MuscleMeat

Peiling Coronavaccin

Peiling Peiling Ga jij je nog (verder) laten vaccineren?

• Totaal stemmers
    64
Is dat vaak toeval? Het lijkt me zo vreemd dat besmettelijkere varianten vaak een milder ziektebeeld opleveren.
Ik neem aan dat het zich ook wel los van elkaar kan ontwikkelen, maar meestal is het een een gevolg van het ander? Meteen stikken en dood neervallen verspreid als verkoudheid veel minder goed dan een snotneusje dat rond blijft hangen.

Ik neem aan dat het zich ook wel los van elkaar kan ontwikkelen, maar meestal is het een een gevolg van het ander? Meteen stikken en dood neervallen verspreid als verkoudheid veel minder goed dan een snotneusje dat rond blijft hangen.
Ja, maar corona is al heel mild van zichzelf. ;)

Ja, maar corona is al heel mild van zichzelf. ;)

Is dat vaak toeval? Het lijkt me zo vreemd dat besmettelijkere varianten vaak een milder ziektebeeld opleveren.

Er lijkt wel een zekere correlatie te zijn, maar in hoeverre dit ook causaal is durf ik niet te zeggen.
Wat Chrisk stelt zou wel een kern van waarheid in kunnen zitten.

En inderdaad, corona is voor de meesten die besmet raken mild, waarvan akte.

Dit. Als iets heel dodelijk is dan is het lastiger te verspreiden. Makkelijk verspreiden doe je met:

lange incubatietijd (want niet goed te traceren)
Lange tijd met relatief milde symptomen maar wel besmettelijk zijn

Ebola is best besmettelijk maar zo dodelijk dat mensen niet eens de kans krijgen het enorm te verspreiden.

Echt eng wordt het bij reservoirs en vectoren die onafhankelijk van de gastheer de boel lekker actief houden en altijd dicht bij mensen zijn. Zoals bij de pest. Ratten en vlooien. De bruine rat is voor Europa misschien wel een zegen. Door de zwarte te verdringen.

En het irritante is dat een mutatie adhv een nieuw basisaminozuur heel de brol besmettelijker kan maken, alvorens die immuunreactie kan opstarten.

Weet jij trouwens in hoeverre er überhaupt iets bekend, t.a.v. de mate waarin het bestaande vaccin bescherming biedt tegen random mutaties?

Weet jij trouwens in hoeverre er überhaupt iets bekend, t.a.v. de mate waarin het bestaande vaccin bescherming biedt tegen random mutaties?
Zolang de corona spikes gelijk blijven zal hey vaccin wat daarop gebaseerd is gewoon werken neem ik aan.

Je vroeg het niet aan mij, maar de meeste mutaties doen niets. Mutaties die onafhankelijk van elkaar ontwikkelen en ook stand houden of sterker nog, oude varianten verdringen hebben iig een evolutionair voordeel.

Of een vaccin daar tegen werkt hangt enorm af van of het ‘Spike’ eiwit ook echt flink is veranderd of niet.

Voordeel is dat een vaccin vrij gemakkelijk aangepast kan worden aan een gemuteerde Spike eiwit.

Logisch eigenlijk, hoe langer je in staat bent (onopvallend) sociaal actief te blijven, hoe besmettelijker.
Yes, zaken als snellere binding aan gastheercellen, meer virusuitstoot door de gastheer, meer niesen en hoesten, maken het ook besmettelijker.

Je vroeg het niet aan mij, maar de meeste mutaties doen niets. Mutaties die onafhankelijk van elkaar ontwikkelen en ook stand houden of sterker nog, oude varianten verdringen hebben iig een evolutionair voordeel.

Of een vaccin daar tegen werkt hangt enorm af van of het ‘Spike’ eiwit ook echt flink is veranderd of niet.

Voordeel is dat een vaccin vrij gemakkelijk aangepast kan worden aan een gemuteerde Spike eiwit.

Maar je mag ook gewoon antwoorden hoor :)

Ja, maar het gaat mij om moleculaire genetische mutaties van virus
? Het gaat om of het spike eiwit zo veel muteert dat het immuunsysteem dat door het vaccin geleerd heeft de ‘Spike ‘ te herkennen nog genoeg lijkt om herkend te worden.

Sleutel/slot principe.

Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met moleculair genetisch.

Dat is inderdaad het verhaal erachter en daarom vroeg ik het me af.
Als de spikes voldoende op elkaar lijken werkt het vaccin nog. Zo niet moeten ze het rna uit het vaccin wat aanpassen.

Of ze maken een cocktail. Voor diverse spikes.

Laatst bewerkt:
? Het gaat om of het spike eiwit zo veel muteert dat het immuunsysteem dat door het vaccin geleerd heeft de ‘Spike ‘ te herkennen nog genoeg lijkt om herkend te worden.

Sleutel/slot principe.

Het is me niet duidelijk wat je bedoelt met moleculair genetisch.

Dat de expressie van het gemuteerde genoom van het virus leidt tot een minder herkenbare 'Spike' en daarmee het vaccin niet voldoende het immuunsysteem laat 'leren' het virus te herkennen.

Als de spikes voldoende op elkaar lijken werkt het vaccin nog. Zo niet moeten ze het rna uit het vaccin wat aanpassen.

Ja precies, het zal mij namelijk niet verbazen als we straks onze jaarlijks anti corona cocktail moeten laten inspuiten.

Het virus moet dan ook een menselijke cel nog binnen kunnen dringen met dat gemuteerde spike eiwit.

Terug
Naar boven