Ik vraag mij af hoeveel er gekeken wordt naar bronnen en cijfers. Mensen die pro-vaccin zijn, zullen dat blijven. Mensen die anti-vaccin zijn, zijn grofweg niet over te halen en doen ook geen moeite voor degelijke bronnen en cijfers. En de legitieme bronnen en cijfers die er zijn, zijn dan weer onzin want overheid of wat dan ook.
Maar goed. Ik zie dat het onderzoek dat ik eerder las nog peer-reviewed moet worden, dus die laat ik achterwege.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/safety/adverse-events.html
Van zo'n 357mlj vaccins in de VS alleen, zijn er maar 1306 reports van myocarditis/pericarditis. Ik weet niet of dat ook alleen VS is of niet, snel opgezocht. Maar zelfs met alleen VS-cases, is dat getal dus laag.
Ik kan geen goede getallen vinden voor myocarditis specifiek van long-covid. Wat ik wel kan vinden, zijn getallen voor MIS-C (Multisystem inflammatory syndroom in kinderen tot 20). In het grafiek hieronder kun je zien dat het wel wat vaker voorkomt dan myocarditis.
Get information on Multisystem Inflammatory Syndrome (MIS), a recently reported condition associated with COVID-19.
www.cdc.gov
Volgens mij zetten ze myocarditis bij kinderen onder MIS-C? Als ik het volgende stukje zo lees.
MIS-C is a newly defined post-viral myocarditis and inflammatory vasculopathy of children following COVID-19 infection. This review summarizes the literature on diagnosis, parameters of disease severity, and current treatment regimens. The clinical ...
www.ncbi.nlm.nih.gov