelijk dat mijn spieren aan het werk gezet zijn.

Vanavond weer een training onder begeleiding van een pelikaan medewerker. Indien jullie geïnteresseerd zijn zal ik mijn voortgang in dit topic bijhouden.

Rust is heel belangrijk omdat dan je lichaam goed kan herstellen van je training.
Teveel trainen kan averechts werken. ;)

Niets ongezonds hoor!! en als jij een stukje chocolade of een keer een bakje chips wil nemen kan je dat gewoon in je kcal laten vallen ;)

Voortgang is leuk. :D

Ik vind het zo leuk om die transformatie altijd te zien

Rust is heel belangrijk omdat dan je lichaam goed kan herstellen van je training.
Teveel trainen kan averechts werken. ;)

Niets ongezonds hoor!! en als jij een stukje chocolade of een keer een bakje chips wil nemen kan je dat gewoon in je kcal laten vallen ;)

Teveel trainen is geen succes dat lees en hoor ik overal. Omdat ik van mezelf weet dat ik nogal eens buiten proportioneel enthousiast kan worden van zaken (in dit geval sport/afvallen) moet ik mezelf echt inhouden om het wat rustiger aan te doen.

Chocolade en chips blijft ik toch even bij uit de buurt. Natuurlijk kan en mag ik het eten maar ik merk hoe minder snoepgoed/snacks ik eet hoe makkelijker het is om mijn munchies/snackdrang in de avond onder controle te houden. Als ik over een tijdje oprecht kan zeggen dat ik van het calorieën tracken/sporten een lifestyle heb gemaakt dan mag ik voorzichtig weer wat snoepen van mezelf. Tot die tijd snack ik met: kaas, olijven, toastjes, gevulde eitjes etc... maar geen voorbewerkte spullen :)

Pas daar wel mee op. Juist als je die "lekkere" dingen jezelf erg lang ontzegt kan je er cravings naar krijgen en als je dan 1 stukje wil ben je niet meer te houden.
Ik ben nog altijd niet van jezelf ontzeggen. Beter om 1x per zoveel tijd jezelf bij wijze van spreke een paar blokjes chocolade toe te staan en in te plannen. Dan blijven die cravings ook vaak uit.
Wat je niet mag van jezelf ga je nl vaak steeds meer naar verlangen (verboden dingen he ;) )

Voortgang is leuk. :D

Ik vind het zo leuk om die transformatie altijd te zien

Ik zal dit weekend eens topic openen in het gewichtsverlieslog waar Valandinz mij op wees. Zal proberen een wekelijkse foto te plaatsen voor de stand van zaken (is voor mezelf een goede stok achter de deur, want ik wil op een forum vol enthousiaste bodybuilders natuurlijk geen achteruitgang tonen ;) )

Ik zal dit weekend eens topic openen in het gewichtsverlieslog waar Valandinz mij op wees. Zal proberen een wekelijkse foto te plaatsen voor de stand van zaken (is voor mezelf een goede stok achter de deur, want ik wil op een forum vol enthousiaste bodybuilders natuurlijk geen achteruitgang tonen ;) )

Je kan ook mijn lo geens bekijken ;) Ben zelf ook van de 125 kilo afgekomen.

Status update:

Momenteel nog 112.1 kilo. Het afvallen gaat al wat rustiger maar dat lijkt me helemaal prima. Ook de gym begint duidelijk zijn vruchten af te werpen m.b.t. conditie en kracht. Tevens een schema gekregen met daarin oa: 3x10 deadlift, 3x10 burpies, 3x30sec planking (helpt dit überhaupt? Lees hier nogal afwisselende verhalen over) en nog wat overige oefeningen. Dit schema houd ik 3x per week aan en vul dit zelf nog aan met 2 dagen dumbells en 5x conditietraining (30m loopband/crosstrainer/roeien) waarbij de loopband werk met de volgende interval 2m 6,5km/pu + 10 graden / 1m 10km/pu + 31 graden helling.

Tevens is mijn buikomtrek in 1,5 week met 3 cm afgenomen (van 110 naar 107cm). Mijn moobies zijn ook al aardig gekrompen, het beetje vet dat ik op mijn benen had begint ook te verdwijnen en veel mensen merken aan mijn gezicht dat er behoorlijk wat vanaf aan het gaan is. Op deze manier is het voor mij goed vol te houden. Ik voel mezelf beter dan in jaren, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dit niet eerder heb gedaan.

marina1975 van t'weekend zelfs een paar (+-70 gram) haribo snoepjes op (guilty pleasure)

Gaat goed zo te horen :)

enne... je mag best normaal leven hoor. ;)
Niet schuldig over voelen.

Update:

Momenteel nog 109.8 kilo met een buikomtrekt is gezakt van 107cm op (20 aug) naar 101cm (12 sep). Het gaat de goede kant op.

Zal volgende week een foto proberen te knippen.

Met dumbells ben ik begonnen op 7 kilo en zit ik inmiddels op 14 kilo per dumbell. Dus met name m.b.t. kracht merk ik de grootste verbeteringen.

Leuk he gaat ook altijd lekker snel als je helemaal nieuw bent in de sport.

Back
Naar boven