Nee, maar met de adviezen van mijn buurman de kleermaker wél!!11!1!!!!
Ik snap je punt hier totaal niet, misschien is het gebrek aan kennis? In de richtlijnen voor hypertensie wordt eerst leefstijlinterventie voorgeschreven (mits van toepassing). Afhankelijk van de situatie kan er ook verder diagnostisch onderzoek verricht worden door een arts om te kijken wat de oorzaak is. Vaak wordt er dan geen oorzaak gevonden, maar soms wel, en dan is curatieve therapie soms mogelijk. In de gevallen dat dit niet mogelijk is, en leefstijlinterventie geen of onvoldoende resultaat biedt, is een vervolgstap inderdaad medicatie. Elke 10 mmHg daling bereikt met medicatie gaat gepaard met een risicodaling van 20 % op de zogeheten major adverse cardiovascular events (MACE), 17 % van coronaire hartziekten, 27 % van hartinfarcten, 28 % van hartfalen en als klap op de vuurpijl 13 % van totale mortaliteit. Prachtig, toch? Hoewel in veel gevallen er niet gesproken kan worden van genezing weet de medicatie toch maar mooi het risico op cardiovasculaire verdoemenis en sterfte aanzienlijk te verlagen wanneer leefstijlinterventie niet of onvoldoende resultaat geeft. Desondanks begrijp ik dat jij met een hoge bloeddruk niet naar een arts zou gaan?