MuscleMeat

Peiling Coronavaccin

Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?


  • Totaal stemmers
    57

Bezoekers in dit topic

Dat de expressie van het gemuteerde genoom van het virus leidt tot een minder herkenbare 'Spike' en daarmee het vaccin niet voldoende het immuunsysteem laat 'leren' het virus te herkennen.
Dat is afhankelijk van de mutatie. Die gebeuren random en overleven alleen bij toeval, maar een mutatie met evolutionair voordeel zal vaker gaan voorkomen. Cq: de mutatie zal het virus voordeel op moeten leveren, anders is het snel weg.

Alleen maar een iets andere Spike is niet Perse een reden om te overleven. Wel als er straks een vaccin is waardoor andere spikes het niet overleven.

Echter als het virus minder rondgaat is mutatie ook minder voorkomend. En de Kans kleiner. Logischerwijs is de grootste kans als ergens in het begin van het vaccinatieprogramma een mutatie ontstaat die betekent dat het vaccin niet beschermt.

Dit is ook een reden dat je het virus zo mij mogelijk rond wil laten gaan.
 
Het virus moet dan ook een menselijke cel nog binnen kunnen dringen met dat gemuteerde spike eiwit.
Er moet een evolutionair voordeel zijn. Niet binnen kunnen dringen is een essentieel nadeel. Een mutatie die nul generaties overleeft. Die kan zichzelf niet voortplanten
 
Als de spikes voldoende op elkaar lijken werkt het vaccin nog. Zo niet moeten ze het rna uit het vaccin wat aanpassen.

Of ze maken een cocktail. Voor diverse spikes.

Het is meer dan 25 jaar terug dat ik me echt in deze materie verdiept heb, vandaar dat ik misschien iets andere bewoordingen gebruik.

Waar ze het nu over 'spikes' hebben, daar worden toch gewoon viruseiwitten -uitsteeksels- op de mantel van een virus, ook wel antigenen genaamd?
 
Dat is afhankelijk van de mutatie. Die gebeuren random en overleven alleen bij toeval, maar een mutatie met evolutionair voordeel zal vaker gaan voorkomen. Cq: de mutatie zal het virus voordeel op moeten leveren, anders is het snel weg.

Alleen maar een iets andere Spike is niet Perse een reden om te overleven. Wel als er straks een vaccin is waardoor andere spikes het niet overleven.

Echter als het virus minder rondgaat is mutatie ook minder voorkomend. En de Kans kleiner. Logischerwijs is de grootste kans als ergens in het begin van het vaccinatieprogramma een mutatie ontstaat die betekent dat het vaccin niet beschermt.

Dit is ook een reden dat je het virus zo mij mogelijk rond wil laten gaan.

Samengevat, je wilt dus de kans op mutaties die wél een voordeel bieden -binnen o.a. de context van natuurlijke selectie- zoveel mogelijk voorkomen.
 
Er moet een evolutionair voordeel zijn. Niet binnen kunnen dringen is een essentieel nadeel. Een mutatie die nul generaties overleeft. Die kan zichzelf niet voortplanten
Maar hoe aannemelijk is een werkende mutatie van die spike eiwitten. Ik dacht dat het vrij nauw luisterde wile het virus door een celmembraan heen kunnen.
 
Het is meerd 25 jaar terug dat ik me echt in deze materie verdiept heb, vandaar dat ik misschien iets andere bewoordingen gebruik.

nt waar ze het nu over 'spikes' hebben, daar worden toch gewoon viruseiwitten -uitsteeksels- op de mantel van een virus, ook wel antigenen genaamd?
Ja. Nouja, een antigeen is een molecuul waartegen je afweer kunt opbouwen. In dit geval 1 van de drie ‘Spike’ eiwitten op de mantel van het virus. Degene die via binding met de ace2 receptor de cel binnendringt.
 
Maar hoe aannemelijk is een werkende mutatie van die spike eiwitten. Ik dacht dat het vrij nauw luisterde wile het virus door een celmembraan heen kunnen.
Klopt. Het is een kansproces. Meeste mutaties doen niets of sterven zelf uit.

Een paar zie je nu onafhankelijk van elkaar opduiken. Die hebben evolutionair voordeel, bijvoorbeeld snellere verspreiding door betere binding met de gastheer.
 
Ja. Nouja, een antigeen is een molecuul waartegen je afweer kunt opbouwen. In dit geval 1 van de drie ‘Spike’ eiwitten op de mantel van het virus. Degene die via binding met de ace2 receptor de cel binnendringt.

Ja ok, er huizen vaak zoveel eiwitten op de mantel en niet ieder eiwit is binnen die context ook een antigeen, dat snap ik.
 
Ja ok, er huizen vaak zoveel eiwitten op de mantel en niet ieder eiwit is binnen die context ook een antigeen, dat snap ik.
Exact, alhoewel de meesten het wel zouden kunnen zijn denk ik. Maar hier houdt mijn kennis van zaken ook een beetje op. Wat je niet wilt is een afweerreactie tegen een meer generiek of lichaamseigen eiwit creëren. Dan krijg je een allergie of met heel veel pech zelfs een auto immuunziekte.

Weet niet hoe groot de kans daarop is, daar wordt zeker over nagedacht en natuurlijk ook getest in vitro en in de onderzoeksfasen
 
Exact, alhoewel de meesten het wel zouden kunnen zijn denk ik. Maar hier houdt mijn kennis van zaken ook een beetje op. Wat je niet wilt is een afweerreactie tegen een meer generiek of lichaamseigen eiwit creëren. Dan krijg je een allergie of met heel veel pech zelfs een auto immuunziekte.

Weet niet hoe groot de kans daarop is, daar wordt zeker over nagedacht en natuurlijk ook getest in vitro en in de onderzoeksfasen

Daarom is het ontwikkelen en testen van een goed vaccin ook zo'n precair en langdurig proces natuurlijk...
 
Daarom is het ontwikkelen en testen van een goed vaccin ook zo'n precair proces natuurlijk...
Yip. Technieken zijn wel goed inmiddels. Biotech is wonderbaarlijk hard ontwikkeld laatste tien jaar.
 
Maar hoe aannemelijk is een werkende mutatie van die spike eiwitten. Ik dacht dat het vrij nauw luisterde wile het virus door een celmembraan heen kunnen.
Bedoel je met werkend dat het virus nog gewoon ziek maakt? Daar zijn ook allerlei mutaties van de spike proteins in, die sterker of minder sterk binden aan ACE2 receptors, maar nog niet een andere immuunrespons vereisen.
 
Bedoel je met werkend dat het virus nog gewoon ziek maakt? Daar zijn ook allerlei mutaties van de spike proteins in, die sterker of minder sterk binden aan ACE2 receptors, maar nog niet een andere immuunrespons vereisen.
Klopt, las vandaag een artikel over een aantal ‘relevante’ mutaties die meer voorkomen. Een of twee over binding met ace2 en een ander over sms’en splicing. Ze hebben nog wat andere gevonden waarvan ze nog niet helemaal weten hoe en waarom dat nuttig voor het virus kan zijn. Sommigen zullen uitsterven of meeliften met een andere mutatie die wel nuttig is.
 
Gaat het vaccineren verplicht worden?
In principe niet, echter kan me wel voorstellen dat bepaalde privileges als reizen op het spel komen te staan. Spanje schijnt een weiger register bij te gaan houden bijvoorbeeld
 

70.000 Italiaanse restaurants gooien deuren vrijdag gewoon open, ook al mag het nog niet
Zo’n 70.000 restaurants in Italië gaan vrijdagavond ondanks de coronamaatregelen gewoon open. Onder het motto ‘IoApro1501’ (Ik open 15 januari) protesteren horecaondernemers tegen de gedwongen sluiting van hun bedrijf. „Het is een kwestie van overleven”, zeggen de initiatiefnemers.
 
Wie is er voor het idee, zoals in Slowakije, om iedereen te testen en zodoende een avondklok te voorkomen. Als je je niet laat testen moet je sws in quarantaine, als je je laat testen en bent negatief hoef je niet in quarantaine. Het is natuurlijk een momemtopname maar men denkt dat, met het oog op de Britse variant, dit een manier kan zijn.
 
Back
Naar boven