Naarmate de tijd verstrijkt van het laatste prikje, zal dat steeds minder uitmaken inderdaad.
Laten we hopen dat er eens een keerpunt komt en het niet meer weg te wuiven valt, waar de echte oorzaak van de problemen ligt.
Wat ik zie, als ik kijk naar de ontwikkeling van het corona-virus de afgelopen 2 jaar, is een virus-infectie die steeds meer gaat lijken op terugkerende griep epidemieën uit het verleden.
Als deze veronderstelling klopt, dan zou ik het volgende voorzichtig willen concluderen en suggereren::
- We zullen om te beginnen met z'n allen moeten aanvaarden dat corona een 'blijvertje' is.
Ergo we gaan niet meer van corona afkomen, hoeveel disproportionele, onlogische, onwetenschappelijke en inconsequente maatregelen de overheid ons ook zal opleggen.
Als ik om me heen kijk dan krijg ik sterk de indruk dat de corona maatregelen en de maatschappelijke sfeer die daarbij ontstaan is, mensen meer 'raakt' dan corona zelf.
Dan doel ik vooral ook op jongeren die op psychisch, emotioneel en sociaal vlak ontwricht zijn geraakt.
Ik zit in het onderwijs en word dagelijks met de gevolgen hiervan geconfronteerd.
- Er zal een voortdurende evolutionaire wedloop blijven plaatsvinden tussen het menselijke immuun-systeem en de mutaties van het corona virus.
Daardoor zullen er relatief rustige jaren zijn qua corona slachtoffers, maar ook epidemische piekjaren.
(zoals ook bij bepaalde influenza varianten in 2017/2018 bijvoorbeeld, waarbij de IC's ook 'overvol' lagen)
- Het merendeel van de geïnfecteerden zal dit overleven en daarmee weer meer weerstand opbouwen van hun immuunsysteem.
Dit draagt bij aan bescherming door groeps-immuniteit (en dan duid ik op de oorspronkelijke definitie van groeps-immuniteit en niet de definitie die de WHO er in alle haast aan heeft gegeven om o.a. vaccineer-bereidheid te stimuleren)
- Jaarlijks zal een relatief kleine groep mensen helaas overlijden aan de gevolgen van corona, of een andere virus.
Dit zullen de 'kwetsbaren' zijn, meestal diegenen die oud en/of al een zwakke gezondheid hebben.
Dit ging altijd al zo en zal altijd zo blijven gaan, dit is een biologisch historisch feit.
Ik had ook een oma die aan griepgerelateerde longonsteking is overleden.
Heel vervelend voor mij, maar ze was 84 en had een zwakke gezondheid. Dat dit gebeurd is gewoon een pijnlijk en hard levensfeit, "deal with it".
- Om de kwetsbaren te beschermen kun je deze groep preventief vaccineren.
Wel onder het voorbehoud dat we ons er van bewust deze bescherming beperkt is en niet continu zal standhouden.
Ook in dat opzicht lijkt de werking van de corona-vaccins op griepprikken, waarbij jaarlijkse herhaling noodzakelijk is.
- Verder kan iedereen zich op
vrijwillige basis laten vaccineren.
We respecteren
ieders persoonlijke keuze daarin, geen polarisatie, stigmatisering, discriminatie, uitsluiting en ontmenselijking daarbij.
- We moeten er voor zorgen dat er -indien nodig- voldoende zorg capaciteit is om epidemische corona of influenza pieken op te vangen.
Dit in plaats van een voor de hand-liggende zondebok te creëren, zoals men nu met ongevaccineerden aan het doen is.
De overheid moet de hand in eigen boezem steken, want we zitten nu al bijna 2 jaar in deze crisis en er is op dat vlak echt nul-komma-nul-nul niks gedaan.
(Schandalig, ik ben het dan ook volledig eens met o.a. die 4 artsen die je aangaf)
- Er moet in het algemeen meer aan ziekte-preventie gedaan worden doordat mensen een gezondere leefstijl nastreven.
Uiteindelijk is dit op langere termijn veel belangrijker om te voorkomen dat je (ernstig) ziek wordt.
De stress van voortdurende lockdowns e.d. gaat hier in ieder geval niet bij helpen.