AndroidHealthClinic

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
Jep, maar dan ook in alle lagen. Mijn zus is huisarts, 9 van de 10 keer als ze tegen iemand zegt dat die persoon van zijn maagzuur of smetvlek klachten af kan komen door gewicht te dumpen worden ze boos. Mijn vriendin werkt in de psychiatrie/verslavingszorg, die mensen pakken de verslaving aan met of zonder medicatie, maar de achterliggende oorzaak wordt zelde naar gekeken. Ikzelf begin net te werken met mensen met obesitas, je bent dan vooral aan het kijken naar welke domme eetkeuzes die ze maken, terwijl het "echte" probleem het gebrek aan eigenwaarde/trauma's/bestaansrecht is.
Gebrek aan bestaanszekerheid, andere stressfactoren, omgevingsinvloeden, persoonlijkheid, stoornissen, coping mechanismen en zo speelt er wel meer mee.

Het is niet altijd zo simpel als: toon wat ruggengraat, eet wat minder en train wat meer. Een beetje RRR&D kan wel helpen de zaak op het spoor te krijgen.

Is het zijn van ervaringsdeskundige een meerwaarde voor je?

Wel als je ze die pillen niet geeft, dan moeten ze wel.

Mijn overbuurman heeft al 10-15 jaar Type 2 diabetes en stond mij een paar dagen geleden te vertellen dat ie nu aan de insulinespuit moest ipv pillen terwijl ie een schuimkransje in zijn bek zat te duwen. Ik heb hem er nogmaals op gewezen dat hij ook gewoon minder suiker kon eten ipv insuline spuiten. Zijn antwoord, ja maar dan kan ik helemaal niks meer eten. :roflol:
Ik denk dat een financiële prikkel dit soort mensen echt wel tot een andere gedachten kan brengen.
Je overschat financiële prikkels, iemand die rationeel handelt zou een schuimkransje toch niet belangrijker vinden dan insuline spuiten.

Viva la mexicooo

Bijlagen

• E5A0FA2D-D198-4E7F-B034-208D1E30573A.jpeg
    E5A0FA2D-D198-4E7F-B034-208D1E30573A.jpeg
    153,3 KB · Weergaven: 54
Gebrek aan bestaanszekerheid, andere stressfactoren, omgevingsinvloeden, persoonlijkheid, stoornissen, coping mechanismen en zo speelt er wel meer mee.

Het is niet altijd zo simpel als: toon wat ruggengraat, eet wat minder en train wat meer. Een beetje RRR&D kan wel helpen de zaak op het spoor te krijgen.

Is het zijn van ervaringsdeskundige een meerwaarde voor je?
Jazeker, ik weet hoe het is om obees te zijn. Ik ken de mentale struggles van bestaansrecht problemen. Weet hoe het is om erg ongelukkig te zijn. En alles er op er aan. Merk dat ik daardoor makkelijker vertrouwen win van cliënten en best goed met ze kan praten over wat ze in de weg zit. Heb het idee dat ik daardoor minder met onderrapportage te maken heb en dat binges en dergelijke eerlijker toegegeven worden. Maar alsnog denk ik bij bijna iedereen die veel te dik is dat ze beter een therapeut dan een voedingsconsulent in de hand kunnen nemen.

Wat ik doe werkt prima voor mensen met wat habit dingetjes en ook voor ouderen wiens metabolisme ze ingehaald heeft. Maar gruwelijk overgewicht is een psychisch ding. Het symptoom is hun lichaamsgewicht. De oorzaak iets in hun leven, een van de vele punten die jij net benoemde bijvoorbeeld. Ik kan proberen het symptoom te bestrijden maar dat helpt vaker niet dan wel.

Jazeker, ik weet hoe het is om obees te zijn. Ik ken de mentale struggles van bestaansrecht problemen. Weet hoe het is om erg ongelukkig te zijn. En alles er op er aan. Merk dat ik daardoor makkelijker vertrouwen win van cliënten en best goed met ze kan praten over wat ze in de weg zit. Heb het idee dat ik daardoor minder met onderrapportage te maken heb en dat binges en dergelijke eerlijker toegegeven worden. Maar alsnog denk ik bij bijna iedereen die veel te dik is dat ze beter een therapeut dan een voedingsconsulent in de hand kunnen nemen.

Wat ik doe werkt prima voor mensen met wat habit dingetjes en ook voor ouderen wiens metabolisme ze ingehaald heeft. Maar gruwelijk overgewicht is een psychisch ding. Het symptoom is hun lichaamsgewicht. De oorzaak iets in hun leven, een van de vele punten die jij net benoemde bijvoorbeeld. Ik kan proberen het symptoom te bestrijden maar dat helpt vaker niet dan wel.

Heb veel seizoenen van my600lb life gekeken, meestal hebben ze in het verleden een trauma meegemaakt. Gepest, slechte ouders (bijna altijd ook zo vet) en opvallend vaak seksueel misbruikt.

Ze moeten het ook eerst verwerken voordat ze echt vol kunnen houden.

weight tart GIF by TLC Turkiye

Daarom werken die maagverkleiningen enzo vaak ook niet. Die pakken dat psychische aspect niet aan.

Daarom werken die maagverkleiningen enzo vaak ook niet. Die pakken dat psychische aspect niet aan.
Ja precies. Dan zie je mensen stoppen met 20 mini snickers eten in één keer. Nu eten ze ze in etappes van 4 verspreid over de dag alsog alle 20. De gewoontes en coping mechanismes zijn er allemaal gewoon nog.

De uitbreiding van de IC staat wat mij betreft los van Covid.

De oplossing is m.i. ZeroCovid en sturen op besmettingen, daar heb je wel in aantal en kwaliteit voldoende capaciteit voor nodig.

Was nog wat door het topic aan het bladeren en kwam ik dit tegen. Denk je er inmiddels anders over?

Was nog wat door het topic aan het bladeren en kwam ik dit tegen. Denk je er inmiddels anders over?
Nee.
De uitbreiding van de IC staat wat mij betreft los van Covid.
Dit vind ik nog steeds.
De oplossing is m.i. ZeroCovid en sturen op besmettingen, daar heb je wel in aantal en kwaliteit voldoende capaciteit voor nodig.
Nog steeds vind ik dat dat op dat moment de beste strategie was.

tja...

Terug
Naar boven